لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۶

مذاکره با آمریکا برای «پایان باج دادن به روسیه»


روزنامه‌های شرق و تهران امروز از پیشنهاد احمد توکلی نماینده مجلس و عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس برای «حذف سه دهک ﺍز فهرست یارﺍنه‌بگیرﺍن» خبر داده‌اند.

یک هفته پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود از تکرار شعار «مرگ بر آمریکا در نماز جمعه» خبر داده است.

روزنامه شرق اما با تاکید بر «عبور کمرنگ از شعار مرگ بر آمریکا» نوشته است: «در نخستین هفته پس از بازگشت روحانی، ایرادی جدی بر روند دیپلماسی رئیس‌ جمهوری از تریبون‌های نماز جمعه به گوش نرسید.»

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «دیپلماسی روحانی زیر ذره‌بین ائمه جمعه» هم نوشته است که از نماز جمعه دوازدهم مهرماه «ایرادی جدی بر روند دیپلماسی روحانی» به گوش نرسید.

روزنامه اعتماد گزارشی درباره «حمایت قم از دیپلماسی روحانی» منتشر کرده است، و روزنامه آرمان از قول کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نوشته است: «آمریکا دست در دست ایران دهد تا تحریم‌ها شکسته شود.»

روزنامه بهار یادداشتی از سلمان صفوی را منتشر کرده است که در آن تاکید شده است باید ضمن مذاکره با آمریکا به باج دادن به شرق به ویژه باج دادن به روسیه پایان داد.

روزنامه جوان خبر داده است که «استفاده ابزاری از تصاویر زنان در تبلیغات چاپی ممنوع‌ شد».

پیشنهاد مجلس برای «حذف سه دهک ﺍز فهرست یارﺍنه‌بگیرﺍن»

روزنامه‌های شرق و تهران امروز از پیشنهاد احمد توکلی نماینده مجلس برای «حذف سه دهک ﺍز فهرست یارﺍنه‌بگیرﺍن» گزارش داده‌اند.

روزنامه شرق با اشاره به این که «دولت در اصلاحیه بودجه سال ۹۲ که در نیمه سال‌ جاری تقدیم مجلس کرد، تصمیم داشت مانند دولت دهم به تمامی افراد تا پایان سال‌ جاری یارانه نقدی پرداخت کند»، خبر داده است که «کمیسیون برنامه و بودجه در این اصلاحیه به دولت پیشنهاد داده تا سه‌دهک پردرآمد را که معادل ۳۰ درصد یارانه‌بگیران فعلی را تشکیل می‌دهند، از فهرست دریافت یارانه حذف کند».

به گزارش این روزنامه، روز جمعه احمد توکلی، نماینده اصولگرای مجلس شورای اسلامی، بار دیگر از «روند فعلی پرداخت یارانه نقدی در ایران انتقاد کرد» و گفت: «پرداخت یارانه نقدی باید هدفمند باشد و در ایران فقط "پرداخت سرانه" انجام می‌شود.»

روزنامه شرق با اشاره به تاکید احمد توکلی بر «امکان‌پذیر بودن شناسایی سه دهک پردرآمد»، از قول این نماینده مجلس نوشته است: «تجدید نظر در پرداخت یارانه نقدی به دهک‌های درآمدی با توجه به کسری بودجه دولت ضروری است و نباید با چاپ اسکناس منابع یارانه نقدی تامین شود.»

این روزنامه یادآوری کرده است که «کسری بودجه دولت روحانی در حال حاضر حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که یکی از راه‌های تامین آن چاپ پول است، راهکاری که به باور اغلب کارشناسان راه گریزی از آن نیست».

به نوشته روزنامه شرق، «در حال حاضر دولت ماهانه ۳ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت می‌کند و در صورتی که دولت بتواند ۳۰ درصد یارانه‌بگیران فعلی را از فهرست پرداختی‌های خود حذف کند، در ۶ ماه باقی‌مانده از سال می‌تواند ۶ هزارمیلیارد تومان از کسری بودجه خود را تامین کند» که معادل «یک دهم از کسری بودجه سال ۹۲» است.

روزنامه تهران امروز هم در تیتر یک شماره سیزدهم مهرماه خبر داده است که «دهک‌های پولدار در لیست حذف یارانه» قرار گرفته‌اند.

این روزنامه با تاکید بر این که «پیشنهاد برای حذف سه دهک یارانه‌بگیر ثروتمند که چندی پیش مطرح شده بود حالا وارد فاز تازه‌تری شده‌ است» نوشته است: «سه دهک پردرآمد با ابزارهای جدید شناسایی و از لیست یارانه‌بگیران حذف می‌شوند.»

