لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

اعتراض انصار حزب‌الله به فوتبال در محرم: «اپوزیسیون‌نمایی با هزینه نظام»


تجمع و تلاش گروه انصار حزب‌الله برای لغو مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی مورد توجه شماری از روزنامه‌های شنبه قرار گرفته است.

روزنامه شرق خبر داده است که «تجمع اعتراضی انصار حزب‌الله در رابطه با برگزاری مسابقه فوتبال بین تیم‌های ایران و کره جنوبی، روز جمعه بعد از نماز جمعه تهران و با حضور جمعیتی حدود ۵۰ نفر در میدان فلسطین برگزار شد».

به نوشته این روزنامه، حسین الله‌کرم از رهبران انصار حزب‌الله در بیانیه‌ای که در جریان این تجمع قرائت کرد، خواهان لغو بازی ایران و کره جنوبی شد، اما گفت حالا که مسئولان «می‌خواهند این مسابقه را برگزار کنند و می‌گویند اگر انجام نشود، سه باخت پی‌درپی و در نهایت از مسابقات جهانی حذف می‌شویم، در جریان این بازی «هرگونه حرمت‌شکنی احتمالی عاشورا بر هیچ‌ کس پذیرفته‌شدنی نیست، در صورت اتفاق در مسابقه فوتبال در شب عاشورا مسئولان سه قوه باید پاسخ‌گو باشند و به دلیل عدم پیشگیری و توجه به طرح‌هایی که حزب‌الله به آنها داده است، باید استعفا و از کار برکنار شوند».

شرق همچنین خبر داده که این چهره انصار حزب‌الله گفته است: «عده‌ای از مسئولان به دلیل اشتباه در زمان اثرگذاری یا عدم تدبیر لازم پس از قرعه‌کشی مسابقات مقدماتی جهانی فوتبال، بسترساز احتمالی حرمت‌شکنی روز تاسوعا و شب عاشورا مقارن با برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی را فراهم ساخته‌اند تا خدای ناکرده همان حرمت‌شکنی فتنه‌گران عاشورای سال ۸۸ دوباره تکرار شود».

به نوشته شرق، واکنش منفی به مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی، در خطبه‌های نماز جمعه هم نمود داشت و در تهران محمدعلی موحدی کرمانی تأکید کرد که «اگر قرار است شب عاشورا مسابقات فوتبال انجام بگیرد، دقت کنید که فضای مسابقه باید صددرصد عاشورایی و کربلایی باشد، در و دیوار آنجا باید سیاه‌پوش شود، تمام فضا سیاه‌پوش شود و فریاد یا حسین از میان جمعیت پیوسته بلند شود. عوض کفی که در این مسابقات زده می‌شود باید همه فریاد بزنند یاحسین».

روزنامه شهروند هم این تجمع را «تلاش انصار حزب‌الله برای لغو بازی ایران و کره جنوبی» ارزیابی کرده و روزنامه همدلی در تیتر یک خود آن را «بازگشت انصار حزب‌الله با درخواست جدید» توصیف کرده و نوشته است: روز جمعه «آن‌ها اگرچه کم‌حجم‌تر از قبل ظاهر شدند، اما درخواستی فراتر از درخواست‌های قبلی خود داشتند و حسین الله‌کرم، رهبر این گروه گفت که در صورت برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره و حرمت‌شکنی تماشاگران در روز تاسوعای حسینی، باید سران سه قوه برکنار شوند».

این روزنامه با اشاره به این که «گروه انصار حزب‌الله در ماه‌های گذشته بیشتر در فضای رسانه‌ای کشور جنجال‌ساز شده بود» نوشته است: اعضای این گروه «روز جمعه با سازماندهی حسین الله‌کرم در خیابان ظاهر شدند و به مناسبت برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره در روز تاسوعا، ضمن اعلام انزجار از این موضوع، درخواست‌های خود را مطرح کردند».

به نوشته این روزنامه، تجمع‌کنندگان از جمله شعار می‌دادند: «تذکر لسانی واجب مسلمین است، راه شهیدان ما همین است همین است»، «امر به معروف ما بزرگ‌ترین جهاد است»، «حزب‌الله بیدار است، از بی‌حجاب بیزار است»، «فرموده رهبری اجرا باید گردد»، «حسین حسین شعار ماست، شهادت افتخار ماست»، «ما اهل کوفه نیستیم، علی تنها بماند».

