لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۹

«کمبود کالا یا گرانی ربطی به انتخابات ندارد»


روزنامه بهار از «آغاز دور جدید بازنگری در قیمت کالاهای اساسی» خبر داده است، و روزنامه جوان نوشته است که «کمبود کالا یا گرانی ربطی به انتخابات ندارد».

روزنامه‌های شرق و بهار در شماره سه‌شنبه «قطع ناگهانی برنامه تبلیغاتی محمدرضا عارف از سوی صدا و سیما» را مورد توجه قرار داده‌اند. روزنامه کیهان از قول نماینده دادستانی نوشته است: «صداوسیما موظف به حذف مطالب خلاف قانون کاندیداهاست».

روزنامه‌های خراسان و آرمان از «رایزنی مهم کاندیداها با محمدرضا مهدوی کنی، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدتقی مصباح یزدی» خبر داده‌اند.

روزنامه کیهان از قول فرمانده نیروی انتظامی خبر داده است که «پلیس راهور باید با هنجارشکنی، بی‎نزاکتی و کشف حجاب برخورد کند».

آغاز دور جدید بازنگری در قیمت کالاهای اساسی

روزنامه بهار از «آغاز دور جدید بازنگری در قیمت کالاهای اساسی» خبر داده است، اما روزنامه جوان گزارش داده است که «کمبود کالا یا گرانی ربطی به انتخابات ندارد».

روزنامه بهار در شماره سه‌شنبه هفتم خردادماه از «آغاز دور جدید بازنگری در قیمت کالاهای اساسی» خبر داده است.

این روزنامه با اشاره به این که «بانک مرکزی تک‌روی می‌کند و سایر نهادهای اقتصادی دولت ناکارآمدی خود در سیاستگذاری را پشت این رفتار بانک مرکزی مخفی کرده‌اند»، نوشته است: «تامین ارز واردات کالاهای اساسی وارد مرحله جدیدتری شده است و متقاضیان ارز مرجع این روزها شاهد تغییر گفتار و رفتار متولیان ارز در بانک‌ مرکزی شده‌اند. این روزها جمله "فعلا ارز مرجع نداریم" جای خود را به "کلا ارز مرجع نداریم" داده است تا به نوعی آب پاکی را روی دست مراجعه‌کنندگان ریخته باشند».

روزنامه بهار نوشته است: «رئیس کل بانک مرکزی به شیرینی هرچه تمام‌تر، خبر از تداوم عرضه ارز مورد نیاز به واردات کالاهای اساسی می‌دهد و بدنه اجرایی آن با تلخی هرچه تمام‌تر متقاضیان ارز مرجع را راهی مرکز مبادلات می‌کنند؛ اتفاقی که این روزها درباره روغن و کره تکرار شده است و با تخصیص نیافتن ارز مرجع متولیان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده به اجبار با افزایش دوباره قیمت‌ها موافقت کرده‌اند».

این روزنامه از افزایش قیمت برخی از کالاهای اساسی از جمله روغن خبر داده و نوشته است که «با افزایش ۳۵ درصدی قیمت روغن‌ نباتی از اول اردیبهشت‌ماه و وعده ۱۰ درصدی کاهش آن از سوی انجمن روغن نباتی، این انتظار می‌رفت تا قیمت‌ها حداقل کاهش اعلام شده را داشته باشند، اما نه ‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه از روز دوشنبه سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان قیمت‌های تازه‌ای را برای روغن اعلام کرد».

روزنامه جوان در صفحه یک شماره سه‌شنبه با تاکید بر این که «کمبود کالا یا گرانی ربطی به انتخابات ندارد»، از قول رئیس اتحادیه بنکداران نوشته است: «انبارها مملو از مواد غذایی است».

این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران انتشار اخباری درباره «افزایش قیمت مواد غذایی پس از انتخابات» را از قول رئیس اتحادیه بنکداران «شایعه» توصیف کرده و نوشته است که «انتخابات ریاست جمهوری ارتباطی به کمبود کالا یا افزایش قیمت مواد غذایی ندارد».

روزنامه جوان از قول قاسم علی‎حسنی رئیس اتحادیه بنکداران نوشته است: «در حال حاضر ذخایر شکر، برنج وارداتی از منابع آمریکا، آرژانتین و هند به اندازه کافی وجود دارد. روغن خوراکی به جز در بسته‌بندی حلب، مشکلی در بازار وجود ندارد و به حالت عادی برگشته است».

به نوشته روزنامه جوان، رئیس اتحادیه بنکداران همچنین از «تعادل کامل بازار لبنیات» خبر داده و گفته است که «به غیر از کره که مشکلاتی در خصوص تخصیص ارز مرجع دارد، دیگر مشکلی نداریم».

این روزنامه همچنین گزارش داده است که «در پی تغییرات مکرر قیمت روغن در دو ماه اخیر صبح دوشنبه، سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان قیمت‌های جدیدی برای روغن در برخی برندها اعلام کرد» که نشان از «افزایش ۲۵ درصدی قیمت روغن» دارد.

