لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۹

روز آخر ثبت نام ریاست‌جمهوری؛ «چاره‌ای جز اصلاح قانون انتخابات نیست»


در آخرین روز از ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری دوازدهم و در حالی که آمار ثبت‌نام‌کنندگان هم‌چنان بالا می‌رود، یک مقام دولتی در پاسخی غیرمستقیم به انتقادها روز شنبه بر لزوم «اصلاح» قانون انتخابات ایران تاکید کرد.

در چند روز گذشته وضعیت ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در ایران موجی از انتقادها را برانگیخته و منتقدان معتقدند که انتخابات در ایران به «سخره» گرفته شده است.

از جمله وب‌سایت خبری جام‌جم آن‌لاین روز جمعه، ۲۵ فروردین گزارش کرد که ناصر مکارم شیرازی، از مراجع تقلید در قم، در بیانیه‌ای خواستار یافتن راه‌حلی فوری برای این موضوع شد.

اما انتقادها پس از آن مطرح شد که شمار ثبت‌نام‌کنندگان برای نامزدی دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران تا نیمروز جمعه به بیش از ۸۵۰ نفر رسید.

در سه روز اول بیش از ۶۰۰ نفر برای نامزدی ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند.

در روز شنبه، ۲۶ فروردین، نیز آن طور که علی‌اصغر احمدی، رئیس ستاد انتخابات کشور، به خبرگزاری مهر گفت، تا ساعت دو بعدازظهر در مجموع ۱۳۶۱ نفر به عنوان نامزد ریاست جمهوری ثبت نام کرده بودند.

این در حالی است که به گفته آقای احمدی در دوره قبل ریاست جمهوری یعنی سال ۹۲ در کل پنج روز تنها ۶۸۶ نفر برای ثبت نام به وزارت کشور رفته بودند.

بیشتر ثبت‌نام‌کنندگان، افراد گمنام و فاقد معیارهایی چون «مدیر و مدبر بودن» برای پذیرش مهم‌ترین مقام اجرایی کشور بوده‌اند. در سال جاری افرادی از ۱۸ ساله تا ۹۲ ساله برای شرکت در انتخابات به عنوان نامزد ثبت نام کرده‌اند.

در خبرها حتی به دختری شش ساله اشاره شد که برای ثبت نام با پدرش به وزارت کشور رفته بود.

«انتخابات جشنواره ثبت نام نیست»

از همین رو حسینعلی امیری، عضو هیئت اجرایی انتخابات ریاست جمهوری، روز شنبه با اشاره به همین مسئله گفت: «چاره‌ای نداریم، مگر این که نقایص قانون فعلی انتخابات را برطرف کنیم.»

در همین زمینه عباسعلی کدخدایی، سخنگوی هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات ریاست‌ جمهوری، نیز اذعان کرد که قوانین ایران در عرصه انتخابات «حداقلی» است و نیاز به اصلاح دارد.

آقای کدخدایی گفت: «انتخابات جشنواره ثبت نام نیست.»

او همچنین اشاره کرد که بررسی صلاحیت نامزدهای ریاست جمهوری از روز یک‌شنبه آغاز می‌شود.

برادر اکبر هاشمی رفسنجانی ثبت نام کرد

اما در میان خیل ثبت نام‌کنندگان نام‌های آشنا و چهره‌های سیاسی هم کم نبودند، ‌از جمله محمد هاشمی، برادر اکبر هاشمی رفسنجانی، که روز شنبه با اشاره به این که در کشور «شرایط، مطلوب نیست» نام خود را به عنوان نامزد ثبت کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، آقای هاشمی در وزارت کشور گفت که به دلیل احساس «تکلیف» و همین طور «توصیه‌های مرحوم هاشمی [برادرش]» برای نامزدی ثبت نام کرده است.

از دیگر چهره‌های سیاسی که روز شنبه برای ثبت نام رفتند می‌توان به این افراد اشاره کرد: محمدمهدی زاهدی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، حمیدرضا حاجی‌بابایی، وزیر آموزش و پرورش در دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده فعلی مجلس، و صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم.

XS
SM
MD
LG