لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۰۷

هشدار نماینده مجلس نسبت به «ظهور طالبانیسم» در ایران


روزنامه بهار از «آمادگی نظامیان برای خروج از فعالیت‌های اقتصادی» خبر داده و از قول حسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نوشته است: «دولت به امکانات ما احساس نیاز پیدا نکند، این امکانات به درون نیروهای مسلح باز می‌گردد.»

روزنامه شرق گزارش داده است که یک روز پس از قرائت گزارش تحقیق مجلس شورای اسلامی درباره حمله به سخنرانی ۲۲ بهمن علی لاریجانی درقم، پس‌لرزه‌های این رویداد به جدال لفظی در مجلس منجر شده است. همزمان مهدی دواتگری از اعضای کمیته تحقیق مجلس درباره حادثه قم در گفت‌وگو با این روزنامه نسبت به «ظهور طالبانیسم» در ایران هشدار داده است.

روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه گزارش داده است که در پی خط و نشان برخی از نمایندگان تندرو برای وزرای پیشنهادی حسن روحانی، کمال‌الدین پیرموذن یکی از نمایندگان میانه‌رو با اشاره به «کاسب‌کاری عده‌ای با نام فتنه» گفته است: «مردم بدانند مجلس صدای آنها را شنیده است.»

روزنامه بهار در شماره پنج‌شنبه به مناسبت «روز خبرنگار» در ایران، بخشی از صفحات خود را به «ویژه‌نامه‌ای برای روز خبرنگار» اختصاص داده است.

روزنامه شرق پیام اکبر هاشمی رفسنجانی را به مناسبت روز خبرنگار منتشر کرده و از قول او نوشته است: «نمی‌توان خبری را سانسور یا کتمان کرد.»

نامه کاترین اشتون و دیوید کامرون به حسن روحانی نیز تیتر یک روزنامه شرق است و روزنامه اعتماد هم از «آمادگی ۵ + ۱» برای گفت‌وگو با جمهوری اسلامی خبر داده است.

اظهارات فیروزآبادی درباره «آمادگی نظامیان برای خروج از فعالیت‌های اقتصادی»

روزنامه بهار از «آمادگی نظامیان برای خروج از فعالیت‌های اقتصادی» خبر داده و از قول حسن فیروزآبادی رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نوشته است: «دولت به امکانات ما احساس نیاز پیدا نکند، این امکانات به درون نیروهای مسلح باز می‌گردد.»

این روزنامه با اشاره به این که «اقتصاد و نظامیان نام‌هایی است که آمدنش کنار هم همواره خبرساز است»، از قول حسن فیروزآبادی نوشته است: «نیروهای مسلح برای کسب درآمد و گرفتن کار مردم به صحنه نیامدند و خود را رقیب مردم و تولیدکنندگان داخلی نمی‌بینند، آن‌ها امکانات خود را به دولت ارائه می‌کنند تا هر کجا که پیمانکاری نبود و دسترسی به امکانات اجرایی وجود نداشت یا اجرای کاری برای نیروهای داخلی به صرفه نبود، با خدمتی بسیجی‌وار به انجام آن کار بپردازند.»

به نوشته این روزنامه، فیروزآبادی همچنین گفته است که «هرگاه که دولت به این امکانات نیازی حس نکند نیز این امکانات به درون نیروهای مسلح بازمی‌گردد».

روزنامه بهار این اظهارات حسن فیروزآبادی را «گام مثبت برای تعامل با دولت» ارزیابی کرده و نوشته است: «این اولین‌ باری است که یک مقام نظامی تاکید می‌کند که نظامیان زیاد نباید خود را درگیر اقتصاد کنند.»

حسن فیروزآبادی در عین حال گفته است: «نیروهای مسلح جمهوری‌ اسلامی، اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی، وزارت دفاع و ستاد کل، تمام‌قد در خدمت دولت هستند و از آن حمایت و با آن تعامل و برای او کار می‌کنند» و تنها «این مسئله نیاز به هدایت دولت دارد که کجای کشور کار سنگینی بر زمین مانده تا آن‌ها به انجامش بپردازند».

