لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۱

صفحه یک روزنامه‌ها، در تسخیر رد صلاحیت حسن خمینی


روزنامه شرق خبر داده است که با تصویب مجلس شورای اسلامی دولت موظف به «تقویت بسیج» شده است. به نوشته این روزنامه، این طرح که با عنوان «اصلاح فصل چهارم قانون اساسنامه سپاه» به‌ صورت یک‌فوریتی در جلسه اول آذرماه سال جاری مجلس تصویب شده بود، روز سه‌شنبه، ششم بهمن‌ماه، با «تغییر در عنوان و محتوا» از کمیسیون امنیت ملی به صحن مجلس آمد و با عنوان «تقویت بسیج» به تصویب رسید.

مصوبه «تقویت بسیج» در مجلس

مهدی قدیمی در گزارش روزنامه شرق نوشته است: «هرچند برخی از مواردی که در این طرح به‌ عنوان حقوق و اختیارات جدید بسیج مطرح شده بود، با نظر نمایندگان به کمیسیون امنیت ملی بازگشت تا بعد از اصلاح دوباره برای تصویب به صحن بیاید، اما آن چه در کلیت طرح تقویت بسیج به چشم می‌خورد، گام ‌برداشتن به سمت ایجاد یک سازمان با دایره اختیارات و نفوذ بیشتر در قشرها و جایگاه‌های مختلف است.»

این روزنامه با اشاره به این که «دومین ماده از این طرح پنج ماده‌ای، مربوط به ایجاد پایگاه‌های بسیج در همه بخش‌ها و حتی شهرک‌های مسکونی و باشگاه‌های ورزشی» است با مخالفت علی مطهری مواجه شد، از قول این نماینده مجلس نوشته است: «حضور بسیج در شهرک‌های مسکونی کشور، حالت امنیتی و نظامی به وجود می‌آورد و عملاً کمکی به حفظ امنیت نمی‌کند. اگر مقصود از این طرح حفظ امنیت مجتمع‌های مسکونی است باید از نیروی انتظامی کمک بگیریم، چرا که حضور بسیج منجر به ایجاد فضای امنیتی می‌شود.»

به نوشته این روزنامه، احمد توکلی نیز طی تذکری در صحن مجلس گفته است: «اگر چنین قانونی تصویب شود، بخشی از وظایف قوه مجریه زیر نظر نیروهای مسلح قرار می‌گیرد» و «این اتفاق با اصل ۶۰ قانون اساسی سازگار نیست».

واکنش گسترده به رد صلاحیت حسن خمینی

اعلام نظر شورای نگهبان دربارهٔ صلاحیت کاندیداهای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان مورد توجه اغلب روزنامه‌های هفتم بهمن‌ماه قرار گرفته و البته بازتاب‌های متفاوتی نیز داشته است.

روزنامه اعتماد در تیتر یک شماره چهارشنبه خود نوشته است: «سید حسن خمینی احراز صلاحیت نشد.»

مهشید ستوده در گزارش روزنامه اعتماد با اشاره به این که روز ششم بهمن‌ماه و پس از آن که شورای نگهبان صلاحیت نوه آیت‌الله خمینی را به عنوان «کاندیدای انتخابات مجلس خبرگان تأئید نکرد»، حسن خمینی در کلاس‌های تدریس فقه و خارج اصول خود در قم حاضر شد.

به نوشته این روزنامه، صبح چهارشنبه و «در ساعاتی که در شبکه‌های اجتماعی و میان مردم ولوله عدم احراز صلاحیت وی افتاده بود، خودش با آرامشی که از این محک گرفته بود طبق روال هر روزه کلاس درسش را گذراند، سوال‌های درسی را پاسخ گفت تا سه‌شنبه پس از اعلام «عدم احراز صلاحیت» سید حسن خمینی همچون همه سه‌شنبه‌های دیگر زندگی‌اش باشد اما با یک دلگرمی جدید.» اعتماد نوشته است: حسن خمینی گفته بود که «به میدان آمده است تا جامعه را محک بزند. محک زد و پاسخ گرفت.»

روزنامه آرمان صفحه یک خود را به عکس بزرگی از حسن خمینی اختصاص داده و با تیتر «فعلاً همین» واکنش نوه آیت‌الله خمینی به عدم تأئید صلاحتش برای انتخابات مجلس خبرگان را منتشر کرده است.

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی با تأکید بر این که «سید حسن خمینی ذخیره باقی می‌ماند» نوشته است: «فضاسازی تندروها در مورد عدم احراز صلاحیت خمینی جوان بی‌حکمت نبود و روز سه‌شنبه خبر قطعی عدم عبور وی از فیلتر شورای نگهبان برای حضور در مجلس خبرگان» اعلام شد. این روزنامه با اشاره به احتمال اعتراض حسن خمینی به نظر شورای نگهبان نوشته است: «از دو حال این موضوع خارج نیست یا این شکایت رد می‌شود و یا تأیید. اگر رد شود با توجه به شناختی که از وی وجود دارد قطعاً خمینی جوان سکوت خواهد کرد»، اما اگر تأیید شود او راهی انتخابات و مجلس خبرگان خواهد شد، چرا که «عدم احراز اولیه تأثیر به‌سزایی در افزایش محبوبیت او خواهد داشت و تحقیقا خمینی جوان را حتی می‌تواند به عنوان نفر اول تهران راهی مجلس خبرگان کند.»

