لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

«خرید و فروش» کودکان در تهران


روزنامه اعتماد در شماره نهم اردیبهشت‌ماه خود با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی که قرار است سه‌شنبه شب پخش شود، گزارشی درباره انتظارات و مطالبات افکار عمومی از دولت یازدهم منتشر کرده است.

این روزنامه «افزایش قیمت بنزین، فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها، سبد کالا، واکنش به تخریب دولت و توضیح درباره مذاکرات هسته‌ای» را از جمله مواردی معرفی کرده است که مردم و کارشناسان انتظار دارند حسن روحانی در برنامه تلویزیونی خود درباره آن سخن بگوید. اعتماد همچنین نوشته است که این انتظار وجود دارد تا رئیس جمهوری اسلامی جزئیاتی از اقدامات دولت برای احیای حقوق شهروندی و برنامه‌های دولت برای «مبارزه با فساد اقتصادی، بحران کم‌آبی» را نیز بیان کند.

روزنامه آفتاب یزد از احتمال خروج سپرده‌ها از بانک‌ها خبر داده و از قول عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده فعلی و هادی حق‌شناس نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نوشته است که زمان فعلی برای کاهش نرخ سود بانکی مناسب نیست و احتمال خروج سپرده‌ها از بانک‌ها وجود دارد.

روزنامه شهروند در شماره سه‌شنبه خود گزارشی درباره خرید و فروش کودکان در تهران منتشر کرده است. این روزنامه ضمن اشاره به توصیف وضعیت «مادران معتاد به مواد مخدر» در دروازه غار تهران و انتشار گفت‌وگوهایی با برخی از آنها، همسایه‌ها و نیز مددکاران اجتماعی این منطقه از موارد متعدد خرید و فروش نوزادان خبر داده است.

روزنامه فرهیختگان نیز از تداوم بحران مرگ میلیون‌ها ماهی در سد فشافویه خبر داده و نوشته است: «اگرهمچنان آب به دریاچه سد فشافویه نرسد، کم‌آبی باعث مرگ ۲۷ هزار راس گاو موجود در بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی دامپروری ایران می‌شود» که در کنار این سد قرار دارد.

انتظار مردم و فعالان سیاسی از گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی

روزنامه اعتماد در شماره نهم اردیبهشت‌ماه خود با اشاره به گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی که قرار است سه‌شنبه شب پخش شود، گزارشی درباره انتظارات و مطالبات افکار عمومی از دولت یازدهم منتشر کرده است.

این روزنامه با اشاره به این که حسن روحانی سه‌شنبه شب برای چهارمین بار از زمان روی کار آمدنش در یک گفت‌وگوی تلویزیونی با مردم سخن می‌گوید، نوشته است که رئیس دولت یازدهم «در حالی به گفت‌وگوی رودررو با مردم خواهد نشست که این روزها جامعه درگیر مباحث مهمی همچون بالا رفتن قیمت بنزین و بحث انصراف از یارانه‌هاست؛ موضوعاتی که اگر دولت نتواند آنها را به درستی مدیریت کند برای او مسئله‌ساز خواهد شد و می‌تواند در میزان محبوبیت او در جامعه و کسانی که به او رای داده‌اند تاثیرگذار باشد، چراکه بی‌تردید بالا رفتن قیمت بنزین به زودی بر قیمت کالاهای اساسی تاثیر خواهد گذاشت».

اعتماد همچنین نوشته است: «به باور صاحب‌نظران زمان انتقاد از دولت پیشین در سخنان روحانی گذشته است و مردم در انتظار سخن گفتن او از کارهایی هستند که وعده آنها را پیش از این، در سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش به مردم داده بود.»

این روزنامه یکی دیگر از انتظارات مردم را توضیح حسن روحانی درباره سبد کالای جدیدی عنوان کرده است که قرار است تحت عنوان «بسته امنیت غذایی در این ماه توزیع شود».

روزنامه اعتماد همچنین یادآوری کرده است که «حسن روحانی این‌ بار در حالی از طریق تلویزیون به خانه‌های مردم می‌رود که این روزها بازار شایعه و فیلمسازی در مورد او داغ است؛ از ماجرای مهمانی همسرش در سعدآباد گرفته تا ماجرای ساخت فیلمی مستند درباره او» که سطح واکنش‌ها به این دو موضوع «حتی تا علی لاریجانی رئیس مجلس نهم هم بالا رفته است»، و اکنون مردم در انتظار پاسخ حسن روحانی به این حملات هستند.

