لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۱۷

روزنامه جوان: نقطه هدف سید حسن خمینی حاکمیت است


روزنامه شرق از احضار گسترده دانشجویان دانشگاه‌های «تهران» و «علم و صنعت» به کمیته‌ انضباطی دانشگاه خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، در دو هفته گذشته تعداد زیادی از دانشجویان دانشگاه «تهران» و «علم ‌و صنعت» به کمیته انضباطی برای پاره‌ای از توضیحات فراخوانده شده‌اند؛ «احضارهایی که بیشتر به صورت تلفنی بوده، در صورتی که مطابق قانون همه احضارهای دانشجویان به کمیته‌های انضباطی باید به صورت کتبی انجام شود».

شماری از دانشجویان احضار شده به کمیته انضباطی که ترجیح داده‌اند با «نام مستعار» دربارهٔ جزئیات احضارشان با شهرزاد همتی خبرنگار روزنامه شرق مصاحبه کنند، با تأکید بر این که «احضارمان کردند تلفنی، بدون ذکر دلیل»، ابراز نگرانی کرده‌اند که فضای دانشگاه‌ها «دوباره امنیتی شود و به روزهای پیش از سال ۹۲ بازگردد».

یکی از دانشجویان دانشگاه علم و صنعت به روزنامه شرق گفته است: در این دانشگاه «حدود صد نفر از خانم‌ها به ‌دلایلی مانند رعایت ‌نکردن حجاب و ۴۰ نفر از آقایان به دلیل سیگار کشیدن در دانشگاه احضار شده‌اند.»

یکی از دانشجویان احضار شده دانشگاه تهران هم به این روزنامه گفته است: «سه‌شنبه هفته گذشته توسط منشی کمیته انضباطی با ۹ نفر از بچه‌ها تماس گرفته شد» و دانشجویان چون این احضارها را غیرقانونی می‌دانند تصمیم دارند «کمیته‌ای را که سال‌ها پیش در دانشگاه تهران فعال بوده و کمیته حمایت از احضارشدگان نام داشت دوباره فعال کنند».

مجید سرسنگی، معاون فرهنگی دانشگاه تهران، با «رد این ادعا که این احضارها ممکن است به دلیل برگزاری انتخابات مجلس باشد»، به روزنامه شرق گفته است: «ما پس از انتخاباتی که با آرامش برگزار شده و رهبری از آن به یک حرکت چشمگیر و مردمی یاد می‌کنند چرا باید از دانشجویان زهر چشم بگیریم؟»

معاون فرهنگی دانشگاه تهران با تأکید بر این که «کمیته انضباطی یکی از ارکان دانشگاه است که براساس قوانین جمهوری اسلامی و قوانین آموزش عالی به وجود آمده» گفته است: «کمیته انضباطی هیچ ‌وقت در یک سال گذشته یک مورد را هم بر مبنای فعالیت صنفی دانشجویی احضار نکرده» است و «اگر چنین مسئله‌ای در یک سال گذشته در بین دانشجویان پیدا شود من عذرخواهی می‌کنم و استعفا می‌دهم».

روزنامه آرمان با اشاره به سخنرانی روز پنج‌شنبه رئیس دولت سابق در «یادواره شهدای عملیات خیبر» در ورامین، از بازگشت احتمالی «اصولگرایان به احمدی‌نژاد» گزارش داده است.

گزارش‌نویس روزنامه آرمان با اشاره به این که «احمدی‌نژاد شاید فرد زیرکی است که پس از مدت‌ها سکوت اکنون که شاهد اختلافات میان اصولگرایان که ناشی از باخت در انتخابات اسفندماه است زمینه بازگشت را فراهم می‌بیند و یاران او برای آماده‌سازی این حضور مجدد عزم خود را جزم کرده‌اند» نوشته است: «احمدی‌نژادی‌ها از هم‌اکنون به دنبال بهره از اختلاف ایجاد شده میان اصولگرایان هستند و می‌خواهند احمدی‌نژاد را ناجی جریان اصولگرایی معرفی کنند تا در انتخابات سال ۹۶ بار دیگر بخت او را بیازمایند.»

