لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۲۹

سخنگوی شورای نگهبان: تضمینی نیست یک رئیس جمهور در دور دوم هم تایید شود


سخنگوی شورای نگهبان جمهوری اسلامی اعلام کرد که این شورا همواره صلاحیت روسای جمهور «مستقر» را نیز در دوره دوم نامزدی آنان بررسی می‌کند و «هیچ تضمینی» نیست که رئیس جمهور «مستقر» دوباره تایید صلاحیت شود.

این اظهار نظر واکنش برخی از چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب را به دنبال داشت.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان، در مصاحبه با وب‌سایت «مشرق‌نیوز» که روز چهارشنبه، ۱۵ دی‌ماه، منتشر شد در پاسخ به سوالی مبنی بر «عرف» بودن تائید صلاحیت روسای جمهور برای دوره دوم گفت که «هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست».

وی اضافه کرد: «قانونا شورای نگهبان در همه ادوار صلاحیت روسای جمهوری مستقر را هم دقیقاً بررسی کرده است. حالا در این چند دور گذشته نتیجه مثبت بوده است. این رویه قانونی و همیشگی شورای نگهبان بوده و طبیعتاً همیشه هم اجرا خواهد شد.»

آقای کدخدایی درباره احتمال رد صلاحیت فردی پس از یک دوره ریاست جمهوری نیز گفت: «همان شرایطی که برای نمایندگان مجلس هست... برای روسای جمهوری هم وجود دارد و اعمال می‌شود.»

در حال حاضر مقامات دولت حسن روحانی به این اظهار نظر واکنش نشان نداده‌اند، اما پیش از این محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت، با اشاره به این که آقای روحانی هنوز نامزدی خود را اعلام نکرده احتمال رد صلاحیت او را «پوچ و غیرمنطقی» خوانده بود.

عباس عبدی نیز در مصاحبه با خبرگزاری ایرنا سخنان مطرح شده درباره احتمال رد صلاحیت حسن روحانی را ناشی از نداشتن «درک درست» از نظام سیاسی ایران دانست.

وی اضافه کرد: «این که تف سربالاست که بگویند روحانی صلاحیت ندارد، بعد رهبری بگوید خیر ایشان صلاحیت دارد یا مصلحت است و بعد هم وی در انتخابات رای بیاورد؛ یعنی مردم به فرد مصلحتی رای دهند.»

این چهره اصلاح‌طلب تاکید کرد: «اگر سیستم به هر دلیلی به این نتیجه برسد که روحانی نباشد، روحانی خودش نامزد نمی‌شود، نه‌ این که بیاید و رد صلاحیت شود، اما من مطمئنم که مطلوب سیستم این است که روحانی دوباره بیاید و رئیس ‌جمهور شود.»

فیض‌الله عرب سرخی، عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، نیز در مصاحبه با روزنامه همدلی هدف از مطرح شدن بحث رد صلاحیت حسن روحانی را «تضعیف روحیه اصلاح‌طلبان» دانست.

جهانبخش خانجانی، عضو حزب کارگزاران سازندگی، نیز رد صلاحیت آقای روحانی را منتفی دانسته و افزود که اگر او رد صلاحیت شود، «از‌‌ همان زمان رد صلاحیت فاقد صلاحیت ریاست جمهوری است و نمی‌توان گفت که او تا پنج ماه بعد صلاحیت دارد».

موسی قربانی، نماینده سابق مجلس و از چهره‌های اصولگرا، اما در مصاحبه با وب‌سایت انتخاب گفت که سخنگوی شورای نگهبان یک موضوع کلی را مطرح کرده و سخنان او «به حال حاضر ربطی ندارد».

این در حالی است که پیش از این نیز برخی از وب‌سایت‌های اصولگرا از احتمال رد صلاحیت حسن روحانی یا یک دوره‌ای بودن ریاست جمهوری او سخن گفته‌اند.

از سوی دیگر اظهار نظر سخنگوی شورای نگهبان در روزهایی منتشر شده است که جدال دو قوه قضاییه و مجریه در ایران بالا گرفته و اصولگرایان به‌ویژه در مجلس شورای اسلامی بر شدت حملات خود به دولت حسن روحانی و حتی شخص او افزوده‌اند.

از جمله ۴۶ نماینده مجلس ایران روز چهارشنبه در نامه‌ای خطاب به رئیس جمهور خواستار برخورد او با برادرش حسین فریدون شدند، و در همین روز دو نماینده محافظه‌کار مجلس، همسو با اظهارات صادق لاریجانی٬ رئیس قوه قضائیه، درباره برخی مسائل مالی و امنیتی در دولت یازدهم٬ ادعا‌های جدیدی را علیه حسن روحانی مطرح کردند.

در مقابل اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران، روز پنج‌شنبه، نهم دی‌ماه، احتمال رد صلاحیت آقای روحانی را بعید دانسته و گفته بود که او «مصمم» است در انتخابات سال ۹۶ نامزد شود.

پیش از این برخی از چهره‌های اصلاح‌طلب از جمله مرتضی الویری ضمن تاکید بر حمایت از حسن روحانی اعلام کرده اند که اصلاح‌طلبان به دلایلی مانند احتمال نامزد نشدن، رد صلاحیت و رأی نیاوردن آقای روحانی، باید در کنار او «نامزد پوششی» معرفی کنند.

به گفته آقای الویری، هدف از معرفی «نامزد پوششی» رقابت با آقای روحانی نیست، بلکه برای خالی نبودن دست این جریان سیاسی در «بزنگاه» احتمالی‌ است.

با این حال محمدرضا خاتمی، علی شکوری راد و برخی دیگر از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب اعلام کرده اند که نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ فقط حسن روحانی است.

صفحه ویژه انتخابات ۹۶

خبرها و گزارش‌های مرتبط با انتخابات ۹۶ را در صفحه ویژه رادیو فردا دنبال کنید.

XS
SM
MD
LG