لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۵

«توصیه» دولت به رئیس قوه قضاییه: اگر صحبتی دارید، در شورای امنیت ملی بگویید


یک روز پس از حمله رئیس قوه قضاییه ایران به طرفداران پایان حصر رهبران جنبش سبز، سخنگوی دولت حسن روحانی به او پاسخ داده و «توصیه» کرد که اگر در این باره نظری دارد در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح کند.

صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه ایران، روز دوشنبه نظر برخی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری،‌ از جمله پایان حصر خانگی رهبران معترضان به نتیجه انتخابات سال ۸۸ را «برخلاف امنیت ملی» دانسته و گفت: ‌«شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟»

حسن روحانی، رئیس ‌جمهور، در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی خود پیش از دوازدهمین دور ریاست جمهوری در کرمان وعده داد که تقاضای رفع حصر رهبران جنبش سبز از سوی شرکت‌کنندگان در سخنرانی را «منتقل» و «با تمام توان» پیگیری خواهد کرد.

محمدباقر نوبخت، سخنگوی حسن روحانی، روز سه‌شنبه، ۹ خردادماه، در واکنش به این حمله به رئیس قوه قضاییه «توصیه» کرد که به جای کشاندن این مباحث به سطح جامعه، آنها را در جلسات شورای عالی امنیت ملی مطرح کند.

او گفت: «توصیه می‌کنم سروران محترم حتما اگر صحبتی دارند در جلسات مطرح کنند. یکی از آنها شورای عالی امنیت ملی است که با توجه به این که رئیس قوه‌ قضائیه در آن عضو هستند اگر در جلسات شرکت کنند می‌توانند در آنجا مطرح کنند.»

او همچنین به رئیس قوه قضاییه یادآوری کرد: «قدرت در ساختار نظام جمهوری اسلامی بین سه قوه توزیع شده و رئیس‌ جمهور رئیس قوه مجریه و مسئول اجرای قانون اساسی است و از اختیارات خود استفاده می‌کند.»

آیت‌الله آملی لاریجانی روز دوشنبه با لحنی تند به «رسانه‌ها و افرادی» هشدار داده بود که به گفته او «تلاش می‌کنند به صورت زنجیره‌ای و همنوا چنین مسائلی را دائماً تکرار کنند و از این طریق فشار وارد آورند».

او گفت: «هشدار می‌دهیم که این بساط را جمع کنند وگرنه قوه قضاییه با اقتدار خود این بساط را جمع خواهد کرد.»

«بهتر است کوتاه بیایید»

سخنگوی دولت حسن روحانی روز سه‌شنبه همچنین به ابراهیم رئیسی، رقیب ناکام آقای روحانی در انتخابات اخیر، و اتهامات او درباره «مهندسی» انتخابات و «تخلفات بسیار» پاسخ داد.

آقای رئیسی روز یک‌شنبه، هفتم خرداد، در یک سخنرانی در مشهد اتفاقات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ را «بی‌سابقه‌» خوانده و گفت که «تخلفات مهندسی‌شده در انتخابات زیاد بود».

آقای نوبخت در پاسخ به این اتهام گفت: «قطعا این مهندسی انتخابات سخن درستی نیست و باید این واژگان تعریف شوند که چه می‌گوییم. ضمن تکذیب مهندسی انتخابات یادآور می‌شوم که فرایند انتخابات توسط شورای نگهبان تحت نظارت بوده است.»

او تاکید کرد که «شمارش آرا به صورت صحیح وسالم انجام شده و به دفعات اعضای شورای نگهبان و سخنگوی آن گفته‌اند که اتفاقی که در نتیجه انتخابات تاثیر بگذارد، پیش نیامده است».

او همچنین خطاب به رقبای حسن روحانی گفت: «از یک سال قبل به پیشواز انتخابات رفته اند و شاهدیم چه پروژه ها و اتهاماتی را مطرح کرده اند. از حقوق‌های نجومی گرفته تا اشرافیت. و حتی خانه تک‌تک افراد را نشان دادند. آیا چیزی بود که از آن فروگذار کنند؟ همه چیز را گفتند و در مناظره‌ها دیدید که چه بی پروا مسائل گفته شد. مردم هم همه حرف‌ها را دیدند و رای دادند و دیگر باید کوتاه بیاییم.»

او در ادامه توصیه کرد: «دیگر همه حرف‌ها را زده‌اید و بهتر است کوتاه بیایید.»

بر اساس اعلام عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، این شورا روز سه‌شنبه، نهم خرداد، در مورد انتخاباتِ ۲۹ اردیبهشت‌ماه اعلام نظر می‌کند.

به گفته آقای کدخدایی، در جلسه روز یک‌شنبه این شورا گزارش‌هایی تعدادی از کارشناسان این شورا درباره انتخابات ارائه شده و قرار شده دیگر گزارش‌ها، در روز سه‌شنبه بررسی شود.

XS
SM
MD
LG