لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۹

فروش زندان اوین به شهرداری تهران منتفی شد


رئیس سازمان زندان‌های ایران از منتفی شدن فروش زندان اوین به شهرداری تهران خبر داده و گفت شهرداری تهران «رغبتی» برای خرید زندان اوین نشان نداد.

به گزارش روز چهارشنبه، ۲۹ دی، در نسیم‌آن‌لاین٬ اصغر جهانگیر در جمع خبرنگاران در خصوص آخرین وضعیت فروش زندان اوین به شهرداری تهران گفت این اتفاق در شرایطی رخ داد که «کارشناسان ما بارها از شهرداری تهران خرید و فروش اوین را پیگیری کردند.»

وی افزود که سازمان زندان‌ها نیز «این عدم تمایل برای خرید را به ریاست قوه قضائیه منعکس» کرده است.

آقای جهانگیر اضافه کرد در حال حاضر هم ممکن است «با جاهای دیگر از جمله مجموعه‌های دولتی که آنها هم متقاضی بودند، مذاکره کنیم که در صورت نهایی شدن این مسئله٬ نام آنها را اعلام می‌کنیم.»

رئیس سازمان زندان‌ها در شرایطی از تمایل نداشتن شهرداری تهران برای خرید زندان اوین خبر داده که محمدباقر قالیباف٬ شهردار این شهر٬ پیشتر خود این پیشنهاد را مطرح کرده بود.

وی با اشاره به موافقت رئیس قوه‌ قضائیه برای تبدیل زندان اوین به بوستان عمومی اعلام کرده بود که قوه‌ قضائیه آماده است تا بخشی از هزینه‌های این کار را بپذیرد و مجموعه اوین تبدیل به پارک عمومی شود.

با این حال به نظر می‌رسد پس از آن که اصغر جهانگیر گفت که به هیچ عنوان زندان اوین به صورت رایگان به شهرداری تهران واگذار نمی‌شود و با توجه به قیمت بالای زمین در منطقه اوین٬ شهرداری تهران به این نتیجه رسیده که قیمت زندان اوین برای این سازمان بسیار گران تمام می‌شود.

خبرگزاری مهر نیز به نقل از آقای جهانگیر گزارش کرده که بر اساس برنامه ششم توسعه٬ امسال ۲۰ زندان باید به خارج از شهرها منتقل شود.

وی درباره بودجه انتقال زندان‌ها به خارج از شهرها نیز گفت که «قبلاً برآوردی بین هشت تا ۱۴ هزار میلیارد تومان داشتیم که البته این برآورد نیاز به بازنگری دارد.»

با این حال رئیس سازمان زندان‌ها خواستار اختصاص بودجه متناسب با این هدف شد و افزود که «وقتی زندان از محیط بسته به باز خارج از شهر می‌رود٬ مشکلات آن هم منتقل می‌شود.»

جهانگیر در ادامه با بیان این که سازمان زندان‌ها «با ۵۰ درصد کمبود بودجه مواجه است و در بخش‌های مختلف تغذیه و بهداشت و درمان با مشکلاتی» مواجه شده٬ از آن چه «ضعیف بسته ‌شدن» بودجه قوه قضائیه نامید انتقاد کرد.

وی به موضوع «متناسب‌سازی جمعیت زندانیان با فضای زندان‌ها» هم اشاره کرد و گفت که «مقامات قضایی برای فرستادن متهمین به زندان‌ها باید ملاحظات قانونی را بکنند و برای جاهایی که بیش از حد زندانی دارد از اعزام خودداری کنند.»

این مقام قضایی درباره وضعیت ورودی‌ها و خروجی‌ها به زندان‌های ایران هم افزود در سال‌های اخیر «هر سال ده درصد افزایش ورودی داشتیم٬ اما در دو سال اخیر و با توجه به دستورالعمل جدید این روند متوقف و سپس کاهش یافت.»

XS
SM
MD
LG