لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۰۳

تذکر امام جمعه به نامزدهای انتخابات ۹۶: حق جفا به نظام اسلامی را ندارید


تاکید چندباره مقامات حکومتی در این باره می‌تواند نشانه نگرانی آنها از تکرار اتفاقات ۸۸ باشد.
تاکید چندباره مقامات حکومتی در این باره می‌تواند نشانه نگرانی آنها از تکرار اتفاقات ۸۸ باشد.

امام جمعه تهران درباره تلاش «دشمن» برای «تشنج‌آفرینی» و تکرار حوادث سال ۸۸ در انتخابات پیش رو هشدار داده و با اشاره به اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری آن سال از نامزدها خواست که «تسلیم رأی مردم» باشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، احمد خاتمی در خطبه‌های نماز جمعه روز ۱۳ اسفند گفت که «دشمن در پی تشنج‌آفرینی در عرصه انتخابات ایران است».

وی تاکید کرد که فضای انتخابات نباید «فضای عقده‌گشایی نسبت به ارزش‌های اسلامی باشد» و نامزدها و هواداران‌شان در نطق‌های انتخاباتی «حق جفا به نظام اسلامی را ندارند».

آقای خاتمی با اشاره به اعتراض‌های گسترده‌ای که در پی اعلام نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ به راه افتاد تاکید کرد که نامزدها باید به گفته او «فرهنگ تسلیم بودن در برابر رأی مردم» را «باور کنند».

امام جمعه موقت تهران همچنین گفت: «دروغ، فریب و اهانت به دیگران و دیگر نامزدها در شان فضای نظام اسلامی نیست و در شان آمریکا و کشورهای غربی است که کمترین ارزشی برای اخلاق قائل نیستند.»

چند روز پیش از سخنان امام جمعه تهران، حسین ذوالفقاری، معاون امنیتی وزارت کشور، «ملاحظات اساسی» این وزارتخانه برای برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را اعلام کرده بود.

ممنوعیت انتشار خبر نتیجه انتخابات قبل از اعلام وزارت کشور و «دستگیری افراد خاص سیاسی و بستن ستاد تبلیغات» تنها با مشورت با ستاد امنیت استان یا کشور از جمله این «ملاحظات اساسی» است.

بخش اعظم این «ملاحظات اساسی انتخابات» یادآور موضوع اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و بازداشت‌ها و اتفاقاتی است که پس از آن افتاد و پس‌لرزه‌هایی که هم‌چنان نیز ادامه دارد.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه، نیز روز دوشنبه، ۹ اسفند، گفته بود که برخی برای پیشبرد برنامه‌های انتخاباتی خود از «ابزار ضد انقلاب» استفاده می‌کنند که اقدامی «مجرمانه» است.

فعالیت رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مقام‌های جمهوری اسلامی و محافظه‌کاران در این دوره از انتخابات تبدیل شده است.

در همین حال احمد خاتمی روز جمعه با تاکید بر این که «رسانه‌های بیگانه از حالا خیز گرفتند و چند شبکه به وجود آوردند» گفت که این رسانه ها قصد تکرار حوادث انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸۸ را دارند.

وی از کاربران فضاهای مجازی خواست که «هرجا دیدند آنان می‌خواهند با ارزش‌های اسلامی ما مقابله کنند، با حالت تهاجمی برخورد کنند».

امام جمعه تهران در سخنان خود همچنین گفت که نامزدها نباید در تبلیغات خود «از برخی ملیت‌ها حمایت یا آنان را تحریک کنند و بخواهند با ایجاد تفرقه رأی بیاورند».

استفاده از عبارت «ملیت‌ها» در سخنان امام جمعه تهران در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی معمولا از عبارت «قومیت‌ها» استفاده می‌کنند.

در ماه‌های گذشته تشکیل «فراکسیون مناطق ترک‌نشین» و تلاش برای تشکیل فراکسیون نمایندگان کرد مجلس بازتاب‌های زیادی داشته است.

«دعوای ملی در کشور نیست»

امام جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به طرح «آشتی ملی» محمد خاتمی گفت که «تمام وجود ما برای آشتی پر می‌کشد، آشتی ملی بار دارد، بارش این است که گویا دعوای ملی در این کشور است، در حالی که این دروغ است، دعوای ملی در این کشور نیست».

