لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۵

اژه‌ای: «فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران غیرقانونی است»


روزنامه‌های شرق و ایران از ﺍنتقاد حسن روحانی ﺍز عملکرد دولت قبل خبر داده و از قول رئیس جمهوری اسلامی نوشته‌اند: «دولت رﺍ با ﺁمار دهشتناکی تحویل گرفتم.»

روزنامه اعتماد از «جدال وزرای فعلی و سابق اقتصاد» درباره «خزانه خالی» گزارش داده است.

روزنامه جوان نزدیک به سپاه پاسداران هم در تیتر یک بر شدت گرفتن «جنگ آماری دولت دهم و یازدهم» تاکید کرده و طی یادداشتی حسن روحانی و مقام‌های دولت یازدهم را به انتشار «آمار سیاه» برای زمینه‌سازی «جام زهر» متهم کرده است.

مهدی تقوی اقتصاددان اما در سرمقاله روزنامه شرق تاکید کرده است که «نتیجه هشت ‌سال دولت احمدی‌نژاد این شد که دولت ورشکسته‌ای تحویل روحانی شود که سال‌ها برای آبادانی آن باید دوید.»

روزنامه اعتماد از قول سخنگوی قوه قضائیه خبر داده است که «موضوع دختران موسوی از سوی وزارت اطلاعات پیگیری می‌شود»، و روزنامه رسالت در تیتر یک از قول غلامحسن محسنی اژه‌ای تاکید کرده است که «فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران غیرقانونی است».

سرپرست دﺍنشگاه علامه طباطبایی در گفت‎و‎گو با روزنامه آرمان از «بازگشت دو استاد اخراج شده و ۱۲ دانشجوی ستاره‌دار به این دانشگاه» خبر داده است. حسین سلیمی همچنین جمع‌آوری دوربین‌های مداربسته و لغو تفکیک جنسیتی را «خارج از اختیار خود» عنوان کرده است.

روزنامه آرمان ضمن انتشار گزارشی درباره «توقیف روزنامه بهار»، از محمدرضا عارف به دلیل «انکار» ارتباطش با این روزنامه انتقاد کرده و پرسیده که آیا «انکار عارف، سرمایه‌ای برای تضمین رسیدن او به ریاست مجلس» است؟

حسن روحانی: دولت رﺍ با ﺁمار دهشتناکی تحویل گرفتم

روزنامه‌های شرق و ایران از ﺍنتقاد حسن روحانی ﺍز عملکرد دولت قبل خبر داده و از قول رئیس جمهوری اسلامی نوشته‌اند: «دولت رﺍ با ﺁمار دهشتناکی تحویل گرفتم.»

به نوشته روزنامه شرق، حسن روحانی روز دوشنبه طی سخنانی در چهارمین کنگره سراسری خانه کشاورز با اشاره به این که «در سال‌های گذشته بهترین شرایط درآمد ارزی را داشتیم و سالانه حدود صد میلیارد دلار از درآمد ارزی برخوردار بودیم» گفت که اکنون باید پرسید «این پول‌ها کجا سرمایه‌گذاری شده است؟»

با چنین درآمدی «چطور در این فرصت طلایی نتوانستیم بخش‌های مختلف به‌خصوص حوزه کشاورزی را احیا کنیم و در همین دوره است که آب‌های زیرزمینی افت می‌کند، زمین شور و شورتر می‌شود، دریاچه ارومیه زیبا خشک می‌شود و زاینده‌رود زیبا به خشک‌رودی تبدیل می‌شود و دیگر نگویم از هامون و کارونش».

به نوشته این روزنامه، حسن روحانی همچنین گفت: «زمانی که مسئولیت را برعهده گرفته با آمار و ارقام دهشتناکی مواجه شده است».

