لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۹

«منبع آگاه» ایرانی وجود سلاح در قایق توقیفی یمن را «خبرسازی» خواند


«یک منبع آگاه» ناشناس در وزارت خارجه جمهوری اسلامی ضمن تائید خبر توقیف یک قایق ایرانی به دست ائتلاف ضد حوثی‌ها در یمن به رهبری عربستان سعودی، خبر وجود محموله سلاح در این قایق را «بی‌اساس»، «خبرسازی دروغ» و «جنگ روانی» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، این «منبع آگاه» که نام او ذکر نشده روز چهارشنبه، هشتم مهر، تاکید کرد که «نیروهای ائتلاف در پی رسوایی فاجعه اخیر منا به یک سناریوی نخ‌نما و تکراری متوسل شده‌اند».

وی در عین حال گفت که وضعیت این «لنج ماهیگیری در دست پیگیری است».

ائتلاف ضد حوثی‌ها در یمن به رهبری عربستان سعودی روز چهارشنبه از توقیف یک «قایق باری ایرانی حامل سلاح» به مقصد یمن خبر داد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این ائتلاف اعلام کرده است که این قایق روز شنبه هفته جاری در دریای عرب توقیف شده و حامل انواع گلوله، خمپاره‌انداز و سایر تجهیزات نظامی برای نیروهای حوثی طرفدار ایران بوده است.

با این حال «منبع آگاه» وزارت خارجه ایران گفته است که «مردم یمن برای مقابله با متجاوزین به سلاح ایران نیاز ندارند».

وی ادعاها درباره محموله این «لنج» را «فرافکنی» خوانده و تاکید کرد که «به هیچ وجه ابعاد جنایات و حملات بی‌وقفه نیروهای ائتلاف علیه مردم یمن و نابودی زیرساخت‌های این کشور مسلمان را توجیه نمی‌کند».

عربستان و ائتلاف عربی بارها ایران را متهم کرده‌اند که شورشیان حوثی را مسلح می‌کند.

ظریف: یک یا دو کشور همسایه از درک تهدید در منطقه ناتوان هستند

تنش در مناسبات تهران و ریاض در چند سال اخیر بر سر درگیری‌ها در سوریه و یمن افزایش یافته و با وقوع حادثه منا در روز دوم مهرماه امسال به اوج خود رسیده است.

در همین زمینه محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه در سخنانی در شورای امنیت سازمان ملل گفت که «یک یا دو کشور» همسایه ایران از درک تهدید و سرنوشت مشترک ناشی از اقدامات تروریستی و افراط‌گرایان «ناتوان هستند» و به همین علت «برخورد غیرمسئولانه دارند که اخیرا در نحوه رفتارشان با قربانیان فاجعه منا بروز یافت».

وی اضافه کرد: «جهان هنوز همدستی آنها در ایجاد القاعده و طالبان و جنایات صدام علیه مردم ما و مردم خودش را فراموش نکرده است. اینها از جمله عوامل عمده‌ای بودند که به ظهور افراط‌گرایی خطرناک تکفیری انجامیدند.»

آقای ظریف در عین حال خواستار «گفت‌وگوهای جدی و همکاری» با همسایگان ایران برای حل مشکلات منطقه شد.

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این بارها عربستان سعودی را به حمایت از گروه موسوم به حکومت اسلامی یا داعش متهم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG