لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۸

افزایش چشمگیر صادرات ایران به آمریکا در ژانویه ۲۰۱۷


در ژانویه سال جاری میلادی، ۲۰۱۷، صادرات ایران به آمریکا به ۵.۶ میلیون دلار رسید
در ژانویه سال جاری میلادی، ۲۰۱۷، صادرات ایران به آمریکا به ۵.۶ میلیون دلار رسید

گزارش تازه اداره آمار ایالات متحده حاکی از آن است که در ژانویه سال جاری میلادی، ۲۰۱۷، صادرات ایران به آمریکا به ۵.۶ میلیون دلار رسید، در حالی که این رقم در ماه مشابه سال گذشته صفر بود.

با این حال بر اساس همین گزارش اداره آمار آمریکا، صادرات این کشور به ایران طی ماه ژانویه گذشته به بیش از نصف کاهش یافته و به حدود ۴.۹ میلیون دلار رسیده است.

در آمارهای سالانه این نهاد مالی آمریکا نیز صادرات ایران به این کشور طی سال گذشته، ۲۰۱۶، به ۸۸ میلیون دلار رسیده است که نسبت به سال ۲۰۱۵ بیش از ۷۵ میلیون دلار افزایش را نشان می‌دهد.

آمریکا در سال ۲۰۱۶ بیش از ۱۷۲ میلیون دلار صادرات به ایران داشت که نسبت به سال ۲۰۱۵ نزدیک به ۱۱۰ میلیون دلار کاهش را نشان می‌دهد.

در سال ۲۰۱۴ آمریکا هیچ وارداتی از ایران نداشته و تنها ۱۸۶.۶ میلیون دلار صادرات داشته است.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران از ژانویه سال گذشته میلادی، ۲۰۱۶، برچیده شد، اما تحریم‌های دلاری آمریکا علیه تهران هم‌چنان باقی است و ایران در تجارت خارجی خود با ارز دلار دچار مشکل است.

آمریکا هم اکنون بیشتر محصولات کشاورزی و پزشکی به ایران صادر می‌کند و محصولات سنتی صادراتی ایران به آمریکا نیز فرش و پسته است.

آرشیو گزارش‌های سالانه اداره آمار آمریکا نشان می دهد که واردات این کشور از ایران از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ تقریبا به صفر رسیده است، اما این کشور طی این سال‌ها از ۱۸۶ تا بالای ۳۰۰ میلیون دلار صادرات به ایران داشته است.

نکته مهم در آمارهای این نهاد مالی آمریکا آن است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۰، همواره صادرات ایران به آمریکا بسیار بالاتر از واردات این کشور از ایالات متحده بوده است، اما طی هفت سال گذشته تراز تجاری به شدت به زیان ایران است.

اوج صادرات ایران به آمریکا در حکومت جمهوری اسلامی به اواخر دوران جنگ در سال ۱۹۸۷ برمی‌گردد که از یک میلیارد و ۶۶۷ میلیون دلار فراتر رفت؛ در حالی که واردات ایران از آمریکا فقط ۵۴ میلیون دلار بود.

کمترین میزان تجارت دوجانبه نیز به اوایل ریاست جمهوری محمد خاتمی می رسد که طی دو سال اول تقریبا هیچ تجارت دوجانبه‌ای میان دو کشور انجام نشد.

XS
SM
MD
LG