لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۲

«نسبت دروغ با حفظ نظام اسلامی»


روزنامه‌های جمهوری اسلامی، شرق و آرمان در شماره پنج‌شنبه خود واکنش‌ها به حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس را مورد توجه قرار داده‌اند، و روزنامه بهار نوشته است که «احمدی‌نژاد به مجلس آمد، ‌نشنید و رفت».

سعید لیلاز، کار‌شناس اقتصادی، در سرمقاله روزنامه شرق با تیتر «بهار استثنایی در راه است» به در پیش بودن «بهار سیاه» اشاره کرده و نوشته است که روز چهارشنبه «احمدی‌نژاد گفت که وضعیت فعلی قابل دوام نیست و این به معنای وخامت بیشتر اوضاع است»، و احمد توکلی هم که بعد از او سخنرانی کرد «پیشنهادی داد که حکایت از کوپنی‌ شدن نان داشت».

روزنامه ابتکار طی یادداشتی در شماره پنج‌شنبه به بررسی «نسبت دروغ با حفظ نظام اسلامی» پرداخته و نوشته است که «دروغ» در «شیوه‌های مدیریتی» جمهوری اسلامی با عنوان «حفظ نظام» توجیه می‌شود.

روزنامه خراسان گزارش داده که «هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری» با انتشار بیانیه‌ای اظهارات برخی از چهره‌های وابسته به جناح حاکم درباره میرحسین موسوی و مهدی کروبی را مورد نکوهش قرار داده و «تطهیر» آنها را «خواست دشمنان» توصیف کرده است.

روزنامه قانون خبر داده که روز چهارشنبه شش نفر در شهرهای کرج، مشهد، سبزوار، و سمنان اعدام شدند.

«احمدی‌نژاد به مجلس آمد، ‌نشنید و رفت»

روزنامه‌های بهار، جمهوری اسلامی، شرق و آرمان در شماره پنج‌شنبه واکنش‌ها به حضور محمود احمدی‌نژاد در مجلس را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه بهار با توصیف حضور روز چهارشنبه رئیس دولت در مجلس شورای اسلامی نوشته است که «احمدی‌نژاد به مجلس آمد، ‌نشنید و رفت» و در سخنرانی‌اش نیز «کمی از مقابله با تحریم‌ها گفت، از این‌ که دور زدن‌شان در میان‌مدت به ضرر است و بعد وقتش را به جنگل‌داری و باغبانی و توصیه‌هایی در مورد دامداری و کاشت گل نرگس اختصاص داد»، حتی «از شش‌ میلیون تن بلوط»ی که قدرش را نمی‌دانند و پای درختان می‌افتد گفت. مفصل هم گفت، چنان‌ که انگار سخنرانی‌اش در مجلس بر مبنای «دکترین بلوط» باشد».

این روزنامه همچنین نوشته که محمود احمدی‌نژاد در جریان سخنرانی در مجلس «حرف‌های همیشگی هم زد» و در سخنرانی‌اش «از همین حرف‌های تکراری با لحن احمدی‌نژادی» بود.

روزنامه بهار در عین حال تاکید کرده که سخنرانی احمدی‌نژاد توام با «آرامش غافلگیرکننده»‌ای بود، اما وقتی محمدحسن ابوترابی فرد، نایب‌ رئیس مجلس، برایش نامه نوشت که در مجلس بماند و حرف نمایندگان را بشنود»، پاسخ او «نه» بود و «دستی برای نمایندگان تکان داد و راه خروج در پیش گرفت»، تا به این ترتیب «نماندن» و «نشنیدن» نیز بر «صرف فعل‌های احمدی‌نژاد در مجلس» افزوده شود.

روزنامه جمهوری اسلامی در تیتر یک از «اعتراض شدید نمایندگان به گزارش اقتصادی احمدی‌نژاد در مجلس» خبر داده و نوشته است که «عمده حرف احمدی‌نژاد در مجلس این بود که مجلس قانونی را که بر اساس آن اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها در سال جاری را ممنوع کرده است، با تعامل دولت لغو و اجازه اجرای آن را به دولت بدهد».