این روزنامه با اشاره به رویکردها و اظهارات مثبت و منفی درباره حضور نظامیان در اقتصاد و تجارت نوشته است: «منتقدان با مد نظر قراردادن اصل۴۴ قانون اساسی تاکید بر جدا شدن اقتصاد از نظامیان می‌دانند و مدافعان هم می‌گویند نظامیان می‌توانند در پروژه‌های اقتصادی به مردم کمک کنند.»

روزنامه بهار یادآوری کرده است که احمد توکلی نماینده مجلس شورای اسلامی چندی پیش در گفت‌وگو با هفته‌نامه تجارت فردا، خواستار «روشن‌ شدن تکلیف نظام با اقدامات اقتصادی سپاه» شده و گفته بود: «حاکمیت باید درباره حضور نظامیان در اقتصاد تصمیم قاطعانه بگیرد. اگر تصمیم درست گرفته نشود، افرادی که قدرت نظامی دارند، دارای قدرت اقتصادی هم می‌شوند و به آنجا می‌رسند که قدرت سیاسی را هم در دست بگیرند و این روند با مردمسالاری سازگار نیست.»

به نوشته این روزنامه، احمد توکلی با تاکید بر این که «زمانی استفاده ظرفیت نظامیان را در خدمت توسعه قرار می‌دهیم، اما زمانی دیگر ظرفیت‌های بازارها را در اختیار نظامیان قرار می‌دهیم» گفته بود: «متاسفانه وقتی پذیرفتیم نظامیان سد بسازند، باید بپذیریم که سرمایه‌گذاری هم داشته باشند.»

روزنامه بهار همچنین از «دفاع حسن فیروزآبادی از وزرای پیشنهادی حسن روحانی» خبر داده و از قول رئیس ستادکل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نوشته است: «تمامی نیروهای مسلح جمهوری‌اسلامی ایران از دولت حسن روحانی حمایت و با آن تعامل برقرار می‌کنند.»

به نوشته این روزنامه، فیروزآبادی همچنین گفته است که «نمایندگان مجلس امروز در این لحظات حساس باید رسالت سنگین سید حسن مدرس را برای دولت حسن روحانی به کار ببرند و به مصالح روز ملت، امام، شهیدان، اسلام ناب و گفته رهبر عزیز توجه کنند»، چرا که «مردم در انتظار این هستند که مجلس از تشکیل دولتی این‌چنینی حمایت کند».

هشدار نماینده مجلس نسبت به «ظهور طالبانیسم»

روزنامه شرق گزارش داده است که یک روز پس از قرائت گزارش تحقیق مجلس شورای اسلامی درباره حمله به سخنرانی ۲۲ بهمن علی لاریجانی در قم، پس‌لرزه‌های این رویداد به جدال لفظی در مجلس منجر شده است. همزمان مهدی دواتگری از اعضای کمیته تحقیق مجلس درباره حادثه قم در گفت‌وگو با این روزنامه نسبت به «ظهور طالبانیسم» در ایران هشدار داده است.

این روزنامه با اشاره به این که «جلسه علنی روز چهارشنبه مجلس فرصتی برای خروش جبهه پایداری‌ها بود» نوشته است: «آنها هنوز در شوک قرائت گزارش قم مانده‌اند و کماکان بنا دارند، گزارش را زیر سوال برده و حاشیه‌سازی کنند» و از جمله حمید رسایی یکی از اعضای این جبهه، خطاب به علی لاریجانی رئیس مجلس گفته است: «همه‌اش به نوچه‌های خودت فرصت می‌دهی.»

به گزارش روزنامه شرق، به‌رغم آن که «برخی با هزار مماشات و از سر مصلحت نخواستند نامی از حمید رسایی در صحن علنی بیاید»، اما اظهارات روز چهارشنبه این عضو جبهه پایداری سبب شد تا «منصور حقیقت‌پور به‌ طور مستقیم در صحن علنی به نقش او در حادثه ۲۲ بهمن قم اشاره کند».

