لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۲۰

«نشانه‌های» حرکت روحانی به سمت گفت‌وگو با غرب


باراک اوباما، ‌رئیس جمهور آمریکا، می‌خواهد حسن روحانی را آزمایش کند. رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید نشانه‌هایی هست که حسن روحانی می‌خواهد در گفت‌وگو با غرب و آمریکا را باز کند، آن هم به گونه‌ای که آقای اوباما می‌گوید پیشتر شاهد چنین چیزی نبوده‌ایم. او اما بلافاصله هم اضافه می‌کند باید این را بیازماییم.

رئیس جمهوری آمریکا که سه‌شنبه شب با شبکه تلویزیونی اسپانیایی‌زبان تله موندو گفت‌وگو می‌کرد همچنین گفت که تهران باید جدیت خود را در این باره که در پی استفاده نظامی از انرژی هسته‌ای نیست نشان دهد.

مهران براتی، تحلیل‌گر مسائل ایران ساکن آلمان، درباره نشانه‌هایی که رئیس جمهوری آمریکا از آن یاد می‌کند می‌گوید:

مهران براتی: ترکیب روحانی‌ـ‌‌ ظریف، یکی در سمت رئیس جمهور و دیگری در سمت وزیر خارجه، از ابتدا نشان از این داشت که سران جمهوری اسلامی تصمیم گرفته‌اند از این وضع موجود بیرون بیایند. در ضمن نامه‌نگاری‌هایی هم که شده. در ضمن آقای ظریف هم با دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی هم شخصا در ارتباط است. به هر صورت یک مجموعه‌ای الان به وجود آمده که در این ترکیب نشان می‌دهد که آقای اوباما حق دارد که امیدوار باشد.

اما موضوع تنها نشانه‌ها نیست. دو طرف قدم‌های عملی هم برداشته‌اند. مثلا نامه‌نگاری. پیشتر باراک اوباما در گفت‌وگو با شبکه تلویزیونی ای‌بی‌سی نامه‌نگاری میان دو رئیس جمهوری آمریکا و ایران را تایید کرده بود. اما روز سه‌شنبه مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه ایران بخشی از موضوع نامه‌نگاری‌ها را هم آشکار کرد. پیام تبریک باراک اوباما به حسن روحانی و تشکر رئیس جمهوری اسلامی ایران از رئیس جمهوری آمریکا. جز این در همان روز سه‌شنبه رهبر جمهوری اسلامی ایران هم گفت که با حرکت‌های صحیح دیپلماسی مخالف نیست و آن را «نرمش قهرمانانه» نامید:

آیت‌الله خامنه‌ای: ما مخالف حرکت‌های صحیح و منطقی دیپلماسی هم نیستیم‌ها. چه در عالم دیپلماسی چه در عالم سیاست‌های داخلی. نه. بنده معتقد به همان چیزی هستم که سال‌ها پیش اسم‌گذاری شد: «نرمش قهرمانانه». عیبی ندارد.

از مهران براتی می‌پرسیم که سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به معنای آن است که می‌خواهد دست رئیس جمهوری اسلامی ایران و گروه مذاکره‌کننده‌اش را در گفت‌وگو با غرب باز بگذارد؟

مهران براتی: آقای خامنه‌ای پیشتر در سخنرانی‌هایش مرتب می‌گفت که من دیپلمات نیستم. من یک انقلابی هستم. الان جریان را معکوس کرده. الان می‌خواهند دیپلمات باشند و انقلابی نباشند. خب، این پیام مشخصی است، چراغ سبزی است به مسئولان حکومتی که بروند و با خیال راحت مذاکره کنند و آن چیزی را که مذاکره کنند از طرف نظام به رسمیت شناخته خواهد شد.

همه اینها در حالی است که شصت و هشتمین نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد از روز سه‌شنبه در نیویورک گشایش یافته است و محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران هم پیش از آقای روحانی بامداد چهارشنبه راهی نیویورک شد تا در اجلاس وزیران خارجه کشورهای عضو سازمان ملل شرکت کند و هم این که دیدارهایی داشته باشد با برخی مقام‌های غربی، از جمله کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام هیگ وزیر امور خارجه بریتانیا.

کشورهای طرف مذاکره اتمی ایران منتظرند تا سخنرانی حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران را هم بشنوند. گفته می‌شود هیئت همراه رئیس جمهوری تازه ایران بسیار کوچک‌تر از هیئت‌های پیشین و شامل حدود ۶۰ تا ۷۰ همراه خواهد بود و این بار وزیر نفت ایران هم رئیس جمهوری اسلامی ایران را همراهی خواهد کرد.
XS
SM
MD
LG