لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۵

سعید مرتضوی، متهمی که «از در قضات وارد دادگاه شد»


روزنامه‌های بهار، خراسان، اعتماد و شرق ضمن انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی از برگزاری «غیرعلنی» محاکمه سعید مرتضوی، علی‌اکبر حیدری فر و حسن زارع دهنوی، سه مقام قضایی متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک، از «تفهیم اتهام معاونت در قتل» به سعید مرتضوی خبر داده‌اند.

روزنامه تهران امروز از «جهش ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سال ۹۱» گزارش داده است. روزنامه مردمسالاری از قول طهماسب مظاهری رئیس پیشین بانک مرکزی نسبت به تکرار بحران پولی زیمبابوه و ونزوئلا در ایران هشدار داده، و نوشته است که «چاپ پول سیلی می‌شود و همه ما را با خود خواهد برد».

روزنامه جهان صنعت گزارشی درباره «کارنامه سینمای ایران در سال ۹۱» منتشر کرده و گزارش داده است که در سال جاری «پانزده فیلم‌، زیر ۱۰۰ میلیون تومان فروختند».

تفهیم اتهام «معاونت در قتل» به سعید مرتضوی؛ متهمی که از در قضات وارد شد

روزنامه‌های بهار، خراسان، اعتماد و شرق ضمن انتشار گزارش‌ها و یادداشت‌هایی از برگزاری «غیرعلنی» محاکمه سعید مرتضوی، علی‌اکبر حیدری‌فر و حسن زارع دهنوی سه مقام قضایی متهم در جنایات بازداشتگاه کهریزک در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری تهران به ریاست سیامک مدیرخراسانی، از «تفهیم اتهام معاونت در قتل» به سعید مرتضوی خبر داده‌اند.

روزنامه بهار نوشته است که «سعید مرتضوی متهم دادگاه بود، اما برای ورود به دادگاه از در قضات وارد شد، با دو خودرو سفیدرنگ که او و هیئت همراهش را حمل می‌کرد» و «دادگاه غیرعلنی بود»، اما «داغی اشک‌هایی که اولیای دم محسن روح‌الامینی، امیر جوادی‌فر و محمد کامرانی هنگام بیان شکایت‌شان ریختند بی‌وصف نماند».

به گزارش این روزنامه، دادگاه «قرائت کیفرخواست توسط نماینده دادستان آغاز شد» و «به ترتیب اولیای دم محسن روح‌الامینی و وکیلش، پدر محمد کامرانی و وکیل او و سپس پدر امیر جوادی‌فر شکایت خود را مطرح کردند»، اما «دادگاه برای شاکیان و یکی از متهمان یک خبر پیش‌بینی نشده داشت»، چرا که «کیفرخواست تازه‌ای علیه متهم اصلی پرونده قرائت شد، تفهیم اتهام «معاونت در قتل» محمد کامرانی به «س. م»، یا‌‌ همان سعید مرتضوی دادستان سابق تهران.

روزنامه بهار همچنین از قول صالح نیکبخت وکیل اولیای دم امیرجوادی‌فر نوشته است که «این شکایت از سوی خانواده‌های جوادی‌فر و روح‌الامینی هم مطرح شده و در حال رسیدگی است، اما هنوز کیفرخواست این شکایات صادر نشده است».

روزنامه اعتماد نیز با تیتر «راز کهریزک پشت درهای بسته» از قول پدر محمد کامرانی نوشته است که «از مردادماه سال گذشته که در نخستین مرحله، آقای مرتضوی از اتهام معاونت در قتل تبرئه شد، ما مدت‌ها به قوه قضاییه آمدیم و رفتیم تا سرانجام این اتهام در دی‌ماه سال جاری به ایشان تفهیم شد» و «تا پیش از آن آقای مرتضوی اصلا نه ما را می‌شناخت و نه می‌خواست با ما دیدار کند، اما بعد از تفهیم این اتهام، تماس‌های ایشان شروع شد».

