لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

«توهین و سردادن شعار علیه هاشمی ‌رفسنجانی» در راهپیمایی روز قدس


روزنامه اعتماد از «توهین» و سردادن شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» علیه اکبر هاشمی رفسنجانی در راهپیمایی روز قدس در تهران خبر داده است. اغلب روزنامه‌های شنبه ایران در تیتر یا عکس یک از «سفر سرزده علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی» به مناطق زلزله‌زده خبر داده‌اند. روزنامه آرمان از قول رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر خبر داده که با گذشت یک هفته از زمین‌لرزه آذربایجان شرقی «هنوز کانکس‌های اسکان موقت از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین نشده است».

پس از «بی‌اثر ماندن مخالفت جمهوری اسلامی با تعلیق عضویت سوریه در سازمان همکاری‌های اسلامی»، روزنامه کیهان در شماره شنبه از قول محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «سازمان همکاری‌های اسلامی تغییر ماهیت داده است».

روزنامه خراسان خبر داده است که حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ضمن پس گرفتن «هشدار» اخیرش «به ترکیه و قطر» گفته است که «کسانی که اکنون در ترکیه حکومت می‌کنند دوستان انقلاب اسلامی هستند».

روزنامه جام جم نیز طی یادداشتی در شماره بیست و هشتم مردادماه با تاکید بر این که «تنظیم مقطعی بازار جوابگو نیست»، از شگرد دولت برای «تثبیت گرانی مرغ» به عنوان «سیکل معیوبی» نام برده که برای «تثبیت گرانی کالا‌ها» به کار گرفته می‌شود.

«توهین و سردادن شعار علیه هاشمی ‌رفسنجانی» در راهپیمایی روز قدس

روزنامه اعتماد از «توهین» و سر دادن شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» علیه اکبر هاشمی رفسنجانی در راهپیمایی روز قدس در تهران خبر داده است.

این روزنامه با تاکید بر این که «بعد از ناطق نوبت به هاشمی رسید» نوشته است که پس از برهم زدن سخنرانی علی‌اکبر ناطق نوری در مشهد، روز جمعه هنگامی که اکبر هاشمی رفسنجانی «از خیابان نجات‌اللهی وارد خیابان انقلاب» تهران شد تا «در راهپیمایی روز قدس حضورش را اعلام کند» به «ناگهان جمعی با شعار «مرگ بر ضد ولایت فقیه» به استقبال آیت‌الله» رفتند.

روزنامه اعتماد نوشته گروهی که علیه هاشمی رفسنجای شعارهای تند سر دادند «از قبل می‌دانستند هاشمی‌ رفسنجانی از کدام خیابان وارد خیابان انقلاب می‌شود» و پس از سر دادن شعار علیه وی، «محافظان رئیس مجمع از او» خواستند که «قدم زدن در خیابان انقلاب را تمام کند، اما هاشمی مخالفت می‌کند و به مسیر خود ادامه می‌دهد، شعار‌ها تند‌تر» شد تا سرانجام «هاشمی ‌رفسنجانی از مسیر راهپیمایی خارج» شده است.

به نوشته این روزنامه، همزمان با هاشمی رفسنجانی «محمود احمدی‌نژاد از خیابان ۱۲ فروردین وارد خیابان انقلاب شد و به سمت دانشگاه تهران حرکت کرد»، اما «در مسیر قدم زدن احمدی‌نژاد نه‌ تنها خبری از شعار مرگ بر ضد ولایت فقیه نبود که جماعتی با شعارهای «صل‌علی محمد، بوی رجایی آمد» به استقبال رئیس دولت رفتند».

این روزنامه نوشته با مقایسه رفتار روز گذشته لباس‌شخصی‌ها با اکبر هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی‌نژاد، نوشته است که آنها «یکی که خود را برادر و رفیق ۵۰ ساله رهبری می‌داند، ضد ولی فقیه می‌خوانند و دیگری را هر چند در مقام اعتراض به حکم رهبری، ۱۱ روز قهر کرد، تابع رهبری می‌دانند».

