لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۹

از «نور علی نور احمدی‌نژاد» تا «حذف ۵۰ درصد بودجه بیماران صعب‌العلاج»


روزنامه‌های تهران امروز و اعتماد از قول وزیر اقتصاد نوشته‌اند که «از اول آذرماه، ارز دولتی حذف می‌شود»، و روزنامه جهان صنعت به نقل از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از محاسبه «دلار دو هزار تومانی در بودجه سال ۹۲» برای جبران کاهش نیمی از صادرات نفت ایران خبر داده است.

روزنامه اعتماد در شماره شنبه ضمن انتشار نامه عمادالدین باقی به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه درباره مرگ «ستار بهشتی» در حین بازداشت، به نقل از این نامه نوشته است که «فاجعه ‌بزرگ‌تر از مرگ ستار بهشتی این است که تکرار این حوادث عادی شود و حساسیت درخور نسبت به آن در سطوح مختلف جامعه و حکومت از میان برود».

چهار روز پس از آن که محمود احمدی‌نژاد بیست و سوم آبان در جریان افتتاح ساختمان جدید بیمارستان سینا گفت که «مدیریت خوب خانم دستجردی» در بخش بهداشت و درمان «کار را نورعلی‌نور کرده است»، روزنامه تهران امروز از «حذف ۵۰ درصد بودجه حمایت از بیماران صعب‌العلاج» خبر داده، روزنامه جام جم گزارشی از «گرانی ۲۵۰ تا ۶۷۰ درصدی تجهیزات پزشکی» منتشر کرده، و روزنامه اسرار در تیتر یک از قول مسعود پزشکیان نماینده مجلس نوشته است که «عدم تعلق ارز دولتی به واردات دارو فاجعه است».

از اول آذرماه، قیمت دلار دولتی دو برابر می‌شود

روزنامه‌های تهران امروز و اعتماد از قول وزیر اقتصاد نوشته‌اند که «از اول آذرماه، ارز دولتی حذف می‌شود»، و روزنامه جهان صنعت به نقل از رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی از محاسبه «دلار دو هزار تومانی در بودجه سال ۹۲» برای جبران کاهش نیمی از صادرات نفت ایران خبر داده است.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره بیست و هفتم آبان‌ماه گزارش داده است که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد از «برنامه‌ جدید دولت برای ارز تک‌نرخی و فراگیر شدن نرخ مرکز مبادلات» خبر داد، اما «جزئیات دقیقی از این که قرار است چگونه ارز تک‌نرخی شود را اعلام نکرد».

به نوشته این روزنامه، شمس‌الدین حسینی طی یک برنامه تلویزیونی گفت که «در نخستین گام، نرخ ارز در مرکز مبادلات از اول آذرماه برای حقوق گمرکی مبنا قرار می‌گیرد» و تنها «کالاهایی مانند گندم و دارو ۵۰ درصد تخفیف می‌گیرند».

روزنامه تهران امروز با اشاره به این که «در حال حاضر ارز مرجع، دلار ۱۲۲۶ تومانی، مبنای تعیین حقوق گمرکی ورود و خروج کالاست» تاکید کرده که قیمت دلار در «مرکز مبادلات ارزی حدود ۲۵۰۰ تومان قیمت‌گذاری می‌شود و قیمت بازار آزاد هم زیر ۳ هزار تومان» است.

روزنامه اعتماد نیز به استناد اظهارات شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، تاکید کرده است که «از اول آذرماه ارز مرجع ۱۲۲۶ تومانی برداشته خواهد شد و مبنای محاسبات ارزی دولت‌‌ همان ارز مرکز مبادلات خواهد بود، ارزی که تقریبا حول و حوش ۲۵۰۰ تومان است».

همزمان روزنامه جهان صنعت از قول غلامرضا مصباحی مقدم رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس نهم از «دلار ۲ هزار تومانی در بودجه سال ۹۲» خبر داده و نوشته است که «بخشی از درآمدهای بودجه سال ۹۲ می‌تواند از طریق فروش ارز به بازار تامین شود» و پیش‌بینی کرد که «قیمت هر دلار برای محاسبه بودجه ۹۲ حدود ۲ هزار تومان» خواهد بود.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در عین حال گفت که دولت و مجلس قصد دارند «صادرات نفت را از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه به ۱ میلیون بشکه در روز کاهش دهند» و «با افزایش دو برابری قیمت دلار، درآمد بیشتری از این طریق تامین خواهد شد و پیش‌بینی ما این است که در سال آینده بخشی از درآمدی که از نفت به دست نمی‌آوریم را با همین قیمت‌گذاری دلار و ارز تامین کنیم».

غلامرضا مصباحی مقدم همچنین یکی از «راهکارهای جبران کاهش درآمدهای نفتی» در بودجه سال آینده را «افزایش درآمد از محل دریافت مالیات» عنوان کرده است.

نامه عمادالدین باقی به رئیس قوه قضائیه درباره مرگ ستار بهشتی

روزنامه اعتماد در شماره شنبه متن نامه عمادالدین باقی موسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه درباره کشته شدن «ستار بهشتی» در بازداشت را منتشر کرده است.