پدر محمد کامرانی با تاکید بر این که «ما اعلام کرده‌ایم که خصومت شخصی با کسی نداریم و به جز حق خودمان در چارچوب قانون چیزی نمی‌خواهیم»، به روزنامه اعتماد گفته است که «به‌رغم مشکلات شدید ما چون حرف خود را حق می‌دانستیم، با توکل به خدا ادامه دادیم و جز حق هم چیزی نمی‌خواهیم» و «می‌خواهیم برای مسئولان درس عبرتی شود تا شما جوانان در آینده با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید».

به گفته پدر محمد کامرانی، «کهریزک، غده چرکینی است که هرگز و هرگز نام آن از یاد نخواهد رفت».

روزنامه‌های وابسته به جناح حاکم از جمله روزنامه رسالت و کیهان تنها به انتشار خبر برگزاری دادگاه کهریزک اکتفا کرده‌اند و بدون اشاره به نام سعید مرتضوی و معاونانش، از آن‌ها با عنوان «قضات تعلیق‌شده» نام برده‌اند.

چند تن از وکلا و حقوقدانان و نمایندگان سابق مجلس شورای اسلامی طی یادداشت‌هایی در روزنامه‌های شرق، بهار، اعتماد از برگزاری «غیرعلنی» دادگاه متهمان کهریزک انتقاد کرده‌اند. از جمله ناصر قوامی در سرمقاله شرق نوشته است که قانون بر علنی برگزار شدن پرونده‌های سیاسی تاکید دارد و علی مندنی‌پور در یادداشتی با عنوان «علنی‌ بودن و اعتماد عمومی» در روزنامه بهار نوشته است که «این‌که ما بیاییم برگزاری دادگاه‌هایی مثل محاکمه روز گذشته را در قالب نظم عمومی غیرعلنی اعلام کنیم، چندان با خواست و نگاه افکار عمومی هماهنگی ندارد».

نعمت احمدی وکیل و حقوقدان اما در یادداشتی با تیتر «دلیل دادگاه غیرعلنی کهریزک» نوشته است که «لابد حوادث منتهی به تشکیل پرونده کهریزک و مصائب آن به اندازه‌ای سخت و سنگین بوده است که قضات شعبه ۷۶ کیفری استان تهران تشخیص دادند دوباره احساسات مردم جریحه‌دار نشود».

به نوشته این وکیل، «وگرنه غیرعلنی بودن دادگاه با هیچ یک از شقوق اصل ۱۵۶ قانون اساسی و نیز ماده ۱۸۸ آیین دادرسی کیفری مطابقت ندارد».

چاپ بی‌سابقه پول؛ سیلی که همه را خواهد برد

روزنامه تهران امروز از «جهش ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در سال ۹۱» گزارش داده است. روزنامه مردمسالاری از قول طهماسب مظاهری رئیس پیشین بانک مرکزی نسبت به تکرار بحران پولی زیمبابوه و ونزوئلا در ایران هشدار داده و نوشته است که «چاپ پول سیلی می‌شود و همه ما را با خود خواهد برد».

روزنامه تهران امروز در شماره نهم اسفندماه گزارشی از «عملکرد پولی دولت در سال ۹۱» منتشر کرده و نوشته است که «بررسی عملکرد پولی دولت نشان می‌دهد تنها در سال جاری ۱۰۵ هزار میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور افزوده شده است».

این روزنامه با تاکید بر این که افزایش ۱۰۵ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در یک سال «در نوع خود بی‌نظیر‌ترین رکورد در خلق نقدینگی در تاریخ پولی کشور به حساب می‌آید»، نوشته است که «به این ترتیب رکوردی بی‌نظیری در چاپ اسکناس توسط دولت احمدی‌نژاد، بر جای می‌ماند».