روزنامه ایران، ارگان مطبوعاتی دولت، نیز در تیتر شماره هفتم آبان‌ماه ضمن انتشار سخنان حسن روحانی درباره «آمار تکان‌دهنده از کشاورزی دولت سابق»، از قول رئیس جمهوری اسلامی از «بدهی‌های ۱۳۰۰ میلیارد تومانی به کشاورزان بابت کود، خرید ۷٫۵ میلیون تن گندم از خارج و مهم‌تر از آن کم‌آبی» به عنوان بخشی از میراث دولت احمدی‌نژاد در بخش کشاورزی یاد کرده است.

جدال بر سر خزانه خالی

روزنامه اعتماد از «جدال وزرای فعلی و سابق اقتصاد» درباره «خزانه خالی» گزارش داده است.

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «طی یکی، دو هفته اخیر آمارها و برآوردهای مختلفی از وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور میان مقامات دولت یازدهم و برخی مسئولان دولت قبل رد و بدل شد»، نوشته است: «در این میان، موضوع حجم ذخایر ارزی کشور و موجودی منابع صندوق توسعه ملی، در راس این اخبار قرار داشت، و شروع این مجادله از آنجا آغاز شد که محمود بهمنی به دنبال اظهارات رئیس ‌جمهور درباره وضعیت ذخایر ارزی کشور درصدد پاسخ‌گویی به این اظهارات و دفاع از سیاست‌های پولی دولت دهم برآمد».

به نوشته این روزنامه، به مرور پای دیگر مردان اقتصادی دولت یازدهم و برخی مسئولان دولت سابق نیز به موضوع باز شد تا این که شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت دهم برای دفاع از عملکرد سال‌های قبل خود و همراهانش در قوه مجریه، راهی تلویزیون شد و «موجودی خزانه کشور تا نیمه نخست مردادماه سال جاری چیزی بالغ بر ۱۶۲۳ میلیارد تومان اعلام شد که به گفته شمس‌الدین حسینی این رقم با رشد ۷۶ درصدی نسبت به سال پیش از آن همراه بوده است».

روزنامه اعتماد در عین حال گزارش داده است که علی طیب‌نیا وزیر اقتصاد در دولت روحانی اظهارات شمس‌الدین حسینی را بی‌پاسخ نگذاشت و روز دوشنبه در جریان همایشی اعلام کرد که برخی افراد، منابع کشور را با ذخایر ارزی بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی اشتباه می‌گیرند.

به گزارش این روزنامه، علی طیب‌نیا همچنین گفت که «منظور درآمدها و هزینه‌های عمومی دولت است» و در سال جاری «از ۲۱۰ هزار میلیارد تومان منابعی که در قانون بودجه سال جاری پیش‌بینی شد تا پایان سال حداکثر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مبلغ قابل وصول است و این به آن معناست که کل منابع بودجه کفایت هزینه‌های جاری دولت را که ۱۲۸ هزار میلیارد تومان است نمی‌کند».

دولت ورشکسته تحویل روحانی شد

مهدی تقوی، اقتصاددان، نیز در سرمقاله شماره سه‌شنبه روزنامه شرق نوشته است: «اقتصاد ایران به وضعیت وحشتناکی رسیده است. دولت قبلی به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی ایران، پنهان‌کاری آماری را در پیش گرفت و حالا که دولت جدید، زمام امور را به دست گرفته، با انتشار آمار جدید وخامت اوضاع اقتصادی ایران بیش از هر لحظه دیگری رخ می‌نماید».

این اقتصاددان نوشته است: «رشد اقتصادی سال ۹۱ به منفی ۵٫۸ درصد رسیده و انتظار می‌رود رشد منفی اقتصادی تا پایان سال ‌جاری ادامه پیدا کند؛ هرچند دیگر شدت آن مانند سال گذشته نخواهد بود» و از سوی دیگر «نرخ بیکاری ۱۲٫۲ درصد است که بیکاری جوانان دو برابر این رقم و بیکاری در فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تا چهار برابر بیکاری کل کشور است».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق با تاکید بر این که «تورمی که در دولت خاتمی نزدیک به تک‌رقمی‌ شدن بود در دولت‌های محمود احمدی‌نژاد اوج گرفت به‌ طوری که هم ‌اکنون به ۴۰ درصد رسیده است»، یادآوری کرده است که «علاوه بر این، هزاران میلیاردها تومان بدهی برای دولت یازدهم به‌جامانده که تنها یک فقره‌اش حدود ۱۸۳هزار میلیارد تومان است».

