لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۴

نگاهی به شاخه اقتصادی سپاه در شرق


روزنامه شرق در گزارشی نقش «قرارگاه خاتم»، شاخه اقتصادی سپاه پاسداران، را بررسی کرده و از قول حسین دهقان وزیر دفاع نوشته است: «طرح های اصلی دولت در بخش های نفت، گاز و مخابرات در اختیار قرارگاه است.»

به نوشته این روزنامه، حسین دهقان در جریان بازدید از نمایشگاه «اقتدار سپاه در عرصه سازندگی» گفته است: «تا پایان سال جاری مسئولیت بیش از ٥٠ طرح تأثیرگذار در اقتصاد ملی بر عهده قرارگاه گذاشته است؛ البته در دولت به برخی از قول‌هایی که دادیم نتوانستیم عمل کنیم، ولی اصرار داریم که این اتفاق بیفتد»، ضمن این که «هم‌اکنون طرح‌های اصلی دولت در بخش‌های نفت، گاز، پتروشیمی، حمل‌ونقل، سدها، انتقال آب و حتی در حوزه مخابرات و آی‌تی در اختیار قرارگاه است.»

وزیر دفاع دولت حسن روحانی تاکید کرده است که «تلاش ما بر این بوده است که دولتی‌ها را از ظرفیت‌های آن قانع و مطلع کنیم. در دو سه سال اخیر تلاش کردیم تا دولتی‌ها ظرفیت‌های قرارگاه را در مرحله نخست به رسمیت بشناسند، در مرحله دوم متعلق به خود بدانند و در مرحله سوم از آنها استفاده کنند.»

محمدحسن نجمی در گزارش روزنامه شرق نوشته است: مرکز «قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا» ساختمانی است در شهرک قدس (شهرک غرب) تهران «جایی که به گفته جانشین فرمانده کل سپاه، مدیریت جنگ اقتصادی با استکبار در دستان آنهاست» و علاوه بر پروژه‌های دولتی مورد اشاره وزیر دفاع «اگر به برخی پل‌ها و تابلوهای پروژه‌های عمرانی تهران هم توجه شود، نام محل خدمت اسبق شهردار فعلی تهران به چشم می‌خورد: قرارگاه خاتم»، و حتی اگر «نام قرارگاه هم نباشد، نام یکی از گروه‌های زیرمجموعه قرارگاه خاتم هست.»

روزنامه شرق با اشاره به این که «قرارگاه سازندگی قائم، قرارگاه سازندگی نوح، قرارگاه سازندگی کربلا و قرارگاه سازندگی کوثر به ‌عنوان زیرمجموعه‌های قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا به حساب می‌آیند» نوشته است: آنها فعالیت‌شان را محدود به یک زمینه نمی‌کنند؛ فقط هم پروژه‌های بزرگ را در دست می‌گیرند؛ از پروژه اتوبان «صدر» در تهران گرفته تا فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی؛ از سد «گتوند» تا اتوبان «حرم تا حرم». سال ٩٠ به دستور فرمانده کل سپاه قرار بر این شد تا قرارگاه خاتم خودش را درگیر پروژه‌های کمتر از صد ‌میلیارد تومان نکند.

روزنامه شهروند عکس یک خود را به حضور چند مقام دولتی در گورستان نصیرآباد محل گزارش این روزنامه درباره پدیده «گورخوابی» و تجمع شماری از ساکنان این منطقه برای بیان مشکلات‌شان اختصاص داده است.

به نوشته این روزنامه، روز پنج‌شنبه علی ربیعی وزیر رفاه، محمد نهاوندیان رئیس دفتر ریاست جمهوری، حسین هاشمی استاندار تهران، انوشیروان محسنی بندپی رئیس سازمان بهزیستی و مسئولان ستاد مبارزه با مواد مخدر از گورستان نصیرآباد و کمپ اخوان بازدید کردند.