روزنامه اعتماد نوشته است که «هاشمی رفسنجانی در حالی روز جمعه» مورد توهین قرار گرفت و با شعارهای تند مواجه شد که «تا چهار سال پیش، سخنران بی‌بدیل روز قدس بود»، اما «آخرین خطابه‌ها و توصیه‌های او در نماز جمعه ۲۶ تیر ۸۸ باعث شد معتمد آیت‌الله خمینی در این مراسم جای خود را به محمود احمدی‌نژاد بدهد و در روز قدس، تنها یک راهپیمایی‌کننده باشد».

این روزنامه همچنین تاکید کرده است که «توهین به هاشمی ‌رفسنجانی در راهپیمایی روز قدس را باید تکه دوم از پازل بزرگی دانست که آغاز آن با اغتشاش در سخنرانی علی‌اکبر ناطق‌ نوری در حرم رضوی همراه بوده است؛ پازلی که به نظر می‌رسد تا روزهای پایانی دولت دهم ادامه داشته باشد».

اعتماد همچنین از قول «آیت‌الله حسین مظاهری از روحانیون بلندپایه اصفهان» نوشته است که «برخی از افراد و گروه‌ها با آبروریزی و هتاکی و ناسزاگویی و تهمت به دیگران قصد تحمیل نظر و سلیقه خود را دارند و معلوم است چنین روحیه متکبرانه و خودخواهانه‌ای با اخلاص و خلوص در سیاست، نسبتی ندارد» و این در حالی است که «مفاسد اخلاقی، مفاسد اداری و مفاسد اقتصادی که در جامعه فعلی به معضلات اصلی و اساسی کشور ما تبدیل شده است، از عدم توجه کافی به خلوص نیت و اخلاص اجتماعی نشات گرفته است».

پس از تلاش گروهی از لباس‌شخصی‌ها برای برهم زدن «سخنرانی شب قدر» علی‌اکبر ناطق نوری در حرم رضوی مشهد، سعید قاسمی از فرماندهان سپاه پاسداران و از سران انصار حزب‌الله طی گفت‌و‌گویی با سایت خبری روزنامه ایران، ارگان رسمی دولت، ضمن «پذیرش مسئولیت برهم زدن این سخنرانی» تهدید کرد که «اگر ناطق نوری به تضعیف دولت ادامه دهد، انصار حزب‌الله عنان پاره می‌کند و سراغ او می‌روند، همان‌طور که در مشهد دیدیم».

«کانکس‌های اسکان اضطراری» به مناطق زلزله‌زده نرسید

اغلب روزنامه‌های شنبه ایران در تیتر یا عکس یک از «سفر سرزده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی» به مناطق زلزله‌زده در استان آذربایجان شرقی خبر داده‌اند. روزنامه آرمان از قول رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر خبر داده که با گذشت یک هفته از زمین‌لرزه «هنوز کانکس‌های اسکان موقت از سوی وزارت راه و شهرسازی تامین نشده است».

روزنامه کیهان خبر داده است که «آیت‌الله خامنه‌ای با حضور در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، ضمن همدردی با مردم در جریان اقدامات امدادی قرار گرفته و در جلسه با مسئولین امور، بر استمرار کمک‌رسانی به آسیب‌دیدگان تاکید کرد».

این روزنامه در عین حال از قول رهبر جمهوری اسلامی نوشته است که «اگر ساکنان مناطق زلزله‌زده با یکدیگر همکاری و همدلی داشته باشند، این حادثه می‌تواند به سکوی پرش و دگرگونی چهره این منطقه تبدیل شود».

روزنامه آرمان ضمن انتشار گزارشی از «نگرانی هلال احمر از آب‌گرفتگی در مناطق زلزله‌زده»، از قول رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نوشته است که «برای جلوگیری از آب‌گرفتگی و مشکلات دیگر در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی، مسئولان باید زود‌تر اقدام کنند».

