لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۵۶

ارز دانشجویی قطع شد؛ «کمبود خوابگاه برای ۵۰ هزار دانشجو»


روزنامه‌های ابتکار، مغرب و دنیای اقتصاد از «انتقاد شدید شماری از مراجع تقلید قم از افزایش تورم و قانون‌گریزی در کشور» خبر داده‌اند.

روزنامه شرق طی ویژه‌نامه‌ای با عنوان «اول مهر، روز ورود به مدرسه» یاددشت‌هایی از آیدین آغداشلو، محمد احصایی، کاظم اکرمی،‌ محمد صالح علا، شیرزاد عبداللهی، یحیی مافی، توران میرهادی را درباره «اول مهر و بازگشایی مدارس» و «تلخ و شیرین پاییزی» منتشر کرده است.

روزنامه رسالت پیشنهاد کرده که محمود احمدی‌نژاد باید «پیشنهاد تشکیل دفتر حمایت از ادیان ابراهیمی در سازمان ملل» را مطرح کند. رسالت همچنین از قول حسین نوری همدانی از مراجع نزدیک به جناح حاکم نوشته که به خاطر انتشار کاریکاتوری با موضوع پیامبر اسلام «دولت فرانسه گوشمالی داده شود و سفیر فرانسه نیز از ایران اخراج شود»، اما در سرمقاله خود بر «دفاع عقلانی از اسلام» تاکید کرده است.

روزنامه‌های آرمان و ابتکار خبر داده‌اند که مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها اعلام کرده که نباید سرفصل‌های دموکراسی در دانشگاه‌های ایران تدریس شود.

روزنامه شرق از اعلام رسمی «حذف ارز دانشجویی» گزارش داده و نوشته است که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد به طور رسمی از «توقف ارز دانشجویی برای دانشجویان ایرانی غیربورسیه» خبر داد.

روزنامه جام جم نیز خبر داده است که دست‌کم «۵۰ هزار دانشجوی دانشگاه‌های دولتی در سال جاری با کمبود خوابگاه روبه‌رو هستند».

انتقاد شدید شماری از مراجع قم از گرانی و افزایش تورم

روزنامه‌های ابتکار، مغرب و دنیای اقتصاد از «انتقاد شدید شماری از مراجع تقلید قم از افزایش تورم و قانون‌گریزی در کشور» خبر داده‌اند.

روزنامه ابتکار در تیتر یک شماره شنبه با اشاره به «درخواست‌های قم از بهارستان» گزارش داده است که در «دیدار فراکسیون روحانیون مجلس نهم با لطف‌الله صافی گلپایگانی، ناصر مکارم شیرازی، جعفر سبحانی، و حسین نوری همدانی»، از مراجع تقلید نزدیک به جناح حاکم، «مباحث مربوط به انتخابات، وضعیت حجاب و عفاف، گرانی و تورم و اشکالات شرعی سیستم بانکی کشور مطرح شده» و این روحانیون بلندپایه «خواستار آن شدند تا مجلس چاره‌ای بیندیشد».

روزنامه مغرب نیز با تاکید بر «انتقاد شدید مراجع از افزایش تورم و قانون‌گریزی» نوشته است که دیدار اعضای فراکسیون روحانیون مجلس با شماری از مراجع تقلید «به محلی برای انتقاد از گرانی‌های موجود در کشور و قانون‌گریزی‌های دولت تبدیل شد، به گونه‌ای که تاکنون این حجم از انتقادات مراجع معظم تقلید از وضعیت اقتصادی کشور سابقه نداشته است».

به نوشته این روزنامه، این «مراجع تقلید به روحانیان مجلس تاکید کرده‌اند کسی که نمی‌خواهد قانون را اجرا کند، کنار برود».

روزنامه مغرب همچنین نوشته است که لطف‌الله صافی گلپایگانی از مراجع تقلید قم با اشاره به «مسائل اقتصادی و گرانی موجود در کشور»، خطاب به اعضای فراکسیون روحانیان مجلس گفته است که «اگر مسائل اقتصادی در کشور حل نشود، سایر ابعاد و مسائل نیز از آن تاثیر می‌گیرند».

روزنامه دنیای اقتصاد دیگر روزنامه‌ای است که در شماره یکم مهرماه طی گزارشی از «گلایه‌های ارزی مراجع تقلید در دیدار با روحانیون مجلس» خبر داده و نوشته است که «تقریبا هر بار که رئیس یا جمعی از نمایندگان مجلس به دیدار مراجع تقلید می‌روند، گلایه‌های آنان از اوضاع اقتصادی کشور را می‌شنوند»، اما «این بار که فراکسیون روحانیون مجلس راهی قم شدند، در دیدار با چهار مرجع تقلید با انتقادات آنان پیرامون وضعیت ارزی نیز مواجه شدند».

به گزارش این روزنامه، ناصر مکارم شیرازی با تاکید بر این که «نوسان ارز، باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود» در دیدار با روحانیان مجلس شورای اسلامی گفته است که «گرانی و تورم روزبه‌روز بر مردم فشار بیشتری وارد می‌کند و قیمت‌ بعضی از کالا‌ها در مدت کوتاهی چند برابر شده‌ است».

روزنامه دنیای اقتصاد همچنین نوشته است که «آیت‌الله جعفر سبحانی شامگاه پنج‌شنبه در دیدار با فراکسیون روحانیون مجلس» با بیان این که «گرانی در جامعه غوغا می‌کند» گفت که «عده زیادی از مردم به ما مراجعه و عنوان می‌کنند که با وجود پرداخت یارانه‌ها، هزینه‌های زندگی و گرانی بیش از این میزان است و مسئولان باید فکری به حال اوضاع اقتصادی کشور بکنند».

این روزنامه خبر داده است که حتی حسین نوری همدانی از مراجع نزدیک به جناح حاکم نیز به روحانیان مجلس گفته است که «گرانی مردم را در مضیقه قرار داده است. این ضعف مدیریت است که قیمت‌ها در هیچ‌ کجا ثابت نیست و باید این مسئله حل شود» و تاکید کرده که «مسائل اقتصادی از مسائل مهم کشور است و نتایج آن به زودی نمایان می‌شود».

به نوشته روزنامه دنیای اقتصاد، انتقادات مراجع تقلید نزدیک به جناح حاکم،، نایب رئیس روحانی مجلس شورای اسلامی را «مجبور به ارائه توضیحاتی در این باره کرد» و محمدحسن ابوترابی فرد گفت که «دولت یک مدتی ارز را در بازار غیررسمی تزریق می‌کرد و در سال جاری تاکنون ۲۵ میلیارد دلار ارز به بازار تزریق شد، اما عملا فایده‌ای نداشته است».

پیشنهاد «تشکیل دفتر حمایت از ادیان ابراهیمی در سازمان ملل»

روزنامه رسالت پیشنهاد کرده است که محمود احمدی‌نژاد باید «پیشنهاد تشکیل دفتر حمایت از ادیان ابراهیمی در سازمان ملل» را مطرح کند.

این روزنامه با اشاره به این که «محمود احمدی‌نژاد شنبه اول مهرماه تهران را به مقصد نیویورک جهت شرکت در شصت و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همراه هیئتی بلندپایه ترک خواهد کرد» نوشته است که هشتمین سفر و سخنرانی وی در سازمان ملل «با توجه به حوادث اخیری که در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا در حال وقوع است» و «اهانت به پیامبر اسلام» از «اهمیت مضاعفی برخوردار است».

به نوشته این روزنامه، محمود احمدی‌نژاد گفته که طی سخنرانی در مجمع عمومی سازمان ملل «ضمن بیان مواضع جمهوری اسلامی ایران در مورد مسائل جهانی، مشکلاتی که اکنون در عرصه جهانی شاهد آن هستیم و راه‌ حل‌های برون‌رفت از این مشکلات را ارائه خواهم کرد».

روزنامه رسالت، وابسته به جناح حاکم، اما نوشته است که یکی از پیشنهادات محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل می‌تواند «پیشنهاد تاسیس برنامه و یا دفتری به منظور حمایت از ادیان الهی و مصوباتی در محکومیت اهانت‌کنندگان به ادیان باشد» و «جمهوری اسلامی می‌تواند با توجه به فضای اسلام‌ستیزانه پیش آمده در جهان با ارائه پیشنهاد تشکیل دفتر حمایت از ادیان ابراهیمی با عنوان «UNAR» که مخفف عبارت «United Nations Office for Abrahamic Religions» است، اقدام دیپلماتیک عملیاتی در مسیر حمایت از ادیان الهی بردارد».