شماری از فعالان سیاسی نیز انتظارات خود درباره «گفت‌وگوی تلویزیونی حسن روحانی» را بیان کرده‌اند، از جمله جلال جلالی‌زاده نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی و عضو شورای مشورتی اصلاح‌طلبان به روزنامه اعتماد گفته است: «روحانی مصلحت‌سنجی نکند و در برنامه تلویزیونی خود مشکلاتی که بر سر راهش وجود دارد و همچنین کارشکنان موجود بر سر راهش را به مردم معرفی کند.»

این نماینده پیشین مجلس با تاکید بر این که «مردم باید با توانمندی‌ها و برنامه‌های دولت آشنا شوند» گفته است: «رئیس‌ جمهور باید وضعیتی که از دولت قبل به دولتش رسیده است را برای مردم بگوید تا مردم متوجه شوند که دولت با چه حجمی از فشارها روبه‌رو است. اگر چنین شفاف‌سازی‌ای برای مردم صورت نگیرد و ابهام‌ها باقی بماند مردم دلگیر می‌شوند.»

جلال جلالی‌زاده همچنین گفته است: «وعده‌های حسن روحانی در مورد حقوق شهروندی، حل مشکلات اقتصادی و حل مشکلات روابط خارجی باید به صورت شفاف و بی‌پرده برای مردم مطرح شود تا مردم بدانند که توانایی‌های رئیس‌جمهور در چه میزان است.»

غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اما به روزنامه اعتماد گفته است: «می‌توان برای برنامه تلویزیونی رئیس ‌جمهور با مردم موضوع خاصی را مشخص کرد و انتظار داشت که رئیس‌جمهور در مورد آن موضوع صحبت کند. به هر حال رئیس‌ جمهور مجموعه‌ای از گزارشات داخلی و خارجی از وضعیت کشور را در اختیار دارد که بر اساس همین گزارش‌ها تشخیص می‌دهد که در برنامه تلویزیونی به بیان چه موضوعی بپردازد یا آن که چه موضوعی اولویت بیشتری نسبت به سایرین دارد.»

سعید معیدفر جامعه‌شناس و استاد دانشگاه نیز با تاکید بر این که «رابطه ملت و دولت به دلیل سوءمدیریت‌ها، فسادها و مسائلی که در گذشته وجود داشته مخدوش شده است»، به روزنامه اعتماد گفته است: «حسن روحانی باید مردم را مخاطب قرار دهند و بگویند ما پیام‌های شما را دریافت کردیم» و در گفت‌وگوی تلویزیونی خود باید «اعتماد مردم» را جلب کند.

به نوشته اعتماد، محمدرضا واعظ مهدوی کارشناس رفاه و تامین اجتماعی نیز پیشنهاد کرده است که حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود «مروری بر مباحث و محورهایی داشته باشد که در دوران تبلیغات ریاست ‌جمهوری مطرح بود».

ناصر ایمانی فعال سیاسی اصولگرا نیز پیش‌بینی کرده است که حسن روحانی در گفت‌وگوی تلویزیونی خود «حول محورهای اقتصادی، نحوه برخورد با منتقدان دولت و مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ سخن می‌گوید».

این فعال سیاسی اصولگرا به روزنامه اعتماد گفته است: «اگر قرار باشد این برنامه متفاوت و پاسخگو اجرا شود، از شخص رئیس‌ جمهور توقع دارم تا درباره مرحله دوم هدفمندی یارانه صحبت کرده و مردم را از جزئیات آن مطلع کند» و درباره برنامه‌های دولت یازدهم برای «مبارزه با فساد» سخن بگوید.

نگرانی از پیامدهای کاهش نرخ سود بانکی؛ سپرده‌ها از بانک‌ها خارج می‌شود؟

روزنامه آفتاب یزد از احتمال خروج سپرده‌ها از بانک‌ها خبر داده و از قول عزت‌الله یوسفیان ملا نماینده فعلی و هادی حق‌شناس نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی نوشته است که زمان فعلی برای کاهش نرخ سود بانکی مناسب نیست و احتمال خروج سپرده‌ها از بانک‌ها وجود دارد.

