لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۸

«نردبان و ازدحام»، مقصر آتش‌سوزی خیابان جمهوری


روزنامه‌های شرق و شهروند اظهارات محمود نبویان از اعضای جبهه پایداری در اردویی به نام «اردوی جهاد اکبر» درباره نزدیک شدن جمهوری اسلامی به ساخت بمب اتمی تا پیش از توافق هسته‌ای ژنو، حمله به دولت روحانی، آموزش نیروهای سوری در ایران را منتشر کرده‌اند.

روزنامه شهروند خبر داده است که این شاگرد محمدتقی مصباح یزدی ضمن حمله به دولت روحانی گفته است که دولت و اصلاح‌طلبان «می‌خواهند مجلس خبرگان را بگیرند».

روزنامه رسالت نیز خبر داده است که علی خامنه‌ای در پیامی به اردوی جهاد اکبر گفته است: «دانشجویان افسران جنگ نرم هستند، خود را برای این عرصه آماده کنند.»

روزنامه شرق خبر داده است که بازرسی شهرداری تهران «نردبان و ازدحام» را در آتش‌سوزی خیابان جمهوری و کشته شدن دو کارگر زن مقصر معرفی کرده است.

روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که به‌رغم لغو بخشی از تحریم‌ها و اظهارات مقام‌های دولتی درباره بهبود اقتصادی، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی همچنان ادامه دارد و «سبد کالاهم قیمت‌ها را ارزان نکرد».

روزنامه ایران از «احضار و بازپرسی از سعید مرتضوی در دادسرای کارکنان دولت» درباره اتهام فساد مالی و شکایت شماری از کارگران و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی و شکایت فاضل لاریجانی خبر داده است.

روزنامه اعتماد از «پایان تعلیق نشر چشمه» خبر داده و نوشته است که هیئت رسیدگی به تخلفات ناشران رای نشر چشمه را صادر کرد و «به این ترتیب این نشر می‌تواند فعالیت خود را از سر بگیرد.» این روزنامه درعین حال از قول علی شجاعی صایین رئیس اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است: «کتاب‌های نشر چشمه دوباره بررسی می‌شود.»

روزنامه ابتکار خبر داده است که حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیئت دولت «حقوقدانان را به بررسی دقیق محتوای توافقات هسته‌ای و اطلاع‌رسانی به جامعه دعوت کرد».

روزنامه تهران امروز خبر داده است که محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت «جابه‌جایی وزرا در دولت» و اخبار منتشر شده درباره «جابه‌جایی محمدرضا نعمت‌زاده و محمد نهاوندیان» را تکذیب کرده است.

روزنامه آرمان از قول علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است: «اصل حضور در فیس‌بوک جرم نیست.»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود در شماره پنج‌شنبه تاکید کرده است که «آشتی با فتنه‌گران خطر قرمز نظام است»، و روزنامه جوان وابسته به سپاه پاسداران نیز از قول محمد محمدیان نماینده رهبر جمهوری اسلامی در دانشگاه‌ها به اصلاح‌طلبان توصیه کرده از تلاش برای رفع حصر میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد خودداری کنند. این روزنامه از قول محمد محمدیان نوشته است: «نفع سران فتنه در حصر آنهاست.»

حمله یک عضو جبهه پایداری به دولت و اصلاح‌طلبان: می‌خواهند مجلس خبرگان را بگیرند

روزنامه‌های شرق و شهروند اظهارات محمود نبویان از اعضای جبهه پایداری در اردویی به نام «اردوی جهاد اکبر» درباره حمله به دولت روحانی، نزدیک شدن جمهوری اسلامی به ساخت بمب اتمی تا پیش از توافق هسته‌ای ژنو، آموزش نیروهای سوری در ایران را منتشر کرده‌اند.

روزنامه شهروند خبر داده است که این شاگرد محمدتقی مصباح یزدی ضمن حمله به دولت روحانی گفته است که دولت و اصلاح‌طلبان «می‌خواهند مجلس خبرگان را بگیرند».

