لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۱۹

تخت ‌روانچی: اگر آمریکا به سمت نقض برجام حرکت کند، دست روی دست نمی‌گذاریم


معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه ایران هشدار داد که چنان چه دونالد ترامپ مصوبه مجلس نمایندگانِ آمریکا در تمدید طرح «داماتو» را امضا کند٬ جمهوری اسلامی «دست روی دست نخواهد گذاشت.»

مجید تخت روانچی، معاون وزیر خارجه، در گفت‌و‌گو با شبکه خبری «العالم» همچنین وضع هر نوع تحریم از سوی آمریکا علیه ایران را «مردود» دانسته و آن را «خلاف» توافق‌نامه «برجام» ارزیابی کرد.

به گفته آقای تخت روانچی، در صورتی که طرح «داماتو» در مجلس سنا هم تصویب شده و به امضای رئیس جمهوری برسد٬ تهران این اقدام را «ضربه‌ای اساسی به برجام» تلقی خواهد کرد.

«داماتو» قانونی است که در سال ۱۹۹۶ دولت آمریکا برای تحریم ایران به تصویب رساند. بر اساس این قانون شرکت‌هایی که در یک سال بیش از چهل میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کنند از دادوستد با دولت آمریکا محروم خواهند شد.

مجلس نمایندگان آمریکا به تازگی این قانون را برای مدت ده سال دیگر تمدید کرد و در واکنش به این اقدام آیت‌الله علی خامنه‌‌ای٬ رهبر جمهوری اسلامی، این اقدام نمایندگان مجلس آمریکا را نقض توافق هسته‌ای دانست.

دولت باراک اوباما پیش از این خواسته بود کنگره آمریکا با توجه به توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، تمدید این قانون را به تاخیر بیندازد، اما دونالد ترامپ، رئیس جمهور منتخب آمریکا، اساسا مخالف توافق اتمی است.

مجید تخت‌ روانچی هم در همین باره می‌گوید که تهران برای دوران پس از نقض برجام «سناریوهای مختلفی» دارد٬ اما در حال حاضر منتظر تصمیم‌ رئیس جمهوری جدید آمریکاست.

معاون اروپا و آمریکای وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان خود از عملکرد دولت کنونی آمریکا در خصوص توافق‌نامه «برجام» انتقاد کرده و افزود که آمریکا در این زمینه «بد‌عهدی» کرده است.

وی توافق‌نامه «برجام» را به «ترازویی» تشبیه کرده که «توازن باید در آن، دائماً رعایت شود» و «معنی ندارد که فقط یک طرف به تعهدات خود پایبند بماند.»

این مقام وزارت خارجه ایران «ترس» بانک‌های بزرگ خارجی از نهاد‌های قضایی آمریکا برای آغاز همکاری با ایران را یکی از مصادیق «بد‌عهدی» دولت باراک اوباما در اجرای تعهدات خود دانسته است.

وی گفت: «خیلی انتظار بی‌جایی است که آمریکایی‌ها فکر کنند که ما باید تعهدات خودمان را اجرا کنیم و آنها نباید انجام دهند.»

دونالد ترامپ پیش از این در کارزار انتخاباتی خود گفته بود در صورت پیروزی در انتخابات توافق هسته‌ای را پاره خواهد کرد.

علی خامنه‌ای نیز همان زمان پاسخ داد که «اگر آمریکایی‌ها برجام را پاره کنند، ما آن را آتش می‌زنیم

مقام‌های ایران نیز گفته‌اند برجام توافق‌نامه‌ای چندجانبه است که آمریکا موظف به اجرای آن خواهد بود.

اتحادیه اروپا هم که از طرف‌های این قرارداد «تاریخی» بوده٬ اطمینان داده توافق هسته‌ای با ایران، توافقی دوجانبه میان تهران و واشینگتن نیست که دونالد ترامپ در مقام رئیس جمهور آمریکا بتواند آن را برهم بزند.

XS
SM
MD
LG