لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۵۰

وزارت خارجه «توافق ضمنی» اتمی با آمریکایی‌ها را تکذیب کرد


در واکنش به «تذکر» یک نماینده اصول‌گرای مجلس، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز سه‌شنبه «حصول توافق ضمنی هسته‌ای» بین هیئت ایرانی و هیئت آمریکایی در مذاکرات اتمی و «عدم رعایت خطوط قرمز نظام» از سوی تیم مذاکره‌کننده ایران را تکذیب کرده و گفت که «تاکنون هیچ توافقی در هیچ موضوعی نشده است».

علیرضا زاکانی، نماینده تهران، روز سه‌شنبه، ششم آبان، در جلسه علنی مجلس گفته بود که «توافقات بین هیئت ایرانی و آمریکایی نهایی شده» و «اخبار واصله حکایت از عبور از خطوط ترسیمی از سوی نظام در توافق ضمنی دارد».

به عقیده‌ آقای زاکانی، این توافق «ضمنی» هیئت ایرانی با هیئت آمریکایی «بی‌شک منجر به تضییع حقوق ملت و پایمال شدن دستاوردهای هسته‌ای» ایران خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه، در واکنش به این ادعا گفت که تاکنون هیچ توافقی در هیچ موضوعی نشده و «تنها توافق موجود در مورد نام و عنوان توافق نهایی است که «برنامه جامع اقدام مشترک» است».

خبرگزاری فرانسه در گزارش خود ادعای عیرضا زاکانی و واکنش سریع وزارت خارجه به آن را نشانه «تنش در داخل ایران» حول محور مذاکرات اتمی دانسته است.

خانم افخم طرح ادعای عبور تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران از «خطوط قرمز نظام» را «افترا» به مذاکره‌کنندگان ایرانی دانست و گفت که این افترا قابل پیگیری قانونی است و «به نوعی بی‌توجهی و نادیده گرفتن مدیریت کلان کشور است».

سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرد: «تیم مذاکره‌کننده بیش از سایرین و به روشنی می‌دانند هر توافقی بدون رعایت خطوط قرمز نظام بی‌ارزش است.»

بر اساس گزارش‌ها، مذاکرات هسته‌ای ایران با کشورهای گروه ۱+۵ با هماهنگی آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، انجام می‌شود.

در همین زمینه محمدعلی جعفری، فرمانده سپاه پاسداران، در اسفند سال ۹۲ مذاکرات ایران با گروه ۵+۱ را مبتنی بر اراده آیت‌الله خامنه‌ای توصیف‌ کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی ایران روز ۱۶ تیر «ظرفیت غنی‌سازی»، «تحقیق و توسعه» و «تأسیسات فردو» را سه مسئله مهم در چانه‌زنی هسته‌ای ایران با گروه ۱+۵ عنوان کرده است.

پیش از این نیز اظهارات برخی از نمایندگان اصول‌گرای مجلس واکنش دولت ایران را سبب شده است.

بر اساس گزارش‌ها، شورای عالی امنیت ملی از محمود نبویان، نماینده تهران، و جواد کریمی ‌قدوسی، نماینده مشهد، به دلیل بیان جزئیات پرونده هسته‌ای ایران شکایت کرده است.

با وجود این آقای کریمی قدوسی روز ۲۸ مهرماه از عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نقل کرد که در گفت‌وگوهای اتمی اخیر آمریکا پذیرفته است ایران چهار هزار سانتریفیوژ روشن داشته باشد.

بر اساس توافق‌های قبلی، مهلت ایران و کشورهای گروه ۱+۵ برای رسیدن به توافق جامع مورد قبول طرفین سوم آذرماه سال جاری به پایان می‌رسد.

با این حال روز سه‌شنبه خبرگزاری فرانسه به نقل از یک دیپلمات «غربی نزدیک به مذاکرات» نوشت که رسیدن به نتیجه در زمان باقی‌مانده از مهلت تعیین‌شده «بسیار بعید» است.

به گفته این دیپلمات که خبرگزاری فرانسه به نامش اشاره نکرد، احتمال این که هفت کشور درگیر در مذاکرات اتمی در «چهار هفته و نیم» باقی‌مانده به نتیجه برسند «بسیار ضعیف» است.

همزمان با این سخنان مجید تخت روانچی، عضو تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، گفته بود که ایران در پی تمدید زمان مذاکرات نیست و «تلاش می‌کنیم در زمان مشخص به نتیجه دلخواه خود برسیم».

XS
SM
MD
LG