به گزارش روزنامه شهروند، محمود نبویان نماینده جبهه پایداری در مجلس نهم و از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی طی سخنانی در «اردوی جهاد اکبر انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌ها» به طور ضمنی دولت و اصلاح‌طلبان را متهم کرد که قصد در اختیار گرفتن مجلس خبرگان را دارند و گفت: «صریحا می‌گویم می‌خواهند مجلس خبرگان را بگیرند، مجلس خبرگان یعنی چه؟! یعنی مقام معظم رهبری. ۳۵ سال است که دشمن به نقش موثر رهبری پی برده است.»

این عضو جبهه پایداری همچنین خطاب به دانشجویان بسیجی گفته است که دولت روحانی و اصلاح‌طلبان «خودشان گفتند که قرار است دو جا را بگیریم» و حالا «اینها دارند جهت‌دهی می‌کنند. اگر ذهن مردم را همین‌ طور جهت‌دهی کنند، همین اتفاق‌ها می‌افتد. شما باید مردم را بیدار کنید. مجلس آینده را قرار است بگیرند».

به نوشته روزنامه شهروند، محمود نبویان نماینده عضو جبهه پایداری و از مخالفان دولت حسن روحانی همچنین به روایت‌های خود از توافق ژنو پرداخته و گفته است: «توافق‌نامه ژنو به عزت و استقلال ما ضربه زده است و رهبر انقلاب هم به همین دلیل در صحبت‌های اخیرشان به استقلال تأکید داشت» و در این توافق‌نامه «آب سنگین اراک را که خط قرمز رهبری بود واگذار کردیم».

شاگرد مصباح یزدی همچنین در اردوی جهاد اکبر گفته است: «اگر کشور ۲۷۰ کیلوگرم اورانیوم ۲۰ درصد و ۱۰ تن ۵ درصد و ۲۰ هزار سانتریفیوژ داشته باشد به نقطه جهش می‌رسد و اگر بخواهد می‌تواند در عرض ۲ هفته بمب درست کند که ما تعهد کردیم به این موارد نخواهیم رسید»، درحالی که «الان ۷ تن ۵ درصد داشتیم و نیاز به ۳ تن دیگر داشتیم و تعهد دادند یک گرم اضافه نشود»، و پس از این بود که «جان کری گفت: اولین‌ بار است که می‌توانیم امنیت اسرائیل را تامین کنیم».

روزنامه شهروند با اشاره به این که نبویان طی سخنرانی در «اردوی جهاد اکبر» به بیان جزئیاتی از مسائل اقتصادی دوره احمدی‌نژاد پرداخته گزارش می‌دهد: «در اواخر دولت احمدی‌نژاد چند تن از وزیران در جلسات غیرعلنی اشک می‌ریختند و می‌گفتند که نمایندگان مجلس، شما که می‌دانید وضع ما چگونه است. چرا در جلسات علنی این‌ گونه حرف می‌زنید؟ آقای رستم قاسمی می‌گفت ما مجبوریم خودمان نفت ببریم. به کشتی‌های خارجی اجازه نمی‌دهند و جمهوری اسلامی هم بیشتر از یک کشتی ندارد که این باعث شد زمانی که می‌خواستیم یک محموله نفت به کره‌ جنوبی برسانیم تا زمانی که برگردد دو ماه طول کشید».

روزنامه شرق نیز بخش دیگری از اظهارات محمود نبویان در اردوی جهاد اکبر را منتشر کرده و از قول این نماینده اصولگرا و عضو جبهه پایداری نوشته است: «وزرای احمدی‌نژاد از فشار تحریم‌ها اشک می‌ریختند.»

به نوشته این روزنامه، محمود نبویان طی سخنرانیش در «اردوی جهاد اکبر» گفته است: «در اواخر دولت احمدی‌نژاد چند نفر از وزیران در جلسات غیرعلنی اشک می‌ریختند و می‌گفتند که نمایندگان مجلس شما که می‌دانید وضع ما چگونه است چرا در جلسات علنی این گونه حرف می‌زنید؟»

روزنامه شرق همچنین گزارش داده است که این نماینده جبهه پایداری در مجلس نهم گفته است: «برای سوریه خواب‌های بسیاری دیده شده بود، ۱۵۰ هزار سوری را به ایران آوردیم و به آنها آموزش نظامی دادیم و ۱۵۰هزار را همان جا آموزش داده و ۵۰ هزار نیروی حزب‌الله را به آنجا فرستادیم و حزب‌الله هم اعلام کرد که ۸۰ هزار موشک آماده پرتاب‌ شدن به اسرائیل است و این شد که آمریکا در سوریه شکست خورد.»

