لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۷

اتهامات صدرالدین شریعتی به دانشجویان: چاقوکشی و ارتباط با دختران


نعمت احمدی طی یادداشتی در روزنامه قانون نوشته است که در صورت مخالفت روسیه با تصویب قطعنامه‌ای تازه در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا به کمک ناتو برخی نقاط معین و استراتژیک سوریه را هدف حمله نظامی قرار خواهد داد.

جلال خوش‌چهره در روزنامه اعتماد از بحران سوریه به عنوان «بحران هزار گره» یاد کرده و نوشته است: «ورود جامعه جهانی به بحران سوریه و شناسایی و تنبیه عاملان جنایت اخیر باید همه سویه و عقلانی» باشد.

یادداشت‌نویس روزنامه اعتماد یادآوری کرده است که اگر دولتمردان سوری به درستی به مطالبات مردم معترض پاسخ می‌دادند امروز سوریه به بحرانی هزارتو برای منطقه و جامعه جهانی تبدیل نمی‌شد.

نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله روزنامه کیهان از حمله احتمالی به سوریه به عنوان «روز واقعه» نام برده و تهدید کرده است که در صورت حمله آمریکا به سوریه «انتظارهای چندین و چند ساله برای انتقام رو به پایان است».

حسین شریعتمداری در سرمقاله کیهان همچنین «اسرائیل، ترکیه، عربستان، قطر، و اردن» را به حمله و موشک‌باران تهدید کرده است.

روزنامه‌های اعتماد و شرق گزارش داده‌اند که وزیر خارجه جمهوری اسلامی قرار است «مرضیه افخم را به عنوان نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه و منصوره شریفی را به عنوان نخستین نماینده زن ایران در ژنو» منصوب کند.

صدرالدین شریعتی رئیس فعلی دانشگاه علامه طباطبایی و از روحانیون تندرو در گفت‌وگو با روزنامه کیهان ضمن دفاع از «تفکیک جنسیتی، برخورد با دانشجویان و بازنشستگی اجباری اساتید» این دانشگاه در دوره مدیریت خود، دانشجویان و استادان را به «چاقوکشی و ارتباط با دختران» متهم کرده است.

«بحران هزار گره سوریه نیازمند راه حل عقلانی است»

نعمت احمدی طی یادداشتی در روزنامه قانون نوشته است در صورت مخالفت روسیه با تصویب قطعنامه در شورای امنیت سازمان ملل، آمریکا به کمک ناتو برخی نقاط معین و استراتژیک سوریه را هدف حمله نظامی قرار خواهد داد.

جلال خوش‌چهره نیز در روزنامه اعتماد از بحران سوریه به عنوان «بحران هزار گره» یاد کرده و نوشته است: «نفس استفاده از سلاح شیمیایی در سوریه، افکار عمومی جهان را بار دیگر متوجه بحرانی کرد که رفته‌رفته خاورمیانه را در کام خود می‌برد.»

نعمت احمدی طی یادداشتی در روزنامه قانون از سوریه به عنوان «قربانی منافع دیگران» نام برده و نوشته است: «حل مسئله سوریه، با تصمیم شورای امنیت سازمان ملل یا بدون آن؛ این مسئله‎ای است که این روزها توجه افکار عمومی را به خود جلب کرده است.»

این وکیل و حقوقدان با اشاره به این که «هر قطعنامه‏ای که راجع به سوریه باشد توسط این کشور وتو خواهد شد» نوشته است: «چند روز دیگر سران گروه جی ۲۰ که یک مجموعه اقتصادی است در سنت پترزبورگ نشست دارند و قرار است اوباما و پوتین در حاشیه این نشست با هم گفت‎و‏گو کنند. این مسئله نقش روسیه را در داستان سوریه آشکار می‏کند و نشان می‏دهد که سوریه تا چه حد برای این کشور اهمیت دارد.»