روزنامه شرق واکنش شماری از نمایندگان به اظهارات احمدی‌نژاد را منتشر کرده و از قول علی مطهری نوشته است که «ﺳﺨﻨﺎﻥ ﺍﺣﻤﺪﻯ‌ﻧﮋﺍﺩ ﺗﺒﻠﻴﻐﻰ ﺑﻮﺩ» و «ﺳﻮﺍﻝ ﺍﺯ ﺭئﻴﺲ ﺟﻤﻬﻮﺭ ﭘﺎﺑﺮﺟﺎﺳﺖ».

این روزنامه همچنین از قول محمدرضا باهنر خطاب به محمود احمدی‌نژاد نوشته است که «اگر ۴۰۰ هزار تومان یارانه بدهید باید ۵۰۰هزار تومان دیگر از جیب مردم بردارید».

به نوشته روزنامه شرق، غلامرضا مصباحی ‌مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، نیز در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد در مجلس گفته است که «پاره‌ای از طرح‌های پیشنهادی رئیس ‌جمهور که خوب هم بود، مناسب اوایل دولت آینده است؛ نه اواخر این دولت» و «رفع فقر و تامین نیازهای ضروری مردم از اهداف قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بود، ولی با پرداخت یارانه‌های نقدی این اهداف هرگز محقق نشد و معضل فقر رفع نشد و تنها به نفع ثروتمندان شد».

آمنه شیرافکن در تیتر یک روزنامه شرق با عنوان «بفرمایید شام؛ سه‌شنبه نهاد»، گزارش داده که محمود احمدی‌نژاد پس از سخنرانی صحن علنی مجلس شورای اسلامی را ترک کرد و حتی یک دقیقه هم برای شنیدن سخنان مجلسیان وقت نگذاشت»، اما «یکی دو ساعت بعد محمد فروزنده، معاون پارلمانی دولت» نمایندگان مجلس را برای جلسه سه‌شنبه شب در نهاد ریاست جمهوری دعوت کرد تا «درباره مهم‌ترین موضوع‌های جاری کشور گفت‌وگو کنند».

روزنامه آرمان نیز از قول فاضل موسوی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی نوشته است که «هدف سخنان احمدی‌نژاد اجرای فاز دوم هدفمندی» بود، اما «به نظرم حضور او در مجلس جنبه تبلیغاتی هم داشت»، چرا که احمدی‌نژاد «در سخنان خود موضوعی جدید، پیچیده و گره‌گشایی را بیان نکرد و سخنانی را گفت که باید طی ۸ سال دولت ایشان گفته می‌شد و نه حالا که چند ماه بیشتر به پایان دولت نمانده است».

فاضل موسوی تاکید کرده که «آقای احمدی‌نژاد به این امر دقت می‌کند که مردم از او خواهند پرسید مگر قرار نبود ۸ سال پیش پول نفت به سر سفره‌ها بیاید؟ پس چه شد؟»

بهار سیاه در راه است

سعید لیلاز، کار‌شناس اقتصادی، در سرمقاله‌ای با تیتر «بهار استثنایی در راه است» در روزنامه شرق نوشته است که روز چهارشنبه «رئیس ‌جمهور چشم‌انداز تیره‌ای از اقتصاد به مردم داد. هر کسی هم که پشت تریبون مجلس قرار گرفت، این تصویر را تلخ‌تر کرد» و در حالی که «احمدی‌نژاد گفت که وضعیت فعلی قابل دوام نیست و این به معنای وخامت بیشتر اوضاع است»، احمد توکلی هم که بعد از او سخنرانی کرد، «پیشنهاد جالبی داد که حکایت از کوپنی‌ شدن نان داشت».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق نوشته است که مهم‌ترین نتیجه ‌اظهارات روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد در مجلس این است که «اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور خوشایند نیست. تمامی سخنان مطرح شده در صحن علنی مجلس نشان می‌دهد، اقتصاد ایران در ماه‌های پیش رو نحیف‌تر می‌شود» و «تصویر اقتصاد ایران دست‌کم تا خردادماه سال آینده خوب نیست».