عمادالدین باقی در این نامه از «صدور بیانیه‌ قوه قضاییه مبنی بر «عزم جدی دستگاه قضایی کشور برای برخورد سریع، قاطع و بدون اغماض با مقصر یا مقصرین مرگ ستار بهشتی کارگر وبلاگ‌نویس» استقبال کرده و نوشته است که «اقدام نمایندگان مجلس برای تحقیق در این موضوع» و «نطق تاریخی آقای احمد توکلی در مجلس که برگ درخشانی در کارنامه‌اش خواهد بود مجموعا گام مثبت و ستودنی و روزنه امیدی شد که امید افسرده‌مان را بیدار و بار سنگین امر به معروف را بر دوش نحیف‌مان نهاد».

عمادالدین باقی اما با تاکید بر این که «نگرانی‌هایی هم در تبدیل شدن» سرنوشت ستار بهشتی «به سرنوشت برخی پرونده‌های دیگر وجود دارد» خطاب به صادق لاریجانی رئیس قوه قضائیه نوشته است که «داستان ستار بهشتی یکی دیگر از رشته آزمون‌هایی است که در برابر همگان اعم از حاکم و غیرحاکم قرار گرفته است و می‌دانیم پس‌لرزه‌های خون به ناحق ریخته را».

او با اشاره به «دست‌نوشته بازمانده از مقتول و شهادت‌نامه هم‌بندیان» ستار بهشتی درباره آثار شکنجه و ضرب و شتم این وبلاگ‌نویس از سوی بازجویان و ماموران، نوشته است که حتی اگر این دو سند را نادیده بگیریم، «اکنون دیگر نه ربایش خلخالی از پای یک زن یهودی، بلکه جان شهروندی از میان رفته است و نتایج آزمایشات و سم‌شناسی و کالبدشکافی و... هرچه باشد خبری را که همه قبول دارند» این است که «جوان ۳۵ ساله‌ای در تاریخ ۹ آبان ۱۳۹۱ بازداشت شده و پنج روز بعد خبر مرگ او به خانواده‌اش داده شده است».

در این نامه عمادالدین باقی با اشاره به این که در «اصل ۳۸ و ۳۹ قانون اساسی در باب منع شکنجه و منع هتک حرمت زندانی را و ماده ۱۲۹ قانون آیین دادرسی در باب منع اغفال و اکراه و اجبار متهم در هنگام بازجویی» و موارد قانونی متعدد در حمایت از حقوق بازداشت‌شدگان و زندانیان، خطاب به رئیس قوه قضائیه نوشته است که «یکی از مهم‌ترین دلایل بروز این فجایع عمل نکردن به همین قوانین موجود است».

عمادالدین باقی در بخش دیگری از نامه خود به صادق لاریجانی یادآوری کرده است که دو راه درباره رسیدگی به کشته شدن ستار بهشتی در پیش دارد: نخست این که «می‌توان با طرح انواع شبهات و ان قلت‌ها، چنان موضوع را پیچیده کرد که چون کلاف سردرگمی شود که کسی نتواند آن را بگشاید و البته وجدان عمومی هم آن را به جعبه معماهای ناگشوده‌اش خواهد سپرد و بر منفی‌نگری‌اش خواهد افزود» و دوم این که «می‌توان قانونی عمل کرد» و «اگر بخواهیم قانونی به این موضوع بسیار مهم رسیدگی کنیم دیگر مسئله محدود به این نیست که ستار بهشتی چرا بازداشت شد؟ اتهامش چه بود؟ نهادهای بازداشت‌کننده تحت امر کجا هستند؟ آثار ضرب و شتم دیده شد یا نشد؟ و ده‌ها مسئله دیگر» بلکه «مسئولیت مستقیم حادثه از این پس متوجه تمام کسانی می‌شود که از آن اطلاع دارند و انتظار می‌رود رسیدگی کنند».

موسس انجمن دفاع از حقوق زندانیان در نامه خود به رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی نوشته است که «اگر به راستی مسئولان خواستار پیشگیری از تکرار چنین فجایعی هستند و باور دارند که خون‌های به ناحق ریخته هیچ‌گاه ما را‌‌ رها نخواهند کرد باید بر اجرای قوانین مذکور پافشاری» کرده و «بدون پیچیده کردن مسئله» به آن رسیدگی کنند و «بدانند که تحت هیچ شرایطی و با هیچ توجیهی نمی‌توان قبول کرد که فردی بازداشت شود و چند روز بعد جسد بی‌جان او تحویل داده شود».

عمادالدین باقی با تاکید بر این که «فاجعه‌ بزرگ‌تر از مرگ ستار بهشتی این است که تکرار این حوادث عادی شود و حساسیت درخور نسبت به آن در سطوح مختلف جامعه و حکومت از میان برود» خطاب به صادق لاریجانی نوشته است که «این حادثه اگر رسیدگی نشود و عاملان آن مجازات نشوند آثارش برای همیشه بر سرنوشت همه ما مستولی خواهد بود».

