لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۰

واکنش شدیداللحن ایران به اظهارات مقام بریتانیایی


سخنگوی وزارت خارجه ایران روز چهارشنبه، ششم بهمن‌ماه، اظهارات «معاون وزیر امور خارجه بریتانیا» در مجلس اعیان این کشور را «نادرست»، «ناسنجیده»، «تحریک‌آمیز» و «مداخله‌جویانه» خواند.

خانم جویس انلی که در گزارش رسانه‌های ایران از او به عنوان «معاون وزیر امور خارجه بریتانیا در امور حقوق بشر» یاد شده در سخنانی در مجلس اعیان بریتانیا با اشاره به بازداشت نازنین زاغری‌ـ‌رتکلیف از عملکرد حقوق بشری ایران انتقاد کرده بود.

در واکنش به این موضع‌گیری، به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه، روز چهارشنبه صحبت‌های خانم انلی را برگرفته از منابع «غیرموثق» دانسته و گفت: «این گونه مواضع موجب تخریب فضای لازم برای ارتقای مناسبات بین جمهوری اسلامی ایران و انگلیس می‌گردد.»

سخنگوی وزارت خارجه ایران همچنین کارنامه حقوق بشر بریتانیا را «در طول تاریخ و در عصر حاضر، همواره با نقاط مبهم و سیاه فراون» دانست.

سخنگوی وزارت خارجه ایران در همین حال درباره بازداشت برخی افراد در ایران گفت: «همان گونه که در مذاکرات با مقامات انگلیسی اعلام شده است، طرح ادعاهای بی‌پایه و اساس حقوق بشری علیه شهروندان ایرانی را دخالت در امور داخلی خود و غیرقابل قبول می‌دانیم.»

به نظر می‌رسد اشاره بهرام قاسمی به موضوع بازداشت نازنین زاغری، شهروند ایرانی- بریتانیایی زندانی در ایران، مربوط باشد که به تازگی غلامحسین محسنی‌ اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه، از تائید حکم پنج سال زندان برای او خبر داد.

آقای قاسمی بدون نام بردن از خانم زاغری گفته است که «قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان قوه‌ای مستقل، بر اساس شواهد و مستندات قانونی خود، جرایم و تخلفات را مورد رسیدگی قرار می‌دهد.»

در هفته‌های اخیر انتقادهای مقام‌های جمهوری اسلامی ایران از اظهارات مقام‌های بریتانیا افزایش یافته است.

روز ۲۹ دی‌ماه نیز مجید تخت روانچی، معاون اروپا و آمریکای وزارت خارجه ایران، در دیدار با همتای بریتانیایی خود از مواضع مقامات این کشور درباره جمهوری اسلامی انتقاد کرد.

توبیاس ال‌وود، معاون خاورمیانه و آفریقای وزیر خارجه بریتانیا، در سفری یک روزه به تهران با آقای روانچی دیدار کرده بود.

آقای تخت روانچی همچنین از مواضع اخیر برخی از مقامات بریتانیا در مورد جمهوری اسلامی انتقاد کرده و این گونه مواضع را «برخلاف روند توسعه روابط دو کشور در چارچوب تفاهمات قبلی» دانست.

اشاره معاون وزیر خارجه ایران به صحبت‌های ترزا می، نخست وزیر بریتانیا در نشست شورای همکاری خلیج فارس بود.

خانم می، نخست‌وزیر بریتانیا، روز چهارشنبه، ۱۷ آذر، خطاب به شورای همکاری کشورهای خلیج فارس گفته بود که بریتانیا به این کشورها کمک خواهد کرد در برابر «اقدامات ستیزه‌جویانه ایران در منطقه» بایستند.

این سخنان واکنش گسترده مقامات جمهوری اسلامی را به دنبال داشت و روز شنبه ۲۰ آذر، نیز نیکلاس هاپتون، سفیر بریتانیا در تهران، به وزارت خارجه ایران احضار و «اعتراض شدید» دولت ایران به اظهارات نخست ‌وزیر این کشور در نشست شورای همکاری خلیج فارس به او ابلاغ شد.

در واکنش به این سخنان رهبر جمهوری اسلامی نیز روز شنبه ۲۷ آذر، با اظهار این‌ که به باور او «انگلیس از دو قرن پیش، همیشه منبع شر و نکبت برای ملت‌ها در منطقه ما بوده» گفت که «آن ‌وقت آن مسئول انگلیسی بی‌شرمانه می‌گوید ایران تهدید منطقه است».

XS
SM
MD
LG