سعید لیلاز با اشاره به این که «به دو دلیل» پنج ‌ماه آینده از اهمیت بالایی در اقتصاد ایران برخورد است تاکید کرده که «دلیل اول» این است که «به ‌طور سنتی فصل تورم در اقتصاد ایران از نیمه اسفندماه آغاز می‌شود. دولت در ماه‌های پایانی هر سال، پول قابل‌ توجهی به بازار تزریق می‌کند. قسمت اعظم این پول صرف پرداخت پاداش و عیدی کارکنان دولت می‌شود»، و «دلیل دوم» نیز این که «تمام میوه‌ها و اغلب مواد غذایی مربوط به عید تا پایان فروردین خریداری و مصرف می‌شوند» و «معمولا دولت از این تاریخ به بعد، عرضه مواد خوراکی را آغاز می‌کند که اصطلاحا به آن «بهار سیاه» گفته می‌شود».

این کار‌شناس اقتصادی در عین حال نوشته است که «دولت تا پیش از این کسری موجود در این بخش را از طریق واردات جبران می‌کرد که با توجه به شرایط موجود این امکان در سال آینده چندان امکان‌پذیر نیست» و «از طرفی، از شهریورماه گذشته نقدینگی شتاب بی‌سابقه‌ای گرفته» و «از پاییز نقدینگی هر ماه به‌ طور متوسط هفت تا هشت هزار میلیارد تومان افزایش یافته که آثار منفی آن از اسفند سال‌ جاری تا خرداد آینده رخ می‌نماید».

سعید لیلاز با چنین مقدمه‌ای تاکید کرده که «بیراه نیست بگوییم، بهار استثنایی در راه است»، چرا که «در چنین شرایطی تورم افزایش می‌یابد و به احتمال زیاد تورم در حوزه مواد غذایی یعنی خوراکی‌ها و آشامیدنی افزایش بیشتری را تجربه می‌کند».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق اما درباره دومین نتیجه ‌اظهارات روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد در مجلس نوشته است که «تمامی این اتفاقات اقتصادی با اوج‌گیری مباحث سیاسی همراه می‌شوند. التهابات سیاسی از هم ‌اکنون آغاز شده و تا انتخابات پیش رو، شدت می‌گیرد. این التهابات در کنار تنش‌های اقتصادی همدیگر را تشدید می‌کنند و در صورتی که چاره‌ای برای رخدادهای اقتصادی اندیشیده نشود، احتمال خدشه به حوزه اجتماعی و سیاسی کشور هم افزایش می‌یابد».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق با این توصیف که روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد «حرف خود را زد و مجلس قبول نکرد و مجلسیان هم حرف خود را گفتند و در مقابل دولت هم نپذیرفت» نوشته است که «نحوه گفت‌وگو‌ها به گونه‌ای بود که تعامل و انعطاف دو قوه را بازتاب نمی‌داد، حتی «احمدی‌نژاد سه تا پنج بار نام ابوترابی‌فرد، نایب ‌رئیس مجلس، را به زبان آورد، اما از علی لاریجانی، رئیس مجلس، نامی نبرد» در حالی که «تداوم این وضعیت، در شرایطی که کشور برای عبور از گذرگاه‌ها، نیازمند همدلی قوا و سران قوا می‌باشد قابل تامل است».

نسبت دروغ با حفظ «نظام اسلامی»

روزنامه ابتکار طی یادداشتی در شماره پنج‌شنبه به بررسی «نسبت دروغ با حفظ نظام اسلامی» پرداخته و نوشته است که در «شیوه‌های مدیریتی» جمهوری اسلامی رایج شده و از جمله «آمارهای غیرواقعی از تلاش‌های مدیریتی و یا سازمانی، شیوه‌ای رایج و متعارف است» و «این آمار‌ها به گونه‌ای ارائه می‌شوند که‌ گاه برق حیرت را از دیدگان می‌ربایند ولی توخالی و پوچ از کار در می‌آیند».