به گزارش این روزنامه، به درخواست رئیس کل بانک مرکزی از بانکداران مبنی بر ساماندهی نرخ سود بانکی، بانک‌های دولتی و خصوصی به توافق رسیدند که نرخ سود بانکی را در دامنه ۱۰ تا ۲۱ درصد تعیین کنند» اما این توافق بانک‌ها «هنوز از سوی شورای پول و اعتبار تصویب نشده است».

آفتاب یزد در عین حال پرسیده است که «باید دید که آیا اختلاف حدود ۱۰ درصدی کف نرخ سود با نرخ تورم (نرخ تورم ۳۴٫۷ درصدی سال ۹۲) باعث خروج سپرده‌های مردم از بانک‌ها و ورود آنها به سایر بازارهای موازی نمی‌شود؟»

عزت‌الله یوسفیان ملا، از کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم، ضمن انتقاد از عملکرد بانک‌های ایران و تاکید بر این که «بانک‌ها خیری برای مردم ندارند» به این روزنامه گفته است: «تصمیم دولت برای کاهش نرخ سود سپرده‌ها باعث خروج بخشی از سرمایه‌ها از بانک‌ها می‌شود.»

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم تاکید کرده است: «افرادی که سرمایه‌های میلیاردی دارند با کاهش سود، سرمایه خود را جای دیگری می‌برند مثل حوزه مسکن یا سکه و یا دلار اما کسانی که سرمایه‌شان پایین ۵۰۰ میلیون است ترجیح می‌دهند این سرمایه در بانک‌ها بماند.»

نماینده آمل در مجلس شورای اسلامی همچنین گفته است: «وقتی کشور دچار مشکل اقتصادی است هر تصمیم اقتصادی که گرفته می‌شود خود تبدیل به مشکل جدیدی می‌شود. در واقع سعی می‌کنیم مشکلی را با مشکل دیگری حل کنیم؛ یعنی رفع مشکل نمی‌کنیم و به قول علما دفع فاسد به افسد است.»

عزت‌الله یوسفیان ملا با اشاره به این که افزایش یا کاهش سود بانکی هر یک محاسن و معایبی دارد، گفته است: «حسن افزایش سود بانکی این است که سپرده‌ها می‌آیند و نقدینگی ساماندهی می‌شود، تورم پایین خواهد آمد و اگر دولت برنامه داشته باشد می‌تواند این نقدینگی را به سمت تولید سوق دهد، اما اگر نرخ سود پایین بیاید کسانی که سرمایه دارند سرمایه خودشان را در خارج از بانک‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند.»

هادی حق‌شناس اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز با اشاره به تصمیم شورای هماهنگی بانک‌ها برای کاهش نرخ سود بانکی به روزنامه آفتاب یزد گفته است: «طبیعی است که کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند به کاهش هزینه مالی سرمایه‌گذاری کمک کند اما این موارد به شرطی اتفاق می‌افتد که سایر متغیرهای اقتصاد کلان ثابت باشد.»

این نماینده سابق مجلس شورای اسلامی با اشاره به آن چه «تجربه تلخ سال ۸۵» توصیف کرده گفته است: «در آن مقطع دولت به شکل دستوری، قیمت نرخ سپرده‌های بانکی را کم کرد، چون آن زمان ما دارای تورم فزاینده‌ای بودیم و دولت سیاست‌های پولی و مالی مناسبی را اتخاذ نکرد، منجر به این شد که پول از بانک‌ها خارج و به سایر بازارها تزریق شود و اقتصاد را نامتعادل کند.»

هادی حق‌شناس در عین حال گفته است که «گرچه سال ۹۳ متفاوت تر از سال ۸۵ است و در سال ۹۳ انتظارات عمومی این است که نرخ تورم کاهش یابد، انتظار این است که دولت انضباط مالی داشته باشد، انتظار این است که سیاست‌های پولی عالمانه تدوین شود».

