لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۳

وزیر نفت در نماز جمعه: صادرات نفت ایران با پرچم کشورهای دیگر


روزنامه شرق از «طرح شماری از نمایندگان مجلس برای محدود کردن اختیارات حسن روحانی در انتخاب وزرا» خبر داده است.

روزنامه بهار ضمن انتشار گزارشی از اجرای «تفکیک جنسیتی در ۲۵ دانشگاه ایران» گزارش داده است که کامران دانشجو وزیر علوم طی اظهاراتی «ابهام‌آمیز در آخرین هفته‌های کاری دولت دهم» اعلام کرد که «از سال ۸۸ تاکنون ۲۵ دانشگاه در ایران تفکیک جنسیتی شده‌اند».

روزنامه تهران امروز در شماره پانزدهم تیرماه از قول رستم قاسمی وزیر نفت از «صادرات نفت ایران با پرچم کشورهای دیگر» خبر داده است.

احمد پورنجاتی نیز در گفت‌وگو با ضمیمه هفتگی روزنامه اعتماد از «انتخاب حسن روحانی» به عنوان «دوم خردادی دیگر، اما پیچیده‌تر» یاد کرده است.

روزنامه جهان صنعت در تیتر یک شماره شنبه از قول مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت نوشته است: «مسئله خودرو تنها قیمت‌گذاری نیست، اما پروژه شورای رقابت شکست‌خورده است و من مطمئن هستم قیمت‌گذاری به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان بازگردانده خواهد شد».

روزنامه آرمان در گزارشی با تیتر «قم، میزبان دو رئیس ‌جمهور» با اشاره به سفر روز پنج‌شنبه حسن روحانی و محمود احمدی‌نژاد به قم نوشته است: «یکی می‌رفت که پیمان خود را با مردان پرنفوذ پایتخت مذهبی ایران مستحکم کند و دیگری می‌رفت تا در سفری کم‌حاشیه نقطه پایانی بگذارد بر روابط ۸ سال گذشته‌اش با ساکنان این شهر» و به همین دلیل «مقصد روحانی بیوت مراجع و مقصد احمدی‌نژاد بازدید و افتتاح چند پروژه عمرانی این شهر بود».

این روزنامه تاکید کرده است که «حسن روحانی در سفر به قم با بسیاری از مراجع دیدار کرد که در میان آنها خبری از محمدتقی مصباح یزدی نبود».

روزنامه جام جم در تیتر یک گزارشی درباره «مصر در تب و تاب پس از کودتا» منتشر کرده است و روزنامه کیهان هم با تیتر «واکنش جهانی به کودتای نظامیان در مصر» نوشته است: «محمد مرسی با اشتباهاتش راه دخالت ارتش را هموار کرد.»

روزنامه جهان صنعت ضمن انتشار «تحلیل اکونومیست از برکناری مرسی»، «انقلاب دوم مصر» را «بدعت‌گذاری در منطقه» توصیف کرده است.

طرح در مجلس برای محدود کردن اختیارات روحانی در انتخاب وزرا

روزنامه شرق از «شروط شماری از نمایندگان مجلس برای وزرای پیشنهادی دولت حسن روحانی» گزارش داده است.

به نوشته این روزنامه، «برخی نمایندگان مجلس دست به کار تغییر در نحوه رای اعتماد به کابینه شده‌اند و محور تغییرات دارا بودن دست‌کم ۱۰ سال سابقه کاری مرتبط با وزارتخانه پیشنهادی است و داشتن حداقل مدرک فوق‌ لیسانس».

روزنامه شرق با اشاره به اظهارات غلامرضا کاتب نایب ‌رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی از تصویب این طرح با اکثریت آرا در کمیسیون آئین‌نامه داخلی مجلس خبر داده و نوشته است: «حالا باید امضای ۵۰ نماینده پای طرح بیاید تا دو فوریت آن در صحن علنی مجلس بررسی شود.»