شرق گزارش داده است که علی لاریجانی رئیس مجلس نیز روز چهارشنبه گفت: «مجلس مسئولیت خود را در قبال غایله ۲۲ بهمن قم انجام داد»، اما «این اتفاق فقط در قم نبود در مشهد هم شب قدر، به آقای ناطق بطری آب پرتاب کردند. در تهران در مرقد آیت‌الله خمینی هم این اتفاق افتاد و اگر اسامی عوامل حادثه ۲۲ بهمن قم قرائت می‌شد، همه مردم متوجه می‌شدند».

به گزارش این روزنامه، علی لاریجانی با اشاره به این که «یکی از همکاران در مسجدی در قم گفته، لاریجانی منافق است» گفت که «ما در کشور از این صدمات کم ندیدیم. عده‌ای "شهید مطهری" را منافق خواندند و بعد فردی رفت ایشان را با تیر زد. همیشه همین‌ طور بوده یک عده فکر تولید می‌کنند و عده‌ای عمل می‌کنند» اما این روش «غلط است، اساس این کار نادرست است».

مهدی دوﺍتگری از اعضای کمیته تحقیق مجلس درباره حادثه ۲۲بهمن قم در گفت‌وگو با روزنامه شرق از قرائت گزارش در صحن علنی ابراز رضایت کرده و نسبت به «ظهور طالبانیسم» در ایران هشدار داده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از حمید رسایی از رفتار این عضو جبهه پایداری در صحن علنی مجلس به عنوان «خودکشی سیاسی» نام برده و گفته است: «اگر نیروهای خودسر به‌خوبی مهار نشوند شاهد ظهور نیروهای طالبانیسم خواهیم بود، طالبانیسمی در پوشش نیروهای حجتیه سابق».

مهدی دواتگری درباره تاکید گزارش قرائت شده در مجلس بر نقش «حلقه پرتو» در حمله به سخنرانی ۲۲ بهمن علی لاریجانی در قم، نسبت به «ظهور یک طالبانیسم در جامعه» هشدار داده و گفته است که «اینها خودشان دین را تفسیر، تعبیر و نیت‌خوانی کرده و هرجا که منافع آنها اجازه دهد، بر اساس منافع خودشان از این ابزار استفاده می‌کنند».

مهدی دواتگری همچنین از برخی اعضای تندروی مجلس نهم به عنوان «نماینده‌نما» نام برده و تاکید کرده است که «نیروهای تندرو منتسب به جبهه پایداری در یک اقلیت هستند و روزبه‌روز تعدادشان کمتر می‌شود».

نماینده اردبیل: مردم بدانند مجلس صدای آنها را شنیده است

روزنامه اعتماد در شماره پنج‌شنبه گزارش داده است که در پی خط و نشان برخی از نمایندگان تندرو برای وزرای پیشنهادی حسن روحانی، کمال‌الدین پیرموذن یکی از نمایندگان میانه‌رو با اشاره به «کاسب‌کاری عده‌ای با نام فتنه» گفته است: «مردم بدانند مجلس صدای آنها را شنیده است.»

به نوشته این روزنامه، با نزدیک شدن به آغاز بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی روحانی در صحن مجلس، راهروهای پارلمان هر روز شلوغ‌تر از روز قبل می‌شود و نمایندگان مجلس و وزرای پیشنهادی روحانی، از کمیسیونی به کمیسیون دیگر و از فراکسیونی به فراکسیون دیگر می‌روند تا آن‌ گونه که خود می‌گویند، برنامه‌های وزرا را بشنوند و سوالات نمایندگان را پاسخ دهند».

روزنامه اعتماد در عین حال نوشته است: «آن چه که در اظهارنظرهای رسانه‌ای و گاه در نطق‌ها و تذکرهای نمایندگان بیان می‌شود، نشان می‌دهد که اختلاف و رایزنی، نه بر سر برنامه‌ها که بیشتر بر سر مواضع سیاسی است.»