شهرداری تهران «نردبان و ازدحام» را مقصر آتش‌سوزی خیابان جمهوری معرفی کرد

روزنامه شرق خبر داده است که بازرسی شهرداری تهران «نردبان و ازدحام» را در آتش‌سوزی خیابان جمهوری و کشته شدن دو کارگر زن مقصر معرفی کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که روز چهارشنبه «سازمان بازرسی شهرداری تهران گزارش آتش‌سوزی خیابان جمهوری» را ارائه کرد که در بخشی از آن آمده است: «بر اساس جمع‌بندی نهایی این بررسی حاکی از تاثیرگذاری منفی دو مسئله عدم عملیاتی ‌شدن نردبان اول و شلوغی و ازدحام صحنه حادثه که عامل بازدارنده در استقرار نردبان دوم بوده است.»

به نوشته روزنامه شرق، گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران همچنین «از فرمانده عملیاتی دفاع می‌کند که در آن دو نفر، نسرین فروتنی و آذر حق‌نظر، جان خود را در حضور ماموران شهرداری از دست دادند».

شرق یادآوری کرده است که پیشتر «در گزارش ارایه‌ شده از سوی شورای شهر نیز اعلام شده بود رمزگشایی از جعبه سیاه نیاز به اقدام قضایی دارد»، و حالا سازمان بازرسی شهرداری تهران هم در گزارش خود اعلام کرده است که «مشکلات و نواقص احتمالی مطرح‌شده در بند ۴ و ۵ توسط سازمان بازرسی شهرداری تهران و سایر دستگاه‌های نظارتی در حال پیگیری است و هنوز به دلیل آن که بخشی از پرونده قضایی می‌باشد به نتیجه نهایی نرسیده است».

محسن سرخو، عضو شورای شهر تهران، درباره گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران به روزنامه شرق گفته است: «نکته مهم همین عملیاتی‌ نشدن نردبان است؛ چرا که سال‌ها برای آتش‌نشانی هزینه می‌شود برای همین یک‌ بار عملیات و نگهداری تجهیزات مشکل داشته و این مهم است»، چرا که «عمل‌ کردن جرثقیل و نردبان مستلزم نگهداری مناسب و انجام مانور است که متاسفانه این اتفاقات در آتش‌نشانی نیفتاده است».

این عضو اصلاح‌طلب شورای شهر تهران ضمن انتقاد از گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران گفته است: «اصلا این قابل‌ قبول نیست، چرا که باید حواس‎مان باشد ازدحام در روز تعطیل کمتر است و آتش‌نشانی باید خود را آماده نگه دارد. نمی‌توان به مردم گفت از خانه‌هایشان بیرون نیایند تا آتش‌نشانی بتواند کار کند.»

روزنامه شرق با تاکید بر این که «گزارش سازمان بازرسی شهرداری تهران هیچ نکته جدیدی ندارد و به انتظارها پاسخ نمی‌دهد» نوشته است: «حال هم خانواده جان‎باختگان خیابان جمهوری و افکارعمومی همچنان باید منتظر بمانند تا نظر نمایندگان دستگاه قضا درباره نردبانی که کار نکرد اعلام شود، هرچند نماینده شرکت واردکننده‌اش گفته بود شهرداری اجازه گارانتی تجهیزات را نداده بود».

سبد کالا هم قیمت‌ها را ارزان نکرد؛ افزایش هفتگی قیمت‌ها ادامه دارد

روزنامه جهان صنعت گزارش داده است که به‌رغم لغو بخشی از تحریم‌ها و اظهارات مقام‌های دولتی درباره بهبود اقتصادی، افزایش قیمت کالاهای اساسی و مواد غذایی همچنان ادامه دارد و «سبد کالاهم قیمت‌ها را ارزان نکرد».