غلامرضا کاتب به روزنامه شرق گفته است: «به‌ دنبال آن هستیم بعد از پایان تعطیلات تابستانی و آغاز به کار مجلس تا قبل از ۱۲ مردادماه، این اصلاحیه در صحن علنی مطرح شده و به تصویب برسد و شورای نگهبان آن را تایید کند تا این قانون به معرفی کابینه یازدهم برسد و دولت مکلف به رعایت حداقل شاخص‌ها در معرفی کابینه شود.»

نایب ‌رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نهم با تاکید بر «شروط مجلس برای وزرای پیشنهادی و تغییر نحوه رای اعتماد به کابینه» گفته است: «پیش‌بینی ما این است که طرح دوفوریتی در مجلس رای بیاورد و سازوکار تازه‌ای برای رای اعتماد به کابینه به وجود آید و در دوره‌های پیش ما از فقدان وجود برخی شاخص‌ها رنج می‌بردیم».

به گفته غلامرضا کاتب، در صورت تصویب نهایی این طرح «علاوه بر مدرک فوق‌ لیسانس و ۱۰ سال تجربه فعالیت مرتبط در حیطه وزارتخانه پیشنهادی، لازم است تا اطلاعات مرتبط به وزرای مورد نظر از مدارک تحصیلی گرفته تا سوابق کاری به شکل مستند در اختیار نمایندگان مجلس قرار گیرد تا احتمال خطای نمایندگان در بررسی مستندات مربوط به رزومه نمایندگان کمتر شود».

روزنامه شرق همچنین از قول نایب ‌رئیس اول کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نوشته که علاوه بر این موارد در فرصت ده روزه‌ای که برای بررسی سوابق وزرای پیشنهادی در اختیار مجلس قرار دارد «جلسه‌های منظمی با وزرای پیشنهادی دولت برگزار خواهد شد».

غلامرضا کاتب تاکید کرده است که «این طرح در کمیسیون آیین‌نامه داخلی با اکثریت آرا به تصویب رسیده و تصویب آن در صحن علنی نیز دور از ذهن نیست».

منصور حقیقت‌پور، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی، اما به روزنامه شرق گفته است: «تعیین تغییر در نحوه رای اعتماد به کابینه در چارچوب اختیارات حوزه کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس نیست».

مهدی دواتگری، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم نیز به روزنامه شرق گفته است: «پیشنهاد چنین طرحی در آستانه معرفی کابینه جدید شائبه‏هایی برای مردم و شخص رئیس جمهوری منتخب به وجود خواهد آورد و شبهه تلاش برای محدود ساختن رئیس‌ جمهوری جدید را در پی دارد».

روزنامه شرق با تاکید بر این که حتی «اگر پیشنهاد کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس به‌ زعم غلامرضا کاتب از سر خیرخواهی» باشد باز هم «سوال‌های فراوانی پیش‌ روی افکارعمومی قرار خواهد داد و باید دید که آیا محورهای دیگری به طرح پیشنهادی این کمیسیون اضافه خواهد شد یا خیر».

این روزنامه یادآوری کرده است که تجربه مجلس شورای اسلامی «در رای اعتماد به کابینه دولت‌های نهم و دهم، کارنامه درخشانی نبوده و برخی از وزرا با حداقل کارآمدی راهی وزارتخانه شده‏اند و کارنامه ضعیفی از خود به‌ جا گذاشته‏اند».

اجرای تفکیک جنسیتی در ۲۵ دانشگاه

روزنامه بهار گزارشی از اجرای «تفکیک جنسیتی در ۲۵ دانشگاه ایران» منتشر کرده و نوشته است: «چهار سال کافی بود تا نظام دانشگاهی ایران زیر و زبر شود».

این روزنامه گزارش داده است که کامران دانشجو وزیر علوم طی اظهاراتی «ابهام‌آمیز در آخرین هفته‌های کاری دولت دهم» در جریان همایشی اعلام کرد که «از سال ۸۸ تاکنون ۲۵ دانشگاه در ایران تفکیک جنسیتی شده‌اند».