روزنامه تهران امروز یادآوری کرده است که پیشتر از این نیز در نشست مشترک مجلس و دولت بار دیگر بحث یارانه‌های نقدی و تغییر در پرداخت این مبلغ مطرح شده و علی لاریجانی رئیس مجلس «از پیشنهادات مجلس در این زمینه خبر داده بود»، اما اکنون «احمد توکلی از راهکارهای تازه‌تری برای شناسایی یارانه‌بگیران ثروتمند خبر داده است که اگر مراتب قانونی آن پیموده شود و به مرحله عمل برسد، مشکل شناسایی این افراد حل خواهد شد».

به گزارش این روزنامه، مجید انصاری معاون پارلمانی حسن روحانی هم روز دوازدهم مهرماه در خصوص ایجاد تغییر در پرداخت یارانه‌های نقدی گفت: «بودجه سال ۲۱۰هزار میلیارد تومان است، این در حالی است که منابع تامین بودجه بیش از ۱۵۰ هزار میلیارد تومان نیست.»

مجید انصاری گفته است: «پرداخت یارانه‌ها در اولویت دولت است، اما باید در نوع پرداخت‌ها تغییراتی انجام شود، و در نهایت دولت تمام تلاش خود را به کار بسته تا کشور را از این رکود تورمی و بازار را از فضای التهاب خارج کند.»

شعار «مرگ بر آمریکا در نماز جمعه»؛ تکرار یا عبور

یک هفته پس از گفت‌وگوی تلفنی روسای جمهوری ایران و آمریکا، روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود از تکرار شعار «مرگ بر آمریکا در نماز جمعه» خبر داده است.

روزنامه شرق اما با تاکید بر «عبور کمرنگ از شعار مرگ بر آمریکا» نوشته است: «در نخستین هفته پس از بازگشت روحانی، ایرادی جدی بر روند دیپلماسی رئیس ‌جمهوری از تریبون‌های نماز جمعه به گوش نرسید.»

کیهان با انتشار عکسی از لگدکوب کردن پرچم آمریکا و تصویر باراک اوباما در نماز جمعه تهران، نوشت که در «بیش از ۷۷۰ نماز جمعه» مراسمی برای ابراز «خشم و نفرت» به آمریکا برگز ار شد.

به نوشته این روزنامه نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی، «این مراسم در تهران پس از اقامه نماز جمعه از تمام درهای دانشگاه تهران به سمت میدان فلسطین برگزار شد» و تعدادی از «کفن‌پوشان و با شعارهای مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و وهابیت بداند ما خاموش نیستیم، از مقدسات دینی دفاع کردند».

کیهان در عین حال خبر داده است که محمدحسین صفار هرندی مشاور فرمانده کل سپاه پاسداران به عنوان «سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه» گفت: «وقتی رهبری انقلاب بر چیزی صحه می‌گذارند یعنی این حرف نظام است بنابراین نرمش با قید قهرمانانه موضع امروز نظام است»، اما این «نرمش قهرمانانه در حد روش‌های تاکتیکی است».

این روزنامه با اشاره به سر دادن شعار «مرگ بر آمریکا در حین سخنرانی صفار هرندی» نوشته است: «محمدحسین صفار هرندی در پاسخ به شعار مرگ بر آمریکای نمازگزاران، گفت مگر من شعار دادم که شما پاسخ مرا می‌دهید؟»

کیهان با اشاره به این که برخی از رسانه‌ها این سخنان محمدحسین صفارهرندی را به عنوان مخالفت او با سر دادن شعار علیه آمریکا تفسیر کرده‌اند، نوشته است: «صفار هرندی با این پرسش خود در پی آن بوده است نشان بدهد شعار مرگ بر آمریکا از عمق باورهای مردم برخاسته است.»

روزنامه شرق اما نوشته است: «عبور کمرنگ از شعار مرگ بر آمریکا هم از نوع خود جالب توجه بود، چنان که محمدحسین صفارهرندی وزیر سابق ارشاد اسلامی که سخنران پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود پس از سر داده شدن شعار "مرگ بر آمریکا" از سوی برخی حاضران، گفت که مگر من شعار دادم که شما جواب من را می‌دهید؟»

این روزنامه در عین حال نوشته است که صفارهرندی ساعاتی بعد در مصاحبه با خبرگزاری فارس گفت که «من با استناد به این اقدام خودجوش مردم، گفتم بنده شما را دعوت به شعار نکردم، بلکه این شعار متاثر از خاطرات تلخی است که از گذشته نسبت به آمریکا دارید و حتما می‌توان منتظر بود در ۱۳ آبان شعارها طنین بالاتری نسبت به گذشته داشته باشد و این کاملا متاثر از رفتاری خواهد بود که آمریکایی‌ها در روزهای آینده در خلال پیشرفت مذاکرات از خود نشان می‌دهند».