یادداشت‌نویس روزنامه قانون در عین حال نوشته است: «هر چند منشور سازمان ملل این اجازه را نمی‎دهد که کشورها به صورت خودسرانه و بدون مجوز شورای امنیت به کشور دیگری حمله نظامی کنند اما در تاریخ بین‏الملل سابقه این گونه حملات بسیار مشاهده می‎شود.»

نعمت احمدی همچنین پیش‏بینی کرده است که «آمریکا به کمک ناتو برخی نقاط معین و استراتژیک سوریه را هدف حمله نظامی قرار خواهد داد و سپس نیز منطقه پرواز ممنوع در این منطقه ایجاد خواهد کرد».

جلال خوش‌چهره در روزنامه اعتماد از بحران سوریه به عنوان «بحران هزار گره» یاد کرده و نوشته است: «ورود جامعه جهانی به بحران سوریه و شناسایی و تنبیه عاملان جنایت اخیر باید همه سویه باشد؛ نظام سیاسی حاکم، نیروهای مخالف و از همه مهم‌تر دولت‌هایی که پشتیبانی مالی و نظامی استمرار جنگ‌ خانگی و نیز نیروهای خارج از کنترل در سوریه را برعهده دارند.»

یادداشت‌نویس این روزنامه یادآوری کرده است که «روزگاری نه شبیه امروز، ناآرامی‌های سوریه در پیوست اوضاعی بود که در تونس، مصر، لیبی و یمن رخ داد» و نوشته است: «اگر دولتمردان سوری به درستی به مطالبات مردم معترض پاسخ می‌دادند هرگز حتی شاهد تغییرات تا سطح آن چه در این کشورها تجربه شد نبودیم، اما فرایند تحولات به‌ گونه‌ای رقم خورد تا امروز سوریه به بحرانی هزارتو-نه‌ تنها برای نظام سیاسی حاکم بر این کشور و نیز مخالفان بلکه منطقه و جامعه جهانی- تبدیل شود.»

روزنامه اعتماد نوشته است: «سرانجام فاجعه‌ای که همه از احتمال وقوع آن در سوریه جنگ‌زده هراس داشتند رخ داد‎؛ حداقل ۱۳۰۰ نفر که شمار بالایی از آنان کودکان و زنان و مردان غیرنظامی بودند بر اثر شلیک گلوله‌های شیمیایی کشته شدند.»

یادداشت‌نویس اعتماد با اشاره به این که «هنوز هیچ طرفی از جنگ ‌خانگی سوریه مسئولیت این حمله جنایتکارانه را برعهده نگرفته» تاکید کرده است که «به‌ هر حال یکی از طرف‌های منازعه مسئول این کشتار غیر انسانی است» و اکنون «نفس استفاده از سلاح شیمیایی افکار عمومی جهان را بار دیگر متوجه بحرانی کرد که رفته‌رفته خاورمیانه را در کام خود می‌برد».

کیهان: روز انتقام از آمریکا، اسرائیل، ترکیه، عربستان، قطر، و اردن نزدیک است

نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی در سرمقاله روزنامه کیهان از حمله احتمالی به سوریه به عنوان «روز واقعه» نام برده و نوشته است که در صورت حمله آمریکا به سوریه «انتظارهای چندین و چند ساله برای انتقام رو به پایان است».

سرمقاله‌نویس کیهان جنگ داخلی در سوریه را هم «فتنه‌گری علیه جمهوری اسلامی ایران» توصیف کرده و نوشته است: «فتنه‌انگیزی در سوریه به عنوان یکی از اصلی‌ترین حلقه‌های محور مقاومت و متحد استراتژیک ایران اسلامی با بهره‌گیری از فرمول جنگ نیابتی آغاز شد.»

نماینده خامنه‌ای در کیهان اغلب کشورهای منطقه از جمله «کشورهای ترکیه، عربستان، قطر، اردن و بعدها مصر» را متهم کرده است که «به نیابت از آمریکا و متحدانش» در سوریه با جمهوری اسلامی ایران «جنگ نیابتی» کرده‌اند.

