لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۸

کبودوند، موسس سازمان حقوق بشر کردستان، پس از ده سال آزاد شد


«سازمان حقوق بشر کردستان» خبر داد که محمدصدیق کبودوند، موسس این سازمان، پس از ده سال حبس، روز جمعه، ۲۲ اردیبهشت، از زندان اوین آزاد شد.

این سازمان در عین حال اعلام کرد که هنوز ماده ۱۳۴ قانون مجازات اسلامی درباره حکم شش ماه زندان آقای کبودوند اعمال نشده و تا تعیین تکلیف این پرونده، وی با قرار کفالت آزاد شده است.

آقای کبودوند به دلیل برخی از اتهامات به ده سال زندان و به اتهام «تبليغ عليه نظام» به شش ماه زندان محکوم شده بود.

طبق ماده ۱۳۴ قانون جدید مجازات اسلامی، اگرچه قاضی برای هر یک از جرایم مجازات مستقلی را صادر می‌کند، اما در مرحله اجرای حکم، مجازاتی که از بقیه شدیدتر است باید اجرا شود.

محمدصديق کبودوند که از سال‌های ابتدایی دهه ۸۰ «سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان» را تاسیس کرده بود، سال ۸۶ بازداشت شد.

وی مدیر مسئول نشریه «پیام مردم» نیز بود که این نشریه نیز سال ۸۳ توقیف شده بود.

محمدصديق کبودوند در نهایت به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی» از طريق تشکيل و اداره «سازمان حقوق بشر کردستان» و فعاليت در آن، به ده سال و به جرم «تبليغ عليه نظام» به شش ماه زندان محکوم شد.

وی در طول مدت زندان خود چندین بار اعتصاب غذا کرد.

آقای کبودوند در اردیبهشت ۹۵ در اعتراض به آن چه «تشکیل پرونده جدید قضایی با اتهامات ساختگی» و «اعمال نشدن تجمیع جرائم درباره احکامش» خواند اعتصاب غذا کرد.

پیش از این پریناز باغبان حسنی، همسر آقای کبودوند، خبر داده بود که وی با اتهاماتی چون انتشار پیام‌های «شادباش برای آزادی کوبانی» و «درخواست صلح ترکیه با کردها» از زندان به دادسرا احضار شده و «قرار است پرونده‌ای برایش تشکیل شود».

وی همچنین گفته بود که «برخلاف قانون» تجمیع جرائم درباره اتهامات آقای کبودوند «اعمال نشده» است.

در سال‌های گذشته جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، تعدادی از سازمان‌‌های بین‌المللی حقوق بشری و تعدادی از روزنامه‌نگاران خواستار آزادی آقای کبودوند شده بودند.

با این حال مقام‌های جمهوری اسلامی به هیچ یک ا این درخواست‌ها توجهی نکردند و او تا پایان دوره محکومیت خود آزاد نشد.

آقای کبودوند سال ۸۸ در زمانی که در زندان بود، برنده جایزه سال مطبوعات بریتانیا نیز شد. در بيانيه این جایزه گفته شده بود که او به خاطر فعاليت‌های روزنامه‌نگاری و حقوق بشری‌اش، نقش مهمی در خلق شبکه جامعه مدنی برای جوانان و فعالان کرد داشته است.

XS
SM
MD
LG