لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۳

حذف اعتبار کنترل جمعیت: «صدای گریه نوزادان باید در خانه‌ها بلند شود»


روزنامه تهران امروز خبر داده است که در جلسه غیرعلنی مجلس با مقام‌های دولت «تصمیمات جدیدی برای مهار گرانی و تورم» اتخاذ شد و «ستاد رفع مشکلات اقتصادی» نیز آغاز به کار کرده است. روزنامه رسالت در تیتر یک شماره پنج‌شنبه وعده داده است که «قیمت‌ها به‌زودی کاهش می‌یابد»، اما همزمان روزنامه کیهان از «هشدار تولیدکنندگان درباره گرانی تخم‌مرغ» خبر داده است.

روزنامه جام جم از «حذف ارز مسافرتی» خبر داده است. روزنامه جهان صنعت با انتقاد از چنین تصمیمی از جمله به مشکلات خانواده‌های هزاران دانشجوی ایرانی خارج از کشور پس از «حذف ارز مسافرتی» اشاره کرده، اما روزنامه شرق نوشته است که «بازار ارز» در ایران از عدم تخصیص نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار به عنوان «ارز مسافرتی» استقبال کرده است.

روزنامه‌های اعتماد و شرق از سیاست‌های تازه مقام‌های ارشد و دستگاه‌های حکومتی برای افزایش جمعیت ایران و «حذف اعتبار کنترل جمعیت وزارت بهداشت» پس از دستور خامنه‌ای و احمدی‌نژاد برای افزایش جمعیت گزارش داده‌اند. یکی از این روزنامه‌ها نوشته است که ایران برای قدرتمند شدن باید ۱۵۰ میلیون جمعیت داشته باشد.

روزنامه شرق گزارش داده که اعلام «ظرفیت نهایی دانشگاه‌های کشور برای کنکور سراسری ۹۱» از آن حکایت دارد که «۷۷ درصد دانشجویان باید با پرداخت شهریه تحصیل کنند».

تشکیل ستاد رفع مشکلات اقتصادی در سه قوه برای مقابله با تحریم و گرانی

روزنامه تهران امروز خبر داده است که در جلسه غیرعلنی مجلس با وزرای اقتصادی دولت «تصمیمات جدیدی برای مهار گرانی و تورم» گرفته شده است، اما همزمان روزنامه کیهان از «هشدار تولیدکنندگان درباره گرانی تخم مرغ» خبر داده است.

روزنامه تهران امروز در تیتر یک شماره پنج‌شنبه نوشته است که «درخواست تشکیل ستاد ویژه اقتصادی به همراه سه پیشنهاد مجلس به دولت از جمله تشکیل کارگروه مشترک اقتصادی» نتیجه‌ای بود که از جلسه غیرعلنی و پنج‌ساعته روز چهارشنبه نمایندگان مجلس با شش عضو اقتصادی کابینه به دست آمد.

به نوشته این روزنامه، اعضای اقتصادی دولت در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی گفتند که «عوامل واسطه‌ای در دامن زدن به گرانی‌های اخیر بیشتر از بقیه عوامل تاثیر داشته‌اند» و «نمایندگان مجلس از جمله علی لاریجانی، رئیس مجلس، هم در این جلسه اعلام کردند که پرهیز از حواشی از ملزومات اقتصاد مقاومتی و مقابله با تحریم‌هاست».

تهران امروز اشاره کرده است که در جلسه غیرعلنی مجلس نهم با وزرای اقتصادی دولت و رئیس کل بانک مرکزی «نمایندگان مجلس بیشتر از آن که به فکر انتقاد از دولت باشند، به ارائه پیشنهاد پرداختند و در عین حال هم بر توجه بیشتر دولت به کنترل عوامل گرانی و حمایت از بخش تولید و کشاورزی و صنعت تاکید کردند» و در پایان این جلسه غیرعلنی هم علی لاریجانی به خبرنگاران گفت که «ستاد رفع مشکلات اقتصادی، فعالیت خود را با حضور دولت، مجلس و قوه قضائیه آغاز کرده است».