بازتاب قطع برنامه انتخاباتی محمدرضا عارف از سوی صدا و سیما

روزنامه‌های شرق و بهار در شماره سه‌شنبه «قطع ناگهانی برنامه تبلیغاتی محمدرضا عارف از سوی صدا و سیما» را مورد توجه قرار داده‌اند و روزنامه کیهان از قول نماینده دادستانی نوشته است: «صداوسیما موظف به حذف مطالب خلاف قانون کاندیداهاست».

به نوشته روزنامه شرق، یک‌شنبه ‌شب نوبت پخش برنامه محمدرضا عارف، نامزد اصلاح‌طلب انتخابات، در شبکه جام‌ جم بود، اما پس از ۳۰ دقیقه پخش این برنامه قطع شد و صدا و سیما در زیرنویس اعلام کرد که این برنامه به دلیل «نقص فنی» قطع شده است و «تا چند لحظه دیگر» پخش خواهد شد، اما «این برنامه با پایان یافتن زمان یک‌ساعته آن پخش نشد».

علیرضا خامسیان مسئول روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف، قطع شدن برنامه تبلیغاتی این کاندیدا در شبکه جام‌ جم را «کج‌سلیقگی» توصیف کرده و به روزنامه شرق گفته است که «این اقدام صداوسیما واکنش منفعلانه‌ای به صحبت‌های مستدل عارف در شبکه جهانی جام ‌جم بود، و با این اقدام، بی‌طرفی رسانه ملی تا حدودی خدشه‌دار شد».

مسئول روابط عمومی دفتر محمدرضا عارف همچنین به روزنامه شرق گفته است که «با توجه به اشرافی که به برخی مسائل رسانه‌ای داریم، این برنامه ضبط شده بوده است و اصولا این گونه مسائل در برنامه‌های زنده اتفاق می‌افتد و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد، در کوتاه‌ترین زمان قابل رفع شدن است».

به گزارش روزنامه شرق، محمدرضا عارف در این گفت‌وگوی تلویزیونی که قطع شد بر استفاده از «ظرفیت‌های شخصیت‌هایی همچون هاشمی ‌رفسنجانی و محمد خاتمی در عرصه بین‌الملل و منطقه» تاکید کرده بود و به انتقاد از «نگاه امنیتی به فرهنگ و هنر» پرداخته بود، و همچنین به «نحوه گزینش در دانشگاه‌ها و پرسیدن سوال‌هایی از دانشجویان مبنی بر این که آنها در انتخابات سال ۸۸ به چه کسی رای داده‌اند» انتقاد کرده بود.

روزنامه بهار نیز «قطع سخنان محمدرضا عارف توسط صدا و سیما» را نشانه افزایش سختگیری‌ها برای کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری توصیف کرده و نوشته است که «هفت‌ خوان رستم برای نامزدهایی که صلاحیت‌شان توسط شورای نگهبان احراز می‌شود، مرحله‌به‌مرحله سخت‌تر می‌شود؛ آن‌قدر سخت‌تر که فیلتر شورای نگهبان در برابرش هیچ است».

این روزنامه نوشته است که «این روزها برای نامزدهای انتخابات روزهایی نفس‌گیر است. از فیلتر که بگذری و صلاحیتت احراز شود وارد مرحله صداوسیما می‌شوی».

روزنامه بهار با اشاره به این که برنامه محمدرضا عارف پس از طرح انتقاداتی از سوی او «به ناگاه قطع شد»، از قول رسولی سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف نوشته است که «ما منتظر ارائه توضیحات از سوی مدیران صداوسیما و شبکه جام‌ جم هستیم».

سخنگوی ستاد انتخاباتی محمدرضا عارف همچنین گفته است که «این برنامه به صورت زنده پخش نمی‌شد و تایید کمیسیون نظارت را داشته است، این برنامه مورد بازبینی و کنترل قرار گرفته و اجازه پخش داشت و به همین دلیل برای ما قطعی ناگهانی برنامه ابهام دارد».

روزنامه کیهان اما از قول ناصر سراج نماینده دادستان کل جمهوری اسلامی در کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نوشته است که «صداوسیما موظف به حذف مطالب خلاف قانون کاندیداها است».

به نوشته این روزنامه، نماینده دادستان کل کشور درباره فعالیت کمیسیون تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری گفت که «در صورتی که کاندیداهای انتخابات مغایر قانون مطالبی را عنوان کنند کمیسیون مصوب می‌کند و صدا و سیما موظف است آن مطالبی که خلاف قانون بوده را حذف کند».

کیهان همچنین درباره اعتراض یکی از کاندیداها به حذف بخشی از اظهاراتش، از قول ناصر سراج نوشته است که «با این کاندیدا صحبت شد و هیچ مشکلی نبود، قرار است به برخی افراد که مشکلاتی ایجاد می‌کنند تذکراتی داده شود لذا سازمان صدا و سیما تخلفی مرتکب نشده است».

فرمانده نیروی انتظامی: پلیس راهور هم با کشف حجاب و بی‌نزاکتی برخورد می‌کند

روزنامه کیهان از قول فرمانده نیروی انتظامی خبر داده است که «پلیس راهور باید با هنجارشکنی، بی‎نزاکتی و کشف حجاب برخورد کند».