به گزارش روزنامه آفتاب یزد، هادی حق‌شناس شرایط فعلی را برای کاهش نرخ سود بانکی نامناسب عنوان کرده و گفته است: «با توجه به این که تازه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها را آغاز کردیم و هنوز آثار آن مشخص نیست و از سوی دیگر مذاکرات هسته‌ای به نظر می‌رسد که تمام شد اما آثار مثبت تجارت خارجی به طور کامل در اقتصاد ایران، آشکار نشده و به عبارتی روابط تجاری ایران با خارج از کشور هنوز عادی نشده است.»

این استاد دانشگاه با تاکید بر این که «بانک مرکزی در کم کردن نرخ سود سپرده‌ها تعجیل کرد» گفته است: «اگر بانک مرکزی تامل می‌کرد خود عرضه و تقاضا در بازار به این جمع‎بندی می‌رسید و یا با وقفه‌ای چند ماهه یا حتی پس از یکسان‌سازی نرخ ارز، این سیاست را اعمال می‌کرد، شاید دستاورد بهتری از کاهش نرخ سود سپرده‌ها» کسب می‌کرد.

گزارشی درباره خرید و فروش کودکان در تهران

روزنامه شهروند در شماره سه‌شنبه خود گزارشی درباره خرید و فروش کودکان در تهران منتشر کرده است.

شیده لالمی گزارش‌نویس روزنامه شهروند در این گزارش به سراغ «مادران معتاد به مواد مخدر» در دروازه غار تهران رفته است و ضمن گفت‌وگو با برخی از آنها، همسایه‌ها و نیز مددکاران اجتماعی از موارد متعدد خرید و فروش نوزادان خبر داده است.

روزنامه شهروند نوشته است: «نوزدانِ مادران معتاد در همان هفته اول تولد مشتری دارند. خرید و فروش آنها آسان است چون هویت‌شان جایی ثبت نشده. نه شناسنامه‌ای دارند، نه برگه تولدی» و در فهرست زندگان این دنیا «نشانی از آنها نیست. اصلا انگار که نبوده‌اند».

این روزنامه با اشاره به این که «دلالان بچه‌ها با مادران معتاد و آسیب‌دیده در ارتباطند» نوشته است: «بچه‌های آنها را یا باندهای توزیع مواد می‌خرند یا گروه‌هایی که کودکان را برای گدایی و دستفروشی به کار می‌برند، گاهی هم افرادی که بچه‌دار نمی‌شوند اما با توجه به شرایط خاص مادران و اعتیاد آنها، کم‌اند کسانی که بخواهند بچه‌ای را به فرزندی بپذیرند و از بین این بچه‌ها، یکی را انتخاب کنند.»

به گزارش شهروند، برخی از «مادران معتاد بچه‌هایشان را بسته به این‌ که در چه حالی باشند، قیمت می‌گذارند، از۱۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان» و برای از دست دادن بچه‌هایشان «احساس فقدان ندارند، بچه‌هایشان که می‌روند، بچه‌هایشان را که می‌برند، انگار که از اول نبوده‌اند. اعتیاد آنها را با خود برده، نه فقط آنها را که خیلی چیزها را. آنها احساس مادرانگی را از دست داده‌اند یا عادت کرده‌اند که از دست بدهند».

محیا واحدی، مددکاری که اهالی و ساکنان کوچه‌های دروازه‌غار از جمله شماری از «مادران معتاد را خوب می‌شناسد»، به روزنامه شهروند درباره یکی از این مادران معتاد به نام سمیه که یکی از فرزندانش را فروخته، به روزنامه شهروند گفته است: «سمیه وقتی زایمان کرد بچه‌هایش به ما خبر آوردند که در خانه زایمان کرده، بچه‌ها می‌گفتند رفتیم تو دیدیم همه جا را خون گرفته. فقط سمیه نیست، خیلی از مادران معتاد برای وضع حمل به بیمارستان نمی‌روند چون تولد و هویت بچه آن‌جا ثبت می‌شود» و دیگر نمی‌توانند آنها را بفروشند.