چهار روز فاصله از «نورعلی نور احمدی‌نژاد» تا «حذف ۵۰ درصد بودجه بیماران صعب‌العلاج»

در حالی که محمود احمدی‌نژاد روز بیست و سوم آبان در جریان افتتاح ساختمان جدید بیمارستان سینا گفت که «مدیریت خوب خانم دستجردی» در بخش بهداشت و درمان «کار را نور علی نور کرده است»، روزنامه تهران امروز در شماره بیست و هفتم آبان از «حذف ۵۰ درصد بودجه حمایت از بیماران صعب‌العلاج» خبر داده، روزنامه جام جم در گزارشی «پشت پرده گرانی ۲۵۰ تا ۶۷۰ درصدی تجهیزات پزشکی» را بررسی کرده، و روزنامه اسرار در تیتر یک از قول مسعود پزشکیان نماینده مجلس نوشته است که «عدم تعلق ارز دولتی به واردات دارو فاجعه است».

به نوشته روزنامه اسرار، مسعود پزشکیان وزیر اسبق بهداشت و درمان و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر این که «برای واردات خودروهای لوکس ارز دولتی اختصاص یافت، اما برای واردات دارو نه» گفته است که «این فاجعه‌ای است که به دارو پول ندهند ولی به کالاهای لوکس ارز تخصیص داده شود».

روزنامه اسرار همچنین از «احتمال استیضاح مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت» خبر داده و نوشته در حالی که «محمود احمدی‌نژاد رئیس دولت می‌گوید وزیر بهداشت خانم دستجردی کار درمان را نورعلی نور کرد، نمایندگان مجلس از احتمال استیضاح وزیر زن کابینه» خبر می‌دهند.

این روزنامه همچنین از قول حسن تامینی نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نهم نوشته است که «اگر در وزارت بهداشت برنامه‌ریزی وجود داشت قطعا در شرایط فعلی ارز را برای واردات لوازم آرایشی اختصاص نمی‌داد بلکه این اعتبار را برای حل مشکل دارو اختصاص می‌داد».

همزمان روزنامه تهران امروز از «کاهش ۵۰ درصدی بودجه بیماری‌های صعب‌العلاج» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «مرضیه وحید دستجردی وزیر بهداشت، ‌درمان و آموزش پزشکی از کاهش ۵۰ درصدی بودجه بیماری‌های صعب‌العلاج این وزارتخانه» خبر داد، اما گفت که «انتظار می‌رود با رفع تنگناهای موجود این بودجه به‌ طور کامل اختصاص یابد تا ما بتوانیم گام‌های موثرتری برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج برداریم».

روزنامه جام جم در گزارشی با تیتر «قیمت تجهیزات پزشکی ترمز برید» از «افزایش ۲۵۰ درصدی قیمت تجهیزات پزشکی» خبر داده است.

این روزنامه نوشته است که «مشکلات مالی برای تامین دارو در کشور چنان متولیان بهداشت و درمان را به خود مشغول کرده» است که «از وضع نامطلوب بازار تجهیزات پزشکی در کشور غافل مانده‌اند تا جایی که تولیدکنندگان داخلی این تجهیزات می‌گویند اگر حمایت دولتی از آنها صورت نگیرد ورشکستگی‌شان در ماه‌های آینده قطعی است و دود این ورشکستگی مستقیما به چشم مردم خواهد کرد».

عبدالصمد جعفری، دبیر پیشین تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی و دندانپزشکی و آزمایشگاهی ایران، درباره پشت‌ پرده‌ گرانی تجهیزات پزشکی «بی‌ثباتی نرخ دلار و در نتیجه گران شدن مواد اولیه» و عدم «حمایت‌های دولتی» از تولیدکنندگان تجهیزات پزشکی را برخی از دلایل گرانی این تجهیزات عنوان و تاکید کرده که «دسته‌بندی کالا‌ها برای تخصیص ارز دولتی که چندی پیش با توافق بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت صورت گرفت، تخصصی نبوده است» و «گرچه ظاهرا مواد اولیه موردنیاز برای تولید تجهیزات پزشکی در این دسته‌بندی در رده دوم قرار گرفته، اما در عمل بسیاری از مواد اولیه موردنیاز برای تولید این لوازم در رده‌های پایین‌تر قرار دارد و به آنها ارز دولتی اختصاص پیدا نکرده است و تولیدکنندگان برخی مواد اولیه را با ارز مبادله‌ای خریداری می‌کنند».

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، نیز در گفت‌و‌گو با روزنامه جام جم «نه‌ تنها افزایش قیمت ۲۵۰ درصدی تجهیزات پزشکی را تائید می‌کند بلکه می‌گوید این افزایش قیمت برای برخی لوازم پزشکی از این رقم نیز بالا‌تر بوده است» و «برای مثال درباره گاز هلیوم که در ام‌آرآی مورد استفاده قرار می‌گیرد به ۶۷۰ درصد رسیده است».
XS
SM
MD
LG