سرمقاله‌نویس کیهان همچنین با اشاره به احتمال حمله آمریکا به سوریه پس از «متهم کردن ارتش سوریه به استفاده از بمب شیمیایی در اطراف دمشق» نوشته است: «آمریکا می‌تواند آغازکننده جنگ باشد، ولی پایان دادن به آن در اختیار آمریکا و متحدانش نیست.»

نماینده رهبر جمهوری اسلامی در کیهان تاکید کرده است که «بدون کمترین تردیدی، با آغاز حمله به سوریه، همه روزه هزاران موشک سراسر اسرائیل و تاسیسات حیاتی آن را زیر و رو خواهد کرد: و علاوه بر این «کشورهای عربستان، اردن، ترکیه» و دیگر کشورهای منطقه که به نوشته این روزنامه «رسما مشارکت خود در حمله نظامی به سوریه را اعلام کرده‌اند، در صورت وقوع جنگ به عنوان "کشورهای متخاصم" مورد حمله متقابل سوریه قرار خواهند گرفت.»

دو زن، سخنگوی وزارت خارجه و سفیر ایران در ژنو

روزنامه‌های اعتماد و شرق از معرفی «دو زن به عنوان سخنگوی وزارت خارجه و سفیر ایران در ژنو» خبر داده‌اند.

روزنامه اعتماد خبر داده است که از سوی وزیر خارجه جمهوری اسلامی قرار است «مرضیه افخم به عنوان نخستین سخنگوی زن وزارت خارجه و منصوره شریفی، به عنوان نخستین نماینده زن ایران در ژنو» منصوب شوند.

این روزنامه یادآوری کرده است که محمدجواد ظریف وزیر خارجه جمهوری اسلامی چند روز پیش گفته بود از ادامه فعالیت افرادی که «اتوبوسی و بدون بلیت به وزارت خارجه آمده‌اند جلوگیری می‌کند، و تصمیم گرفته تا سه پست کلیدی را در اختیار سه زن قرار دهد».

«سخنگویی وزارت خارجه، نمایندگی ایران در ژنو، و واگذاری مسئولیت یکی از سفارتخانه‌های ایران در خارج از کشور» به نوشته روزنامه اعتماد از جمله سمت‌هایی است که در دولت حسن روحانی زنان عهده‌دار آن خواهند شد.

مجتبی حسینی در روزنامه اعتماد نوشته است که روز سه‌شنبه، عباس عراقچی، سخنگوی فعلی وزارت خارجه به انتصاب زنان به این سمت‌ها مهر تایید زده است.

روزنامه شرق نیز گزارش داده است که «قرعه به نام مرضیه افخم و منصوره شریفی‌صدر افتاده است» تا به عنوان «اولین سخنگو و نخستین سفیر احتمالی زن در جمهوری اسلامی ایران» در دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی فعالیت کنند.

مهسا جزینی در گزارش روزنامه شرق با اشاره به این که «در دنیا معمولا حضور زنان در سمت‌های ارشد دیپلماتیک امری مرسوم است» یادآوری کرده است که «در منطقه خاورمیانه و کشورهای اسلامی مانند پاکستان هم مواردی بوده است که زنان به سمت‌هایی تا حد وزیر امور خارجه رسیده‌اند»، اما این رخداد «تاکنون در ایران سابقه نداشته است».

یک «منبع آگاه» در وزارت خارجه هم ضمن تایید این خبر که پست سخنگویی از سوی وزیر به مرضیه افخم پیشنهاد شده است به روزنامه شرق گفته است: «ایشان دیروز بعدازظهر برای صحبت در ارتباط با همین مسئله نزد وزیر بودند.»

مرضیه افخم در گفت‌وگو با روزنامه شرق خبر پیشنهاد سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی را تائید کرده اما گفته است: «هنوز برخی از مراحل معرفی مانده است که باید طی شود.»

به نوشته این روزنامه، مرضیه افخم همچنین گفته است: «من هشت‌ سال مدیرکل اطلاعات و مطبوعات بودم و ۳۰ سال است که سابقه فعالیت در وزارت خارجه در بخش‌های مختلف را دارم.»

