لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۶

معرفی «گروه کهنسالان نیاوران» در روزنامه رسالت


روزنامه شرق صفحه یک شماره چهارشنبه خود را به عکسی از همایش اصلاح‌طلبان اختصاص داده و از «خیزش موج امید» و استقبال از لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان خبر داده است. این روزنامه فهرستی از نامزدهای اصلاح‌طلبان در حوزه‌های انتخابیه مختلف را هم در شماره چهارشنبه خود منتشر کرده است.

روزنامه ابتکار با اشاره به «تبلیغات در ساعات پایانی» نوشته است: «زمان قانونی تبلیغات انتخابات مجالس شورای اسامی و خبرگان رهبری تا ساعت هشت صبح روز پنج‌شنبه، ششم اسفندماه، ادامه دارد. در نتیجه روز چهارشنبه فرصت طلایی تبلیغات برای هر کدام از نامزدهای انتخاباتی است.»

این روزنامه همزمان با انتشار عکس‌هایی از رضا کیانیان، ترانه علیدوستی، مهناز افشار، کیومرث پوراحمد، امیر جعفری، لیلی رشیدی، حسین پاکدل و بهاره رهنما از «حمایت قاطع هنرمندان از لیست اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس دهم» خبر داده است. به نوشته این روزنامه، هنرمندان و چهره‌های فرهنگی می‌گویند که این «رای به اصلاحات برای تداوم اتفاقات مثبت فرهنگی و هنری» است.

بیژن عبدالکریمی، استاد فلسفه، طی یادداشتی با تیتر «واقع‌بینی در نگاه به صندوق رای»، در روزنامه ایران نوشته است: «من خواهان حضور حداکثری در انتخابات هستم، همان‌ گونه که در انتخابات ۹۲ نیز چنین دعوتی از جامعه داشتم»، هرچند «درست است که شاید این انتخابات نتواند تمام خواست سیاسی ما را برآورده کند، لیکن نباید اجازه داد با عدم حضور در انتخابات، کثرت‌گرایی و پلورالیسم سیاسی در کشور ما به نوزادی گورزاد تبدیل شود».

روزنامه آرمان هم ضمن انتشار عکس‌های از حسن خمینی و اکبر هاشمی رفسنجانی با تیتر «ما پیروزیم» نوشته است: «مردم آگاه فریب ظاهرسازی‌ها را نمی‌خورند.»

این روزنامه همزمان از «دور زدن قانون به شیوه اصولگرایانه» خبر داده و نوشته است که مجتبی رحماندوست نامزد ائتلاف اصولگرایان در تهران گفته است: «جریان مقابل از شبکه‌های اجتماعی برای تشویق مردم به رای دادن استفاده می‌کند بنابراین روحانیت و ائمه جماعات نیز با توجه به ابزارهای ارسال پیامک، لیست انتخاباتی اصولگرایان را معرفی کنند.»

روزنامه قانون ضمن چاپ کاریکاتوری با نماد مشهوری از بینی دراز پینوکیو، در صفحه یک خود با عنوان «دروغ‌پاشی علیه رقیب» نوشته است: جناح اصولگرا در جریان رقابت‌های انتخاباتی «دو دروغ» بزرگ را به جناح اصلاح‌طلب نسبت داده است. به نوشته این روزنامه، در «دروغ اول» اصولگرایان گفتند که «آنها انگلیسی هستند، ما نیستیم» و در «دروغ دوم» نیز اعلام کردند که «ما یارانه دادیم، آنها قطع می‌کنند».

«انتخاب اسفند، نفوذ ما در منطقه یا نفوذ غرب در ایران؟» تیتر سرمقاله شماره چهارشنبه روزنامه کیهان است. این روزنامه از انتخابات هفتم اسفندماه به عنوان «نقطه عطف» یاد کرده و نوشته است: طی دو سال گذشته «تمرکز دشمن روی رهبری و فشاری که برای شکستن داربست‌ها و سازوکارهای نظام نظیر شورای نگهبان، سپاه ‌پاسداران، مجلس خبرگان دنبال شد از تلاش برای دستیابی به «تغییر هویتی» جمهوری اسلامی خبر می‌داد و از سوی دیگر «تلاش گسترده‌ای معطوف به تغییر سازمانی نظام» با «تسخیر مجلس» انجام شده است.