به نوشته این روزنامه، محمود مظفر رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر با اشاره به «اعلام سازمان هوا‌شناسی کشور در مورد احتمال بارش باران در مناطق زلزله‌زده آذربایجان شرقی» گفته است که «چادرهای امدادی ضد‌باران است و کاورهای نایلونی هم برای این مواقع پیش‌بینی شده، ولی برای جلوگیری از آب‌گرفتگی یا بروز مشکلات دیگر در هنگام بارش باران باید مسئولان زود‌تر وارد عمل شوند».

این مقام هلال احمر ایران با تاکید بر این که «هنوز کانکس‌های اسکان موقت تامین نشده است» گفته است که «بر اساس قانون وزارت مسکن و شهرسازی باید کانکس‌های مورد نیاز بعد از اسکان اضطراری را تامین کند ولی متاسفانه هنوز کانکسی وارد منطقه نشده و در زمان باران بسیار مشکل خواهیم داشت».

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر همچنین گفته است که تاکنون «اسکان اضطراری ۸۷ هزار و ۹۳۲ نفر» با «برپایی ۱۹ هزار و ۶۱۶ چادر امدادی» به پایان رسیده است، اما «وقتی دیدیم کسی برای تامین سرویس‌های بهداشتی کاری نکرد به هر زحمتی بود توانستیم ۱۳۰۰ سرویس بهداشتی را تامین کرده و به منطقه ارسال کنیم».

روزنامه ارمان همچنین از قول معاون قوه قضائیه از «برخورد با مخلان امنیت در مناطق زلزله‌زده» خبر داده و نوشته نوروز کوهزادی معاون اداری مالی قوه قضائیه در سفر به شهرستان اهر و پس بازدید از مناطق زلزله‌زده از «برخورد جدی دستگاه قضایی با متخلفان و مخلان امنیت در مناطق آسیب‌دیده خبر داده است».

معاون قوه قضائیه با اشاره به «تخریب ساختمان دادگستری اهر» نیز گفته است «در این سفر برآوردهای لازم صورت گرفته و با دستور رئیس قوه قضائیه، ضمن تأمین اعتبار برای نوسازی و مرمت این ساختمان‌ها در کمترین زمان ممکن عملیات اجرایی آن آغاز می‌شود» و هم اکنون «دادسرای اهر، با نصب چادر در محوطه ساختمان تخریب شده» به فعالیت خود ادامه می‌دهد و «در صورت گزارش، برای برخی افراد متخلف از سوی فرمانداران و مقامات مسئول با آنان برخورد می‌شود».

واکنش کیهان و احمدی‌نژاد به ناکامی جمهوری اسلامی در اجلاس مکه

پس از آن که چهارشنبه گذشته ۵۷ کشور عضو سازمان همکاری‌های اسلامی بدون توجه به مخالفت جمهوری اسلامی «تعلیق عضویت سوریه در این سازمان را تصویب و اعلام کردند»، روزنامه کیهان در شماره شنبه از قول محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «سازمان همکاری‌های اسلامی تغییر ماهیت داده است».

به نوشته این روزنامه، احمدی‌نژاد در بازگشت از سفر چهار روزه به عربستان سعودی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه، گفت که «سازمان همکاری‌های اسلامی در ابتدا در پی آتش زدن مسجدالاقصی به دست صهیونیست‌ها، پایه‌گذاری شد اما امروز ماهیت دیگری دارد» و «همه دنیا در یک روند تحولی بسیار سریع قرار دارند که می‌توان از جمله آن به خاورمیانه و شاخ آفریقا نیز اشاره کرد» و «باید به این نکته توجه کنیم که این تحولات، لحظه‌ای و مقطعی نیست».

کیهان از قول محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «موضوع اصلی نشست همان گونه که در دعوت‌نامه آمده بود تحولات جهان اسلام و مقابله با چالش‌ها بود، اما در نشست مشخص شد که قرار است به مسائل دیگری پرداخته شود».