اعتراضی به روند دیپلماسی روحانی از تریبون نماز جمعه به گوش نرسید

روزنامه شرق در گزارشی با تیتر «دیپلماسی روحانی زیر ذره‌بین ائمه جمعه» نوشته است که در نماز جمعه دوازدهم مهرماه «ایرادی جدی بر روند دیپلماسی روحانی» به گوش نرسید. روزنامه اعتماد گزارشی درباره «حمایت قم از دیپلماسی روحانی» منتشر کرده است، و روزنامه آرمان از قول کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نوشته است: «آمریکا دست در دست ایران دهد تا تحریم‌ها شکسته شود».

روزنامه شرق با اشاره به «شکستن تابوی مذاکره با آمریکا» در جریان سفر حسن روحانی به نیویورک، نوشته است: «در نخستین هفته پس از بازگشت روحانی، ایرادی جدی بر روند دیپلماسی رئیس‌ جمهوری از تریبون‌های نماز جمعه به گوش نرسید»، هرچند «برخی از ائمه جمعه نسبت به ضرورت بی‌اعتمادی به آمریکا هشدار مستقیم و غیرمستقیم دادند».

این روزنامه ضمن انتشار بخش‌هایی از سخنان امامان جمعه شهرهای مختلف، از قول حسینی بوشهری امام‌ جمعه قم نوشته است: «دولتمردان آمریکایی با دوری از رفتار منافقانه، قدر فرصت استثنایی به‌دست‌آمده را بدانند و ملت نباید احساس کند که چیزی به دست نیامده است.»

به نوشته این روزنامه، نورالله طبرسی امام جمعه ساری گفته است: «مذاکره با آمریکا جرم نیست و دلیل بر تسلیم نیز نمی‌باشد، اما مذاکره برد - برد مهم است»، و کاظم نورمفیدی امام جمعه «دیپلماسی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی هوشمندانه بود» و این «همان نرمش قهرمانانه است که از سوی رهبر جمهوری اسلامی بیان شد».

به نوشته روزنامه شرق، برخلاف سایر شهرها اما احمد علم‌الهدی امام جمعه مشهد گفته است: «آمریکا در هر شرایطی دشمن است.»

همزمان روزنامه آرمان در تیتر یک شماره شنبه از قول کاظم صدیقی امام جمعه موقت تهران نوشته است: «آمریکا باید بیاید و با ایران دست در دست هم بدهند و تحریم‌ها را بشکنند؛ چرا که ما تنها گفتار را معیار نمی‌دانیم، بلکه منتظر عمل و تایید گفتار آنها در عمل‎شان هستیم.»

روزنامه اعتماد هم ضمن انتشار گزارشی درباره «حمایت قم از دیپلماسی روحانی» در تیتر یک شماره شنبه، از «تمجید» برخی از مراجع و روحانیان بلندپایه قم «از جمله وحید خراسانی، موسوی اردبیلی و جوادی‌آملی از مواضع حسن روحانی» خبر داده است.

مذاکره با آمریکا برای پایان باج دادن به روسیه

روزنامه بهار یادداشتی از سلمان صفوی را منتشر کرده است که در آن تاکید شده است باید ضمن مذاکره با آمریکا به باج دادن به شرق به ویژه باج دادن به روسیه پایان داد.

سلمان صفوی که روزنامه بهار او را «رئیس مرکز بین‌المللی صلح» معرفی کرده است برادر یحیی رحیم صفوی فرمانده سابق سپاه پاسداران و دستیار ارشد نظامی رهبر جمهوری اسلامی در این یادداشت تاکید کرده است که «روابط متقابل ایران با روسیه و آمریکا باید کارشناسی شود تا مشخص شود زمان تصحیح افتادن در دامان شرق و بازگشت به سیاست توازن در روابط بین‌المللی فرا رسیده است».

یادداشت‌نویس روزنامه بهار با انتقاد از «نگاه به شرق» در سیاست خارجی جمهوری اسلامی نوشته است: «مخالفان مذاکرات ایران و آمریکا عموما به دشمنی‌های آمریکا با ایران اشاره دارند، مگر روس‌ها با ایران دشمنی نکرده‌اند؟ در حالی که ما خواهان روابط تنگاتنگ با آن‌ها هستیم و تاکنون میلیاردها دلار به جیب آن‌ها ریخته‌ایم.»

او سپس با تاکید بر این که «روس‌ها قبل و پس از انقلاب اسلامی اعمالی غیرقابل بخشش داشته‌اند»، از روس‌ها به عنوان تنها قدرت خارجی نام برده است که «پس از جنگ‌های دوره قاجار داغستان، گرجستان، آذربایجان و... را طی قراردادهای تحمیلی ننگین گلستان و ترکمانچای از ایران جدا کردند».

