لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۴

وزارت خارجه دریافت دعوت‌نامه از عربستان برای حج سال آینده را تکذیب کرد


سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌ها درباره رد دعوت‌نامه حج عربستان سعودی از سوی ایران را رد کرده و گفت که ریاض تاکنون دعوت‌نامه‌ای برای حج سال آینده به تهران نداده است.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، روز چهارشنبه، ۱۵ دی، به نقل از بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، گزارش کرد که ایران در صورت دریافت دعوت‌نامه و «مهیا بودن شرایط» درباره اعزام ایرانی‌ها به حج تصمیم‌گیری خواهد کرد.

|برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید|

محمدصالح بن طاهر بنتن٬ وزیر حج و عمره عربستان، چهار روز پیش از ارسال دعوت‌نامه‌ای به ایران به منظور اعزام متقاضیان شرکت در مراسم حج سال آینده خبر داده بود.

این مقام حج عربستان سعودی افزوده بود که «عربستان از تمام حجاج جهان اسلام بدون توجه به جنسیت و گرایش مذهبی آنها استقبال می‌کند و به آنها خدمات می‌دهد.»

با این حال مهدی شهسواری٬ مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان حج و زیارت ایران، با رد این گفته محمدصالح بن طاهر بنتن خبر داد که تهران تاکنون دعوت‌نامه‌ای در این خصوص دریافت نکرده است.

هفته گذشته نیز علی قاضی عسکر٬ سرپرست حجاج ایرانی، از تلاش برای فراهم کردن مقدمات حج و عمره خبر داده و گفته بود که «امیدواریم این ‌بار عربستان شرایط ما را بپذیرد.»

روز ششم دی‌ماه نیز رضا صالحی امیری٬ وزیر ارشاد، از مذاکره با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی ایران برای هموار کردن بازگشایی مسیر حج و عمره خبر داده بود.

صالحی امیری افزوده بود که «عربستان باید شرایط مد نظر مقام معظم رهبری را تامین کند» و «اما اگر دشمنِ متحجر این مسیر را مسدود کند، در دنیای اسلام خوار و ذلیل خواهد شد.»

ایران از اواخر فروردین سال ۱۳۹۴ تاکنون به دنبال حادثه فرودگاه جده، حج عمره را تعلیق کرده است.در فروردین‌ماه سال ۹۴ معاون وزیر خارجه ایران خبر داد که در هفته دوم تعطیلات نوروز، به هنگام بازرسی از یک کاروان عمره ایرانی، مأموران فرودگاه جده به بهانه مشکوک شدن به دو نوجوان ایرانی، آنها را از بقیه جدا کرده و مورد آزار و اذیت جنسی قرار داده‌اند.

آن طور که خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، می‌گوید، شرط ایران برای از سرگیری عمره، اجرای حکم «اشد مجازات» برای دو مامور «خاطی» سعودی و ارائه تضمینی برای تامین امنیت و حفظ شأن زائران ایرانی است.

سال گذشته نیز پس از قطع روابط دیپلماتیک دولت عربستان با ایران، حج تمتع نیز تحت تاثیر روابط سیاسی دو کشور قرار گرفت.

آن ‌طور که ایسنا نوشته، عربستان پس از این تنش سیاسی حاضر نشد به خواسته‌های ایران برای محل صدور ویزا، تامین امنیت و ۲۰ پیشنهادی که در قالب یک نامه ارائه کرده بود، پاسخی دهد.

به نوشته این خبرگزاری، عربستان سعودی «حتی قراردادی که یک طرفه تنظیم کرده بود، بدون امضا گذاشت و به این ترتیب زائران ایرانی از حج گذشته محروم شدند.»

با این حال علی قاضی عسکر روز چهارشنبه اعلام کرد که «این سخن که برخی می‌گویند ما امسال حج نخواهیم داشت، حرف درستی نیست؛ تصمیم‌گیری‌ها در این حوزه متمرکز و با رعایت عزت و مصالح مردم انجام می‌شود.»

آقای قاضی عسکر افزود: «ما سال گذشته نیز نمی‌خواستیم حج تعطیل شود و اگر به مطالب هیئت اعزامی توجه می‌شد و آنها را می‌پذیرفتند حتما زائران ایرانی در حج حضور پیدا می‌کردند.»

در همین حال به گفته علی مطهری٬ نایب رئیس مجلس ایران، «بدون پذیرش پرداخت دیه شهدای فاجعه منا و حج سال ۶۶ از جانب عربستان٬ نباید توافقی درباره مراسم حج صورت گیرد.»

آقای مطهری در عین حال افزود: «اگر در این خصوص دعوتی از سوی عربستان صورت گرفت، باید آن را بپذیریم، چرا که این دعوت نشانه نرمش در سیاست عربستان است که به نظرم باید استقبال کنیم.»

XS
SM
MD
LG