روزنامه شهروند همچنین در سرمقاله خود با عنوان «گورخواب‌ها و تيغ دو دم طرد اجتماعی» نوشته است: «شايد در سال‌های اخير هيچ گزارش روزنامه‌ای به اندازه گزارش گورخواب‌های «شهروند» واكنش ايجاد نكرده است، ولی واكنش‌های هيجانی و احساسی که حتی هنرمندان را هم به هیجان آورد، اين خطر را دارند كه موضوع را به بيراهه بكشانند و در نتيجه پس از چندی به فراموشی نيز سپرده شوند. نكته بسيار مهم ماجرا اين بود كه شايد كمتر كسي كل گزارش را خوانده است. بيشترين اثرگذاري از تصوير بود. تصوير فردي به غايت بيچاره در گوري كه مثل رديف‌هاي آپارتمان كنار يكديگر بودند و يک سقف پلاستيكي آن را می‌پوشاند. واكنش احساسي از این‌جا بود كه چرا پس از دادن شعارهای پرطمطراق درباره پروژه مسكن مهر كه قرار بود هر ايرانی يک سرپناه پذيرفتني داشته باشد، كارمان به كجا رسيده كه انسان‌هاي زنده، قبر را آپارتمان خود انتخاب كرده‌اند؟»

این روزنامه با تاکید بر این که «راه مقابله با كج‌روها و حتي منحرفين اجتماعي، طرد اجتماعي نيست»، نوشته است:گزارش نه نشانه فقر، كه نشانه عمق ناهنجاري ناشي از اعتياد است. ولي در كنار مسئله اعتياد يك موضوع ديگري كه مهم است، در تصوير ديده مي‌شود. موضوعي كه شايد بسياري از افراد از اين بابت تحت ‌تأثير قرار گرفته باشند. اين ‌كه حرمت انسان شكسته و کرامت او نادیده گرفته شده است.»

عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی در گفت‌وگو با روزنامه اعتماد درباره دولت سابق گفته است: آنها «فاجعه خلق كردند و رفتند» و حالا «مسكن هاي مهر خالي و در حال تخريب هستند».

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر این که «نگهداری راه‌ها» در ایران به تنهایی هشت هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد، گفت که علاوه بر این «مدت‌ها است ناوگان حمل و نقل در بخش‌هاي مختلف مورد فراموشي قرار گرفته‌اند. فقط در ناوگان جاده‌اي ما داراي ١٢٧ هزار كاميون با عمر بالاي ٣٥ سال هستيم. يا عمر ناوگان هوايي ما ٢٣ سال است. ما در راه‌آهن تا سال گذاشته واگن‌هايي داشتيم كه ٦٤ سال عمر داشتند و در سير و حركت بودند.»

عباس آخوندی به اعتماد گفته است: «قاعدتا انتظار نداريد تمام اين نوسازي‌ها كه هزاران ميليارد تومان سرمايه نياز دارند همه در يك مدت كوتاهي انجام پذيرد. اين نوسازي‌ها اگر قرار باشد در اقتصاد مانند آلمان نيز انجام شوند اقدام بزرگي هستند. با همه اين حرف‌ها، ادعاي ما اين است كه اولا موضوع را ديده‌ايم. ثانيا راه‌حل در درون اقتصاد براي آنها داريم و لزوما متكي به بودجه دولت نيستيم و ثالثا شروع كرده‌ايم و كار نوسازي شروع شده است. اين ارقامي كه ما صحبت مي‌كنيم ارقام ميليوني است؛ آن هم در تنگناي مالي كه با آن دست به گريبان هستيم وقتي مي‌گوييم ٦٥ هزار دستگاه نوسازي مي‌شود، بايد اين تعداد را در ٣٥٠ ميليون تومان ضرب كنيم تا مشخص شود ما در مورد چه رقمي صحبت مي‌كنيم.»

روزنامه ایران، نزدیک به دولت، عکس یک خود را به تصویری در پیوند با «آغاز آتش‌بس سراسری در سوریه» اختصاص داده و نوشته است: «دولت بشار اسد و مخالفان مسلح با میانجی‌گری روسیه ترکیه و مشارکت ایران توافقنامه» آتس‌بس سراسری را امضا کردند و از ساعت صفر جمعه ۳۰ دسامبر این آتش‌بس اجرا شده است.

به نوشته این روزنامه، «رئیس جمهوری روسیه نخستین کسی بود که خبر توافق آتش بس را اعلام کرد. ولادیمیر پوتین، پس از جلسه با وزیران خارجه و دفاع این کشور با اعلام خبر آتش‌بس تأکید کرد، در این توافق سه سند به امضا رسیده که سند نخست توافق دولت و مخالفان مسلح درباره قلمرو آتس بس، سند دوم درباره اقدامات لازم برای حفظ آتش بس و سند سوم نیز بیانیه‌ای درباره آمادگی برای مذاکرات صلح است.»