به نوشته این روزنامه، اسماعیل احمدی مقدم فرمانده نیروی انتظامی روز دوشنبه با اشاره به آغاز سفرهای تابستانی از ۲۰ خردادماه و چهار روز تعطیلی در میانه خردادماه گفت: «افزایش حضور و قاطعیت در برخورد با متخلفان باید در دستور کار ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی قرار بگیرد» و تاکید کرد که «پلیس راهور نباید عنصر بی‌تفاوت در بحث امنیت اخلاقی باشد».

کیهان از قول فرمانده نیروی انتظامی نوشته است: «پلیس راهور نباید تنها به دلیل تخصصی کردن کارها در پلیس و ایجاد پلیس خاص در بحث امنیت اخلاقی پلیس راهور با جرم مشهود برخورد نکند».

به نوشته این روزنامه، اسماعیل احمدی مقدم گفت: «برخورد با هنجارشکنی، بی‌نزاکتی، مزاحمت نوامیس، کشف حجاب، آلودگی صوتی و... در صورتی که مامور پلیس راهور حضور داشته باشد، باید انجام شود، و زمانی که می‌بینیم فردی در این مسائل جریح است مامور راهور باید وی را متوقف کرده و به بخش مربوطه ارجاع دهد».

فرمانده نیروی انتظامی همچنین گفته است: «متخلفان نباید احساس کنند که ماموران راهور محدودیت در برخورد دارند و تنها با جرایم رانندگی برخورد می‌کنند».

روزنامه کیهان همچنین از قول اسماعیل احمدی مقدم نوشته است که ماموران پلیس راهنمایی و رانندگی باید با اقداماتی چون فروش سی‌دی در چهارراه‎ها بر خورد کنند و گفته است: «این که عده‌ای سی‌دی‌فروش در سر چهارراه‌ها در کنار ماموران راهنمایی و رانندگی نسبت به فروش فیلم‌های غیرمجاز و مستهجن اقدام کنند و مامور راهور فقط نظاره‌گر باشد به هیچ عنوان درست نیست، بلکه باید جلوی این افراد گرفته شده و ماموران پلیس راهور آنها را به کلانتری تحویل دهند».

دیدارهای انتخاباتی کاندیداها و روحانیان

روزنامه‌های خراسان و آرمان از «رایزنی مهم کاندیداها با محمدرضا مهدوی کنی، اکبر هاشمی رفسنجانی و محمدتقی مصباح یزدی» خبر داده‌اند.

روزنامه خراسان با اشاره به دیدارهای روز دوشنبه محمدرضا عارف و حسن روحانی با اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است: «دیدارهایی که عصر یک‌شنبه و به فاصله یک ساعت از هم در دفتر رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام برگزار شده است. دیداری که خبرش شاید داغ‌ترین خبر مربوط به این جریان در روزهای پس از اعلام صلاحیت‌ها باشد».

این روزنامه در عین حال از قول ستاد انتخاباتی حسن روحانی نوشته است: «حسن روحانی تا آخر در صحنه حضور خواهد داشت»، و اشاره کرده است که سخنگوی محمدرضا عارف هم از «جدی بودن حضور این نامزد انتخابات در عرصه رقابت سخن گفته و تصریح کرده است که در دیدار آیت‌الله هاشمی درباره حمایت وی از عارف بحثی نشده است».

به نوشته روزنامه خراسان، عصر دوشنبه نیز دیدار مهم دیگری در تهران برگزار شد، دیداری که ممکن است جزئیات آن تاثیر به‌سزایی در ائتلاف ۱+۲ داشته باشد، چرا که «این جلسه آن قدر مهم بود که قالیباف خود را از زنجان به تهران برساند و به همراه ولایتی و حداد عادل به دیدار آیت‌الله محمدرضا مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز تهران بروند».

این روزنامه سومین دیدار انتخاباتی مهم را سفر روز سه‌شنبه سعید جلیلی به قم برای ملاقات محمدتقی مصباح یزدی و اعلام رسمی حمایت این روحانی نزدیک به جبهه پایداری از جلیلی معرفی کرده است.

به نوشته روزنامه خراسان، پیش از انجام این سفر و روز دوشنبه محمدتقی مصباح یزدی درباره سعید جلیلی گفت: «به نظر می‌رسد که آقای سعید جلیلی در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند پای‌بندی به دین، عشق به ولایت، جدیت در اجرای احکام و اهتمام به ارزش‌های اسلامی، بیش از حد نصاب را دارد».

روزنامه آرمان نیز حمایت محمدتقی مصباح یزدی و جبهه پایداری از سعید جلیلی را «پیوند جبهه پایداری با دولت و ورود جلیلی به اردوگاه پایداری‌ها» توصیف کرده است.

این روزنامه همچنین دیدارهای محمدرضا عارف و حسن روحانی با اکبر هاشمی رفسنجانی را «تلاش عارف و روحانی برای تبدیل شدن به قطب انتخاباتی اصلاحات» ارزیابی کرده است.
XS
SM
MD
LG