همدلی در گزارش خود اشاره کرده که منصور ارضی، از مداحان نزدیک به جناح اصولگرا، نیز در مسجد ارگ تهران حین مداحی گفته است: «می‌خواهند شب تاسوعا جوان‌ها را بکشانند، میدان کربلا را ول کنید بیایید میدون بازی. نقشه‌ها زیاده، شما مردم باید بیدار بشید. شما هرکدام اعتراض کنید، یواش‌یواش می‌فهمند. دنبال درگیری هستند، اگر حزب‌الله خشمش بگیره، همشون رو نابود می‌کنه».

فضل‌الله یاری در سرمقاله روزنامه همدلی با عنوان «اپوزیسیون‌نمایی با هزینه نظام» ضمن اشاره به تجمع انصار حزب‌الله و این که «در روزهای گذشته نیز برخی روحانیون میانی و بلندمرتبه با شدت هرچه تمام‌تر خواستند که دولت بدون توجه به تعهدات بین‌المللی خود» بازی فوتبال ایران و کره را لغو کند، نوشته است: «استناد این معترضان به احتمال شادی جوانان در صورت برد ایران در این مسابقه است» و حتی «حزب موتلفه نیز در بیانیه‌ای خنده‌دار، خواستار آن شد که در صورت برگزاری بازی، تلویزیون از پخش تصاویر زننده گل‌ها خودداری کند و از این طریق به تحریک هیجانات و شادی مردم نپردازد».

سرمقاله‌نویس این روزنامه ضمن تأکید بر این که در روزهای منتهی به تاریخ برگزاری مسابقه فوتبال ایران و کره که همزمان شده با «شب تاسوعا» احتمالاً تحرکات برخی از این گروه‌ها تشدید خواهد شد»، نوشته است: «برخی از این گروه‌ها و افراد، خود را فراتر از کلیت نظام می‌دانند و مجوز خود را از انتساب خود به «اسلام» می‌گیرند، اما گاه به ضرورت خود را به فراموشی می‌زنند که اسلام مورد نظر آنان نزدیک به چهار دهه پیش در قالب جمهوری اسلامی، شکل اجرایی به خود گرفته است».

روزنامه همدلی این را هم نوشته که این گروه‌ها «پیش از این نشان داده‌اند برای منافع ملی هیچ ارزشی قائل نیستند»، و اکنون «دستگاه‌های نظارتی» باید «این شبهه را که گروهی با نام نظام و با استفاده از امکانات نظام، برای نظام هزینه ایجاد می‌کنند و در میان نظام نیز پایگاه دارند، از میان ببرند».

روزنامه اعتماد نیز در سرمقاله خود دربارهٔ «فهم علت مخالفت با برگزاری فوتبال در تاسوعا» یادآوری کرده است که نزدیک بیست سال پیش در دوره ریاست محمد یزدی بر قوه قضائیه مسابقه مشابهی میان تیم استقلال تهران و یک تیم چینی همزمان با «عاشورا» در تهران برگزار شد، اما وی با آن مخالفتی نکرد اما اکنون خواهان لغو مسابقه فوتبال ایران و کره جنوبی است که برنامه‌ریزی آن در اختیار فیفا است.

این روزنامه با تأکید بر این که «بر فرض که ایران گل بزند و خوشحالی هم صورت گیرد» نوشته است: «این چه ربطی به مسئله عزاداری امام حسین دارد؟ مگر در روزهای عزاداری هیچ‌ یک از عزاداران نمی‌خندند، یا مواجه با اتفاقات خوشحال‌کننده نمی‌شوند؟ در عین حال که عزادار هم هستند.»

روزنامه آرمان در شماره شنبه خود با تأکید بر این که «نوزادفروشی به مرز هشدار رسیده است» گزارشی دارد دربارهٔ «حراج سه قلوهای اراکی» و نوشته است: «در حالی که شهروندان همچنان در شوک اخبار متعددی هستند که دربارهٔ خرید و فروش نوزاد و کودک در تهران منتشر می‌شود، این بار خبری روی خروجی خبرگزاری‌ها قرار گرفته است که مبتنی بر آن سه نوزاد سه قلو در اراک به حراج گذاشته شده‌اند».

