لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۰۸

برداشت بانک‌ها از حساب مشتریان مجاز شد


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «ضربه‌های خطرناک به نهادهای پشتوانه‌ای» ضمن اشاره به «سوء استفاده» مخالفان دولت از تریبون نماز جمعه و بسیج در مورد «تخریب» این نهادها هشدار داده و نوشته است: «استفاده ابزاری از نهادهای پشتوانه‌ای از خطرناک‌ترین ضربه‌ها به خود این نهادها و در نهایت ضربه به نظام و انقلاب اسلامی است. همه باید جداً از این اقدام خطرناک پرهیز کنند.»

روزنامه ابرار تیتر یک خود را به سخنان حسن رحیم‌پور ازغدی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «به هیچ ‌یک از خبرگزاری‌های حزب‌اللهی اعتماد ندارم.»

به نوشته این روزنامه، سخنران خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران گفته است: «تقریباً به هیچ یک از خبـرگزاری‌ها و سایت‌های حزب‌اللهی اعتماد ندارم، چون بی‌سواد و بی‌دانش هستند. به شما هم توصیه می‌کنم به سخنانی که این رسانه‌ها به نقل از افراد بیان می‌کنند، اعتماد نکنید.»

سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با روزنامه شرق با تأکید بر این که «داوری ما هم مصون از اشتباه نیست» گفته است: خط قرمز شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کسانی هستند که در سال ۸۸ امنیت جمهوری اسلامی را به خطر انداختند، اما دربارهٔ ۱۷۰ نماینده‌ای که از محمدرضا رحیمی پول دریافت کردند ما هنوز قانونی نداریم دربارهٔ «پول‌های ناشناخته‌ای» که خرج انتخابات شود و «ما منشأ حرام آن را احراز نکرده باشیم».

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «شورای پول و اعتبار دسترسی به حساب‌های مشتریانی که از تسهیلات ده میلیون تومانی کالا استفاده می‌کنند و برداشت اقساط معوق شده مشتریان» را تصویب کرده است.

روزنامه آرمان از معدود روزنامه‌هایی است که خبر حمله به دفتر یوسف صانعی از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان در شهر نجف‌آباد را در صفحه یک شماره شنبه خود مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه همچنین در تیتر یک خود اظهارات احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد را منتشر کرده و از قول وی نوشته است: «امام جمعه هر شهر امامزاده زنده است.»

به نوشته این روزنامه، احمد علم‌الهدی در گردهمایی مسئولان ستادهای نماز جمعه استان خراسان رضوی گفته است: «از آن جایی که مقام معظم رهبری [علی خامنه‌ای] امام است، ائمه جمعه هر شهر در نقش امامزاده آن شهر است و بقعه و بارگاه هم همان دستگاه نماز جمعه است، بنابراین شما باید از امام جمعه شهرتان محافظت کنید»، و «مردم نباید بی در و دروازه امام جمعه را نقد کنند».

مسعود سلطانی‌فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در گفت‌وگویی با روزنامه ایران تأکید کرده است که «نباید از گردشگر خارجی بترسیم.» مسعود سلطانی همچنین گفته است: «می‌خواهیم ایران را به مهم‌ترین کانون گردشگری حلال، مذهبی، زیارتی و فرهنگی و تاریخی جهان تبدیل کنیم.»

روزنامه ایران همچنین در گزارشی با تیتر «آتش داعش در قلب عروس خاورمیانه» نوشته است: « در حملات انتحاری تکفیری‌ها در بیروت ۴۳ نفر کشته و ۲۰۰ نفر مجروح شدند.»

عبدالحسین مختاباد در گفت‌وگویی با روزنامه همدلی گفته است: «صدا و سیما به موسیقی سنتی اجازه بالندگی نمی‌دهد.»