به نوشته مهدی تقوی، در مقابل «وضعیت وحشتناک اقتصاد ایران»، اکنون دولت روحانی «خزانه‌ای دارد که خالی است در حالی‌ که بر اساس یکی از تعهداتی که دولت دهم بر دوشش گذاشته، باید ماهانه سه‌ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بابت پرداخت یارانه نقدی به سرپرستان خانوار بپردازند».

سرمقاله‌نویس روزنامه شرق با اشاره به این که «با این چند عدد و رقم که مربوط به وضعیت شاخص‌های کلان اقتصادی است می‌توان به این نکته پی برد که دولت روحانی ویرانه‌ای را تحویل گرفت»، تاکید کرده است که محمود احمدی‌نژاد «کوچک‌ترین اطلاعی از اقتصاد نداشت و به ‌نظر کارشناسان اقتصادی هم اهمیتی نمی‌داد» و نتیجه هشت‌ سال دولت او این شد که «دولت ورشکسته‌ای تحویل روحانی شود که سال‌ها برای آبادانی آن باید دوید».

«جیغ بنفش آماری» برای تکرار «جام زهر»

روزنامه جوان، نزدیک به سپاه پاسداران، ضمن انتشار گزارش مفصلی درباره آن چه «جنگ آماری دولت دهم و یازدهم» توصیف کرده، طی یادداشتی با تیتر «جیغ بنفش آماری برای چیست؟»، حسن روحانی و دیگر مقام‌های دولت یازدهم را متهم کرده است که این روزها «اعلام آمارهای سیاه را در دستور کار» خود قرار داده‌اند و «چنان از آمارها سخن می‌گویند، تو گویی کارشناسانی از خارج مرزها هستند که با ورود در دولت با شبیخون آمارهای زهرآگین مواجه شده‌اند».

این روزنامه همچنین نوشته است که حسن روحانی با «شناخت وضعیت موجود پای به عرصه انتخابات گذاشته بود» و قرار بود «با روحیه انقلابی و استفاده از تجارب خود گرهی از گره‌های موجود بازکنند و باری از دوش مردم بردارند».

روزنامه جوان به طور ضمنی هدف حسن روحانی و دیگر مقام‌های دولت یازدهم از انتشار آمارهای اقتصادی را به سیاست خارجی دولت را نوشاندن «جام زهر» به رهبر جمهوری اسلامی توصیف کرده و نوشته است: «اگر قرار باشد کسانی که با گزارشات منفی منجر به خوردن جام زهر شدند، همچنان در فضای کنونی به ارائه گزارشات منفی خود ادامه دهند نباید انتظار تحولی داشت».

سخنگوی قوه قضائیه: موضوع دختران موسوی از سوی وزارت اطلاعات پیگیری می‌شود

روزنامه اعتماد از قول سخنگوی قوه قضائیه خبر داده است که «موضوع دختران موسوی از سوی وزارت اطلاعات پیگیری می‌شود»، و روزنامه رسالت در تیتر یک از قول غلامحسن محسنی اژه‌ای تاکید کرده است که «فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران غیرقانونی است».

روزنامه اعتماد گزارش داده است که روز دوشنبه غلامحسین محسنی‌اژه‌ای سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر این که «در هفته گذشته برای دختران میرحسین موسوی حادثه‌ای رخ داد، آیا شکایتی از طرف دختران این شخص به دستگاه قضایی ارجاع شده است و این که آیا قوه قضاییه به این مسئله ورود پیدا کرده یا نه؟» گفت: «امروز هم از دادسرا و هم از نیروی انتظامی جویای این ماجرا شدم و فهمیدم تاکنون شکایتی صورت نگرفته است؛ لذا وزارت اطلاعات موضوع را پیگیری می‌کند».