عباس صالحی در این یاداشت با اشاره به این سخن عبدالله جوادی آملی از مراجع قم که گفته «اگر ما با مردم درست بگوییم، آن‌ چه هست بگوییم، آن‌ چه نیست نگوییم، هرگز این نظام آسیب نمی‌بیند»، نوشته است که «این سخنان، فاصله‌ای روشن با دعاوی و رویکرد کسانی دارد که به تفسیر خاص از این که «حفظ نظام اسلامی از اوجب واجبات است» می‌پردازند» و «دروغ‌گویی و دروغ‌پردازی را در مسیر حفظ نظام اسلامی، ترویج، تصحیح و توجیه می‌کنند».

یادداشت‌نویس روزنامه ابتکار موارد متعددی از «توجیه دروغگویی برای حفظ نظام» را برشمرده و با تاکید بر این که «وعده‌های شیرین اما دروغ، شیوه‌ای دیگر از مدیریت رایج است»، نوشته است که «در این سیستم، احاله به آینده‌ای فریبنده صورت می‌گیرد، سراب‌هایی که معمولا به واقعیت نمی‌پیوندند»، و علاوه بر این «تعارفات و تملقات دروغین، روشی متداول است» تا آنجا که «آدم‌های فرودست برای فرادستان، تعابیری را به کار می‌گیرند که بوی گند چاپلوسی و دروغ از آن به آسمان می‌رسد».

عباس صالحی همچنین از «کتمان حقایق و رخدادهای اجتماعی به عنوان شیوه دیگری برای دروغ‌پردازی در جمهوری اسلامی نام برده و نوشته است که «کتمان حقایق و رخدادهای اجتماعی در دو شیوه رخ می‌نماید،‌ گاه در سانسور مطلق و ‌گاه در ارائه تصویری غلط و نادرست از آن».

یادداشت‌نویس روزنامه ابتکار از «مبالغه و اغراق»، «ریا» به عنوان «گونه‌ای از دروغ رفتاری»، «نقل مسموعات و احتمالات به صورت خبر قطعی و قاطع» به عنوان انواع دیگر دروغ رایج در «شیوه‌های مدیریتی» جمهوری اسلامی نام برده و نوشته است که در این شیوه مدیریتی البته «دشمنان، مخالفان و رقبا حریم و حرمت اخلاقی ندارند» و «از این رو به راحتی درباره «غیرخودی‌ها» می‌توان نسبت‌هایی داد که یا کلا دروغ‌اند یا با حق و باطل درهم آمیخته‌اند و تصویر مشوب و مشوشی را درباره ایشان ساخته و پرداخته‌اند».

روزنامه ابتکار با اشاره به این که «تبصره «ضرورت» و «اضطرار» به عنوان مجوز «دروغ» هم در مباحث اخلاقی و هم در متون فقهی مباحثات پُر دامنه‌ای دارد»، نوشته است که «اما با فرض پذیرش اصل تبصره، متاسفانه هم در حوزه زندگی اجتماعی و هم در عرصه مدیریت سیاسی، این تبصره به جای قانون نشسته و حکومت می‌کند»، و «هم افراد با یکدیگر به راحتی دروغ می‌گویند» و دروغ «در عرصه زندگی مدیران سیاسی و اجتماعی، چونان تفسیری مرسّع از ضرورت و اضطرار رایج می‌نماید. تفسیری که به هیچ گونه با اصول اخلاقی- فقهی سازگاری نمی‌یابد».

روزنامه ابتکار همچنین نوشته است که در جمهوری اسلامی از «نشاط‌آفرینی و امیدزایی» «مجوز دیگری برای دروغ‌پردازی شده است» و «برخی از مدیران، تصور می‌کنند که حق دارند برای رفع یأس و افسردگی اجتماعی، از حال و آینده تصویری ارائه کنند که بتوانند امیدآفرین باشد»، در حالی که حتی ناصر مکارم شیرازی از مراجع نزدیک به جناح حاکم نیز تاکید کرده که «ایجاد نشاط مجوز دروغ گفتن نیست».

هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری: تطهیر موسوی و کروبی خواست دشمنان است

روزنامه خراسان گزارش داده که «هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری» با انتشار بیانیه‌ای اظهارات برخی از چهره‌های وابسته به جناح حاکم درباره بی‌گناهی میرحسین موسوی و مهدی کروبی را مورد نکوهش قرار داده و آن را «خواست دشمنان» توصیف کرده است.