رئیس مجلس نهم در عین حال تاکید کرد که این ستاد «به صورت غیرمصوب» فعالیت خود را آغاز کرده و «با حضور دولت، مجلس و قوه قضائیه اکنون در حال کار است، اما اگر بخواهد چارچوبی برای اصلاح بودجه و سایر امور اقتصادی داشته باشد باید حتماً نقش قانونی خود را پیدا کند».

به نوشته روزنامه تهران امروز، شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز ضمن ارائه گزارشی از «شرایط اقتصادی موجود کشور» به نمایندگان مجلس گفت که «تحریم‌ها تنها یکی از مولفه‌های تاثیرگذار روی گرانی‌های اخیر است» و «قانون بودجه سال ۱۳۹۱ کل کشور، با توجه به شرایط جدید نیاز به بازبینی دارد».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، هم درباره نتایج نشست غیرعلنی دولت و مجلس برای بررسی وضعیت اقتصادی ایران و گرانی‌ها، از قول عبدالرضا مصری سخنگوی هیئت رئیسه مجلس وعده داده که «قیمت‌ها به‌زودی کاهش می‌یابد».

همزمان روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای منتشر می‌شود از «هشدار تولیدکنندگان درباره گرانی تخم‌مرغ» خبر داده و نوشته است که مرغ‌داران در نامه‌ای به مقام‌های مسئول اعلام کرده‌اند که «از اسفندماه ۹۰ تاکنون هر کیلو تخم‌مرغ هزار تومان زیر قیمت فروخته می‌شود که روزانه بیش از ۲ میلیارد تومان زیان به این صنعت وارد می‌کند».

به نوشته این روزنامه، فرزاد طلاکش، دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار، نیز اعلام کرده است که «بر اساس قیمت نهاده‌های موجود در بازار و نرخ کار‌شناسی اعلام شده از سوی وزارت جهاد کشاورزی هر کیلو تخم‌مرغ با احتساب ۱۰ درصد سود باید ۲۸۰۰ تومان فروخته شود، اما اکنون ۱۸۰۰ تا ۱۸۵۰ تومان عرضه می‌شود» و «مرغ‌داران کیلویی هزار تومان در هر کیلو تخم‌مرغ ضرر می‌دهند».

روزنامه کیهان هچنین نوشته است که پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار طی نامه‌ای به مقام‌های دولتی با اشاره به موضع انفعالی دولت در قبال ضرر این صنعت هشدار داده‌اند که «در زمان افزایش قیمت تخم‌مرغ از شهریورماه و فروش آن به قیمت تمام شده، موضع انفعالی خود را حفظ کنند و اگر با افزایش قیمت آن برخورد کنند؛ به مقامات قضایی اقامه دعوی و شکایت خواهند کرد».

حذف ارز مسافرتی؛ نگرانی خانواده دانشجویان خارج از ایران، استقبال فروشندگان ارز

روزنامه جام جم از «حذف ارز مسافرتی» خبر داده است. روزنامه جهان صنعت با انتقاد ضمنی از این اقدام بانک مرکزی به مشکلات خانواده‌های هزاران دانشجوی ایرانی خارج از کشور اشاره کرده، اما روزنامه شرق نوشته است که «بازار ارز» در ایران از عدم تخصیص نزدیک به ۱۰ میلیارد دلار به عنوان «ارز مسافرتی» استقبال کرده است.

روزنامه جام جم گزارش داده است که با تصمیم بانک مرکزی «ارز مسافرتی حذف شد» و از این پس «ارز مسافرتی فقط به مسافران سفر‌های زیارتی اختصاص می‌یابد».