سعدالله زارعی در سرمقاله کیهان نوشته است که به همین دلیل انتخابات هفتم اسفند می‌تواند هم بر آینده جمهوری اسلامی اثرگذار باشد و هم روی مسائل منطقه‌ای و «تاثیرگذاری ویژه» این انتخابات از آن جهت است که نوع تأثیری که «ایران انقلابی» یا «ایران تسلیم‌طلب» بر منطقه دارد، متفاوت خواهد بود.

کیهان همچنین در تیتر یک خود نامه چهار نامزد اصولگرای انتخابات مجلس به حسن روحانی را منتشر کرده و سیروس ناصری عضو اولین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای جمهوری اسلامی را به دریافت «پورسانت از قراردادهای گازی جدید» متهم کرده است.

به نوشته این روزنامه، الیاس نادران، علیرضا زاکانی، حسین نجابت و احمد امیرآبادی در نامه خود به حسن روحانی «برخی موارد ویژه‌خواری و مفسده‌آمیز در حوزه‌های منتسب به دولت و نزدیکان دولتمردان، خواستار پاسخگویی شفاف مسئولان عالی اجرایی دربارهٔ این شبهات و ابهامات و نیز برخورد قاطع با مفاسد اقتصادی احتمالی شدند».

روزنامه تعادل اما عکس یک خود را به اسحاق جهانگیری، معاون حسن روحانی، اختصاص داده که روز سه‌شنبه با انتقاد از «آدرس غلط در مبارزه با فساد» گفته است: «برخی احساس می‌کنند دولت ساده است و اگر آدرس غلط بدهند دولت به دنبال آن می‌رود. اگر آدرس صحیح بدهند با هر فردی برخورد می‌کنیم، حتی اگر نزدیک‌ترین فرد به کابینه دستش آلوده شود هیچ خط قرمزی وجود ندارد و با آن برخورد می‌شود؛ حساسیت به فساد تنها برای گذشته نیست، اکنون نیز نسبت به فساد حساسیت داریم.»

روزنامه تجارت هم از قول اسحاق جهانگیری نوشته است: «مردم سال ۱۳۹۲ کاری کردند که تهدیدها برطرف شد و در انتخابات سال ۹۴ باید کاری کنند که چرخ اقتصادی مملکت به حرکت دربیاید.»

این روزنامه ضمن چاپ اظهارات محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در «همایش تبیین برنامه ششم توسعه اقتصاد، اجتماعی، فرهنگی و اولین برنامه اقتصاد مقاومتی سال‌های ۹۵ تا ۹۹» از قول وی نوشته است: با توجه به شرایط موجود و عدم دسترسی به اطلاعات کافی، پرداخت یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و در حال حاضر به ۷۵ میلیون نفر یارانه پرداخت می‌شود.

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، اما اظهارات اسحاق جهانگیری و دو مقام ارشد دولتی را «کارناوال تبلیغات دولتی در همایش اقتصاد مقاومتی» عنوان کرده و نوشته است: روز سه‌شنبه در «همایش تبیین سیاست‌های برنامه ششم توسعه و اقتصاد مقاومتی» در سالن اجلاس، شاه‌بیت تمام سخنان مسئولان «مشکل جدی اشتغال و معیشت مردم و البته پاسخگویی انتخاباتی به منتقدان بود؛ تنها علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در چارچوب موضوع همایش سخن گفت و به حاشیه‌های انتخاباتی ورود پیدا نکرد، اما بقیه به نوعی باز هم تریبونی را به نام اقتصاد مقاومتی عاریه گرفته بودند و حرف‌های انتخاباتی خود را زدند یا در حاشیه همایش به دفاع از خود پرداختند.