آذر منصوری عضو شورای مرکزی حزب «اتحاد ملت ایران اسلامی» در گفت‌وگو با همین روزنامه تأکید کرده است که «نادیده گرفتن مشکلات زنان دامن‌گیر کل جامعه می‌شود».

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، عکس یک خود را به غلامعلی رشید از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران اختصاص داده و از قول وی نوشته است: «خائنان و ساده‌اندیشان آمریکا را بزک می‌کنند.»

این روزنامه همچنین در تیتر یک خود از «افزایش ۴۰۰ هزار میلیارد تومانی نقدینگی در ۲۶ ماه» خبر داده و نوشته است: «حجم نقدینگی در طول فعالیت دولت‌های نهم و دهم با ۴۰۰هزار میلیارد تومان رشد از ۷۸ هزار میلیارد تومان به ۴۷۹ هزار میلیارد تومان رسید» و حالا «به گفته مدیرکل بانک مرکزی حجم نقدینگی کشورتا پایان شهریور سال ۹۴ به ۸۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است، یعنی در طول ۲۶ ماه دولت یازدهم نقدینگی با رشد ماهانه ۱۵٫۱ درصد تقریباً به اندازه ۹۶ ماه دولت‌های نهم و دهم افزایش پیدا کرده است».

روزنامه‌های وطن امروز و کیهان برای چندمین بار با انتشار مطالبی «نزار زاکا»، شهروند لبنانی بازداشت شده در تهران را به اجرای پروژه‌های توسعه فناوری اطلاعات علیه جمهوری اسلامی اختصاص داده‌اند و حتی آن را «پروژه اشغال سایبری ایران» توصیف کرده‌اند.

روزنامه کیهان نیز ضمن انتشار بخشی از پاسخ وزارت ارتباطات درباره مطلب منتشر شده در این روزنامه علیه نزار زاکا، نصرالله جهانگرد رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران را مورد حمله و انتقاد قرار داده است. کیهان همچنین از قول پاسخ وزارت ارتباطات، فعالیت‌های مؤسسه اصل ۱۹ را که برای دسترسی آسان ایرانیان به اینترنت و دور زدن فیلترینگ تلاش می‌کند «فعالیت معاندانه» توصیف کرده است.

روزنامه‌های اعتماد و ایران در گزارشی‌هایی سفر احتمالی حسن روحانی به ایتالیا، واتیکان و فرانسه و این سفر را در صورت وقوع «سفر تاریخی» تو صیف کرده است.

انتقاد روزنامه جمهوری اسلامی از «سوء استفاده» از نماز جمعه و بسیج

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله خود با عنوان «ضربه‌های خطرناک به نهادهای پشتوانه‌ای» ضمن اشاره به «سوء استفاده» مخالفان دولت از تریبون نماز جمعه و بسیج در مورد «تخریب» این نهادها هشدار داده و نوشته است: «استفاده ابزاری از نهادهای پشتوانه‌ای، از خطرناک‌ترین ضربه‌ها به خود این نهادها و در نهایت ضربه به نظام و انقلاب اسلامی است.»

این روزنامه با اشاره به این که «در ساختار نظام جمهوری اسلامی، نهادهایی وجود دارند که این نظام را به عنوان یک نظام اعتقادی تقویت می‌کنند و بر اعتبار آن می‌افزایند» نوشته است: «نهاد نماز جمعه، نهاد روحانیت و مرجعیت، نهاد محافل مذهبی و نهاد بسیج از جمله این نهادها هستند» و به رغم این که «این نهادها به طور رسمی از اندام‌های نظام حکومتی محسوب نمی‌شوند ولی در عمل و از نظر کارکرد، بسیار بیش از تمام اندام‌های رسمی نظام به قوام و دوام انقلاب اسلامی و حاکمیت برآمده از آن کمک می‌کنند».