مرضیه افخم درباره این که «برای اولین‌ بار سخنگوی وزارت امور خارجه از بین زنان انتخاب شده» است هم به روزنامه شرق گفته است: «همه زنان از این موضوع استقبال می‌کنند فارغ از این که چه کسی معرفی شده باشد.»

اتهامات صدرالدین شریعتی به دانشجویان: چاقوکشی و ارتباط با دختران

صدرالدین شریعتی رئیس فعلی دانشگاه علامه طباطبایی و از روحانیون تندرو در گفت‌وگو با روزنامه کیهان ضمن دفاع از «تفکیک جنسیتی، برخورد با دانشجویان و بازنسشتگی اجباری اساتید» این دانشگاه در دوره مدیرش خود، دانشجویان و استادان را به «چاقوکشی و ارتباط با دختران» متهم کرده است.

صدرالدین شریعتی همچنین گفته است: «روزی که ما آمدیم، در دانشکده حقوق، بر سر یک دختر چهار تا پسر چاقو کشیدند، اما بعد از تفکیک کلاس‌ها بروید دانشگاه را نگاه کنید؛ دخترها یک گوشه نشسته‌اند درس می‌خوانند؛ پسرها هم آن طرف. ورودم آن طور بود و امروز این طور است و این برای من خیلی ارزش دارد. من الان احساس آرامش می‌کنم.»

روزنامه کیهان از رئیس دانشگاه علامه طباطبایی پرسیده است که «می‌گویند شما اساتید را به صورت اجباری بازنشسته کرده‌اید»، و صدرالدین شریعتی در پاسخ گفته است: «یک عده از استادها اخراج شدند به خاطر همین مسائل، سوء رفتار با دختران مردم. ما برای حفظ احترام و شأن‌شان بازنشسته‌شان کردیم» و تاکید کرده است که «در دلم صحنه‌هایی هست که شرعا حق گفتن ندارم».

صدرالدین شریعتی که در دولت محمود احمدی‌نژاد به ریاست دانشگاه علامه طباطبایی منصوب شد همچنین گفته است: «وقتی آمدم دانشگاه علامه طباطبایی که به نام مفسر بزرگ قرآن است، گروه قرآن نداشت و به نام فیلسوف بزرگ اسلامی است، اما فلسفه اسلامی نداشت.»

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین گفته است: «بسیاری از خوابگاه‌ها در گذشته اینترنت نداشتند، اما الان بعضی‌هایش اینترنت بدون سیم هم دارند» و در پاسخ به این پرسش روزنامه کیهان که «فیلتر هم دارید؟» گفته است: «الان که دیگر خود مخابرات هم فیلتر می‌گذارد آن وقت ما نگذاریم. بله فیلتر هم داریم.»

صدرالدین شریعتی که از هنگام انتصاب به ریاست دانشگاه علامه طباطبایی بسیاری از دانشجویان این دانشگاه از تحصیل محروم شده‌اند و حتی برخی از دانشجویان در دوره ریاستش پس از اعتراض به عملکردش بازداشت و زندانی شده‌اند، اعتراضات گسترده دانشجویان و استادان به عملکرد خود را «حاصل القائات مسموم» توصیف کرده است.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی همچنین از نوشتن توبه‌نامه و عذرخواهی برخی از دانشجویان از خود یاد کرده و به روزنامه کیهان گفته است: «خیلی وقت‌ها پیش آمده بچه‌هایی نامه نوشته‌اند و گفته‌اند ما در فلان جا، فلان کار را کردیم عذر می‌خواهیم، ببخشید؛ ما فریب خوردیم یا تحت تأثیر القائات فلان استاد و فلان شخص سیاسی قرار گرفتیم و اشتباه قضاوت کردیم و حالا فهمیدیم که مسئله اشکال دارد، عذر می‌خواهیم.»
XS
SM
MD
LG