به گفته این مددکار اجتماعی، برخی از مادران معتاد در منطقه دروازه غار تهران «در شرایط عادی زایمان نمی‌کنند، شیشه می‌زنند و اصلا درد زایمان را نمی‌فهمند. از سمیه که پرسیدیم چطور در خانه زایمان کرده گفت اصلا نفهمیده بچه کی به دنیا آمده. وضع این زنان که مثل زنان عادی نیست. بچه که به دنیا می‌آید خیلی زود بلند می‌شوند، راه می‌افتند. خیلی‌ها هم بعد یا حین این زایمان‌های خانگی کارشان به بیمارستان می‌کشد اما تا جایی که بتوانند بیمارستان نمی‌روند».

این روزنامه با اشاره به رها شدن کودکی به نام زهرا که اکنون از سوی زنی به نام زهره در محله دروازه غار نگهداری می‌شود که خود ۶ فرزند دارد نوشته است: «بچه‌های مادرانی که اعتیاد خیلی از آنها را به ته خط رسانده تنها در شبکه‌های پنهان و زیرزمینی خرید و فروش بچه‌های کار مبادله نمی‌شوند. خیلی از آنها رها می‌شوند، گم می‌شوند و مادرشان می‌رود و هیچ‌وقت برنمی‌گردد.»

به گزارش این روزنامه، «بر اساس تحقیقات میدانی که تعدادی از جمعیت‌های خیر و حامی زنان آسیب‌دیده انجام داده‌اند بیش از ۹۰ درصد زنان معتاد دروازه‌ غار تهران، به یکی از انواع عفونت‌ها مبتلا هستند» و این در حالی است که «بارداری در زنان معتاد در سال‌های اخیر بیشتر شده است حالا چه تحت تأثیر شیشه، چه با انگیزه دریافت یارانه‌ها».

محیا واحدی مددکار اجتماعی به روزنامه شهروند گفته است: «بارداری‌های ناخواسته از وقتی "شیشه" آمده بیشتر هم شده است. شیشه میل جنسی را افزایش می‌دهد. اغلب این زنان اتفاقا راه‌های پیشگیری از بارداری را بلدند. ان‌جی‌اوهایی بودند که به آنها آموزش دادند اما مشکل اینجاست که آنها اغلب پس از مصرف مواد و مخصوصا شیشه باردار می‌شوند و با آن حالی که دارند اصلا نمی‌توانند به این موضوع فکر کنند که می‌توانند قرص بخورند یا آمپولی بزنند و از بارداری پیشگیری کند.»

«۲۷ هزار راس گاو در خطر مرگ»

روزنامه فرهیختگان از تداوم بحران مرگ میلیون‌ها ماهی در سد فشافویه خبر داده و نوشته است: «اگرهمچنان آب به دریاچه سد فشافویه نرسد، کم‌آبی باعث مرگ ۲۷ هزار راس گاو موجود در بزرگ‌ترین مجتمع صنعتی دامپروری ایران می‌شود.»

این روزنامه در گزارشی میدانی از «تراژدی گاوها و ماهی‌ها در فشافویه» نوشته است: «مرگ ماهی‌های دریاچه سد موسی کلانتری معروف به سد فشافویه از روز دوم اردیبهشت آغاز شده و همچنان ادامه دارد. ماهی‌های حساس و ضعیف‌تر روزهای اول جان خود را از دست دادند و ماهی‌هایی مانند کپور که مقاوم‌ترند در همین روزها در حال مرگ هستند.»

مرجان حاج‌رحیمی گزارش‌نویس روزنامه فرهیختگان که در این گزارش با اشاره به حضور گروه‌های مختلفی از کارشناسان اداره‌های آب و فاضلاب، محیط‌ زیست، فرمانداری و بخشداری در کنار سد فشافویه، نوشته است: «پس از رسانه‌ای شدن مرگ ماهی‌ها، حالا کارشناسان همه اداره‌های مرتبط به تکاپو افتاده‌اند تا دلیل اصلی مرگ‌ومیر بیش از دو میلیون قطعه ماهی دریاچه سد فشافویه را کشف کنند» اما گوش شنوایی وجود نداشت زمانی که مسئولان مجتمع دامداری «دام‌گستر» را برای پیشگیری از این فاجعه زیست‌محیطی هشدار دادند و از همه کمک خواستند تا یکی از شرکت‌های تعاونی- خدماتی منطقه را ملزم به رعایت تعهداتش مبنی ‌بر دادن حقابه سد فشافویه از طریق آب رودخانه کن و کانال نواب صفوی کند.