به نوشته روزنامه ایران، «داعش و جبهه النصره شامل این توافق نخواهند بود» و در حالی که «هفت گروه مسلح توافقنامه را امضا کرده‌اند و گروه‌هایی که این توافقنامه را امضا نکنند تروریستی محسوب می‌شوند.»

کیهان در تیتر خود با تاکید بر آن چه «شکل‌گیری موازنه جدید قدرت در منطقه با محوریت ایران و روسیه» توصیف کرده نوشته است: «در ماجرای نشست سه جانبه و برقراری آتش‌بس (در سوریه) به عنوان نخستین پیامد آن، نه آمریکا و نه کشورهای اروپایی هیچ کدام حضور نداشتند و میانجی آتش‌بس نیستند. اما ایران حاضر است و به همراه روسیه، تعیین تکلیف می‌کند.»

روزنامه نوآوران در یادداشتی نوشته است: «این آتش بس اگر چه می تواند که بخشی از راه حلهای سیاسی تلقی بشود، اما به نظر نمی رسد که در آینده این توافقنامه پایدار بماند. به هر حال، سوریه به عنوان کشوری که توانسته از این بحران خارج بشود، نمی تواند این مسئله را به عنوان آتش بس پایدار تلقی کند» و حالا «شرایط به گونه ای است که در طول ماه های آینده، این آتش بس پایدار شکسته خواهد شد و طرف هایی مانند داعش و جبهه النصره به این توافق پایبند نخواهند بود.»

حسن هانی زاده، تحلیل‌گر مسائل منطقه، با اشاره بر نقش اثرگذار روسیه و ترکیه در اعلام آتش بس در سوریه در یادداشت روزنامه نوآوران نوشته که در جریان برقراری آتش بس در سوریه تلاش هایی «صورت گرفته تا ایران خارج از محور این مذاکرات قرار بگیرد. به همین دلیل بسیاری از این گروهک ها اصرار دارند که نیروهای حزب الله باید خاک سوریه را ترک بکنند. این به مفهوم این است که محور مقاومت باید از معادلات سیاسی سوریه خارج شود.»

محسن میردامادی، از چهره های اصلاح طلب که پس از اعتراضات سال ۸۸ بازداشت و زندانی شده بود طی گفت‌وگویی با روزنامه آرمان گفته است: «حسن روحاني با جريان سازمان‌يافته راديكال مواجه است و اين جريان سازمان يافته راديكال نيز ريشه در دولت احمدي‌نژاد دارد و ربطي به دولت اصلاحات ندارد.»

این چهره اصلاح طلب با تاکید بر این که «در مجموع شرايط براي آقاي روحاني سخت‌تر از دولت اصلاحات است و فشارهايي كه به دولت آقاي روحاني وارد مي‌شود از دولت اصلاحات بيشتر است»، گفته که «كابينه آقاي روحاني داراي نقاط ضعف جدي است كه ايشان هرچه سريع‌تر و پيش از اين كه اين نقاط ضعف به همه دولت سرايت كند بايد به فكر ترميم جدي و اساسي آن باشد.»

روزنامه همدلی گزارش داد که حسين انصارى راد، نماینده دوره هاى اول، پنجم و ششم مجلس و رئیس كميسيون اصل ۹۰ مجلس ششم، گفته است: «برخى با صراحت جمهورى را شرک مى دانند، براى راى مردم هيچ اعتبارى قائل نيستند و با صراحت اعلام مى كنند كه نگاه ما به متون مقدس همان نگاه ۱۴۰۰ سال قبل است و هر كس خلاف اين را مى گويد بايد به دهانش كوبيد.»

روزنامه قانون در صفحه یک خود در اقدامی کم‌سابقه طرحی از چهره فروغ فرخزاد شاعر سرشناس ایرانی به مناسبت درگذشت خواهرش پوران فرخزاد و در کنار او چاپ کرده است.

این روزنامه درباره درگذشت پوران فرخزاد خواهر فروغ که خود شاعر و پژوهشگر بود، نوشته است: پوران فرخزاد «عاشق فروغ، مغفول و درمانده، خسته از مقایسه های بجا و نابجا، دلسرد و سرخورده از مسئولان وقت وزارت ارشاد برای مجوز ندادن به دو مجموعه اش، باران دیگر آبی نیست و مهره مهر، وامدار نام خانوادگی اش، فرخزاد، دلزده از نگاه سیاه ادبیاتی های نوظهور به خانواده اش، دلخور از حرف‌های تازه در مورد فروغ، از دنیا رفت.»

XS
SM
MD
LG