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره ضمنی به سخنرانی‌های حسن رحیم‌پور ازغدی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه تهران نوشته است: «این روزها سخنان بسیاری در مورد سوءاستفاده‌ای که بعضی افراد از سخنرانی قبل از نماز جمعه به عمل آورده و گفته‌اند عوامل نفوذی آمریکا در تمام لایه‌ها و نهادهای نظام حضور دارند بر سر زبان‌هاست» و اغلب «از این که چرا اجازه داده می‌شود افرادی سخنران نماز جمعه باشند که جایگاه نماز جمعه را به درستی نمی‌شناسند و تلاش می‌کنند محفوظات خود را از چنین بلندگوی مقدس و مهمی به خورد مردم بدهند تا اهداف شخصی یا جناحی‌شان را ترویج کنند اظهار تاسف می‌کنند».

سرمقاله‌نویس روزنامه جمهوری اسلامی نوشته است: «عده‌ای از همین قماش افراد نیز وقتی تلاش‌های خود را برای تحت تأثیر قرار دادن مراجع عظام تقلید برای موضع‌گیری علیه برجام، بی‌اثر می‌یابند به جای آن که در افکار انحرافی خود تجدیدنظر کنند، تضعیف مرجعیت را در دستور کار خود قرار می‌دهند.»

این روزنامه با اشاره به این که «همین دو روز قبل، مراجع عظام تقلید در دیدار آقای ظریف از زحمات گروه مذاکره‌کننده هسته‌ای تمجید کردند و برجام را مورد تأیید قرار دادند» نوشته است: حالا «موضع‌گیری‌های منفی دلواپسان و منفی‌بافی‌های آنان علیه مراجع شروع شده است».

روزنامه جمهوری اسلامی از مخالفان توافق هسته‌ای به عنوان معتقدان به «ولایت بر فقیه» نام برده و نوشته است: «آنها حتی بی‌اعتقادی خود به ولایت فقیه را نیز با شعارهای تند علیه یکی از اعضاء ارشد مذاکرات هسته‌ای در نمایشگاه مطبوعات و با آن چه در جلسات و محفل‌های خود می‌گویند به اثبات می‌رسانند و نشان می‌دهند که معتقد به «ولایت بر فقیه» هستند نه «ولایت فقیه»، زیرا اگر به ولایت فقیه اعتقاد داشتند، علیه کسانی که ولی فقیه زمان به تدین و تعهد و خدوم بودن‌شان شهادت داده، شعار خیانت نمی‌دادند».

سرمقاله‌نویس این روزنامه همچنین با اشاره به این که «عده‌ای تلاش می‌کنند بسیجی‌ها را علیه گروه مذاکرات هسته‌ای بشورانند و در محافل خود به آنها چنین القاء کنند که برجام یک خیانت به کشور است و باید در مقابل آن ایستاد» نوشته است: آنها «تقابلی میان بسیج و مردم ایجاد می‌کنند که به نفع هیچ‌ یک نیست».

این روزنامه در بخش دیگری از سرمقاله شماره شنبه خود ضمن تأکید بر این که «همین تبلیغات انحرافی را عده‌ای تلاش می‌کنند به محافل مذهی و عزاداری‌ها نیز بکشانند و با ابزار قرار دادن این نهاد مقدس، افکار غلط خود را به مردم متدین القاء» نوشته است: «تاسف بالاتر این که رسانه ملی نیز به شکل‌های مختلف با این تلاش‌ها همراهی می‌کند و به جای امید بخشیدن به مردم، یکسره آیه یاس می‌خواند.»

روزنامه جمهوری اسلامی با اشاره ضمنی به اظهارات حسن رحیم‌پور ازغدی در خطبه‌های پیش از نماز جمعه هفته قبل که از نفوذ آمریکا در تمام ارکان جمهوری اسلامی سخن گفته بود، این اظهارات را ارائه تصویری «مقتدر» از آمریکا و «اهانت به ملت» ایران توصیف کرده و نوشته است: «اکنون کسی نیست که نداند این مخالف‌خوانی‌ها در انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ ریشه دارد و انتخابات اسفند ۹۴ را هدف قرار داده است.»

