لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

راهپیمایی در تهران در اعتراض به «بی‌کفایتی» عربستان سعودی


همزمان با دعوت بسیج دانشجویی برای تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران، تعدادی از شرکت‌کنندگان در نماز جمعه روز سوم مهر نیز در اعتراض به «بی‌کفایتی» دولت عربستان سعودی در مدیریت حج راهپیمایی کردند.

در همین حال خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، با اشاره به «فراخوان‌هایی در شبکه‌های اجتماعی» برای تجمع در مقابل سفارت عربستان سعودی در تهران خبر داد که «دستگاه‌های امنیتی و انتظامی» موانع حفاظتی در اطراف این سفارتخانه را «افزایش» داده‌اند.

شرکت‌کنندگان در راهپیماییِ پس از نماز جمعه تهران در بیانیه‌ای خواستار پیگیری حادثه منا در «مراجع داخلی و بین‌المللی» شدند.

نویسندگان این بیانیه همچنین مداخله نظامی عربستان در یمن و به گفته آنان «حمایت» عربستان سعودی از گروه داعش در عراق و سوریه را محکوم کردند.

از سوی دیگر بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی در اطلاعیه‌ای خواستار برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت عربستان سعودی در روز یک‌شنبه، پنجم مهر، شده است. مقامات وزارت کشور ایران هنوز به این اطلاعیه واکنش نشان نداده‌اند.

در فروردین‌ماه و پس از انتشار خبرها درباره «تعرض» ماموران فرودگاه جده به دو نوجوان ایرانی نیز نیروهای بسیج بدون اخذ مجوز از وزارت کشور در مقابل سفارت عربستان سعودی تجمع کرده بودند.

به گفته مقامات سازمان حج و زیارت ایران، تاکنون ۱۳۱ کشته و ۸۵ مجروح ایرانی حادثه مراسم «رمی جمرات» در منا در روز پنج‌شنبه، دوم مهر، شناسایی شده‌اند و ۳۶۵ زائر ایرانی نیز پس از این حادثه هنوز به محل‌ اقامت خود بازنگشته‌اند.

روز جمعه تعدادی از روحانیون اصولگرا در ایران از جمله محمد یزدی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، و تعدادی از مراجع تقلید از جمله ناصر مکارم شیرازی، عبدالله جوادی آملی وحسین نوری همدانی دولت عربستان سعودی را به «بی‌کفایتی» متهم کرده و خواستار برگزاری مراسم حج توسط سازمان‌هایی نظیر سازمان کنفرانس اسلامی شدند.

در همین حال امامان جمعه شهرهای دیگر نیز شدیدا به دولت عربستان سعودی حمله کردند. از جمله محمد امامی کاشانی، امام جمعه تهران، از کشورهای اسلامی خواست که برای پیگیری این حادثه به «دادگاه بین‌المللی» و «سازمان کنفرانس اسلامی» مراجعه کنند.

احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، نیز گفت که «بی‌کفایتی شیطانی و نابکارانه آل‌سعود حساب شده و عمدی است».

به گزارش خبرگزاری فارس، وی تاکید کرد که به گفته او «استکبار جهانی» با قصد «براندازی اساس حج، حکومت نجس آل‌سعود را مشخص کردند».

امام جمعه مشهد همچنین گفت که زائران ایرانی «عمدا کشته شدند و سعودی‌ها اجازه ندادند نیروهای امدادی زائران را نجات دهند».

گفته‌های آقای علم‌الهدی در حالی بیان شده است که به گفته سعید اوحدی، رئیس سازمان حج و زیارت ایران، تا ساعت پنج عصر روز پنج‌شنبه امکان حضور پزشکان ایرانی در محل حادثه وجود داشته است.

دولت جمهوری اسلامی با انتشار اطلاعیه‌ای با تأکید بر سه روز عزای عمومی در کشور، عربستان را مسئول امنیت و حفاظت از جان زائران دانسته است.

از سوی دیگر علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، نیز ضعف مدیریت و به گفته او «تغییر اولویت امنیتی» عربستان سعودی را از دلایل حادثه منا دانست.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، آقای شمخانی دولت عربستان سعودی را متهم کرد که نیروهای «خبره» خود را برای مداخله نظامی در یمن به کار گرفته و به همین دلیل نیروهای انتظامی که برای تامین امنیت مراسم حج به کار گرفته شده‌اند «کاهش کمی و کیفی» داشته‌اند.

تعدادی از مقامات جمهوری اسلامی و شخصیت‌های سیاسی اصولگرا همزمان با اعتراض به عملکرد دولت عربستان سعودی در حادثه منا از سیاست‌های این دولت در یمن و سوریه نیز انتقاد کرده‌اند.

جمهوری اسلامی در سوریه آشکارا از حکومت بشار اسد حمایت می‌کند و در یمن به حمایت تسلیحاتی از شورشیان حوثی متهم است.

در مقابل عربستان در سوریه از گروه‌های اپوزیسیون و شورشی حمایت می‌کند و در یمن از دولت منصور هادی که به دست حوثی‌ها از پایتخت این کشور بیرون رانده شده است.

XS
SM
MD
LG