لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۷

گردان‌های قسام حماس «تحت امر ایرانند»


روزنامه خراسان خبر داده است که جواد کریمی قدوسی از فرماندهان پیشین سپاه پاسداران و عضو فعلی کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفته است که «گردان‌های قسام تحت امر جمهوری اسلامی هستند، نه تحت امر خالد مشعل و اسماعیل هنیه».

روزنامه‌های آرمان و خراسان گزارش داده‌اند که «طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها» و «طرح تغییر روش انتخابات اعضای شورای شهر» در دستور کار دو کمیسیون مجلس قرار گرفته است.

روزنامه کیهان از برکناری علی اشرف نوری از معاونت سیاسی سپاه پاسداران و تغییر دوباره «معاون سیاسی» سپاه پاسداران در کمتر از یک سال خبر داده است.

روزنامه‌های اعتماد، قانون و آرمان عکس یک شماره پنج‌شنبه را به اسفندیار رحیم مشایی پدر عروس و رئیس دفتر محمود احمدی‌نژاد و دفاعش از دولت اختصاص داده‌اند. روزنامه اعتماد نوشته است که اسفندیار رحیم مشایی در پیش‌بینی آینده گفته است که «سال آینده، سال شکوفایی بزرگ و انتخابات پرشور است».

روزنامه فرهیختگان در تیتر یک شماره پنج‌شنبه گزارشی از «سرنوشت نامعلوم ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پرداختی به بانک‌ها» منتشر کرده است.

روزنامه آرمان از «ﺁﻣﺎﺩﻩ‌ﺑﺎﺵ ﻧﻔﺘﯽ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎﺭﺱ» گزارش داده و نوشته است که «در پی ﻃﻮﻓﺎﻥ ﻭ ﺑﺎﺭﻧﺪﮔﯽ ﺷﺪﻳﺪ ﺩﺭ ﺧﻠﻴﺞ ﻓﺎﺭﺱ ﻭ ﺍﻳﺠﺎﺩ ﺣﺎﻟﺖ ﺁﻣﺎﺩﻩ‌ﺑﺎﺵ، ﺗﺨﻠﻴﻪ ﺗﺎﺳﻴساﺕ، ﻣﺨﺎﺯﻥ ﻭ ﺍﺳﮑﻠﻪ‌ﻫﺎﯼ ﭘﺎﻳﺎﻧﻪ ﻧﻔﺘﯽ ﺧﺎﺭﮎ ﺍﺯ ﺁﺏ ﺑﺎﺭﺍﻥ» ﺍﻧﺠﺎﻡ شده و «ﺻﺎﺩﺭﺍﺕ ﻧﻔﺖ ﺍﻳﺮﺍﻥ ﭘــﺲ ﺍﺯ ﻭﻗﻔﻪ‌ﺍﯼ ﭼﻨﺪﺳﺎﻋﺘﻪ» بار دیگر آغاز شده است.

روزنامه جام جم از «ﺭﻭﺯ ﺳﺮﻧﻮﺷﺖ‌ﺳﺎﺯ ﻓﻠﺴﻄﻴﻦ ﺩﺭ ﺳﺎﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ» خبر داده و نوشته است که محمود ﻋﺒــﺎﺱ، ﺭﺋﻴﺲ ﺗﺸﻜﻴﻼﺕ ﺧﻮﺩﮔﺮﺩﺍﻥ ﻓﻠسطین، ﻗﺮﺍﺭ ﺍﺳﺖ ﺍﻣﺮﻭﺯ پنج‌شنبه ﺍﺯ ﻣﺠﻤﻊ ﻋﻤﻮﻣی ساﺯﻣﺎﻥ ﻣﻠﻞ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ ﺟﺎﻳﮕﺎﻩ ﻓﻠﺴــﻄﻴﻦ ﺭﺍ ﺍﺯ ﻳــک «ﻧﻬﺎﺩ ﻧﺎﻇﺮ» ﺑﻪ «ﻛﺸﻮﺭ ﻧﺎﻇﺮ ﻏﻴﺮﻋﻀﻮ» ﺍﺭﺗﻘﺎ ﺩﻫﺪ.

گردان‌های قسام تحت امر ایرانند؛ نه تحت امر خالد مشعل و اسماعیل هنیه

روزنامه خراسان خبر داده است که جواد کریمی قدوسی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم گفته است که «گردان‌های قسام تحت امر جمهوری اسلامی هستند».

به نوشته این روزنامه، جواد کریمی قدوسی از فرماندهان سپاه پاسداران و فرمانده سابق بسیج استان خراسان طی سخنانی در «حوزه بسیج امام حسین مشهد» گفت که «گردان‌های قسام گردان‌های بسیجی تحت امر ایرانند، نه تحت امر اسماعیل هنیه و خالد مشعل» تا «اگر روزی کشورهایی خواستند رهبران فلسطین را بخرند، این گردان‌ها تحت امر ایران باشند».

روزنامه خراسان همچنین از قول نماینده مشهد در مجلس نهم نوشته است که «۵۰ هزار موشک و هزاران موشک ضد تانک به غزه محاصره شده فرستادیم»، چون از آنها «اگر دفاع نکنیم باید در خیابان‌های مشهد تلفات بدهیم».

جواد کریمی قدوسی درباره سوریه و حمایت تسلیحاتی و نظامی جمهوری اسلامی از بشار اسد نیز گفته است که «سوریه هم قرار بود به گمان صهیونیسم، ظرف چند روز جمع شود اما بسیج در سوریه تشکیل شد» و «شیعیان مسلح شده‌اند و نیروهایی قوی‌تر از حزب‌الله لبنان در سوریه در حال تشکیل است».