به گزارش این روزنامه، آن چه مورد توجه «مخالفان برخی از وزرای پیشنهادی است، ارتباط این چهره‌ها با جریانات اصلاح‌طلب و مخصوصا انتخابات سال ۸۸ و حوادث پس از آن انتخابات است» و سردمداران این مخالفت‌ها هم «اعضای فراکسیون اصولگرایان تحت ریاست غلامعلی حداد عادل و بیش از همه اعضای منتسب به جبهه پایداری هستند، به طوری که روز چهارشنبه سه عضو این فراکسیون در نطق‌های میان‌دستور خود، حوادث سال ۸۸ را معیار رای دادن به وزرا بیان کردند».

این روزنامه از جمله به مخالفت جواد کریمی قدوسی از فرماندهان سپاه و بسیج خراسان رضوی و نماینده فعلی مجلس با وزرای پیشنهادی حسن روحانی خبر داده و از قول او نوشته است: «برخی از افراد معرفی شده در صحبت‌های اخیر خود در کمیسیون‌ها اصلا فتنه و سران فتنه را فتنه‌گر نمی‌دانند.»

کمال‌الدین پیرموذن نماینده اردبیل اما در پاسخ به مخالفان وزرای پیشنهادی حسن روحانی طی تذکر شفاهی در مجلس گفت: «همین دیروز یک نفر به علی ربیعی با کمال پررویی گفت که ۵۰ میلیارد تومان به تو می‌دهیم تا مدیریت شرکت شستا را به ما واگذاری کنی.»

پیرموذن همچنین خطاب به نمایندگان مخالف دولت گفت: «در دفاع از دولت، شما را که ندای ملت را نگرفته‌اید و به دلسوزان نظام و چکیدگان انقلاب که مورد وثوق مردم هستند توهین می‌کنید، به ملت خواهم شناساند.»

به نوشته روزنامه شرق، کمالدین پیرموذن همچنین گفت: «عده‌ای می‌خواهند با استفاده از «فتنه» کاسب‌کاری کنند و به وزرای پیشنهادی انگ بزنند، اما من تاکید می‌کنم که مردم یقین داشته باشند، مجلس صدای ملت را شنیده و رای ملت در مجلس نافذ است و نمایندگان اجازه نمی‌دهند صدا و خواسته مردم شنیده نشود و مردم ناامید شوند.»

نگاه بهار به روز خبرنگار در ایران

روزنامه بهار در شماره پنج‌شنبه به مناسبت «روز خبرنگار» در ایران، بخشی از صفحات خود را به «ویژه‌نامه‌ای برای روز خبرنگار» اختصاص داده است.

«شبیه درختی برای بچه‌ها» از فریدون عموزاده خلیلی، «روز ملی خبرنگار» از اسدالله امرایی، «روزنامه‌نگارم، پس هستم» از لیلی فرهادپور، «خبرنگاران و رنجی مدام» از محمد حیدری، «خبرنگاری رنجی مدادم» ازمحمد سلطانی‌فر، «ستون چهارم، نه پنجم» از فریدون مجلسی، و مقاله‌ای درباره «برای روزنامه‌نگاران مستقل جوان سرزمینم» از ناصر بزرگمهر از جمله مقالات و یادداشت‌هایی است که صفحه آخر روزنامه بهار منتشر شده است.

روزنامه بهار همچنین یادداشتی با تیتر «خبرنگاران و روزنامه‌نگاران، ناقدان و ناظران دلسوز و مشفق جامعه» دارد که یادداشتی از وحید معتمدنژاد درباره «کاظم معتمدنژاد» منتشر کرده است.

محمدرضا عارف در سرمقاله شماره پنج‌شنبه روزنامه بهار از «خبرنگاران» به عنوان «رمز بقای توسعه» نام برده است.
XS
SM
MD
LG