لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۲

هشدار درباره «حضور مصداقی دشمنان» در انتخابات ایران


امام جمعه تهران درباره «گسترده‌تر شدن دخالت دشمنان در انتخابات» ریاست جمهوری هشدار داد و گفت که آنان در این دوره انتخابات «حضور مصداقی» پیدا کرده و رای دادن به یک نامزد را تبلیغ می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، احمد خاتمی، امام جمعه موقت، در خطبه‌های روز هشتم اردیبهشت، گفت که «دشمنان» قصد دارند در این دوره از انتخابات «دخالت‌های خود را گسترده کنند».

وی اضافه کرد: «در هیچ دوره ای از انتخابات به اندازه این دوره، دشمنان این ملت از چند ماه قبل در رسانه های خود حضور مصداقی پیدا نکرده بودند که به چه کسی رأی دهید و به چه کسی رأی ندهید؟»

آقای خاتمی به هویت این «دشمنان» و شواهد «حضور مصداقی» آنها در انتخابات اشاره‌ای نکرد.

امام جمعه تهران همچنین با اشاره به تغییر رویکرد آمریکا به رویکرد «تهاجمی» افزود که رئیس جمهوری باید انتخاب شود که جواب تهدیدهای مقامات ایالات متحده را «محکم و دندان‌شکن» بدهد.

پیش از این نیز برخی از وب‌سایت‌ها و کانال‌های تلگرامی اصولگرا مدعی شده بودند که گروه های مخالف جمهوری اسلامی از مواضع حسن روحانی استقبال و علیه ابراهیم رئیسی، نامزد اصولگرای انتخابات ریاست جمهوری، فعالیت می کنند.

ابراهیم رئیسی که از مقام‌های پیشین دستگاه قضایی است، پیشتر به عنوان معاون وقت دادستان در کمیته تصمیم‌گیری اعدام‌های دهه ۶۰ عضویت داشت، و از جمله آیت‌الله حسینعلی منتظری در یک فایل صوتی که سال گذشته از سوی احمد منتظری، فرزندش، منتشر شد، به نقش او اشاره می‌کند.

امام جمعه تهران همچنین خواستار انتخاب شدن نامزدی شد که فضای مجازی را به عنوان بخشی از «یک جنگ تمام‌عیار علیه اخلاق و هویت نظام اسلامی» قبول داشته باشد، نه این که آن را «تعامل فرهنگی» بداند.

در همین زمینه احمد علم الهدی، امام جمعه مشهد، نیز گفت که «ولنگاری فرهنگی موجود در فضای مجازی که برای محدودیت آن اقدام نمی‌شود ذائقه مردم ولایت‌مدار را تلخ کرده است».

مقام‌های قضایی و امنیتی در سال‌های اخیر همچنین تلاش‌های بسیاری برای مسدود کردن شبکه‌های اجتماعی از جمله «تلگرام» داشتند، اما دولت حسن روحانی می‌گوید که با این درخواست‌ها مخالفت کرده است.

محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، روز چهارشنبه، ۱۸ اسفند ۹۵، اعلام کرد که این وزارتخانه تحت تأثیر «فشارها» و «تلاش عده‌ای خاص» برای فیلتر شدن تلگرام قرار نخواهد گرفت و این پیام‌رسان در ایام انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فیلتر نخواهد شد.

حسن روحانی نیز روز دوشنبه، ۲۱ فروردین، با اشاره به تلاش‌ها برای مسدود شدن شبکه‌های اجتماعی گفت که «اگر تلاش رئیس‌ جمهور و دولت نبود، شما شبکه‌ای را نمی‌دیدید که زنده باشد و همه را قربانی می‌کردند».

با این حال پیشتر، شیرین عبادی، برنده ایرانی جایزه صلح نوبل، کارنامه دولت حسن روحانی در زمینه رعایت آزادی‌های قانونی را «بسیار ضعیف» دانسته و از این که آقای روحانی برخلاف وعده‌های انتخاباتی «هیچ تغییری» در وزارت اطلاعات انجام نداده، انتقاد کرده است.

مؤسسه «خانه آزادی» نیز در تازه‌ترین گزارش سالانه خود با اشاره به افزایش فشار بر آزادی رسانه‌ها در جهان، ایران را یکی از ده کشور غیرآزاد در زمینه آزادی رسانه معرفی کرد.

XS
SM
MD
LG