وی با اشاره اعتراض‌ها به انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفت که «ملت از این جماعت دل پُر خون دارد و تا توبه نکنند با آنان آشتی نخواهد کرد».

محمد خاتمی، رئیس‌ جمهور اسبق ایران، به تازگی با ابراز امیدواری به «تحقق آشتی ملی و همبستگی درونی» در ایران گفت که «الان بهترین موقعیت است که می‌توان برای همبستگی همه نیروها در مسیر منافع ملی و دفع و رفع تهدیدها و توطئه‌ها فراهم آورد».

اما آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۲۷ بهمن، در پاسخی غیرمستقیم این طرح را «بی‌معنی» خوانده و گفت که «با فتنه‌گران عاشورای ۸۸ آشتی» نخواهند کرد.

پیش از او هم صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، طرح موضوع «آشتی ملی» را «نادرست» دانسته و تأکید کرده بود که کسانی که سال ۸۸، به گفته او، «خطا کردند» باید از «مسیر نادرست‌شان» برگردند.

در مقابل علی مطهری، نایب رئیس مجلس، در پاسخ به مخالفت‌ها با طرح «آشتی ملی» گفت که مردم پس از حوادث سال ۸۸ از حکومت «گلایه‌هایی دارند» و اقدامات «خلاف قانون اساسی» مانند حصر، ممنوع‌التصویری و زندانی کردن احمد منتظری «تنگ‌نظری است» و«باید کنار گذاشته شود».

ده‌ها نماینده مجلس روز دوشنبه، نهم اسفند، به بهانه سالگرد پیروزی لیست امید در جریان انتخابات دهمین دوره مجلس شورای اسلامی به دیدار آقای خاتمی رفتند.

دو روز پیش از این دیدار اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ایران، گفته بود که با رهبر جمهوری اسلامی درباره جریان اصلاح طلب صحبت کرده و آیت الله خامنه ای نیز گفته که «به همه جریان‌های سیاسی علاقه‌مند» است.

با این حال جواد کریمی قدوسی، نماینده مشهد، در یک سخنرانی در شهر قم گفت که آقای خامنه ای درخواست اسحاق جهانگیری برای دیدار آقای خاتمی با او و مطرح کردن موضوع آشتی ملی را رد و تاکید کرده که او «مطلقا نمی‌تواند بازگردد».

این موضوعی است که دفتر رهبر جمهوری اسلامی هنوز به آن واکنش نشان نداده و در برابر افشاگری آقای کریمی قدوسی سکوت کامل اختیار کرده است.

انتقاد امامان جمعه از سخنان حسن روحانی

تعدادی از امامان جمعه نیز از سخنان اخیر حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، انتقاد کردند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، گفت که «دشمنان درصدد هستند جامعه را دوقطبی کنند و در یک قطب ضدانقلاب و ضدولایت و در مقابل قطب ولایتمدار را قرار دهند».

وی اضافه کرد: «یکی از عزیزان مسئول ما در شنبه گذشته می‌گوید برخی فکر کردند منقل آتشی درست شده تا برجام را داخل آن بیندازند؛ این حرف از یک مسئول این نظام بعید است و چه معنایی دارد.»

حسن روحانی روز شنبه، هفتم اسفندماه، گفته بود: «برخی فکر می کردند منقلی وجود دارد و قطعنامه را داخل آن می‌اندازیم و آتش می‌گیرد و تمام می شود، اما قطعنامه باید توسط خود شورا لغو می شد که ما این کار را کردیم.»

آقای روحانی یک روز بعد نیز در مجمع ملی سلامت گفت که «باید در جامعه نشاط داشته باشیم، چگونه است که هر چه غم و اندوه باشد حلال است، اما یک دقیقه که بخندیم حرام است».

در پاسخ به این نکته، امام جمعه اصفهان ضمن انتقاد از سخنان آقای روحانی گفت: «کنسرت برگزار کردن و چاک دهان باز کردن نشاط نیستند، نشاط این نیست که مردم در شهر اصفهان جمع شوند و کسی بخوانند و بخندند.»

وی اضافه کرد: «باید بدانیم که نشاط چیست. کدام پیامبران نشاط را این گونه مفهوم کردند؟ بلکه رفع مشکلات مردم نشاط است.»

موضوع لغو کنسرت‌ها در دولت حسن روحانی همواره خبرساز بوده و این موضوع یکی از دلایل استعفای علی جنتی، وزیر ارشاد، بود.

XS
SM
MD
LG