به نوشته این روزنامه، محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی خبر «حذف ارز مسافرتی» را در جریان حضور روز چهارشنبه خود در مجلس به اطلاع مجلس شورای اسلامی رساند و گفت که «ارزهای غیر عتبات عالیات را منتفی کردیم و مسافران می‌توانند از ارزهای آزاد استفاده کنند، و حذف ارز مسافرتی تاثیری بر قیمت ارز نخواهد داشت».

روزنامه جهان صنعت نیز تیتر یک شماره پنجم مردادماه با اشاره به اعلام رسمی «حذف ارز مسافرتی» از سوی دولت نوشته است که «حالا دیگر شایعات در حال قوت گرفتن است» و «محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی به صراحت خبر از حذف ارز مسافرتی داده و هر لحظه خبرهایی مبنی بر ته کشیدن دلارهای خزانه به گوش می‌رسد».

به نوشته این روزنامه، ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نهم، روز چهارشنبه گفت که «پیشنهاد حذف ارز مسافرتی از سوی وی و شماری از نمایندگان ارائه و به تائید رئیس کل بانک مرکزی رسیده است».

جهان صنعت با اشاره به این که «هر چند مسئولان و دولتی‌ها» اخبار منتشر شده درباره «ته کشیدن دلارهای خزانه» را «شایعه» توصیف و آن را «با قدرت رد می‌کنند، اما این شایعات هم با استحکام و سرعت منتشر می‌شوند».

این روزنامه با تاکید بر این که «حذف ارز مسافرتی» به این «معناست که از این پس بابت هیچ مسافرتی ارز دولتی به مسافران تعلق نمی‌گیرد»، نوشته است که «خانواده‌های دانشجویان خارج از کشور هم که‌ گاه و بی‌گاه به بهانه‌های مختلف و به راحتی برای‌شان ارز ارزان‌قیمت می‌فرستادند، نیز دست‌بسته شدند».

جهان صنعت همچنین نوشته است که «بسیاری از مشاغلی هم که به واردات کالا با ارز مسافرتی اقدام می‌کردند و به راحتی از زیر بار مالیات و عوارض گمرک خلاص می‌شدند، اکنون با مشکل مواجه می‌شوند».

روزنامه شرق اما در سرمقاله روز پنج‌شنبه «حذف ارز مسافرتی» را «حذف یارانه لوکس» توصیف کرده و نوشته است که «باید اذعان کنیم که با اجرایی شدن چنین تصمیمی در مصرف منابع ارزی کشور صرفه‌جویی قابل ملاحظه‌ای خواهد شد» که رقمی معادل «۱۰میلیارد دلار در سال» است.

این روزنامه به مقام‌های دولتی پیشنهاد کرده است که علاوه بر «حذف ارز مسافرتی»، «ارز حج تمتع» را هم حذف کنند و نوشته دلیلی برای «نگرانی دولت» از چنین اقدامی وجود ندارد، چرا که «حذف دلار دولتی برای زائران حج تمتع، تقاضایی به ارزش تقریبی ۴۰میلیون دلار روانه بازار آزاد ارز می‌کند که البته رقم قابل توجهی نیست».

روزنامه شرق «در مورد آثار حذف سهمیه ارز مسافرتی در بازار آزاد ارز» نیز نوشته است که «انتظار نمی‌رود چنین تصمیمی بر نرخ آزاد ارز تاثیر مهمی بر جای گذارد» و «فعالان بازار ارز عموما این خبر را خبر بااهمیتی تلقی نمی‌کنند» و «از دیدگاه آنها دولت باید مدت‌ها قبل ارز مسافرتی را حذف می‌کرد. در واقع در شرایط فعلی بازار چنین خبری از جنس خبرهای نگران‌کننده به شمار نمی‌رود».

به دستور خامنه‌ای و احمدی‌نژاد، اعتبار کنترل جمعیت وزارت بهداشت حذف شد

روزنامه‌های اعتماد، رسالت، و شرق از سیاست‌های تازه مقام‌های ارشد و دستگاه‌های حکومتی برای افزایش جمعیت ایران گزارش داده‌اند.