این روزنامه در شماره پنج‌شنبه به استناد گزارش تازه بانک مرکزی درباره افزایش قیمت کالاهای اساسی نوشته است: «با این که دولت برای کمک به اقشار آسیب‌پذیر سبد کالا را عرضه کرده است تا شاید قیمت کالاهای اساسی نیز از تب و تاب بیفتد، اما این اتفاق نیفتاد و قیمت مواد غذایی همچنان هر هفته بالا می‌رود.»

به گزارش روزنامه جهان صنعت، «بنا بر اعلام بانک مرکزی قیمت ۷ گروه کالایی از ۱۱ گروه کالایی مورد بررسی در هفته منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری نسبت به هفته قبل افزایش یافته است».

بر اساس اعلام بانک مرکزی، در هفته منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه «گزارش قیمت گوشت گوسفند معادل ۱٫۱ درصد و گوشت مرغ ۴٫۴ درصد افزایش یافت» و «در گروه لبنیات هم قیمت پنیر پاستوریزه معادل ۱٫۳ درصد افزایش داشت و قیمت تخم مرغ نیز ۰٫۹ درصد افزایش یافت و شانه‌ای ۷ هزار و ۹۵۰ تومان به فروش رسید.»

همچنین قیمت «قند و شکر»، «سبزی‌های برگی» و «اقلام گروه میوه‌های تازه به جز پرتقال و انگور» از جمله کالاهایی هستند که در هفته منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه نسبت به یک هفته پیشتر افزایش داشته است.

به نوشته روزنامه جهان صنعت، بر اساس اعلام بانک مرکزی «در هفته منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه «قیمت لبنیات، تخم مرغ، برنج، حبوبات و میوه‌های تازه به ترتیب ۲۲٫۴، ۲۸٫۱، ۳۶٫۵، ۲۲٫۹ و ۳۵٫۶ درصد نسبت به هفته مشابه سال ۹۱ افزایش یافته است».

در گزارش بانک مرکزی همچنین اعلام شده است که «در هفته منتهی به ۱۸ بهمن‌ماه سال جاری نسبت به هفته مشابه سال ۹۱ قیمت سبزی‌های تازه ۷۶٫۲، گوشت قرمز ۱۷٫۸، گوشت مرغ ۱۱، قند و شکر ۲۹٫۸، چای ۳٫۲ و روغن نباتی ۳۰ درصد افزایش یافته است».

جهان صنعت با انتشار گزارش بانک مرکزی از افزایش قیمت‌ها، انتظار برای کاهش قیمت مواد غذایی را «انتظار بی‌حاصل» توصیف کرده و نوشته است: «کارشناسان معتقدند یکی از راه‌ها برای برگشت قیمت این کالاها به قیمت‌های قبلی، حمایت از تولید این اقلام به طرق مختلف است، به طوری که این کالاها شامل بخشودگی مالیاتی و پرداخت یارانه شوند و نحوه تولید و توزیع کالا کنترل شود، اما با توجه به این که دولت به جای کمک به تولیدکننده تصمیم گرفت کمک مستقیم به مردم کند شاهد تغییرات قیمتی به سمت پایین نیستیم».

این روزنامه از قول ایرج ندیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، درباره افزایش هفتگی قیمت کالاهای اساسی نوشته است: «افزایش قیمت‌ها دلایل متفاوتی دارد که تا این دلایل مشخص نشود آب از آب تکان نمی‌خورد و قیمت‌ها پایین نمی‌آید.»

روزنامه جهان صنعت همچنین از قول محمدحسین برخوردار، رئیس مجمع واردات، در خصوص گرانی‌های اخیر نوشته است: «تحریم یکی از عوامل گرانی بوده است در این موضوع جای مناقشه نیست اما موضوع این است که تحریم همه دلیل گرانی‌ها نیست که امروز توقع داشته باشیم منحنی قیمت‌ها با شتاب زیادی روند کاهشی به خود بگیرد.»