سلمان صفوی مواردی از «خیانت روس‌ها به ایران» را برشمرده است و از جمله به «اشغال بخشی از ایران در جنگ دو جهانی، حمایت تسلیحاتی روس‌ها از صدام، حمایت از حزب توده» اشاره کرده است، و از «عدم تحویل سامانه موشکی اس ۳۰۰، رای به قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه فعالیت جمهوری اسلامی» به عنوان برخی دیگر از این موارد نام برده و نوشته است: «روس‌ها دریای خزر را یک‌جانبه و بدون رضایت ایران تصرف کردند و حتی عضویت ما را به عنوان عضو اصلی در سازمان همکاری‌های شانگهای نپذیرفتند».

سلمان صفوی در یادداشت روزنامه بهار از «موازنه منفی» دفاع کرده و نوشته است: «ما باید سیاست «موازنه منفی» امیرکبیر و مصدق را احیا کنیم و به باج‌دهی به شرق در قالب سیاست موازنه مثبت پایان دهیم و هرگز زیر بار سیاست موازنه مثبت با غرب و شرق نرویم».

یادداشت‌نویس روزنامه بهار با اشاره به این که «رئیس دولت اصولگرایان چندین نامه به رئیس‌ جمهوری آمریکا نوشت که بدون جواب باقی ماند» نوشته است: «مذاکرات تلفنی و حضوری رئیس‌ جمهوری و وزیر خارجه دولت اعتدال با باراک اوباما و جان کری از موضع اقتدار و در جهت تامین حقوق و منافع ملی ایران صورت گرفت که سبب نگرانی نتانیاهو، ارتجاع عرب و افراطیون و کاسب‌کاران داخلی شد، اما در فضای بین‌الملل موجب تغییرات مثبت و سریع درباره ایران شد».

سلمان صفوی نوشته است که حتی «با وجود فرمان مقام معظم رهبری مبنی بر نرمش قهرمانانه و حمایت موکد ایشان از دولت دکتر روحانی، پس از مذاکرت مذکور چندین روزنامه‌نگار، شخصی از موضع وعظ و یک هنرپیشه با موضع‌گیری منفی، ندای واارزش‌ها سر دادند».

برادر دستیار ارشد نظامی علی خامنه‌ای پیشنهاد کرده است که جمهوری اسلامی از تجربه ویت کنگ‌ها و چین در مذاکره با آمریکا استفاده کند و نوشته است: «به خاطر بیاوریم که در اوج جنگ آمریکا با ویتنام، ویت کنگ‌ها در پاریس با کیسینجر مذاکره کردند و چین کمونیست و انقلابی دوآتشه پس از ۲۰ سال عدم رابطه رسمی، در سال ۱۹۷۲ از طریق کیسینجر با آمریکایی‌ها مذاکره کرد».

روزنامه بهار تاکید کرده است که «مذاکره با آمریکا به معنای فراموش کردن ارزش‌ها یا دشمنی‌های آن‌ها با ایران نیست، بلکه به معنای اعتدال در سیاست خارجی در جهت حفظ منافع ملت و انقلاب اسلامی است».

استفاده ابزاری از تصاویر زنان در تبلیغات چاپی ممنوع شد

روزنامه جوان خبر داده است که «استفاده ابزاری از تصاویر زنان در تبلیغات چاپی ممنوع‌ شد».

به نوشته این روزنامه نزدیک به سپاه پاسداران، در پی «ممنوعیت استفاده از تصاویر اساطیری بیگانه در محصولات چاپی به دستور وزارت ارشاد، چاپ محصولات با محتوای استفاده ابزاری از تصویر زنان هم ممنوع اعلام شد».

این روزنامه خبر داده است که احمد علمشاهی مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دو نامه خطاب به علی نیکوسخن رئیس هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران، ممنوعیت چاپ محصولات با محتوای استفاده ابزاری از تصویر زنان را اعلام کرد.

به نوشته روزنامه جوان، مدیرکل دفتر امور چاپ وزارت ارشاد اسلامی در یکی از این نامه‌ها خطاب به رئیس هیئت مدیره اتحادیه چاپخانه‌داران تهران نوشته است: «بنا به گزارش واصله، برخی از فعالان و تولیدکنندگان با استفاده از طرح‌های غیرمتعارف به خصوص با استفاده ابزاری از تصاویر زنان مبادرت به تبلیغ کالا یا خدمات می‌کنند» که چاپخانه‌ها باید از آن جلوگیری کنند.
XS
SM
MD
LG