لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۶

واردات بنزین ایران از سال آینده «سه برابر» می‌شود


مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که از فروردین سال آینده،‌ ۱۳۹۳، واردات روزانه بنزین کشور به ۱۰ تا ۱۱ میلیون لیتر خواهد رسید.

ایران از سال ۸۹ همزمان با اعمال تحریم آمریکا در مورد صادرات بنزین به ایران در حالی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی خود را آغاز کرد که پیشتر ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج تهیه می‌کرد.

این در حالی است که اقدام به تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی چندین سال است که با هشدار کارشناسان مواجه است، به طوری که در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد گزارش‌های زیادی درباره غیراستاندارد بودن این نوع بنزین منتشر شد که البته وزارت نفت منکر صحت تمام آنها بود.

با این حال اخیرا سازمان محیط زیست ایران بنزین غیراستاندارد را عامل اصلی آلودگی هوای کلان‌شهرها در ایران معرفی کرده و بیژن نامدار زنگنه هم هفته گذشته دستور تعطیلی تولید بنزین در واحدهای پتروشیمی را صادر کرد.

در چنین فضایی است که، به گزارش خبرگزاری مهر، مصطفی کشکولی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران روز چهارشنبه، ۱۴ اسفندماه، با اشاره به توقف تولید بنزین پتروشیمی از سال آینده از تامین کسری با واردات از خارج کشور خبر داد.

به گفته این مقام، سال آینده حجم واردات بنزین با افزایشی حدود سه برابری به ۱۰ تا ۱۱ میلیون لیتر در روز افزایش می‌یابد.

این گزارش می‌گوید که از سه سال گذشته تاکنون به طور متوسط روزانه هشت تا ۱۰ میلیون لیتر بنزین در مجتمع‌های پتروشیمی تولید شده است.

آقای کشکولی گفته است که فعلا تولید بنزین پتروشیمی تا پایان سال جاری ادامه دارد، اما از سال آینده متوقف خواهد شد.

وی در ادامه گفت که از ابتدای سال جاری واردات بنزین از ۱.۵ میلیون لیتر سال ۹۱ به حدود ۳.۳ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است.

به گزارش مهر، بر اساس گزارش‌های رسمی وزارت نفت به طور متوسط سالانه بیش از ۴.۱ میلیون لیتر بنزین و گازوئیل در پتروشیمی‌های ایران تولید و در بازارهای داخلی عرضه می‌شود.

اما در تازه‌ترین واکنش‌ها به کیفیت بنزین تولید داخل، خبرگزاری مهر روز ۱۳ اسفندماه با استناد به گفته‌های اسماعیل کهرم، مشاور رئیس سازمان محیط زیست، گزارش داد که «تحریم‌ها موجب شد که در بنزین که در داخل با عنوان سوخت خودکفا تولید شد، میزان "بنزن" که یک ماده سرطان‌زا است و برای افزایش احتراق بنزین به آن اضافه می‌شود و حد مجاز در اتحادیه اروپا تا پنج درصد بنزین است در بنزین خودکفای داخلی به ۵۰ درصد برسد و شاهد عوامل سوء آن بر مردم و افزایش بیماری‌های لاعلاج مانند سرطان در کشور باشیم».
XS
SM
MD
LG