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شد در تیتر یک خود از رد صلاحیت کاندیداهای مجلس خبرگان از جمله حسن خمینی توسط شورای نگهبان تمجید کرده و نوشته است: «شورای نگهبان حق‌الناس را پاس داشت.»

این روزنامه با اشاره به این که «کاظم صدیقی، سید حسن خمینی، مرتضی آقاتهرانی، مجید انصاری، مهدی طائب، رسول منتجب‌نیا، موسوی بجنوردی و محسن غرویان از جمله چهره‌هایی هستند که صلاحیت آنها احراز نشد» نوشته است: «نگاهی به وضعیت نتایج به روشنی حاکی است شورای نگهبان تحت تأثیر این جوسازی‌های داخلی و خارجی قرار نگرفته و در بررسی صلاحیت‌ها صرفاً بر اساس مر قانون عمل کرده است.»

کیهان همزمان از قول محمد رجبی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، خبر داده که «لیست کاندیداهایی که از نظر جامعه مدرسین اصلح هستند، در حال تکمیل است و تقریباً ۸۰ درصد این لیست تکمیل شده» اما هنوز لیست تهران جامعه مدرسین «نهایی نشده است».

روزنامه شرق با اشاره به تأئید ۱۶۶ کاندیدا برای ۸۸ کرسی مجلس خبرگان، از «حذف زنان» در انتخابات مجلس خبرگان خبر داده و نوشته است: در این دوره ۱۶ زن ثبت نام کرده بودند که «از آن میان هشت نفر به آزمون اجتهادی دعوت شده بودند. با این ‌حال شش نفر در روز آزمون شرکت کردند که هیچ ‌کدام از آنها تأیید نشدند».

این روزنامه ضمن انتشار گزارشی در معرفی کاندیداهای تأئید و ردصلاحیت شده نوشته است: در هر یک از استان‌های بوشهر، سمنان، خراسان شمالی و هرمزگان فقط یک کاندیدا تأئید شده و این در حالی است که شورای نگهبان هم در هر کدام از این استان‌ها یک کاندیدا را تأئید کرده است.

«زورمان به حصر نرسید»

روزنامه قانون اظهارات سخنگوی دولت دربارهٔ ناتوانی دولت برای رفع حصر از میرحسین موسوی، مهدی کروبی و زهرا رهنورد را مورد توجه قرار داده و از قول محمدباقر نوبخت نوشته است: «زورمان به حصر نرسید.»

به نوشته این روزنامه، محمدباقر نوبخت روز چهارشنبه و در جریان نشست رسانه‌ای خود دربارهٔ عدم پیگری وعده دولت برای رفع حصر گفت: «اگر منظور از پیگیری این است که آثارش به رفع حصر منتهی شود ما هم قبول داریم که اتفاقی نیفتاده است، ولی ما تلاش‌مان را به اندازه وسع‌مان انجام داده‌ایم و در پاره‌ای از موارد بیش از وسع‌مان هم تلاش کرده‌ایم اما به هر حال در این زمینه تصمیم‌گیرنده نهایی نیستیم.»

تقدیر از «پدر پیوند کبد»

روزنامه سپید عکس یک خود را به «علی ملک‌حسینی» اختصاص داده و از او به عنوان «پدر پیوند کبد» در ایران نام برده است.

به نوشته این روزنامه، علی ملک حسینی متولد روستای چشمه‌چنار شهرستان بویراحمد ۵۰ سال بعد از مرگ مادرش در سنین جوانی پایه‌گذار تیمی است که تاکنون «۳۳۰۰ پیوند کبد و ۳۷۰۰ پیوند کلیه انجام داده‌ است». وی از مؤسسان بیمارستان پیوند اعضای بوعلی سینای شیراز، رئیس دوره‌ای انجمن پیوند اعضای خاورمیانه و عضو فرهنگستان علوم پزشکی و حراحی است که نخستین عمل موفق پیوند کبد در ایران را در چهاردهم خردادماه سال ۱۳۷۲ انجام داد.

«جنگل‌کاری وسط میدان مین» تیتر گزارش روزنامه شرق است دربارهٔ «طرح جنگل‌کاری» که «این روزها در قالب کار تانک‌های مین‌کوب و بیل‌های مکانیکی و کارگران در قلاویزان» شهرستان مهران در حال اجراست.

«توافق ۱۷ میلیارد یورویی ایران و ایتالیا» تیتر یک روزنامه ایران است و این روزنامه نزدیک به دولت نوشته است: «حسن روحانی دروازه ورود بخش خصوصی به تجارت با اروپا را گشود.»

عکس دیدار حسن روحانی با پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، در صفحه یک اغلب روزنامه‌های چهارشنبه منتشر شده است. روزنامه شهروند محتوای این دیدار را «تأکید بر صلح‌محور بودن ادیان الهی» ارزیابی کرده است.

«رایزنی مقام‌های عالی نظام دربارهٔ رد صلاحیت‌ها» نیز تیتر یک روزنامه شهروند است.

XS
SM
MD
LG