لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۱۸

حمایت سخنگوی قوه قضاییه و بسیج از اجرای حکم شلاق ۳۵ دانشجو


غلامحسین محسنی اژه‌ای
غلامحسین محسنی اژه‌ای

سخنگوی قوه قضاییه اجرای حکم شلاق ۳۵ دانشجو در استان قزوین را «قانونی» دانسته و بسیج اداره صداوسیمای این استان نیز از اجرای چنین حکمی حمایت کرد.

در همین حال یک مقام وزارت کار ایران هم به دلیل «بی‌اطلاعی» از اجرای حکم شلاق ۱۷ کارگر برکنار شد.

اجرای حکم شلاق برای ۳۵ دانشجوی دختر و پسر به دلیل شرکت در یک «پارتی مختلط شبانه» در قزوین و احکام شلاق ۱۷ کارگر معترض در آذربایجان غربی با اعتراض‌ها و انتقاد‌های زیادی در ایران مواجه شده است.

در واکنش به این اعتراض‌ها، غلامحسین محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، روز چهارشنبه، ۱۲ خرداد، در خصوص شلاق زدن ۳۵ دانشجو گفت که «این حکم کاملا منطبق با آیین دادرسی بوده است.»

آقای محسنی اژه‌ای افزود که قوه قضائیه «شواهد و قرائنی» در اختیار دارد که نشان می‌دهد «پارتی‌هایی که در چند استان کشور برگزار شده، با هدایت یک جریان خاص» بوده است.

وی در اثبات ادعای خود از فردی سخن به میان آورده که در سه پارتی «سعادت‌آباد» تهران٬ «مشهد» و «مازندران» حضور داشته و این پارتی‌ها را «هدایت» می‌کرده است.

در «پارتی مختلط» منطقه «سعادت‌آباد» تهران، آن ‌طور که خبرگزاری «میزان» وابسته به قوه قضائیه روز ۱۵ اردیبهشت گزارش کرده بود، «هفت بازیگر معروف سینما» بازداشت و به قید وثیقه آزاد شدند.

نبی‌الله مسلمی، رئیس مرکز حفاظت و اطلاعات دادگستری کل استان مازندران، هم روز ۲۶ اردییهشت از بازداشت بیش از ۱۵ وکیل در یک «پارتی شبانه» در شهرستان سرخ‌رود محمودآباد این استان خبر داده بود.

اسماعیل صادقی نیارکی، دادستان عمومی و انقلاب قزوین، نیز هفته گذشته از بازداشت ۳۵ دختر و پسر جوان در قزوین به جرم حضور در یک مهمانی و مجازات فوری آنها با ۹۹ ضربه شلاق خبر داد.

سخنگوی قوه قضائیه نیز گفته که «هدایتگر این پارتی‌ها یک عده یا یک جریان هستند» و سیستم‌های اطلاعاتی باید این موضوع را بررسی کنند.

در همین حال سازمان بسیج رسانه استان قزوین در حمایت از اجرای احکام شلاق ۳۵ دانشجوی دختر و پسر بیانیه‌ای صادر کرده و این دانشجویان را «اراذل و اوباش» معرفی کرده است.

در این بیانیه که در وب‌سایت رسمی سپاه قزوین منتشر شده٬ آمده که «برگزاری پارتی‌های شبانه در باغات و ویلاهای اطراف قزوین یکی از معضلاتی بود که بارها عواقب آن گریبان‌گیر مردم قزوین شده است».

در این بیانیه همچنین آمده است: «خانواده‌های زیادی همیشه در این حوزه {قزوین} خواستار برخورد با هنجارشکنان بودند که برخورد اخیر دادستان قزوین با ۳۵ نفر از اراذل و اوباش مصداق بارز توجه به این خواسته مردم بوده است.»

برکناری یک مدیر دولتی در پی شلاق خوردن کارگران

قوه قضائیه و بخشی از بدنه سپاه قزوین در شرایطی از اجرای این احکام دفاع کرده‌اند که رضا نقی‌زاده، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان آذربایجان غربی، به خاطر «بی‌اطلاعی» از اجرای حکم شلاق ۱۷ کارگر معدن طلای آق‌دره از مقام خود برکنار شده است.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، این خبر را به نقل از یک «منبع مطلع» نوشته و افزوده که علی ربیعی، وزیر کار ایران حکم برکناری این مدیرکل را صادر کرده است.

اواخر اردیبهشت‌ماه سال جاری ۱۷ کارگر معدن طلای «آق‌دره» در آذربایجان غربی به حکم دادگاه٬ شلاق خورده و شماری از آنها نیز زندانی شدند.

احکام این کارگران مربوط به اعتراض حدود ۳۵۰ کارگر این معدن در سال ۱۳۹۳ است که بر اساس شکایت شرکت پویا زرکان، پیمانکار اصلی معدن طلای آق‌دره٬ صادر شده بود.

کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان آذربایجان شرقی و کانون انجمن‌های صنفی کارگران در بیانیه‌ای‌ مشترک اجرای حکم شلاق برای ۱۷ کارگر را محکوم کرده‌اند.

XS
SM
MD
LG