لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۱

واکنش وزارت خارجه به ادعای نماینده سابق مجلس درباره قاسم سلیمانی و فتف


این نخستین بار نیست که آقای نبویان این گونه ادعاها را در عرصه عمومی مطرح می‌کند.
این نخستین بار نیست که آقای نبویان این گونه ادعاها را در عرصه عمومی مطرح می‌کند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران ادعای یک عضو جبهه پایداری درباره تحویل قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه، به آمریکا در صورت اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی، فتف، را «کاملا کذب و بی‌پایه»، «دروغ‌های خیال‌پر‌دازنه» و «توهین به شعور میلیون‌ها ایرانی» خواند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، بهرام قاسمی روز پنج‌شنبه، ۱۱ خرداد، گفت که «باب اتهامات کذب و دروغگویی‌های بی پروا هر روز گسترده‌تر می شود و عده‌ای عامدانه و با هدف تشویش افکار عمومی و دامن زدن به شکاف و خشونت، مطالب کاملا کذب و بی‌پایه ای را مطرح» می‌کنند.

وی محمود نبویان، عضو جبهه پایداری و نماینده مجلس نهم، را متهم کرد که با اصرار بر «دروغ‌های خیال‌پردازانه» و «به خطر انداختن منافع ملی بر اساس توهمات و افتراها، تمامی مرزهای شرع و انصاف و اخلاق را پشت سر گذارده» و «به شعور میلیون ها ایرانی توهین» کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تاکید کرد که مقررات گروه ویژه اقدام مالی موسوم به فتف «FATF» یک سازوکار مالی بین‌المللی است که «هیچ ارتباطی با استرداد اتباع بین کشورها ندارد».

به گفته آقای قاسمی، استرداد اتباع تنها در قالب معاهده های دوجانبه بین کشورها انجام می شود که جمهوری اسلامی ایران چنین توافقی با آمریکا ندارد.

محمود نبویان، نماینده مجلس نهم و از شاگردان محمدتقی مصباح یزدی، در سخنانی که فایل صوتی آن منتشر شده قسم می‌خورد که وزیر خارجه ایران به آمریکا تعهد داده، در ازای برداشته شدن تحریم‌های بانکی، قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران، را به این کشور تحویل می‌دهد.

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز چهارشنبه، ۱۰ خرداد، این سخنان را «شرم‌آور» خوانده و گفته بود که وزارت خارجه از آقای نبویان شکایت خواهد کرد، مگر این که او «رسما عذرخواهی و توبه» کند.

اما ساعاتی پس از این سخنان، آقای نبویان اعلام کرد که نگفته وزارت خارجه در این باره تعهد داده، بلکه نتیجه اجرای مقررات گروه ویژه اقدام مالی «تحویل دادن امثال قاسم سلیمانی و خیلی افراد دیگر» به آمریکا است.

این در حالی است که در فایل صدای آقای نبویان او دقیقا از تعهد وزیر خارجه سخن می‌گوید.

مقام‌های بانک مرکزی ایران سال گذشته با گروه ویژه اقدام مالی، به توافقی به نام «برنامه اقدام» در زمینه مبارزه با پولشویی و مبارزه علیه تروریسم دست یافتند که بلافاصله با اعتراض گروهی از محافظه‌کاران در ایران مواجه شد.

این دسته از محافظه‌کاران می‌گویند عضویت ایران در این گروه می‌تواند منجر به قطع کمک‌های مالی ایران به حزب‌الله لبنان و سایر گروه‌هایی باشد که در حال حاضر تحت حمایت مالی تهران هستند.

در همان زمان جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران نیز هدف از توافق با گروه ویژه اقدام مالی (فتف) را «رصد گردش مالی و اهرمی برای تأثیرگذاری» بر این نهاد دانست.

در مقابل عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه ایران، در تیرماه سال ۹۵ با اشاره به مذاکرات با گروه ویژه اقدام مالی گفت که جمهوری اسلامی گروه حزب‌الله لبنان را «قربانی هیچ چیز نخواهد کرد.»

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، هم گفته این شورا در موضوع همکاری با گروه ویژه اقدام مالی به «جمع‌بندی مثبت» رسیده و این جمع‌بندی پس از تأیید رهبر جمهوری اسلامی اجرایی خواهد شد.

آقای نبویان زمانی که نماینده مجلس نهم بود، نیز سخنان بحث‌انگیزی را درباره توافق اتمی وین مطرح کرد.

این عضو جبهه پایداری از جمله سال ۹۳ بدون ذکر تاریخ و مکان مدعی شد که وندی شرمن، معاون وزیر خارجه آمریکا، گفته است که محمدجواد ظریف و عباس عراقچی «امضا کرده‌اند» که در مذاکرات اتمی به فعالیت‌های موشکی ایران «پرداخته» شود.

ادعای این نماینده سابق مجلس ایران در حالی بیان شده بود که تاکنون هیچ خبری درباره این اظهارات خانم شرمن در رسانه‌ها منتشر نشده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران از برخی از سخنان آقای نبویان درباره توافق اتمی به دادگاه ویژه روحانیت شکایت کرد، اما تاکنون گزارشی درباره نتیجه رسیدگی به این پرونده منتشر نشده است.

هیئت نظارت بر نمایندگان مجلس نیز سخنان آقای نبویان را «در راستای ایفای وظایف نمایندگی» ارزیابی کرد.

XS
SM
MD
LG