این روزنامه از قول فاطمه یزدان پور مددکار اجتماعی مؤسسه خیریه مهرآفرین نوشته است: «یک هفته قبل، مژگان برای وضع حمل به یکی از بیمارستان‌های اراک مراجعه می‌کند. او به این دلیل که توان پرداخت هزینه‌های بیمارستان را نداشته از طرف مددکاران بیمارستان به مؤسسه خیریه مهرآفرین معرفی می‌شود»، اما «زمانی که با مژگان مواجه شدیم، او اعلام کرد که همسرش قصد دارد سه‌قلوها را به فروش برساند».

این مددکار اجتماعی «مژگان» مادر سه قلوها را زنی ۳۳ ساله معرفی کرده و گفته است: «به دلیل شرایط ویژه مادر، سه‌قلوها ۴۰ روز زودتر از موعد مقرر به دنیا می‌آیند و به همین دلیل باید در دستگاه نگهداری می‌شدند»، اما «روزی که سه‌قلوها متولد شدند، «سعید» پدر سه نوزاد با یک زن که خود را کارمند بازنشسته یکی از نهادهای دولتی معرفی کرده، آشنا می‌شود.

با توجه به انگیزه پدر سه قلوها برای فروش نوزادانش، بحث فروش آنها مطرح می‌شود. او در ابتدا برای هر کدام از آنها قیمت ۴۰ میلیون تومان را تعیین می‌کند، اما پس از چانه‌زنی‌های زیاد، حاضر می‌شود هر کدام از نوزادان خود را به بهای ۲۰ میلیون تومان بفروشد».

روزنامه آرمان از قول مددکار مؤسسه مهرآفرین نوشته که این سه قلوها سارا، نیکا و خورشید نام دارند و «مادر نوزادان موضوع فروش سه‌قلوها را فاش کرد و ما نیز متوجه شدیم که پدر قصد دارد فرزندان خود را به دست یک زن بسپارد تا راهی تهران شود».

این روزنامه تأکید کرده است که «معضل خرید و فروش نوزادان معضل تازه‌ای نیست، اما در سال‌های اخیر با رسانه‌ای شدن مواردی از آن حساسیت روی این موضوع بیشتر شده است. فقر و گرفتاری والدین در دام آسیب‌های اجتماعی از عمده دلایل فروش نوزادان به حساب می‌آید».

کوروش محمدی، رئیس انجمن آسیب‌شناسی اجتماعی ایران، هم با بیان این که «نوزادفروشی از جمله مواردی است که منزلت انسان‌ها و جامعه را زیر سؤال می‌برد» به روزنامه آرمان گفته است: «تصور می‌شود در دهه‌های اخیر مسائلی مانند فقر و تنگدستی، بیکاری، رشد فحشا و آسیب‌های جدی در حوزه ازدواج باعث شده تا حدود زیادی شاهد رشد کودکان بی سرپرست و سر راهی باشیم»، اما «از زمانی که معتادان و افراد سودجو به میان آمدند، بحث خرید و فروش نوزادان مطرح شد و بازاری در این زمینه در جامعه به راه افتاد، به گونه‌ای که اکنون شاهد خرید و فروش نوزادان در سراسر کشور به ویژه کلانشهرها هستیم».

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک خود با عنوان «سکه در سراشیبی سقوط» نوشته است: «افزایش ارزش دلار آمریکا منجر شد تا قیمت جهانی طلا طی ۹ روز گذشته روند نزولی داشته باشد و از طرفی با سرایت به بازار داخل سبب شود تا قیمت طلا و سکه دسته جمعی افت بی‌سابقه‌ای در هفت ماه گذشته داشته باشند، به طوری که بازار انواع سکه در هفته گذشته افت قیمت‌های تا ۲۸ هزار تومان در هر قطعه سکه را تجربه کرد و این اولین نوسان شدید ثبت شده در این بازار طی ماه‌های اخیر است».

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی از «سریال اتفاقات عجیب در بهشت زهرا» از «مخدوش شدن و سرقت سنگ قبر» مشاهیر و ورزشکاران خبر داده است.