به نوشته این روزنامه، محسنی اژه‌ای همچنین در واکنش به سخنان اخیر برخی از اعضای حزب مشارکت درباره آغاز دور تازه فعالیت این حزب گفت: «حزب مشارکت مجاز به فعالیت نیست، حکم صادر شده و به کمیسیون ماده ۱۰ هم ابلاغ شده است و این حزب تحت هیچ عنوان مجاز به هیچ گونه فعالیت حزبی و تشکیلاتی نیست و در صورت هر گونه فعالیت با آن برخورد می‌شود».

روزنامه اعتماد همچنین از قول سخنگوی قوه قضائیه از «تشکیل پرونده برای نعیمه اشراقی در دادستانی تهران» خبر داده و نوشته است که «توهین برخی مداحان به اکبر هاشمی‎ رفسنجانی نیز در حال بررسی است».

محسنی اژه‌ای در عین حال درباره زمان برگزاری دادگاه متهمان به قتل ستار بهشتی وبلاگ‌نویسی که یک سال پیش بازداشت و در بازداشتگاه کشته شد، گفت که «بعید می دانم وقتی برای پرونده ستار بهشتی تعیین شده باشد».

روزنامه رسالت نیز در تیتر یک شماره دوشنبه از قول سخنگوی قوه قضائیه نوشته است: «فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران غیرقانونی است».

به نوشته این روزنامه، غلامحسین محسنی اژه‌ای در نشست خبری ششم آبان‌ماه خود با تاکید بر ممنوع بودن فعالیت انجمن صنفی روزنامه‌نگاران ایران گفت: «در موضوع انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تصمیم همان تصمیم قبلی است و آنها حق فعالیت ندارند و اگر فعالیتی کنند دادستان با آنها برخورد می‌کند».

سرپرست دﺍنشگاه علامه: اختیار برداشتن تفکیک جنسیتی و دوربین‌های مداربسته را ندارم

سرپرست دﺍنشگاه علامه طباطبایی در گفت‎و‎گو با روزنامه آرمان از «بازگشت دو استاد اخراج شده و ۱۲ دانشجوی ستاره‌دار به این دانشگاه» خبر داده است. حسین سلیمی همچنین جمع آوری دوربین‌های مداربسته و لغو تفکیک جنسیتی را «خارج از اختیار خود» عنوان کرده است.

سرپرست دانشگاه علامه درباره بازگشت دانشجویان اخراجی به این روزنامه گفته است: «۲۱ الی ۲۲ نفر از دانشجوهای اخراجی و ستاره‌دار برای بازگشت به دانشگاه تا به حال مراجعه کرده‌اند که از این تعداد ۱۲ الی ۱۳ نفرشان به دانشگاه برگشته‌اند بقیه نیز به دلایل مسائلی غیر از نهاد دانشگاه هنوز به دانشگاه برنگشته‌اند».

حسین سلیمی همچنین درباره وضعیت استادان اخراج‌شده نیز گفته است که «۶ الی ۷ نفر از اساتید از دانشگاه اخراج شده بودند که دو نفراز آنها به کلاس‌های درس برگشته‌اند»، و شمار بیشتری استاد نیز بازنشسته شده بودند که «استادان بازنشسته به دانشگاه برمی‌گردند».

به نوشته این روزنامه، سرپرست دانشگاه علامه درباره "رشته‌های حذف شده از دانشگاه" نیز گفت که «حدود یک سال طول می‌کشد تا رشته‌های حذف شده برگردند، اما رشته‌هایی مانند مطالعات زنان و مطالعات فرهنگی در سطح کارشناسی ارشد سال دیگر دانشجو می‌گیرند».

