لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۷

ایران درخواست ویزای نمایندگان آمریکایی را «ژست تبلیغاتی» دانست


وزارت خارجه جمهوری اسلامی در پاسخی دیرهنگام به درخواست ویزای سه نماینده جمهوری‌خواه ایالات متحده برای دیدار از ایران، درخواست آنها را «ژست تبلیغاتی» و «کاملا نابه‌جا» دانست.

در نامه رسمی وزارت امور خارجه ایران به این سه نماینده متقاضی ویزا از عناوین و عبارات معمول برای ادای احترام در مکاتبات رسمی استفاده نشده و اصل نامه به وزارت خارجه آمریکا ارسال شده است، نه خود متقاضیان ویزا.

آن طور که در وب‌سایت نشریه «ویکلی استاندارد» در روز دوشنبه، ۱۷ خردادماه، گزارش شده است، وزارت خارجه آمریکا پاسخ ایران را در تاریخ دوم ژوئن، جمعه گذشته، برای لی زلدین، یکی از اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان، ارسال کرده است.

آقای زلدین به همراه مایکل پمپیو و فرانک لابیوندو بهمن‌ماه گذشته که انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری ایران در پیش بود، با حضور در دفتر حفاظت منافع ایران در واشینگتن و ثبت درخواست خود برای اخذ ویزای ایران عنوان کردند که هدف اصلی آنها از این سفر مشاهده اجرای انتخابات در جمهوری اسلامی است.

این سه نماینده بیش از دو ماه صبر کردند و پس از آن که پاسخی از ایران دریافت نکردند در تاریخ ۲۴ فروردین‌ماه به عدم پاسخ‌گویی مسئولان ایرانی اعتراض کرده و خواسته خود را تکرار کردند.

حال وزارت خارجه جمهوری اسلامی در نامه‌ای که بدون سلام و تحیت تنها با عبارت «اعضای کنگره» آغاز شده و با عبارت «دفتر وزیر خارجه ایران» به پایان می‌رسد خواسته این نمایندگان آمریکایی را «ژست تبلیغاتی» خوانده است.

محمدجواد ظریف در پاسخ رسمی خود همچنین روش این سه عضو کنگره آمریکا برای درخواست دیدار از ایران را «کاملا نابه‌جا و نامناسب» توصیف کرده و تلویحا آنها را به بی‌احترامی متهم کرده است.

در این نامه آمده است: «اعضای کنگره آمریکا نمی‌توانند خط‌مشی و سیاست‌های دیگر کشورها را به آنها دیکته کنند.... به خاطر داشته باشید که در مقام عضو کنگره آمریکا شما قدرتی جهانی نیستید.»

آقای ظریف در پاسخ خود همچنین یادآوری کرده است که بر اساس مفاد برجام یا توافق اتمی ایران با اعضای گروه ۵+۱ تنها سازمانی که می‌تواند بر اجرای این مفاد نظارت داشته باشد سازمان بین‌المللی انرژی اتمی است.

سه نماینده جمهوری‌خواه متقاضی ویزای ایران وقتی اقدام خود را رسانه‌ای کردند به این نکته نیز اشاره کردند که یکی دیگر از اهداف سفر آنها به تهران در صورت گرفتن ویزا «نظارت بر نحوه اجرای توافق هسته‌ای توسط ایران» خواهد بود.

این در حالی است که این سه نماینده کنگره از مخالفان توافق هسته‌ای ایران با شش قدرت جهانی بودند.

XS
SM
MD
LG