«تغییر روش انتخابات شورا‌ها در تهران و کلان‌شهر‌ها» در دستور کار جناح حاکم

روزنامه‌های آرمان و خراسان گزارش داده‌اند که «طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها» و «طرح تغییر روش انتخابات اعضای شورای شهر» در دستور کار دو کمیسیون مجلس قرار گرفته است.

محمدابراهیم رضایی، نایب رئیس کمیسیون شوراهای مجلس نهم، به روزنامه آرمان گفته است که «کارهای نهایی طرح اصلاح قانون انتخابات شورا‌ها در کمیسیون شورا‌ها انجام شده و بعد از ارائه طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست ‌جمهوری به صحن علنی ارائه می‌شود».

به گفته این عضو کمیسیون شوراهای مجلس، «بر اساس آیین‌نامه قبلی انتخابات شورا‌ها باید یک ماه زود‌تر از انتخابات ریاست‌ جمهوری برگزار ‌شود»، اما «این برنامه هنوز نهایی نشده و طی هفته آینده جمع‌بندی‌های خوبی در این زمینه ارائه خواهد شد».

همزمان حسین طلا، نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس، نیز طی گفت‌و‌گو با روزنامه خراسان گفت که «کمیسیون اجتماعی مجلس طرحی را تصویب کرد که در صورت تصویب نهایی شدن در صحن علنی مجلس و تایید شورای نگهبان نحوه انتخاب اعضای شوراهای کلان‌شهر‌ها تغییر می‌کند».

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس همچنین گفت که «اگر این مصوبه نهایی شود، آن چیزی که در روز انتخابات شورا‌ها در تهران برگزار می‌شود انتخابات در محلات است» و «بعد از دو هفته شورای منطقه انتخاب می‌شود» و «از هر منطقه رئیس منطقه عضو شورای کلان‌شهر خواهد بود».

به نوشته روزنامه خراسان، وقتی از رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس نهم پرسیده شد که «در حال حاضر چه کلان‌شهرهایی در کشور دارای ویژگی‌های مورد نظر این مصوبه هستند»، او پاسخ داد که «در حال حاضر فقط تهران این ویژگی را داراست».

تصویب «تغییر روش انتخابات شورا‌ها» در کمیسیون اجتماعی مجلس در حالی صورت گرفت که تاکنون «اعضای شورای شهر با رای مستقیم مردم انتخاب می‌شدند».

سرنوشت همچنان نامعلوم ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پرداختی به بانک‌ها

روزنامه فرهیختگان در تیتر یک شماره پنج‌شنبه گزارشی از «سرنوشت نامعلوم ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار پرداختی به بانک‌ها» منتشر کرده است.

این روزنامه نوشته است که «بانک مرکزی ۴۲ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار را به عنوان تنخواه در اختیار بانک‌ها گذاشت تا تقاضای ارزی را پاسخ دهند»، اما «با گذشت مدت‌ها از این ماجرا و پیامدهای آن از جمله برداشت شبانه بانک مرکزی از حساب بانک‌ها به بهانه وصول تنخواه»، «سرنوشت این پول همچنان نامعلوم است».

روزنامه فرهیختگان تاکید کرده است که «بانک‌ها رغبتی ندارند که گزارش چگونگی هزینه این پول کلان را ارائه کنند» و «حتی بانک مرکزی نیز گزارشی از این رخداد نداده است» تا «مشخص شود چه مقدار از این پول توسط بانک‌ها بازگردانده شده است».

در این باره عزت الله یوسفیان ملا نماینده مجلس شورای اسلامی گفته است که «در این ماجرا هم بانک مرکزی و هم ۱۸ بانک دریافت‌کننده این ارز‌ها تخلف کرده‌اند».

روزنامه فرهیختگان در عین حال نوشته است که «بانک‌ها هم ادعاهای خود را دارند و مدعی‌اند ارزی را که بانک مرکزی در اختیار آنها گذاشته برای ثبت سفارش کالا به واردکنندگان اختصاص داده و استفاده دیگری از آن نکرده‌اند».

دو بار تغییر معاون سیاسی سپاه در یک سال

روزنامه کیهان از برکناری علی اشرف نوری و تغییر دوباره «معاون سیاسی» سپاه پاسداران در کمتر از یک سال خبر داده و نوشته است که «علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، طی حکمی سرهنگ پاسدار رسول سنایی راد را به سمت معاون سیاسی سپاه منصوب کرد».

به نوشته این روزنامه، مراسم آیین تودیع و معارفه معاون سیاسی سپاه پاسداران نیز روز چهارشنبه با حضور علی سعیدی نماینده ولی فقیه در سپاه، معاونین نمایندگی ولی فقیه، مسئولین ادارات معاونت سیاسی و مدیران سیاسی نیروهای چندگانه سپاه برگزار شد.

علی سعیدی نماینده علی خامنه‌ای در سپاه پاسداران در این مراسم «با قدردانی از علی اشرف نوری، سرهنگ پاسدار رسول سنایی راد را به عنوان معاون سیاسی سپاه معرفی کرد».

علی اشرف نوری در آذرماه سال ۹۰ به سمت «معاون سیاسی» نمایندگی ولی فقیه در سپاه پاسداران منصوب و جایگزین یدالله جوانی شده بود.
XS
SM
MD
LG