این روزنامه از قول عبدالرضا داوری از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد نوشته است: با توجه به «طیف‌بندی جدید در صحنه سیاسی» که در یک طرف اکبر هاشمی رفسنجانی با «تئوری بقا و ادغام سیاست همراهی با نظام جهانی» قرار دارد و در طرف دیگر «جبهه صیانت از انقلاب» قرار دارد، در سال ۹۵ «مهم‌ترین فردی که می‌تواند محوریت جبهه مقابل هاشمی را در دست بگیرد، شخص احمدی‌نژاد است».

علی‌محمد نمازی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، هم طی یادداشتی در روزنامه آرمان دربارهٔ «بازگشت اصولگرایان به احمدی‌نژاد» نوشته است: «از برخی شواهد بر می‌آید، شکست سخت اصولگرایان و ناراحتی ناشی از آن، باعث گرایش برخی از آنان به احمدی‌نژاد شده است.»

روزنامه شرق در شماره شنبه خود ضمن «بازخوانی ترور سعید حجاریان» در ۲۲ اسفند ۱۳۷۸ و کمتر از یک ماه پس از پیروزی اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس ششم نوشته است: «از دل انتخابات دوم خرداد ۷۶ جریانی به عرصه مناسبات سیاسی ایران وارد شد که به‌سرعت در حال پیشروی از طریق صندوق رأی برای کسب کرسی‌های مدیریت بود» و ترور سعید حجاریان زمانی انجام شد که او به عنوان «مغز متفکر اصلاحات، با سابقه‌ای طولانی در امور امنیتی و اطلاعاتی و همچنین پشتوانه قوی تئوریک در زمینه علوم سیاسی و اجتماعی» تبدیل به فردی شده بود که «تئوری اصلی و عملی اصلاح‌طلبان را در آن سال‌ها بیان می‌کرد».

مسعود کاظمی در گزارش روزنامه شرق با اشاره به این که «اکنون ۱۶ سال از آن روز می‌گذرد»، نوشته است: «ظاهراً همه‌ چیز تغییر کرده است. انتخابات مجلس دهم برگزار شده اما فردایش دعوای بزرگی رخ نمی‌دهد. عده‌ای به طرف مقابل خدشه وارد می‌کنند، اما کسی در بدبینانه‌ترین حالت منتظر شنیدن صدای انفجار یک ترقه هم نیست، چه رسد به شلیک «ماکاروف» برای ترور فردی از جناح مقابل.»

محمد کیانوش راد، از چهره‌های اصلاح‌طلب، دربارهٔ احتمال بازگشت «تندروی» به این روزنامه گفته است: «هیچ ‌گاه نمی‌توان احتمال بروز و ظهور دوباره افراطیون را منتفی دانست، اما به جرئت می‌توان گفت امروزه نیروهای سیاسی، کنش همراه با انعطاف را به رفتارهای حذفی و سلبی ترجیح می‌دهند.»

مسعود ده‌نمکی، از اعضای انصار حز‌ب‌الله در دهه هفتاد، با تأکید بر این که «اکنون نگاه حذفی وجود ندارد» گفته است: حالا همه می‌دانند که «رفتن و آمدن یک جناح یا فتح اکثریت پارلمان توسط یک نهاد یا سایر نهادهای قدرت قرار نیست که به رفتارهای ساختارشکنانه منجر شود.»

حسین انصاری راد، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ در دوره ششم مجلس شورای اسلامی، نسبت دادن تندروی جناح مقابل در سال‌های اصلاحات به تندروی اصلاح‌طلبان در مجلس ششم را رد کرده و گفته است: «اصلاح‌طلبان تندروی نکردند» و «به دنبال مشی مسالمت‌آمیز بودند و دنبال دعوا و جنجال نبودند».

عباس عبدی نیز با اشاره به این که رویدادهای سال ۷۸ به این دلیل بود که «تصور هر دو طرف از کنش سیاسی، صفر و یکی بود» گفته است: «از سال ۷۸ تاکنون تجربیات متفاوتی کسب شده است.»