محمود احمدی‌نژاد در عین حال تاکید کرده که «رابطه دو کشور ایران و عربستان در روند مدیریت تحولات بسیار مهم است و در این سفر بر ضرورت این رابطه و نقش ویژه آن در منطقه تاکید و اذعان شد».

روزنامه کیهان همچنین طی سرمقاله‌ای با تیتر «خط بطلان بر دیکته‌های آمریکایی» ادعا کرده که آمریکا طی ماه‌های اخیر در تلاش است تا «بشار اسد» را سرنگون کند، اما «در تحولات سوریه، آن چه که بیش از همه تلخ و رنج‌آور است نقش منافقان امت اسلامی است که با محور غربی- صهیونیستی مشارکت دارند».

کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود از ۵۷ کشور عضو این سازمان به غیر از دولت ایران، با عنوان «کشورهای به اصطلاح اسلامی» نام برده و نوشته است که این که «در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی در مکه، تعلیق عضویت سوریه در بیانیه پایانی مورد تصریح قرار می‌گیرد ناشی از حضور و مشارکت‌‌ همان کشورهای به اصطلاح اسلامی است که همواره در معادلات جهان اسلام ماموریت آمریکایی دارند و نقش خود را در این راستا ایفا می‌کنند».

پیشتر روزنامه کیهان در تیتر یک شماره چهارشنبه ۲۵ مردادماه، با اشاره به شرکت محمود احمدی‌نژاد در اجلاس سازمان همکاری‌های اسلامی، از «حضور تعیین‌کننده ایران در اجلاس مکه» خبر داده و پیش‌بینی کرده بود که «حضور جمهوری اسلامی ایران در اجلاس مکه، می‌تواند بسیاری از نقشه‌ها و سناریو‌ها درباره موضوع سوریه را خنثی کند»، اما پس از بی‌اثر بودن حمایت جمهوری اسلامی از سوریه در تصمیم ۵۶ کشور دیگر عضو سازمان همکاری‌های اسلامی، اکنون روزنامه نزدیک به علی خامنه‌ای این کشور‌ها را «به اصلاح اسلامی» و «در خط آمریکا» توصیف کرده است.

حسن فیروزآبادی «هشدار به ترکیه و قطر» را پس گرفت

روزنامه خراسان خبر داده است که حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، ضمن پس گرفتن «هشدار» اخیرش «به ترکیه و قطر» گفته است «کسانی که اکنون در ترکیه حکومت می‌کنند دوستان انقلاب اسلامی هستند».

به نوشته این روزنامه، «حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، در خصوص موضع‌گیری اخیرش در مورد تعدادی از کشورهای همسایه گفته است «ایران در شرایطی است که با همه همسایگان خود روابط حسنه دارد» و «بنده در صحبت‌هایی که می‌کنم به کشورهای همسایه می‌گویم «دوستان ما»، مثلا ما با ترکیه روابط طولانی در انقلاب اسلامی داریم و کسانی که اکنون در ترکیه حکومت می‌کنند دوستان انقلاب و حامیان ایران هستند» و «قطر در قضیه لبنان کمک‌های زیادی به حل مسائل کرد».

روزنامه خراسان نوشته است که رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی همچنین درباره اظهاراتش که با عنوان «هشدار به ترکیه و قطر» از سوی سایت رسمی سپاه پاسداران، سپاه نیوز، منتشر شد گفته است آن چه از من توسط خبرگزاری‌ها نقل شده است به مناسبت ماه رمضان و از باب امر به معروف و نهی از منکر به دوستان‌مان بوده است».

روز ۱۷ مردادماه سال جاری، سایت سپاه نیوز وابسته به سپاه پاسداران مصاحبه‌ای از رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی را منتشر کرد که در آن حسن فیروزآبادی با تاکید بر این که «ترکیه، عربستان سعود و قطر مسئول خون‌هایی هستند که در خاک سوریه ریخته می‌شود» به این کشور‌ها هشدار داده و گفته بود که «این کشور‌ها باید بدانند که بعد از سوریه نوبت ترکیه و بقیه کشور‌ها خواهد بود».