روزنامه فرهیختگان هشدار داده است که پس از مرگ میلیون‌ها ماهی، اکنون هزاران راس گاو در مجتمع دامپروری «دام‌گستر» در کنار سد فشافویه نگهداری می‌شوند نیز در معرض خطر مرگ قرار دارند.

به نوشته این روزنامه، در مجتمع دامپروری «دام‌گستر» ۲۲۷ واحد دامداری با حدود ۲۷ هزار راس گاو وجود دارد که بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده شیر و گوشت ایران به شمار می‌رود و در روز ۴۵۰ تن شیر تولید می‌کند و سالانه نیز بالغ بر ۸ هزار تن گوشت از این مجتمع راهی بازارهای مصرف ایران می‌شود.

محمد کریم‌آبادی، مسئول حراست مجتمع و یکی از دامداران، با اظهار نگرانی از آینده گاوهای این مجتمع دامپروری به روزنامه فرهیختگان گفته است: «ما دو ماه پیش فریاد زدیم که ماهی‌ها در خطر هستند ولی گوش نکردند، الان هم فریاد می‌زنیم که اگر حقابه سد داده نشود، دو ماه دیگر شاهد مرگ‌ومیر گاوهایی هستیم که ۵۰ سال زحمت کشیده شده تا اصلاح نژاد شده و به اینجا رسیده‌اند.»

به گفته مسئول حراست مجتمع دام گستر، «آب مورد نیاز برای خوراک و شست‌وشوی گاوها بسیار زیاد است، گاوهای شیرده قبل از هر سه وعده شیردهی باید شست‌وشو داده شوند. ضمن آن که شیشه‌های شیردوشی آنها ۴۵ دقیقه شسته می‌شود»، اما در حال حاضر «دامداران مجبور هستند آب خریداری کنند که اگر وضعیت به این ترتیب ادامه پیدا کند، برایشان مقرون به‌صرفه نیست و ممکن است به گرانی شیر و گوشت گاو منجر شود».

مسئول حراست مجتمع دام‌گستر همچنین گفته است: «قیمت هر تانکر آب ۱۰ هزار لیتری مصرفی برای دام‌ها ۵۵ هزار تومان است و هر تانکر مصرف یک ‌روز ۳۰ گاو است. دامداری‌ها باید روزانه بیش از ۳۰۰ هزار تومان آب بخرند که اگر وضعیت به همین منوال ادامه پیدا کند آنها توان پرداخت این هزینه‌های کلان را نخواهند داشت و از گاوداری منصرف خواهند شد و گاوها که هر یک سرمایه‌های کشور هستند از بی‌آبی می‌میرند و از بین می‌روند.»

حبیب‌الله نجفیان، رئیس هیئت مدیره شرکت دام‌گستر، نیز به این روزنامه گفته است: «پس از این که دامداران شهر تهران تجمیع و در مکان کنونی ساماندهی شدند، در سال ۱۳۶۴ بود که با همکاری سازمان دامپروری و اداره کل کشاورزی، سد فشافویه و کانال نواب صفوی برای انتقال آب رودخانه کن به این سد و به‌ منظور تامین آب مصرفی دامداری‌ها ساخته شد که سد در سال ۱۳۶۸ تکمیل و به بهره‌برداری رسید و در همان زمان کلانتری، وزیر وقت جهاد کشاورزی برابر تبصره یک ماده ۲۱ حقابه‌ای را نیز به دامداران تفویض کرد که از طریق کانال نواب صفوی تامین می‌شد، اما در حال حاضر مسئولیت این کانال را یکی از شرکت‌های تعاونی منطقه بر عهده دارد که در سال جاری به تعهد خود عمل نکرده و حقابه دریاچه را نداده است و به این ترتیب ما با بحران آب روبه‌رو هستیم.»

به گزارش روزنامه فرهیختگان، «از سه چاه آب این مجتمع دامپروری دو چاه به دلیل خشکسالی قابل استفاده نیستند و از دو تصفیه‌خانه که آب دریاچه سد فشافویه را برای مصرف گاوها تصفیه و ضدعفونی می‌کند، یکی به دلیل نبود آب عملا بدون‌استفاده و خشک باقی مانده است».
XS
SM
MD
LG