ناصر قوامی گفته است: «ترکیب دولت روحانی و ترکیب راه‌یافتگان به مجلس دهم، به گونه‌ای نیست که برای تندروهای جناح مقابل قابل تحمل نباشد، اما اگر در همین مجلس هم، مطالباتی از نوع مجلس ششم طرح شود، طرف مقابل واکنش نشان خواهد داد»، و محمدتقی رهبر از چهره‌های اصولگرا هم به روزنامه شرق گفته است: به نسبت سال ۷۸ «فضا بسیار آرام‌تر شده است. تحمل هر دو جناح بالاتر رفته است» و «عقلانیت و تدبیر و منطقی که دوستان اصولگرای ما بعد از انتخابات ۹۴ از خود نشان دادند بسیار خوب بود».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، در سرمقاله شماره شنبه خود حسن خمینی را به خاطر اظهارات تازه‌اش مورد نکوهش و پرسش قرار داده و نوشته است: برای تفسیر آیت‌الله خمینی در حوزه حکومت اسلامی «هیچ مرجعی با صلاحیت‌تر از رهبران انقلاب اسلامی و مجلس خبرگان نیست».

عبدالله گنجی مدیر مسئول روزنامه جوان در سرمقاله این روزنامه با اشاره به این که «اخیرا حجت‌الاسلام سید حسن خمینی هدف از ورود خود به انتخابات خبرگان رهبری را جلوگیری از مصادره امام عنوان کرد» نوشته است: «مدعای ایشان از موضع بسیار بالاست و نوعی اعتراض به فهم دیگران از امام است» و «باید نقطه هدف سید حسن را حاکمیت دانست».

سرمقاله‌نویس روزنامه جوان با تأکید بر این که «گردانندگان اصلی نظام هنوز همراهان امام‌اند» نوشته است: حسن خمینی «به جهت سن و سال در درک امام از افراد ذکر شده عقب‌تر است و اگر ایشان امام را از متن و مکتوب می‌شناسد، این فرصت در اختیار دیگران هم هست، اما اگر بر اساس ژنتیک این حق را برای خود قائل است، این قاعده منسوخ شده است. نه دموکراسی، نه اسلام و نه امام چنین حق و امتیازی را به کسی نداده‌اند».

روزنامه نزدیک به سپاه با تأکید بر این که «ناراحتی سیدحسن این است که چرا تفسیر سکولارها از امام، مبنای حرکت نظام جمهوری اسلامی نیست» نوشته است: «مواضع پایگاه اطلاع‌رسانی جماران، ملاقات مکرر سیدحسن با سران فتنه و زندانیان آنان و عکس‌های یادگاری، ناراحتی چندباره وی از پخش سخنان امام از سیما، حمایت رسانه‌های خاص از وی و... نشان می‌دهد که سیدحسن دقیقاً خود را در کانتکسی تعریف کرده است که نه با اعتقاد که با نفاق به دنبال مصادره امام بوده‌اند.»

سرمقاله‌نویس روزنامه جوان تأکید کرده است: «اگر بخواهیم در حوزه حکومت، نه دانشگاه و حوزه، امام را تفسیر کنیم هیچ مرجعی با صلاحیت‌تر از رهبران انقلاب اسلامی و مجلس خبرگان نیست.»

اظهارات رهبر جمهوری اسلامی دیدار با اعضای دوره چهارم مجلس خبرگان نیز بازتاب‌های متفاوتی در تیترهای اصلی روزنامه‌ها داشته است.

کیهان از قول وی نوشته است: «اثر مذاکره و رفت و آمد باید روی زمین معلوم باشد، نه کاغذ»، و روزنامه جوان هم تیتر یک خود را به همین بخش از سخنان علی خامنه‌ای اختصاص داده است. این روزنامه البته از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «دشمن ده راه مهم نفوذ را از طرق مختلف در کشور پیدا کرده است.»

روزنامه حمایت، وابسته به سازمان زندان‌ها، نیز همین سخنان را با تیتر «مجلس خبرگان باید انقلابی بماند» منتشر کرده است.

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، در تیتر یک خود از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته است: «مردم در انتخابات خوش درخشیدند، نوبت مسئولان است»، و روزنامه آفتاب یزد هم از قول وی نوشته است: «نبود آقایان یزدی و مصباح برای مجلس خبرگان خسارت است.»

روزنامه ابتکار هم اظهارات علی خامنه‌ای را «توصیه‌هایی برای انتخاب رهبر آینده» توصیف کرده است.

XS
SM
MD
LG