در پی اظهارات حبیب‌الله عسگراولادی و مرتضی نبوی دو تن از چهره‌های نزدیک به موتلفه اسلامی مبنی بر این که «موسوی و کروبی را فتنه‌گر نمی‌دانیم»، روزنامه خراسان گزارش داده که روز چهارشنبه «دبیرخانه مجلس خبرگان رهبری» با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد که «هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبرى، جریان تطهیر یا تخفیف جرم سران فتنه و فتنه‌گران را خواست دشمنان انقلاب اسلامی می‌داند» و «هرگز دوستداران انقلاب به دنبال آن نبوده و نخواهند بود».

هیئت رئیسه مجلس خبرگان همچنین تاکید کرده که «همگان» باید درباره «اظهار نظری که موجب سوء استفاده دشمنان اسلام شده و یا باعث تردید در جامعه ولایی می‌شود» مراقب کنند.

به نوشته روزنامه خراسان، هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری همچنین اعلام کرده که استفاده از «واژه انتخابات آزاد» و حتی «کلیدواژگانی از این دست» را «در راستای توطئه در اصل انتخابات، تلقی می‌کند»، چرا که علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی «نسبت به آن هشدار» داده و تاکید کرده که «هرگونه التهاب‌آفرینی و ایجاد بی‌ثباتی سیاسی و اقتصادی را در جهت اهداف سوء دشمن» ارزیابی می‌کند و «قابل گذشت نیست».

روزنامه خراسان همچنین بحران اقتصادی در ایران را ناشی از «توطئه‌های دشمن به ویژه در عرصه فشارهای اقتصادى» توصیف و اعلام کرده راهکار برون‌رفت از این بحران «اجرای رهنمودهای مقام رهبری به‌ویژه راهکارهای اقتصاد مقاومتی» است.

اعدام شش نفر در چهار شهر

روزنامه قانون خبر داده که روز چهارشنبه شش نفر در شهرهای کرج، مشهد، سبزوار، و سمنان اعدام شدند که «حکم پنج تن از اعدامیان در زندان و حکم چهارمین محکوم به مرگ در ملاءعام در سبزوار اجرا شد».

این روزنامه اتهام دو نفر از اعدام‌شدگان را «قتل»، اتهام دو نفر را «تجاوز به عنف» و اعدام دو تن دیگر را «قاچاق مواد مخدر» اعلام کرده است.

به نوشته روزنامه قانون، نخستین اعدامی روز چهارشنبه زندان رجایی‌شهر کرج، جوانی ۲۰ ساله بود که به همراه دو دوست دیگرش در آبان سال ۸۷ یک پیرزن را در حین سرقت کشته بود، و دومین اعدامی این زندان نیز در سال ۸۶ یک تاجر آهن را به دلیل اختلاف حساب از پا در آورده بود.

این روزنامه «سومین اعدامی» را جوانی معرفی کرده که دو سال پیش در مشهد و در حین سرقت از یک خانه زنی را مورد تجاوز قرار داده بود.

روزنامه قانون همچنین اتهام چهارمین اعدامی را که صبح چهارشنبه در سبزوار و با حضور چهار هزار نفر در ملاء عام اعدام شد «تجاوز به عنف» عنوان کرده و نوشته که او و دو همدستش به زنی در ماه رمضان سال جاری تجاوز کرده بود. این روزنامه از قول غلامعلی صادقی دادستان عمومی و انقلاب مشهد نوشته است که «حکم ۷۴ ضربه شلاق دو همدست او نیز پس از اعدام متهم ردیف اول در چهارراه بیهقی سبزوار اجرا شد».

به نوشته روزنامه قانون، دو نفر هم سحرگاه چهارشنبه به اتهام قاچاق مواد مخدردر زندان سمنان به دار آویخته شدند.

روزنامه قانون از میان اسامی شش اعدامی بیست و هفتم دی‌ماه فقط اسامی دو نفری که به اتهام قاچاق مواد مخدر در سمنان اعدام شدند را با حروف اختصاری «م-ش» و «م ـ ف» اعلام کرده و اشاره‌ای به اسامی چهار اعدامی دیگر نکرده است.
XS
SM
MD
LG