لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۳۶

حجاج ایرانی از سال جاری از مچ‌بند الکترونیکی استفاده می‌کنند


نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت لزوم استفاده حجاج ایرانی از مچ‌بند الکترونیکی در سال جاری را تائید کرده و العام کرد که این امر ربطی به حکومت عربستان سعودی ندارد.

او همچنین وعده داد که اطلاعات حجاج که در این دستبندها ذخیره می‌شود «تنها در اختیار کارگزاران ایرانی حج» قرار بگیرد.

به گزارش روز جمعه، پنجم خرداد، در خبرگزاری صداوسیما٬ علی قاضی عسگر، نماینده رهبر در امور حج ایران، در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود که این مچ‌بندهای الکترونیکی «طراحی و ساخت داخل است... و ربطی به سعودی‌ها ندارد».

وی همچنین ایده استفاده از این مچ‌بندها را مربوط به ده سال پیش دانست و «جدید» بودن آن به عنوان «طرحی از جانب سعودی‌ها» را رد کرد.

پیش از این نیز حمید محمدی٬ رئیس سازمان حج و زیارت٬ گفته بود که این سازمان امسال برای «بهبود خدمات و ایجاد آرامش و رفاه بیشتر زائران و همچنین شناسایی و راهنمایی حجاج در مواقع ضروری» طرح مچ‌بند را اجرایی می‌کند.

وی «میانگین بالای سنی حجاج ایرانی٬ ازدحام بسیار، گرمای هوا و احتمال گرمازدگی و گم کردن مسیر‌ توسط حجاج» را از علت‌های اجرای این طرح عوان کرده و گفت: «همان اطلاعاتی که روی کارت شناسایی زائران نوشته شده روی مچ‌بند قرار» می‌گیرد.

آقای محمدی٬ امضای قرارداد با عربستان برای تهیه مچ‌بندهای الکترونیکی حفاظتی و امنیتی برای زائران ایرانی را نیز تکذیب کرده و آن را «شایعه‌» خوانده بود.

رئیس سازمان حج و زیارت با انتقاد از انتشار گزارش‌هایی در این زمینه در فضای مجازی افزوده بود که «فضای مجازی متاسفانه فضای دقیقی نیست؛ شبهات و مطالب کذب و پیام‌هایی که مبنای غلطی دارند در این فضا منتشر می‌شوند که بعضا موجب تشویش اذهان مردم می‌شود.»

علی قاضی عسگر نیز «بسیاری از مسائل مطرح شده در فضای مجازی در ارتباط با حج» را «انحرافی» دانسته و از مردم خواست به این «فضا‌سازی‌ها توجه نکنند.»

نماینده ولی فقیه در امور حج همچنین از «خطبا و ائمه جمعه» خواست «مراقبت کنند و از بیان مطالبی که موجب نگرانی مردم می‌شود خودداری کنند.»

وی همچنین توضیح داد که نتیجه بررسی خطبه‌های نماز جمعه مکه و مدینه در شش ماه گذشته از سوی این سازمان حاکی است که «حتی یک جمله علیه شیعیان در این خطبه‌ها مطرح نشده و آن چه در فضای مجازی در این باره منتشر می‌شود دروغی بزرگ است.»

به گفته قاضی عسگر٬ مشکلات ایران با عربستان بر سر مسائل بحرین، یمن، عراق و سوریه٬ «مربوط به حوزه سیاسی است» و دو کشور توافق کرده‌اند که «موضوع حج را از مسائل سیاسی جدا» کنند.

آن ‌طور که وی گفته٬ «کار انگشت‌نگاری» از زائران ایرانی نیز از این پس بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی خواهد بود که سپس «اطلاعات» آن را در اختیار طرف سعودی قرار خواهد داد.

پیش از این گزارش‌هایی مبنی بر نصب «هزاران دوربین مراقبتی» در محل اسکان حجاج ایرانی و نیز «حضور نیروهای امنیتی در بین حجاج مرد و زن ایرانی با لباس مبدل» منتشر شده بود که رئیس سازمان حج و زیارت آنها را رد کرده بود.

اواخر فروردین ماه٬ اکبر رنجبرزاده٬ عضو هیئت رئیسه مجلس ایران، از شرط عربستان سعودی برای جمهوری اسلامی مبنی بر برگزاری مراسم دعای کمیل در فضای بسته و هتل‌ محل اقامت زوار ایرانی خبر داده بود.

با آن که این نماینده گفته سایر برنامه‌ها از جمله مراسم «برائت از مشرکین» همچون گذشته برگزار می‌شود٬ اما پس از محدود کردن مراسم «برائت از مشرکین»٬ این دومین محدودیتی است که عربستان سعودی برای جمهوری اسلامی ایجاد می‌کند.

قرار است امسال ۶۵۰۰ نفر زائر ایرانی به عربستان سفر کنند. آخرین بار که زائران ایرانی در مراسم حج شرکت داشتند، به مراسم حج سال ۹۴ بر می‌گردد.

در آن زمان به دلیل ازدحام بیش از حد جمعیت در هنگام عبور زائران از منطقه منا، بیش از دو هزار تن جان خود را از دست دادند که بیش از ۴۶۰ تن از آنها ایرانی بودند.

XS
SM
MD
LG