به نوشته این روزنامه، ضمن تأکید بر این که «ناراضی بودن عده‌ای از انتخابات ریاست جمهوری ۹۲ طبیعی است اما آن چه غیرطبیعی است تلاش برای استفاده ابزاری از نهادهای پشتوانه‌ای نظام و ضربه زدن به آنهاست» نوشته است: «نماز جمعه باید تقویت شود و تقویت نماز جمعه به این است که جایگاه انتشار سخنان منطقی، قوی، سنجیده و مطلوب نظام باشد نه مطلوب این یا آن جناح و گروه و یا تکرار ملال‌آور محفوظات بعضی افراد افراطی و خودشیفته.»

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین تأکید کرده است که «مرجعیت سرمایه بزرگی است که از آن باید برای حفاظت از اصل انقلاب و نظام و کشور استفاده شود و نباید به عده‌ای افراطی اجازه تعرض به آن داده شود»، همان‌طور که «هیچ‌ کس نباید به خود حق بدهد از این نهادها برای پیشبرد اهداف جناحی و گروهی خود استفاده کند»، چرا که «محافل مذهبی و بسیج مردمی، از مفیدترین و موثرترین نهادهای پشتوانه‌ای انقلاب و نظام و کشور هستند».

این روزنامه در پایان نوشته است که «استفاده ابزاری از نهادهای پشتوانه‌ای، از خطرناک‌ترین ضربه‌ها به خود این نهادها و در نهایت ضربه به نظام و انقلاب اسلامی است. همه باید جداً از این اقدام خطرناک پرهیز کنند».

روایت سخنگوی شورای نگهبان: رد صلاحیت بر اساس «خط قرمز»

سخنگوی شورای نگهبان در گفت‌وگو با روزنامه شرق با تأکید بر این که «داوری ما هم مصون از اشتباه نیست» گفته است: خط قرمز شورای نگهبان در بررسی صلاحیت کسانی هستند که در سال ۸۸ امنیت جمهوری اسلامی را به خطر انداختند، اما درباره ۱۷۰ نماینده‌ای که از محمدرضا رحیمی پول دریافت کردند ما هنوز قانونی نداریم درباره «پول‌های ناشناخته‌ای» که خرج انتخابات شود و «ما منشأ حرام آن را احراز نکرده باشیم».

نجات‌الله ابراهیمیان درباره رد صلاحیت‌های احتمالی در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی گفته است: ما در شورای نگهبان «کسی را به خاطر تعلق سیاسی‌اش رد صلاحیت نمی‌کنیم. ما خط قرمزی داریم و آن هم این که کسانی که در آن مقطع (سال ۸۸) امنیت جمهوری اسلامی را به خطر انداختند، التزام عملی آنها به نظام جمهوری اسلامی ایران محل تردید است. یعنی زحمت می‌خواهد تا صلاحیت آنها تأیید شود».

سختگوی شورای نگهبان البته گفته است که «ممکن است فردی از حقوق قانونی‌اش استفاده کرده و در ستاد انتخاباتی فردی بوده است یا به نفع کسی فریاد زده است، این لزوماً به معنی رد صلاحیت او نخواهد بود اما جواب نهایی این است که ۱۲ نفر باید بنشینند و رفتارهای فرد را بررسی کنند و قانع شوند که این فرد ملتزم به نظام و قانون بوده است».

نجات‌الله ابراهیمان به روزنامه شرق گفته است: «رفتارهای افراد درمجموع باید ارزیابی شود. بسته به گروه‌ها و دسته‌جات سیاسی و فکری به ‌تنهایی موضوع رد یا تأیید صلاحیت مطرح نیست. ما پرونده یک فرد را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ اگر احساس شد که التزام به نظام دارد مانعی ندارد» و «اشخاصی که این التزام را در خودشان می‌بینند، نگران نباشند».