روزنامه تهران امروز یادآوری کرده که «در پایان سال ۹۰ حجم نقدینگی کشور ۳۵۲ هزار میلیارد تومان بود»، اما این رقم تا پایان اسفند ۹۲ «از مرز ۴۵۷ هزار میلیارد تومان خواهد گذشت».

این روزنامه همچنین جدولی از «حجم نقدینگی» از سال ۸۴ تاکنون منتشر کرده و نوشته است که «حجم نقدینگی در سال ۸۴»، سالی که محمود احمدی‌نژاد دولت را از محمد خاتمی تحویل گرفت، «۸۰ هزار میلیارد تومان» بود، اما اکنون دولت تنها در سال ۹۱ بیش از «۱۰۷ هزار میلیارد تومان» بر حجم نقدینگی افزوده است.

روزنامه تهران امروز از قول کار‌شناسان اقتصادی نوشته است که «خلق بهمن وار نقدینگی، ریشه اصلی تورم و گرانی است که از نیمه دوم سال به این سو با شدتی بیشتر خود را نشان داده است»، و یادآوری کرده که بر اساس گزارش مجلس پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی «ایران بالا‌ترین نرخ تورم را میان کشورهای منطقه دارد».

روزنامه مردمسالاری هم ضمن انتشار هشدار طهماسب مظاهری رئیس پیشین بانک مرکزی درباره «چاپ پول» از سوی دولت، از قول او نوشته است که «چاپ پول سیلی می‌شود و همه ما را با خود خواهد برد».

به گزارش این روزنامه، رئیس پیشین بانک مرکزی جمهوری اسلامی با «هشدار نسبت به آینده اقتصاد ایران» نسبت به «تکرار تجربه زیمبابوه و ونزوئلا» در ایران «هشدار داده است».

کارنامه سینمای ایران؛ پانزده فیلم کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان فروختند

روزنامه جهان صنعت گزارشی درباره «کارنامه سینمای ایران در سال ۹۱» منتشر کرده و گزارش داده که در سال جاری «پانزده فیلم‌، زیر ۱۰۰ میلیون تومان فروختند».

این روزنامه با مروری بر فشارهای وارد شده و محدودیت‌های اعمال شده بر سینمای ایران، نوشته است که «درست است که سال نکوی سینمای ایران از‌‌ همان روزهای پایانی سال ۹۰ و آغاز اکران عید و در نخستین روزهای بهار و پایین کشیدن غیرقانونی فیلم‌ها از پرده» قابل پیش‌بینی بود، اما «در آخرین روزهای سال ۹۱ نگاهی به آمار‌ها نشان می‌دهد که فروش ۱۵ فیلم سینمایی در تهران در این سال زیر ۱۰۰ میلیون تومان بوده است».

روزنامه جهان صنعت تاکید کرده است که فروش بسیار کم فیلم‌ها «بیش از آن که باورنکردنی باشد، نوید تلخ‌تری برای سینمای ما در سال پیش‌رو دارد»، چرا که «سرمایه‌گذار‌های کمتری پول‌شان را به سینما می‌آورند» و «آن‌ها هم که در سینما مانده‌اند برای ساختن فیلم‌های بفروش‌تر سراغ کلیشه‌های تکراری و کمدی‌های سخیف و فیلمنامه‌هایی بد‌تر از آن چه دیدیم می‌روند».

سیب و سلما، دوستی از جنس آتش، پیمان، سلام بر فرشتگان، قفس طلایی، پنهان، کیمیا و خاک، نامزد آمریکایی من، میگرن، دوباره با هم، آخرین سرقت، گیرنده، بدون اجازه، همبازی، و راه بهشت از جمله پانزده فیلمی هستند که به نوشته روزنامه جهان صنعت در سال ۹۱ کمتر از فیلم‌هایی به شمار می‌روند که در تهران و طی سال ۹۱ کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان فروش داشتند.
XS
SM
MD
LG