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، در شماره پنج‌شنبه به طور ضمنی به دلایل سیاسی و مذهبی برنامه‌های تازه برای «افزایش جمعیت ایران» اشاره کرده و نوشته است که «ایران امروز برای قدرتمند بودن نیازمند جمعیتی بالای ۱۵۰ میلیون نفر است و سیاست‌های کنترل جمعیت دولت‌های قبل می‌بایست مورد بازنگری و تجدیدنظر قرار گیرد».

این روزنامه همچنین با اشاره به نظرات ساموئل هانتینگتون نوشته است که «تمدن اسلام تمدنی است که چالش آن تا حدودی متفاوت از دیگر چالش‌هاست، چرا که این تمدن اساسا ریشه در نوعی پویایی جمعیت دارد» و «رشد بالای زاد و ولد که در اکثر کشورهای اسلامی، شاهد آن هستیم این چالش را متفاوت کرده است. امروزه بیش از ۲۰ درصد جمعیت جهان اسلام را جوانان ۱۵ تا ۲۰ ساله تشکیل داده‌اند».

روزنامه رسالت با تاکید بر این که «صدای گریه نوزادان ایرانی در خانه‌ها باید بلند شود» نوشته است که «امکانات بالفعل و بالقوه ایران به حدی است که قابلیت اداره و زندگی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون نفر جمعیت را فراهم می‌کند» و «به لحاظ جغرافیایی نیز گستره پهناور سرزمین ایران، آب و هوای چهار فصل و تنوع و تکثر منابع طبیعی به قدری است که مشکل تراکم غیرقابل کنترل جمعیتی را در ایران به وجود نمی‌آورد».

این روزنامه وابسته به جناح حاکم همچنین به دولت و مقام‌های حکومتی پیشنهاد کرده است که به جای «استفاده از سیاست‌های نه چندان موثر مثل اختصاص یک میلیون به هر نوزاد»، برای افزایش سریع جمعیت ایران «باید اقدامات جدی‌تر انجام دهد» که «یکی از این راهبردهای انگیزه‌ساز به‌خصوص در بین پسران جوان می‌تواند معافیت مشمولان خدمت مقدس وظیفه عمومی باشد که در زمان اعزام حداقل دارای دو فرزند باشند».

این روزنامه همچنین نوشته است که برای تشویق مردم به افزایش جمعیت «پرداخت تسهیلات مسکن و اشتغال به خانواده‌های جوانی که حداقل دو فرزند و یا بیشتر دارند» باید در اولویت دولت قرار گیرد.

همزمان روزنامه شرق خبر داده است که «با وجود در نظر گرفتن ردیف بودجه برای برنامه‌های کنترل جمعیت در ایران، در سال جاری اعتبار کنترل جمعیت حذف شده است».

محمداسماعیل مطلق، مدیرکل سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت، با تائید «حذف اعتبار کنترل جمعیت در سال جاری» درباره برنامه‌های این وزارتخانه برای کنترل جمعیت و تخصیص بودجه در وزارت بهداشت گفته است که علی خامنه‌ای «رهبر جمهوری اسلامی در سال ۹۰ رهنمودهایی مبنی بر پرداختن به افزایش جمعیت» داشته است و محمود احمدی‌نژاد نیز «دستورات اکید در ارتباط با پرهیز از فعالیت‌های مرتبط با تحدید جمعیت و پرداختن به سیاست‌های جمعیتی مبتنی بر رشد کمی و کیفی صادر کرده است».

این مقام وزارت بهداشت گفته است به همین دلیل وزارت بهداشت به جای «کنترل جمعیت»، همه برنامه‌های خود را «در راستای پرداختن به اهداف سلامت خانواده و توجه به سلامت مادران، نوزادان، کودکان و سلامت باروری منعطف کرده است» و از جمله «اعتبار ذیل ردیف ۱۲۹۰۰۰ با کد طبقه‌بندی ۳۰۳۰۶ برای کنترل جمعیت در سال جاری حذف و صفر شده است».