سخنگوی شورای نگهبان در واکنش به انتقادها نسبت به «تحقیقات محلی» درباره کاندیداهای انتخابات و احتمال ابراز نظر یا شهادت دروغ علیه کاندیداها گفته است: «ما چاره‌ای نداریم جز این که برای احراز برخی امور به اطلاعات اشخاص معتمد توجه کنیم. اساساً مکانیسم هیئت اجرائی همین است. غالباً از معتمدان انتخاب می‌شوند. ممکن است در همین‌جا هم حب و بغض باشد؛ مثل این که سند جعلی باشد. این ‌طور نیست که اسناد جعلی یا اظهارات مبتنی بر حب و بغض را دربست قبول کنیم. اگر تحقیقات می‌شود، باید به نشانه‌ها و دلایل توجه کرد. به طرف فرصت می‌دهیم از خودش دفاع کند. همه صحبت‌های طرف مقابل را می‌شنویم، بعد تصمیم می‌گیریم. بنابراین احتمال هست که جایی اظهارات خلاف واقع شود اما این اعتبار این طریق را از بین نمی‌برد. دوم این که ما دربست این اظهارات را قبول نمی‌کنیم بلکه در آن دقت کافی می‌کنیم.»

وی همچنین درباره «۱۷۰ نماینده‌ای که از محمدرضا رحیمی معاون اول محمود احمدی‌نژاد پول دریافت کرده‌اند» نوشته است: هنگام بررسی صلاحیت‌ها «مسلماً این را بررسی خواهیم کرد»، اما «چند بحث مطرح است؛ یکی از آنها این است که آیا از پول‌هایی که منبع حرام داشته‌اند، تحصیل شده‌اند یا نه».

سخنگوی شورای نگهبان البته گفته است: «در حال‌ حاضر آن پرونده مختومه نیست، موضوع رسیدگی قضائی است؛ ثانیاً پول‌هایی که ایشان ادعا کرده است پول‌های تحصیل‌شده از راه حرام نیست. راه‌های ادعاشده پرداختی مربوط به مرحله دیگری است. ما هنوز قانونی نداریم که اگر پول‌های ناشناخته‌ای خرج انتخابات شود ولی ما منشأ حرام آن را احراز نکرده باشیم، پس با گیرنده آن برخورد یا رد صلاحیتش کنیم. ابزار قانونی برای مقابله با آن نداریم.»

برداشت بانک‌ها از حساب مشتریان مجاز شد

روزنامه اعتماد گزارش داده است که «شورای پول و اعتبار دسترسی به حساب‌های مشتریانی که از تسهیلات ده میلیون تومانی کالا استفاده می‌کنند و برداشت اقساط معوق شده مشتریان» را تصویب کرده است.

این روزنامه نوشته است: «این اقدام اگرچه به لحاظ حقوقی فقط با حکم قضایی میسر خواهد بود اما بانک‌ها هنگام عقد قرارداد از مشتریان وکالتی با شرط عدم عزل و حق توکیل غیر می‌گیرند تا هر زمان اقساط به بانک بازنگشت، دست‌شان برای برداشت از دیگر حساب‌های مشتریان باز باشد و در اصل اجازه دسترسی به حساب‌های تسهیلات‌گیرنده را از متقاضی دریافت می‌کنند.»

اعتماد با اشاره به این که در مقررات بانکی نیز «این دسترسی پیشتر پیش‌بینی شده» نوشته است: «اما بانک‌ها هنگام عقد قرارداد به گونه‌ای چراغ خاموش عمل می‌کنند و این بند را در لابه‌لای مفاد به شکلی می‌گنجانند که متقاضی معمولاً متوجه وجود این بند که اختیار حساب‌های خود را به بانک می‌دهد، نمی‌شوند.»