همزمان روزنامه شهروند خبر داده که در ماجرای تخریب و سرقت سنگ قبر چهره‌ها نوبت به یکی دیگر از شاعران محبوب در ایران رسیده و در حالی که «سنگ قبر قبلی سهراب سپهری گم شده است»، سنگ تازه نیز «هیچ تصویری» از این شاعر ندارد.

این روزنامه از قول رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان دربارهٔ «آن چه بر سر سنگ مزار سهراب سپهری آمده» نوشته است: «در تعمیرات حرم و تعریض فضا، سنگ قبر مزین به خط رضا مافی شکسته و مفقود شد؛ در حال حاضر نیز سنگ قبری مشابه سنگ قبر اولیه که به دستخط رضا مافی» آماده شده و قرار است روی مزار سهراب نصب شود.

به نوشته این روزنامه، مصطفی جوادی‌مقدم دربارهٔ حذف عکس سهراب سپهری از روی سنگ مزار این شاعر هم گفته است: «بود یا نبود عکس بستگی به سلیقه افراد دارد، البته معتقدم نباید عکسی روی سنگ مزار باشد و ترجیح می‌دهیم سنگ قبری مشابه سنگ قبر اولیه بر مزار سهراب نصب کنیم».

رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی کاشان همچنین از احتمال جابه‌جایی آرامگاه سهراب سپهری در صورت موافقت خانواده این شاعر خبر داده و گفته است: «متأسفانه با وجود این‌ که سهراب یکی از مفاخر کشور ماست که شهرت جهانی دارد اما دستخوش مسائلی است که برخی از آنها جنبه کوته‌فکرانه دارد و معتقدم اگر قرار است این حواشی برای همیشه پایان یابد، راه ‌حل آن همان اقدامی است که برای نیما یوشیج انجام شد.»

روزنامه ایران ضمن چاپ عکس‌هایی از حسن روحانی در دیدار با سران کشورهای مالزی و ویتنام، سفر رئیس دولت یازدهم را آغاز «بهار مناسبات ایران و جنوب شرق آسیا در پسابرجام» ارزیابی کرده و نوشته است: حسن روحانی پس از سفر به ویتنام، در ادامه سفر به منطقه جنوب شرق آسیا عصر جمعه وارد کوآلالامپور پایتخت مالزی شد و پس از آن نیز «راهی تایلند خواهد شد تا در نشست «گفت‌وگوی آسیایی» شرکت کند».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، هم از سفر حسن روحانی به شرق آسیا استقبال کرده و آن را «نگاه پسابرجامی به شرق پس از بدعهدی غرب» ارزیابی کرده است.

این روزنامه نوشته است: حسن روحانی «عازم منطقه جنوب شرق آسیا شده است تا پس از امضای برجام با گسترش روابط تجاری ایران با کشورهای صنعتی شرق آسیا تا حدودی از فشار بدعهدی آمریکا بر اقتصاد ایران کم کند و بتواند بازارهای جدیدی برای محصولات ایران بیابد».

«آن سوی حرف و صوت» عنوان دو صفحه ضمیمه روزنامه ایران به مناسبت «هفتاد و هفتمین زادروز محمدرضا شفیعی کدکنی» است که در شماره شنبه این روزنامه به چاپ رسیده است.

روزنامه اعتماد عکس یک خود را به «هاکان تکین» سفیر ترکیه در ایران اختصاص داده است.

سفیر ترکیه با بیان این که «پیشنهاد کمک به بهبود رابطه ایران و عربستان را داده‌ایم»، به این روزنامه گفته است: «رئیس ‌جمهور ما در دیدارهای جداگانه دوجانبه در ماه آوریل با پادشاه سعودی و رئیس‌ جمهور روحانی که هر دو برای شرکت در نشست سازمان همکاری‌های اسلامی به ترکیه آمده بودند، برای حل این بحران تلاش کرد. البته که هنوز تنش بسیاری وجود دارد و دو کشور احساس‌های ناخوشایندی به هم دارند» و با آن که «مسیر پرچالش و سختی است، اما ترکیه همواره حاضر است به بهبود رابطه ایران و عربستان کمک کند و این پیام را در سطوح بسیار عالی هم منتقل کرده است».

XS
SM
MD
LG