روزنامه شرق هم با انتشار جدول و جزئیات آماری وضعیت معیشت کارگران ایرانی را در فاصله سال‌های ۸۴ تا ۹۲ بررسی کرده و نوشته است: «اغلب کارشناسان اقتصادی، محمود احمدی‌نژاد را فاجعه تاریخ اقتصاد ایران می‌دانند» و کسری هزینه خانوار ایرانی در دوران زمامداری «تنها دولت اصولگرای ایران» با ۴۱۹ درصد افزایش از یک میلیون و هفت هزار تومان به ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان رسیده بود.

روزنامه رسالت عکس یک خود را به محمدعلی محمدی کرمانی دبیرکل جامعه روحانیت تهران و نامزدی انتخابات مجلس خبرگان نوشته است: «به همه فهرست اصولگرایان رای می‌دهم.»

این روزنامه همزمان در سرمقاله‌ای با تیتر «جوانان و گروه کهنسالان نیاوران» به طور ضمنی اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی را «گروه کهنسالان نیاوران» معرفی کرده و نوشته است: «اصولگرایان، از سال ۸۲ و با ورود آبادگران ایران اسلامی کوشش کردند تا مسیر جوانان به رده‌های مختلف حکومت را بگشایند، هر چند که انکارناپذیر است که شماری از کهنسالان، به‌ویژه گروه کهنسالان نیاوران، از هیچ کاری فروگذار نکردند.»

اکبر هاشمی رفسنجانی و حسن روحانی دو نامزد مجلس خبرگان که روزنامه رسالت بدون ذکر نام و به طور ضمنی آنها را «گروه کهنسالان نیاوران» توصیف کرده به ترتیب متولد سال‌های ۱۳۱۳ و ۱۳۲۷ هستند، و این در حالی است که محمدعلی موحدی کرمانی دبیرکل تشکل روحانیان اصولگرای «جامعه روحانیت تهران» که روزنامه رسالت عکس یک خود را به او اختصاص داده متولد سال ۱۳۱۰ و ۸۴ ساله است.

همزمان روزنامه وطن امروز، نزدیک به جبهه پایداری، نیز عکسی از استقبال از احمد جنتی نامزد ۸۹ ساله انتخابات مجلس خبرگان در ورامین را منتشر کرده و در توصیف آن نوشته است: «ضد انگلیسی در حلقه انقلابیون.»

این روزنامه همچنین عکسی از آلودگی هوا را در صفحه یک خود منتشر کرده و نوشته است: «گردوخاک نیمی از کشور را فرا گرفت، اما رئیس سازمان محیط زیست مشغول اظهارات انتخاباتی و پیگیری قانون حقوق سگ‌هاست.»

وطن امروز با اشاره به این که معصومه ابتکار گفته است: «امیدوارم نمایندگانی به مجلس آینده بروند که مسائل محیط زیست را خوب بدانند و آشنا باشند و بتوانند اهمیت و اولویت آن را به درستی تشخیص دهند»، این اظهارات رئیس سازمان محیط زیست را «سیاسی» و «انتخاباتی» دانسته و مورد نکوهش قرار داده است.

روزنامه وقایع اتفاقیه در تیتر یک خود با عنوان «دفاع اصولگرایانه از اصلاح‌طلبان» نوشته است: «علی لاریجانی از انگ‌زنی و تهمت‌پراکنی تندروها علیه اصلاح‌طلبان انتقاد کرد.»

روزنامه ابتکار در گزارشی با تیتر «مهندس سلام» از رشته‌های «مهندسی» به عنوان پرطرفدارترین رشته تحصیلی در ایران یاد کرده و نوشته است: «نام ایران جزء ده کشوری است که بیشترین مهندس را در جهان تربیت کرده است.»

XS
SM
MD
LG