روزنامه اعتماد نیز از «جمع‌آوری ۱۰۰ امضا برای حذف لایحه تنظیم جمعیت و خانواده» در مجلس خبر داده است.

این روزنامه از قول موید حسینی‌ صدر عضو کمیسیون اجتماعی مجلس نهم نوشته است که «لایحه تنظیم جمعیت و خانواده به حذف تسهیلات دولتی برای فرزند سوم به بعد در خانواده‌های ایرانی می‌پردازد» و شماری از اعضای مجلس با «جمع‌آوری ۱۰۰ امضا جهت حذف این لایحه» درصدد «حذف محدودیت زاد و ولد» هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی همچنین به روزنامه اعتماد گفته است که «با جمع کثیری از نمایندگان مجلس و اعضای کمیسیون اجتماعی به جمع‌آوری امضا جهت بررسی دوفوریتی حذف لایحه تنظیم جمعیت و خانواده برآمدیم»، چرا که «این لایحه که از نظر مقام رهبری با اصول و قوانین دین در مغایرت بود، و محدودیت‌هایی برای افزایش جمعیت در خانواده ایجاد می‌کرد که با حذف آن هیچ محدودیتی از بیمه گرفته تا باقی داستان‌ها برای فرزند چهارم و بعد از آن نخواهیم داشت».

«۷۷ درصد» دانشگاه‌های ایران پولی است

روزنامه شرق گزارش داده است که اعلام «ظرفیت نهایی دانشگاه‌های کشور برای کنکور سراسری ۹۱» نشان می‌دهد که «۷۷ درصد دانشجویان باید با پرداخت شهریه تحصیل کنند».

این روزنامه نوشته است که بر اساس آمارهای مطرح شده از سوی سازمان سنجش «جمع ظرفیت اعلامی از سوی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در سال جاری «۵۷۲هزار و ۵۴۴ نفر است» که از این بین «در دوره روزانه ۹۸هزار و ۷۹۸ نفر»، «در دوره شبانه ۲۶هزار و ۱۳۸ نفر»، «در دوره پیام نور ۲۹۷هزار و ۵۷۶ نفر»، «در دوره نیمه‌حضوری یک هزار و ۹۲۰ نفر»، «در دوره تربیت معلم ۲۸ هزار و ۷۰ نفر»، و «در دوره غیرانتفاعی ۱۱۳هزار و ۸۱۸ نفر» پذیرفته می‌شوند.

در گزارش روزنامه شرق تاکید شده است که «در مجموع ۷۷.۵ درصد از کل ظرفیت دانشگاه‌ها مختص به مراکزی است که در قبال آموزش‌های خود اقدام به دریافت شهریه می‌کنند».

این روزنامه نوشته است که «میزان پذیرش دانشگاه‌هایی که در قبال آموزش، شهریه‌ای ترمی دریافت می‌کنند رو به افزایش است» و تاکید کرده که «دولت و وزارت علوم به شکلی به طور تدریجی در حال شانه خالی کردن از وظایف خود در آموزش عالی هستند».

شرق یادآوری کرده است که در اصل سی‌ام قانون اساسی جمهوری اسلامی تاکید شده بود که «دولت موظف است وسایل آموزش و پرورش رایگان را برای همه ملت تا پایان دوره متوسطه فراهم کند و وسایل تحصیلات عالی را تا سرحد خودکفایی کشور به صورت رایگان گسترش دهد».

این روزنامه با اشاره به این که «وزارت علوم در طول سه سال گذشته همواره عنوان کرده که به ازای هر دانش‌آموز شرکت‌کننده در کنکور یک صندلی خالی در دانشگاه‌ها وجود دارد» نوشته است که «اما شواهد و آمارهای سازمان سنجش نشان‌دهنده این است که این صندلی‌های خالی بیشتر در دانشگاه‌های کم کیفیت و پولی است».
XS
SM
MD
LG