لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۴۲

اتهامات دادستانی برای قوامی: ارتباط با اپوزیسیون خارج و شبکه‌های ماهواره‌ای


دادستانی تهران در اطلاعیه‌ای که روز سه‌شنبه، ۲۷ آبان‌ماه، منتشر شد ضمن تکذیب ارتباط اتهام پرونده غنچه قوامی با تماشای مسابقات والیبال وی را به «ارتباط با اپوزیسیون خارج از کشور و شبکه‌های ماهواره‌ای، شرکت در تجمعات ضد نظام و فیلمبرداری از مقر پلیس محلِ بازداشت» متهم کرد.

غنچه قوامی، شهروند بریتانیایی ایرانی‌الاصل، که سی‌ام خرداد سال جاری برای تماشای مسابقات والیبال به ورزشگاه آزادی تهران رفته بود، به دلیل اعتراض به راه ندادن زنان به این ورزشگاه به دست نیروهای امنیتی دستگیر و ساعاتی بعد آزاد شد.

وی چند روز بعد در حالی که برای پس گرفتن لوازم شخصی خود اقدام کرد، دوباره بازداشت شد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، دادستانی تهران روز سه‌شنبه در اطلاعیه خود اعلام کرد که خانم قوامی در تاریخ ۳۰ خرداد «اتفاقی» توسط ماموران پلیس مستقر در ورزشگاه آزادی بازداشت شده، در حالی که پیش از آن «سابقه بازداشت قبلی» داشته است.

در این اطلاعیه همچنین غنچه قوامی متهم شده است که پس از بازداشت، «مبادرت به عکس‌برداری از مقر پلیس و افراد حاضر» در آن جا کرده است.

دادستانی تهران با اشاره به بازداشت غنچه قوامی در روز ۳۱ خرداد نوشته است که در این روز از او یک دستگاه تلفن همراه «کشف شده» که «حاوی تصاویر و فیلم‌های متعدد» مرتبط با «عوامل» اعتراضات انتخابات سال ۸۸ بوده است.

در این اطلاعیه، با اشاره به احضار غنچه قوامی در تاریخ هشتم تیر آمده است: «نام‌برده در فعالیت‌های تبلیغی علیه نظام مشارکت داشته و ضمن ارتباط با دست‌اندرکاران و مرتبطین شبکه‌های ماهواره‌ای از جمله شبکه‌ بی‌بی‌سی فارسی و اپوزیسیون خارج از کشور، در تجمعات و راهپیمایی‌های ضدنظام حضور داشته است.»

محمود علیزاده طباطبایی، وکیل غنچه قوامی، روز ۱۱ آبان از «صدور» حکم یک سال زندان برای موکل خود خبر داده و در عین حال گفته بود که دادگاه پرونده را مجددا به دادستانی ارسال کرده است.

دادستانی تهران در اطلاعیه خود بازگشت پرونده غنچه قوامی به دادسرا را تائید کرده است.

هادی صادقی، معاون فرهنگی قوه قضاییه، روز سه‌شنبه، ۲۰ آبان، اتهامات غنچه قوامی را «تبلیغ علیه نظام و برخی از تعاملات با عناصر ضدانقلاب» ذکر کرده و خواستار آن شده بود که قوه قضاییه درباره این پرونده اطلاع‌رسانی کند.

این در حالی است که پیش از این محمدرضا داورزنی، رئیس فدراسیون والیبال ایران، بازداشت غنچه قوامی را یکی از «بهانه‌های» لغو میزبانی مسابقات نوجوانان جهان در ایران اعلام کرده بود.

فدراسیون جهانی والیبال، آرژانتین را به عنوان میزبان رقابت‌های نوجوانان جهان معرفی کرده است. این در حالی است که کنگره جهانی ۲۰۱۴ در ایتالیا، میزبانی این مسابقات را به ایران سپرده بود.

بر اساس گزارش‌ها، همچنین رؤسای فدراسیون والیبال ۲۰۰ کشور با ارسال نامه‌ به رئیس جمهور ایران خواستار آزادی غنچه قوامی شده‌اند.

XS
SM
MD
LG