دفاع از اسلام؛ از «گوشمالی» تا «عقلانی»

روزنامه رسالت از قول حسین نوری همدانی از مراجع نزدیک به جناح حاکم نوشته است که به خاطر انتشار کاریکاتوری با موضوع پیامبر اسلام «دولت فرانسه گوشمالی داده شود و سفیر فرانسه نیز از ایران اخراج شود».

همزمان امیر محبیان در سرمقاله روزنامه رسالت با عنوان «تله فریب اسلام‌ستیزان و راهبرد اسلام‌گرایان» خواهان «دفاع عقلانی از اسلام» شده و نوشته است که «روشنفکران و اندیشمندان مسلمان، پرچم مقابله با اسلام‌ستیزی را در دست گرفته و امواج احساسات مقدس را در مسیر هوشمندانه دفاع عقلانی هدایت کنند».

سرمقاله‌نویس این روزنامه با اشاره به این که «تصویر ذهنی اسلام‌هراسان از اسلام» این است که «اسلام جامد و تغییرناپذیر است و هر گونه تلاشی را برای تطبیق خود با واقعیت‌ها یا تغییرات زمانه رد می‌کند».

او نوشته است که اسلام‌هراسان بر این باورند که «اسلام ارزش‌های مشترکی با سایر ادیان بزرگ ندارد»، «عقل‌ستیز» است، و «اسلام با تروریسم پیوند دارد» و «موجب خشونت می‌شود».

امیر محبیان در ادامه از انتشار فیلم و کاریکاتور با موضوع پیامبر اسلام به عنوان اقدامی برای «کشاندن مسلمانان به تله رفتارهای احساسی و واکنش‌های هیجانی» و «انطباق تصویر خشونت و تروریسم را بر اسلام با شعله‌ور کردن آتش احساسات مسلمانان و رخ دادن وقایعی نظیر کشته شدن افراد غیرمرتبط یا بی‌گناه» مربوط دانسته و یادآوری کرده که «بخش مهمی از نخبگان و توده‌های مردم در سرزمین‌های غیراسلامی گرایش اسلام‌ستیزی ندارند».

سرمقاله‌نویس روزنامه رسالت همچنین بر «دفاع عقلانی از اسلام» تاکید کرده و «روشنفکران و اندیشمندان مسلمان، پرچم مقابله با اسلام‌ستیزی را در دست گرفته و امواج احساسات مقدس را در مسیر هوشمندانه دفاع عقلانی هدایت کنند».

روزنامه رسالت همچنین نوشته است که «ایران اسلامی هدف جانبی «پروژه اسلام‌هراسی» است که با «پروژه ایران‌هراسی» تکمیل می‌شود» و به همین دلیل «عقلا باید تا حد امکان با پیشتازی هوشمندانه، واکنش مسلمانان را از مسیر احساس محض به مسیر خردگرایی هدایت کنند».

روحانی نزدیک به خامنه‌ای: باید جلو تدریس دموکراسی در دانشگاه‌ها را گرفت

روزنامه‌های آرمان و ابتکار خبر داده‌اند که مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی علی خامنه‌ای در دانشگاه‌ها اعلام کرده که نباید سرفصل‌های دموکراسی در دانشگاه‌های ایران تدریس شود.

به نوشته روزنامه ابتکار، علیرضا پناهیان مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها گفته است که «دانشجویان نباید بگذارند در دانشگاه‌های کشور سرفصل‌های دموکراسی تدریس شود، چرا که این موضوع دروغی بیش نیست».

روزنامه آرمان هم از قول علیرضا پناهیان که وی را عضو «قرارگاه عمار» نیز معرفی کرده، نوشته است که «نگذارید دموکراسی در دانشگاه‌ها تدریس شود».

این روزنامه نوشته است که این روحانی نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفته که «دانشجویان بیش از پیش به مسائل و اتفاقات مهم بین‌المللی توجه کنند».

روزنامه آرمان همچنین نوشته است که مسئول اتاق فکر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه‌ها «تنها راه پیروزی در جنگ نرم را نیز شیوه جنگ چریکی و پارتیزانی» معرفی کرده است.