روزنامه آرمان همچنین خبر داده است که حسین سلیمی روز دوشنبه در جلسه شنود و پاسخ خود با دانشجوان دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی ضمن توضیحاتی درباره دوربین‌های مداربسته، تفکیک جنسیتی، بازگشت اساتید اخراجی و دانشجوهای ستاره‌دار گفت: «ایجاد تفکیک جنسیتی به شیوه کنونی در دانشگاه بخش‌نامه از بالا به دانشگاه است و باید در راستای رفع تفکیک‌ها ابتدا شورای‌عالی انقلاب فرهنگی این سیاست‌گذاری را تغییر دهد».

به نوشته این روزنامه، سرپرست دانشگاه علامه درباره «ورود به حریم خصوصی دانشجویان با استفاده از دوربین‌هایی که به داخل و خارج از محیط دانشگاه احاطه دارد» هم گفت: «جمع‌آوری دوربین‌های مداربسته در دانشکده‌ها جزو اختیارات من نیست، اما به دانشجوها اطمینان می‌دهم که برای شما از کانال دوربین‌ها دیگر مشکلی پیش نیاید».

سلیمی همچنین گفت که ۹۴ نفر «خارج از روال اداری آخر مدیریت سابق استخدام شدند»، اما از این تعداد دو سوم تقاضای خود را برای استخدام را لغو کرده‌اند، اما «۲۴ نفر از آنها استادیار هستند و با درخواست گروه‌های علمی وارد شده‌اند که اگر سال بعد نیز مورد تایید گروه قرار بگیرند می‌توانند به کارشان ادامه دهند».

بازتاب‌های متفاوت توقیف روزنامه بهار

روزنامه آرمان ضمن انتشار گزارشی درباره «توقیف روزنامه بهار» نوشته است: «روزنامه بهار روز دوشنبه با حکم هیئت نظارت بر مطبوعات و به دلیل انتشار یادداشتی با عنوان "امام؛ پیشوای سیاسی یا الگوی ایمانی؟" توقیف شد.»

این روزنامه با تاکید بر این که «روزنامه بهار را همگان به عنوان رسانه محمدرضا عارف می‌شناسند و او هم تا یک هفته قبل این انتساب را رد نمی‌کرد» نوشته است که در چند روز گذشته و با افزایش حملات و انتقادات به روزنامه بهار «توقع مخاطبان اصلی این روزنامه حمایت حامیان بود که عکس آن را مشاهده کردند و محمدرضا عارف در جلسه شورای مشورتی بنیاد امید ایرانیان گفت: «انتشار این مقاله آن هم در آستانه عید غدیرخم به دلیل سهل‌انگاری متولیان این رسانه موجب ناراحتی جامعه متدینین و شیفتگان امام علیشده است و اینجانب هم بعد از خواندن این مقاله بسیار متأثر شدم».

به نوشته این روزنامه، محمدرضا عارف همچنین گفت که «شخصا صاحب رسانه‌ای نیستم و تنها مطالبی که در سایت شخصی من منتشر می‌شود مورد تایید است».

روزنامه آرمان با طرح این پرسش که آیا «انکار عارف سرمایه‌ای برای تضمین رسیدن او به ریاست مجلس» است، تاکید کرده است که «از نکات عجیب اظهارات عارف این است که هیچ دفاعی از روزنامه‌نگاران این روزنامه نکرده و فقط سعی کرده خود را از آسیب‌های این جنجال دور نگه دارد».

روزنامه کیهان که تحت نظر نماینده علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی منتشر می‌شود سی و پنج سال پس از انقلاب علی‌اصغر غروی نویسنده مقاله‌ای که منجر به توقیف روزنامه بهار شد را به «ارتباط با رئیس اداره سوم ساواک» متهم کرده است.

روزنامه رسالت نیز از قول علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نوشته است که «مقاله روزنامه بهار باعث اختلاف مذهبی بود» و علاوه بر این روزنامه بهار «در طول یک سال گذشته چند تذکر کتبی گرفته بود و به آنها توجه نکرده لذا مجموعا رای هیئت نظارت بر توقیف این روزنامه بود تا به دادگاه معرفی شود».
XS
SM
MD
LG