روزنامه بهار با اشاره به این که «خط‌کشی بین دختران و پسران در دانشگاه‌ها برنامه و رویکردی بود که منتقدان بسیاری دارد» نوشته است: «کامران دانشجو گویا حاضر نیست یک قدم هم پا پس بکشد»، حتی اگر چند هفته به پایان دولت دهم باقی‌مانده باشد «باز هم از ادامه اسلامی‌کردن دانشگاه‌ها، آن هم با شدت ‌ و حدت بیشتر و از جداسازی دختران و پسران در دانشگاه‌ها» سخن می‌گوید.

به نوشته این روزنامه، کامران دانشجو روز جمعه ضمن سخنرانی در یک همایش بر «ادامه طرح تفکیک جنسیتی دانشگاه‌ها» تاکید کرد و ضمن انتشار «مجموعه‌ای از آمار و ارقام‌های باورنکردنی» گفت که «در ۳۰ پس از انقلاب ۱۷۵هزار مقاله علمی به ثبت رسیده که حدود ۱۰۳هزار مقاله آن مربوط به چهار سال اخیر است».

روزنامه بهار «سیاست تفکیک جنسیتی و تاسیس دانشگاه‌های تک‌جنسیتی» را از برنامه‌های اصلی دوره وزارت کامران دانشجو معرفی کرده و نوشته است که وزارت علوم راه‌اندازی دانشگاه‌های تک‌جنسیتی را «در استان‌ها و شهرهای کوچک» آغاز کرد که «مقاومت کمتری در برابر این تغییرات دارند».

نعمت احمدی، وکیل و استاد دانشگاه، اظهارات وزیر علوم را سخنانی «برای دلخوشی خودش» توصیف کرده و گفته است: «واقعا خنده‌دار است. نمی‌دانم آقای وزیر چطور از این طرح و برنامه‌ها دفاع می‌کند و می‌گوید مردم هم راضی هستند. برادر ایشان، خسرو دانشجو، در انتخابات شورای شهر تهران نفر هشتاد و هشتم شد و این نشان می‌دهد چنین دیدگاه‌هایی چه وزن و جایگاهی در جامعه دارند».

روزنامه بهار از قول این استاد دانشگاه نوشته است: «مسئولان ما خودشان نگاه جنسیتی دارند و دانشجو نگاهش جنسیتی نیست و اصلا دانشجو به این فکر نمی‌کند».

نعمت احمدی با یادآوری تجربه «دانشکده علوم پزشکی فاطمیه و بیمارستان تک‌جنسیتی بهشتی قم» که سال‌ها پیش زیر نظر محمد یزدی رئیس وقت قوه‌ قضاییه و عضو فعلی شورای نگهبان راه‌اندازی شده بود، به روزنامه بهار گفته است: «این دانشکده به نخستین فارغ‌التحصیلی نرسید و به محیط واخورده‌ای تبدیل شد، دانشجویانش بیش از ۴۰ روز جلوی شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تحصن کردند و من وکیل این دانشجویان بودم و دیدم چه سختی‌هایی بر آن‌ها گذشت».

صادق زیباکلام نیز با تاکید بر این که «بحث تفکیک جنسیتی در دانشگاه‌ها یک پروژه تبلیغاتی سیاسی پس از ۲۲ خرداد ۸۸» بود، به روزنامه بهار گفته است: «طرح تفکیک جنسیتی به این دلیل دنبال شده که مسئولان فکر می‌کردند با جداسازی دختران و پسران، کنترل دانشجویان ساده‌تر می‌شود».

این استاد دانشگاه با اشاره به رواج «آگهی‌های چاپ مقاله آی‌اس‌آی به صورت تضمینی» گفته است: «مسئولان به پیشرفت واقعی علم توجه ندارند و آن چه اهمیت دارد، تنها آمار است و گویا آقایان از دانشگاه‌ها خبر ندارند».