«کمبود خوابگاه برای ۵۰ هزار دانشجو دولتی»، «قطع ارز دانشجویی»

روزنامه شرق از اعلام رسمی «حذف ارز دانشجویی» گزارش داده و نوشته است که شمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد به طور رسمی از «توقف ارز دانشجویی برای دانشجویان ایرانی غیربورسیه» خبر داد.

به نوشته این روزنامه، وزیر اقتصاد طی یک برنامه تلویزیونی درباره «دلیل قطع ارز دانشجویی» گفت که «عده‌ای خودشان تصمیم گرفتند برای تحصیل از کشور خارج شوند که بورسیه هم نیستند و طبیعی است بانک مرکزی هیچ وقت برای تامین ارز آنها تعهدی نداشته و آنها می‌توانند از بازار استفاده کنند، اما در مورد کسانی که بورسیه هستند و در سازوکارهای رسمی اعزام شده‌اند آنها می‌توانند از ارز مرجع استفاده کنند».

روزنامه شرق با اشاره به این سخن وزیر اقتصاد که گفته «ما به اندازه کافی ظرفیت برای تربیت دانشجو در داخل کشور داریم و جز در موارد ضروری لزومی ندارد ارز را از کشور خارج کنیم»، نوشته که قطع ارز دانشجویی ناشی از «یک سوء برداشت» در دولت است که «کابوس دانشجویان ایرانی که با هزینه‌های خود مشغول تحصیل در مراکز علمی خارج از کشور هستند را کامل‌تر می‌کند» و همچنین «بخش زیادی از دانشجویان ایرانی که سالانه به دلایل مختلف سعی در شرکت در کنفرانس‌ها و برنامه‌های علمی دارند را از دریافت ارز دانشجویی محروم می‌کند».

روزنامه جام جم نیز گزارش داده که در سال جاری دست‌کم «۵۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی با مشکل نداشتن خوابگاه روبه‌رو هستند».

به نوشته این روزنامه، در حالی که بیشتر دانشگاه‌های کشور بازگشایی شده ‌است، «همچنان بسیاری از دانشجویان غیربومی در تکاپوی پیدا کردن سرپناهی برای گذران زندگی دانشجویی خود هستند».

منصور حبیب‌پور گودرزی، قائم‌ مقام صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم، با اشاره به «وجود ۹۰۰ خوابگاه دولتی و ۳۰۰ خوابگاه غیردولتی در سراسر کشور» به روزنامه جام جم گفته است که «حدود ۴۵۰ هزار دانشجو در دوره‌های روزانه و حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی شبانه در دانشگاه‌های دولتی تحصیل می‌کنند» و «در این میان توانسته‌ایم برای بیش از ۲۵۰ هزار دانشجو خوابگاه تهیه کنیم، ولی پیش‌بینی می‌کنیم حدود ۵۰ هزار نفر از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی با مشکل اسکان و محدودیت‌های خوابگاهی روبه‌رو باشند».

روزنامه جام جم نوشته است که «هم‌اکنون نزدیک به ۴۰ درصد از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی در خوابگاه‌ها زندگی می‌کنند، اما برای دانشجویان دانشگاه‌های غیردولتی، همین ۴۰ درصد هم مصداق ندارد؛ طوری که کمبود شدید خوابگاه در دانشگاه‌های غیردولتی، به پاشنه آشیل بسیاری از دانشجویان غیربومی تبدیل شده است».

این روزنامه نوشته است که «بسیاری از دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی متاهل هستند، اما جز دانشگاه‌های واقع در مراکز استان‌ها، به‌ندرت در شهرهای کوچک خوابگاه‌های متاهلی وجود دارد» و همچنین «بسیاری از دانشجویان مجرد و ساکن شهرهای بزرگ نیز در پانسیون‌های دانشجویی زندگی می‌کنند؛ پانسیون‌هایی که حتی خود مسئولان هم آمار درستی از تعداد دقیق ساکنان آن در اختیار ندارند».

روزنامه جام جم تاکید کرده است که «اگر مشکل کمبود خوابگاه‌ها و حتی‌ گاه نبود خوابگاه برای بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های دولتی و غیردولتی را هم در نظر بگیریم»، اکنون «کمبود خوابگاه‌های استاندارد دانشجویی از جمله مهم‌ترین چالش‌های پیش روی آموزش عالی کشور است».
XS
SM
MD
LG