به گزارش این روزنامه، «اعطای تسهیلات کالاهای بادوام و خودرو اساساً برای حمایت از تولید داخلی تصمیم‌گیری شد و به همین دلیل لیستی از لوازم قابل خرید از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شد و انحراف از این لیست خرید به منزله تعلق نگرفتن تسهیلات است» اما حالا «برای بازپرداخت این تسهیلات چنان تمهیدات سفت و سختی اندیشیده» شده است که «اگر برای ارایه تسهیلات به بدهکاران دانه‌درشت بانکی دیده می‌شد، امروز با این حجم از مطالبات معوق روبه‌رو نبودیم».

روزنامه اعتماد درباره جزئیات چگونگی اخذ حق برداشت از حساب مشتریان بانک‌ها نوشته است: برای اعطای این تسهیلات «موسسات مشمول پس از دریافت درخواست‌ها، بر اساس میزان دریافتی ماهانه و توان بازپرداخت هر متقاضی، گواهی تعهد کسر از حقوق آنها، که از پنجاه درصد متوسط دریافتی ماهانه آنها بیشتر نباشد را در قالب فهرستی یکجا مشتمل بر کد ملی، نام و نام‌ خانوادگی، شماره تلفن همراه، شماره حساب واریز حقوق یا مستمری و مبلغ گواهی تعهد کسر از حقوق، به روشی که بین موسسات مشمول و بانک عامل تفاهم می‌شود، به شعبه بانک‌هایی اعلام می‌کنند که حقوق کارکنان و مستمری‌بگیران آنها را واریز می‌کنند».

به نوشته این روزنامه، «بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته، حسب قرارداد صدور کارت بین بانک عامل و دارنده کارت، بانک عامل مجاز است در صورت عدم پرداخت وجه اقساط صورت‌حساب کارت خرید، راساً از حساب مشخص شده یا هرگونه سپرده دیگر دارنده کارت برداشت کند» و حتی در صورت عدم کفایت موجودی حساب‌های دارنده کارت «موسسات مشمول موظفند ترتیباتی اتخاذ کنند که در صورت اعلام بانک عامل، اقساط معوق از حقوق و مستمری متقاضیان، کسر و به حساب اعلام شده توسط بانک عامل واریز شود».

«حمله به دفتر آیت‌الله صانعی در نجف‌آباد»

روزنامه آرمان از معدود روزنامه‌هایی است که خبر حمله به دفتر یوسف صانعی از مراجع تقلید نزدیک به اصلاح‌طلبان در شهر نجف‌آباد را در صفحه یک شماره شنبه خود مورد توجه قرار داده است.

این روزنامه البته با اشاره به این که «دفتر آیت‌الله صانعی در نجف‌آباد که سه‌شنبه شب قبل در پی هجوم افراد ناشناس و آتش‌سوزی خسارت دیده بود، بازسازی و مرمت شد» از قول محمود خطیب مسئول دفتر یوسف صانعی در نجف‌آباد نوشته است: «در پی وقوع این حادثه شیشه درهای ورودی این دفتر شکسته و قسمت‌های داخلی ساختمان بر اثر آتش‌سوزی خسارت دیده بود که ظرف ۲۴ساعت مرمت شد.»

مسئول دفتر یوسف صانعی در نجف‌آباد گفته است: «مسئولان شهرستان نجف‌آباد به‌ویژه فرماندار و فرماندهان نیروی انتظامی با حضور در محل، ضمن اظهار تاسف از این حادثه اعلام کردند که به ‌طور جدی پیگیر این موضوع هستند و دستور بازسازی محل را دادند.»

به نوشته روزنامه آرمان، محمود خطیب با تأکید بر این که «جامعه ما نیاز به آرامش و اتحاد و همدلی دارد» اظهار امیدواری کرده است که چنین اتفاق‌هایی «دیگر رخ ندهد و همه تحمل شنیدن صداهای مختلف» را داشته باشند.

XS
SM
MD
LG