دولت ترکیه این اظهارات حسن فیروز آبادی را «محکوم کرد»، و واکنش تند مقام‌های ارشد ترکیه را در پی داشت تا آنجا که علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، را واداشت تا در سفر به ترکیه اعلام کند که «کسی ترکیه را مسئول تحولات سوریه نمی‌داند» و «من پیام ترکیه و ناخشنودی این کشور را به تهران اعلام خواهم کرد».

شگرد دولت برای «تثبیت گرانی مرغ» و دیگر کالا‌ها

روزنامه جام جم در یادداشتی در شماره بیست و هشتم مردادماه با تاکید بر این که «تنظیم مقطعی بازار، جوابگو نیست» از «تثبیت گرانی مرغ» خبر داده و نوشته است که «گویا باید قیمت لبنیات و تخم‌مرغ هم ۲۰۰ درصد افزایش یابد تا اول سریال تکراری اتهام‌زنی دولت و بخش خصوصی دربگیرد و بعد وعده‌های غیرقابل اجرا و سرانجام واردات» و «بالا رفتن آستانه قیمتی».

این روزنامه با اشاره به وجود «سیکل معیوب» برای «تثبیت گرانی» در ایران نوشته است که «قیمت یک سری کالاهای اساسی هر ساله در برخی فصول با رشد قیمت لجام‌گسیخته مواجه می‌شود» که ناشی از «کمبود آن کالا در فصل پرتقاضا و نبود ذخیره استراتژیک برای ورود به بازار» است و منجر به «گران شدن آن کالا‌ها و متضرر شدن مردم» می‌شود و در ‌‌نهایت «آستانه قیمتی آن کالا بالا مانده و پایین نمی‌آید».

جام جم با اشاره به «گرانی مرغ» نوشته است که «قیمت مرغ که قیمت آن به هر دلیل به کیلویی ۷۰۰۰ تومان رسید و بعد با انبوهی وعده و اقدام بر ۵۶۰۰ تومان توقف کرد» و «نام آن نیز تثبیت قیمت و ارزانی گذاشته شد»، اما واقعیت این است که «قیمت مرغ از حدود هر کیلو ۳۰۰۰ تومان با ۲۵۰۰ تومان افزایش به ۵۵۰۰ تومان رسیده است» و «مردم نیز خواه‌ناخواه با گرانی تثبیت شده مواجه شدند».

این روزنامه با اشاره به این که پس از چند هفته وعده‌های مختلف مقام‌های دولتی برای کاهش قیمت مرغ، اکنون «با تثبیت گرانی مرغ» هم پوشش خبری و حساسیت رسانه‌ای و «هم تمرکز مسئولان بر مقوله تنظیم بازار و هم رشد سطح عمومی قیمت‌ها کاهش یافته است»، نوشته این روز‌ها «دیگر خبری از آن اظهارنظرهای روزانه و وعده‌ها و اقدامات و برنامه‌ریزی‌ها برای پایین نگه داشتن قیمت برخی اقلام نیست»،‌‌ همان طور که درباره افزایش قیمت لبنیات هم «تمام توافقات وعده شده و آن تناقض‌گویی‌ها و سوال و جواب‌ها میان دامداران و دولت و کارخانه‌های لبنی نیز فعلا به فراموشی سپرده شده تا قیمت لبنیات به آهستگی و در سکوت افزایش یابد».

جام جم با اشاره به این که «صنف مرغداران تخم‌گذار نیز از حدود سه هفته پیش کتبی و شفاهی درباره احتمال رشد قیمت تخم‌مرغ در شهریورماه پیش رو هشدار داده است» نوشته تاکنون «از مسئولان مربوط هیچ صدایی برنخاسته است».

همزمان روزنامه آرمان هم در تیتر یک خبر داده که علی لاریجانی روز جمعه طی سخنانی در قم گفت «مشکل تورم با کارهای وصله پینه‌ای حل نمی‌شود» و «باید به سمت رونق تولید و اقتصاد برویم».
XS
SM
MD
LG