احضار و بازپرسی از سعید مرتضوی درباره اتهامات فساد مالی

روزنامه ایران از «احضار و بازپرسی از سعید مرتضوی در دادسرای کارکنان دولت» درباره اتهام فساد مالی و شکایت شماری از کارگران و بیمه‌شدگان سازمان تامین اجتماعی و شکایت فاضل لاریجانی خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، «بازپرس شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت تحقیقات ویژه خود را با استعلام گرفتن چند سازمان دولتی و نظارتی و احضار افراد مطلع درخصوص گزارش تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی در مورد بذل و بخشش و حیف و میل بیت‌المال، تفاهم‌نامه واگذاری شرکت‌های متعلق به مردم به افرادی مانند بابک زنجانی و همچنین شکایت بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی به عنوان شاکیان خصوصی از سعید مرتضوی آغاز کرده است».

علیرضا دقیقی وکیل دادگستری که به عنوان بیمه شده تأمین اجتماعی از سعید مرتضوی رئیس سابق تأمین اجتماعی شکایت کرده به روزنامه ایران گفته است: «به عنوان یک بیمه شده تأمین اجتماعی به اتهام حیف و میل اموال دولتی، اختلاس و خیانت در امانت از مرتضوی شکایت کرده‌ام و مستندات خود را به بازپرس ارائه دادم و همچنان پیگیر شکایت خود هستم.»

مصطفی ترک همدانی هم به عنوان وکیل مدافع کارگران یک شرکت تولیدی در چابهار به عنوان بیمه شده تأمین اجتماعی از سعید مرتضوی به اتهام «خیانت در امانت و اختلاس» شکایت کرده است.

این وکیل دادگستری به روزنامه ایران گفته است: «چندی قبل به شعبه ۱۵ دادسرای کارکنان دولت مراجعه کردم. بنا بر اعلام بازپرس پرونده، مرتضوی برای رسیدگی به گزارش کمیته تحقیق وتفحص مجلس از تأمین اجتماعی و سایر شاکیان خصوصی در موضوع تأمین اجتماعی احضار شده است.»

خسرو مبشر گزارش‌نویس روزنامه ایران همچنین خبر داده است که «فاضل لاریجانی به اتهام جعل صدا و تهیه فیلم مخفیانه از سعید مرتضوی شکایت کرده که بازپرس پرونده، نام‌برده را به عنوان متهم برای پاسخ‌گویی به شکایت مطروحه احضار کرده است».

سعید ایوبی وکیل سعید مرتضوی به روزنامه ایران گفته است: «چندی قبل قاضی پرونده به دلیل شکایت فاضل لاریجانی، موکلم سعید مرتضوی را احضار کرد و ما در این جلسه حضور یافتیم، اما فاضل لاریجانی به خاطر سفر به انگلستان در جلسه حاضر نشد.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «مجلس شورای اسلامی چندی قبل جدولی از درآمد ۱۶ مدیر ارشد سازمان تأمین اجتماعی را با حروف اختصاری نام و نام خانوادگی آن‌ها منتشر کرد که نشان می‌داد آنان تنها در شش ماه نخست سال‌ جاری از برخی مدیران حدود ۹۰ میلیون تومان پاداش گرفته‌اند و برخی از نمایندگان نیز "بن" دریافت کرده‌اند».

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، همچنین نوشته است: «این روزها پرونده فساد مالی بابک زنجانی قوای مجریه و قضائیه را مشغول خود کرده تا با همکاری و هماهنگی یکدیگر ۸ هزار و۵۰۰ میلیارد تومان طلب بیت‌المال را از او دریافت کنند، اما این بدان معنا نیست که پرونده سعید مرتضوی رئیس پیشین سازمان تأمین اجتماعی به فراموشی سپرده شود.»

جعفر منتظری، رئیس دیوان عدالت اداری، نیز از مسئولان این قوه قضائیه خواسته تا هر چه سریع‌تر به تخلفات سعید مرتضوی رسیدگی کنند و به روزنامه ایران گفته است: «ما به عنوان شاکی خصوصی از مرتضوی شکایت نمی‌کنیم. اگر قرار باشد رسیدگی شود آن قدر شاکی وجود دارد که احتیاجی به شکایت ما نیست و امیدواریم زودتر به این پرونده رسیدگی شود.»
XS
SM
MD
LG