صادق زیباکلام با تاکید بر این که «شغل شماری از دانشجویان مستعد ما شده نوشتن رساله و مقاله»، گفته است: «چرا آقای وزیر در این‌ باره چیزی نمی‌گویند؟ اگر ما دچار این فاجعه شدیم به دلیل نگاه آقای دانشجو و همفکران ایشان است. این نگاه فله‌ای ادامه همان نگاهی است که چون ما کرم خاکی به کره ماه فرستادیم، پس خیلی پیشرفت کردیم».

وزیر نفت در نماز جمعه: صادرات نفت ایران با پرچم کشورهای دیگر

روزنامه تهران امروز در شماره پانزدهم تیرماه از قول رستم قاسمی وزیر نفت از «صادرات نفت ایران با پرچم کشورهای دیگر» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، رستم قاسمی طی سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه چهاردهم تیرماه تهران با اشاره به «تحریم‌های جدید غربی‌ها علیه نفت ایران» با تاکید بر این که اکنون «نفت ایران با استفاده از پرچم کشورهای مختلف به مقاصد مورد نظر صادر می‌شود»، گفت: «این تحریم‌ها به‌ گونه‌ای است که حتی در دوران جنگ نیز با چنین تحریم‌هایی روبه‌رو نبودیم».

وزیر نفت جمهوری اسلامی با تاکید بر این که «ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم» همچنین گفت که «در شرایط جدید که دولتی با شعار تعامل با دنیا در ایران روی کار آمد، باید فرصت را به دولت جدید می‌دادند و حداقل اعمال تحریم‌های جدید را به تاخیر می‌انداختند، ولی این کار را نکردند».

روزنامه تهران امروز نوشته است که رستم قاسمی با اشاره به این که «در دو سال اخیر تحریم نفت شدت گرفت تا منابع درآمدی کشور تحت‌ تاثیر قرار گیرد»، گفت که «تحریم‌کنندگان همه اقدامات برای کاهش درآمدهای ناشی از صادرات نفت را به کار بستند تا نتوانیم نفت را صادر و منابع آن را دریافت کنیم».

به نوشته این روزنامه، رستم قاسمی در نماز جمعه تهران با تاکید بر این که «صنعت نفت ایران به کشورهای اروپایی و آمریکا وابستگی داشته و دارد» خاطرنشان کرد که «با وجود فشارهای فراوان شرایط سخت را پشت سر گذاشته‌ایم و بسیاری از مسیر خودکفایی در صنعت نفت طی شده است».

وی افزود: مستکبران همه شرکت‌هایی که با ما در صادرات نفت همکاری می‌کردند را تحریم کردند تا مانع از صادرات نفت ایران شوند، آنها همچنین بیمه کشتی‌های ایران را حذف کردند و بیمه پالایشگاه‌های برخی کشورها هم که نفت کشورمان را مصرف می‌کردند حذف کردند».

رستم قاسمی برای بیان تاثیر تحریم‌ها بر فعالیت‌های این وزارتخانه همچنین گفت که «بسیاری از شرکت‌ها در بحث تامین قطعات و تجهیزات به قراردادها پایبند نبودند، در حالی که در برخی موارد ما صددرصد مبلغ قرارداد را نیز پرداخته بودیم، اما دو ماه قبل از راه‌اندازی پالایشگاه می‌گفتند که تجهیزات و قطعات را نمی‌دهیم».

روزنامه تهران امروز همچنین از قول رستم قاسمی نوشته است: «هم‌اکنون شرایط صادرات خود را به‌ گونه‌ای چیده‌ایم که علاوه بر درآمدهای نفتی به درآمدهای گازی نیز تکیه کرده‌ایم به‌ طوری که رفته‌رفته قرار است درآمدهای گازی جایگزین درآمدهای نفتی شود».

این روزنامه نوشته است که وزیر نفت دولت احمدی‌نژاد که پیشتر در شمار فرماندهان سپاه پاسداران بوده است در نماز جمعه تهران گفت:«باید به دولت جدید کمک کنیم تا در شرایط اقتصادی که هم‌اکنون در آن به سر می‌بریم بتواند کشور را به سرمنزل مقصود برساند».
XS
SM
MD
LG