لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۵

دری نجف‌آبادی می‌گوید با انتقال معترضان به کهریزک مخالف بوده است


قربانعلی دری نجف‌آبادی (وسط)
قربانعلی دری نجف‌آبادی (وسط)

قربانعلی دری نجف آبادی، دادستان سابق کل کشور، با تاکید بر این که «توبه» سعید مرتضوی دیگر «اثری» ندارد، گفت که سال ۸۸ دستور داده است زندانیان به بازداشتگاه کهریزک منتقل نشوند، اما آقای مرتضوی «خودسرانه و یا غیر خودسرانه» دستور انتقال زندانیان به این بازداشتگاه را صادر کرده است.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، قربانعلی دری نجف‌آبادی شامگاه پنج‌شنبه، اول مهر، در یک سخنرانی با اشاره به نامه سعید مرتضوی گفت که «توبه آنان دیگر اثری ندارد؛ زیرا زیان‌های سنگینی برای کشور داشت».

موضع‌گیری امروزی آقای دری نجف‌آبادی تلویحا حاکی از آن است که مقامات قضایی و انتظامی جمهوری اسلامی در سال ۸۸ از وضعیت بد و ناهنجار کهریزک اطلاع داشته و طبیعتا با علم به این وضعیت معترضان را به این مکان منتقل کرده‌اند.

به همین دلیل بعید به نظر می‌رسد که خاطره‌گویی آقای دری نجف‌آبادی در روز پنج‌شنبه مرهمی بر زخم خانواده قربانیان جوان کهریزک باشد.

وی روز پنج‌شنبه همچنین تاکید کرد که به عنوان دادستان کل کشور مخالف «بعضی از اعمال و رفتار مسئولان» و همچنین مخالف انتقال بازداشت‌شدگان اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به بازداشتگاه کهریزک بوده و «پافشاری» کرده که این کار انجام نشود.

با این حال، به گزارش خبرگزاری فارس، آقای دری نجف‌آبادی گفت: «در آن زمان شخصاً حتی سنگ هم خوردم ولی چون مسؤولیت در دست بعضی از افراد بود موفق نشدم.»

وی اضافه کرد: «به‌ عنوان دادستان کل کشور دستور دادم که انتقال زندانیان صورت نگیرد و حتی آقای اژه‌ای و دیگران نیز مخالفت خود را در این موضوع اعلام کردند، ولی آنها خودسرانه یا غیر خودسرانه دست به این حرکت غلط زدند.»

این گفته تنها مهر تاییدی است بر حاشیه امنیتی که سال‌هاست گفته می‌شود سعید مرتضوی در مقام قضاوت از آن برخوردار بوده است.

آقای دری نجف‌آبادی حال پس از گذشت هفت سال برای نخستین بار اعلام کرده که در مقام دادستان کل کشور مخالف انتقال زندانیان به بازداشتگاه کهریزک بوده است.

وی توضیح بیشتری درباره جزئیات انتقال زندانیان به این بازداشتگاه و مسئولان دیگری که در این موضوع دست داشته‌اند نداد.

سعید مرتضوی، دادستان پیشین عمومی و انقلاب تهران، در نامه‌ای که روز یک‌شنبه، ۲۱ شهریور، در اختیار دادگاه تجدید نظر قرار داد، بابت وقایع سال ۱۳۸۸ در زندان کهریزک، ابراز «شرمندگی» و «پوزش» کرد.

در واکنش به این نامه، اعضای خانواده بعضی از قربانیان این بازداشتگاه در مصاحبه با روزنامه شرق اعلام کردند که «نمی‌بخشیم» و «این داغی نیست که با عذرخواهی فراموش شود».

محمدرضا زائری، از روحانیون اصولگرا، نیز خواهان صدور حکم «اعدام برای سعید مرتضوی» شد.

در همین زمینه بهرام پارسایی، سخنگوی فراکسیون امید در مجلس، نیز گفت که «واقعیت این است که مرتضوی عذرخواهی نکرده، بلکه به خطاهایی که هفت سال مرتکب شده، اعتراف کرده است».

آقای دری نجف‌آبادی همچنین گفته است: «در زمانی که دادستان کل کشور بودم بر اثر غفلت بعضی از افراد یک خانم بر اثر حادثه‌ای فوت و این موضوع موجب قطع رابطه دولت کانادا با ایران شد».

زهرا کاظمی، خبرنگار ایرانی-کانادایی، در سال ۸۲ به اتهام عکس‌برداری حین تجمع برخی از خانواده‌های زندانیان مقابل زندان اوین، بازداشت و در زندان کشته شد.

دادستانی تهران علت مرگ وی را «غش و برخورد سر با زمین و نهایتاً ضربه مغزی» اعلام کرد، اما هیئت تحقیق و تفحص مجلس ششم، سعید مرتضوی را به ضرب و جرح زهرا کاظمی در دوران بازداشت متهم کرد.

قربانعلی دری نجف‌آبادی در سال‌های ۸۳ تا ۸۸ دادستان کل کشور بود، اما پس از انتخاب صادق لاریجانی به ریاست قوه قضائیه، غلامحسین محسنی اژه‌ای به این سمت انتخاب و آقای دری نجف‌آبادی پس از مدتی به عنوان امام جمعه اراک و نماینده رهبر جمهوری اسلامی در استان مرکزی انتخاب شد.

XS
SM
MD
LG