لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۷

استقبال از احمدی‌نژاد با شعار «احمدی ساده‌زیست، ریشه‌کن صهیونیست»


روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای با تیتر «دستگاه قضایی و راهی که باز شد» از قوه قضاییه خواسته به جای محاکمه «آفتابه‌دزد‌ها»، و برای اجرای قانون «دانه‌درشت‌ها» و در صدر آنها محمود احمدی‌نژاد را به دلیل داشتن پرونده‌های متعدد قضایی محاکمه کند.

روزنامه‌های مردمسالاری و آرمان گزارش‌هایی از استقبال انتخاباتی از محمود احمدی‌نژاد و همراهانش در فرودگاه مهرآباد با شعار «احمدی زنده‌باد، مشایی پاینده‌باد» منتشر کرده‌اند.

روزنامه‌های مردمسالاری از قول نماینده تبریز خبر داده است که «نرخ تورم مواد غذایی از ۴۶ درصد» نیز گذشته است. روزنامه ملت ما از «افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۳ درصدی لبنیات» گزارش داده است.

روزنامه کیهان از قول محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران از «آمادگی بیش از ۱۰۰ گردان امنیتی و ۴۰۰ گردان نظامی» خبر داده است.

روزنامه جهان صنعت خبر داده است که «معاونت حقوقی ریاست جمهوری از نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه، شکایت کرده است».

روزنامه ملت ما در شماره هشتم مهرماه، گزارشی درباره تداوم وضعیت بحرانی زلزله‌زدگان منتشر کره و نوشته است که «پس از گذشت ۴۸ روز از زلزله آذربایجان» هنوز «دست زلزله‌زدگان به نان نمی‌رسد».

روزنامه جمهوری اسلامی: قوه قضاییه به جای آفتابه‌دزد‌ها، احمدی‌نژاد را محاکمه کند

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله‌ای با تیتر «دستگاه قضایی و راهی که باز شد» از قوه قضاییه خواسته به جای محاکمه «آفتابه‌دزد‌ها»، و به منظور اجرای بدون تبعیض قانون «دانه‌درشت‌ها» در صدر آنها محمود احمدی‌نژاد را محاکمه کند.

این روزنامه در سرمقاله شماره شنبه هشتم مهرماه، با اشاره به این که «برخورد قضایی با فرزندان آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، از دو منظر مثبت و مفید است» نوشته است که «یکی این که قوه قضاییه با این اقدام نشان داد می‌خواهد بدون تبعیض عمل کند و این کار را از برخورد با یکی از اصیل‌ترین، سرشناس‌ترین و پرسابقه‌ترین خانواده‌های انقلاب شروع کرده است» و فایده دیگر «این که استقبال شخص آیت‌الله هاشمی رفسنجانی از رسیدگی به اتهامات فرزندان‌شان درس بزرگی است برای کلیه کسانی که در ردیف مقامات قرار دارند و خود یا افراد خانواده‌های‌شان از پاسخگویی به قوه قضاییه امتناع می‌ورزند».

روزنامه جمهوری اسلامی یادآوری کرده است که با برخورد بدون تبعیض «این اتهام که دستگاه قضایی ما فقط آفتابه‌دزد‌ها را محاکمه می‌کند و با دانه‌درشت‌ها کاری ندارد، از دامن قوه قضاییه زدوده خواهد شد» و نوشته است که «اقتضای چنین برخوردی این است که در ادامه این راه، تمام دانه‌درشت‌هایی که پرونده اتهامی دارند به دستگاه قضایی احضار شوند و بدون ملاحظه به اتهامات آنها رسیدگی شود».

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی سپس از محمود احمدی‌نژاد به عنوان یکی از «دانه‌درشت‌هایی» که چندین پرونده قضایی دارد نام برده و تاکید کرده است که «در زمره این متهمان، بلندپایه‌ترین مسئولان اجرایی نیز قرار دارند که یکی از آنها رئیس‌ جمهور است، به خاطر پرونده‌های اردبیل، شهرداری تهران، شکایات مربوط به مناظره انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ و شکایات مجلس».

این روزنامه «متهم دیگر» از میان مقام‌های ارشد دولتی را محمدرضا رحیمی معرفی کرده و نوشته است که «متهم دیگر، معاون اول رئیس‌ جمهور است که پرونده‌های پرسروصدای وی زبانزد است و بار‌ها خود مسئولان قضایی نیز در این زمینه سخن‌ها گفته‌اند» و «افراد دیگری نیز هستند که در رده‌های بعدی قرار دارند و اگر به پرونده‌های آنها رسیدگی شود، امید به اجرای عدالت در میان مردم زنده می‌شود و قوه قضاییه نیز اعتبار واقعی خود را به دست خواهد آورد».

روزنامه جمهوری اسلامی در عین حال نوشته است که «رسیدگی به اتهامات مقامات به این معنی نیست که الزاماً آنها مجرم شناخته شوند، بلکه چه بسا بتوانند با دفاعی که از خود می‌کنند از اتهامات برائت حاصل کنند»، اما «این خواسته مردم است که دستگاه قضایی در بررسی اتهامات مقامات کوتاهی نکند و با بهانه‌هایی از قبیل «مصلحت» از انجام وظیفه خود در این زمینه شانه خالی نکند» و «طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی» نیز «آحاد مردم در برابر قانون یکسان هستند و هیچ استثنایی در این زمینه وجود ندارد».

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی ضمن تجلیل از اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته است که «این جمله آیت‌الله هاشمی رفسنجانی که گفتند فرزندان من با فرزندان مردم فرقی ندارند، باید برای کلیه مقامات الگو باشد و همه به آن پای‌بندی نشان دهند».

این روزنامه با اشاره به این که فائزه هاشمی حکم دادگاه را پذیرفته و حاضر نیست برای آزادی خود درخواستی ارائه کند، نوشته که حتی «مهدی هاشمی علیرغم فشارهایی که برای بازنگشتن او به کشور وجود داشت داوطلبانه برای پاسخگویی به قوه قضاییه به وطن بازگشت و صبح روز بعد از ورود به تهران، خود به دادسرا مراجعه کرد و به سؤالات بازپرس جواب داد و اکنون در حالی که در بازداشت موقت است این بازجویی ادامه دارد».

روزنامه جمهوری اسلامی همچنین نوشته است که «رسیدگی به اتهامات دانه‌درشت‌ها نه تنها لازم است بلکه در اولویت قرار دارد» و درباره محاکمه مقام‌های ارشد دولتی دارای پرونده قضایی نیز تاکید کرده است که «اکنون که خانواده هاشمی رفسنجانی راه را برای دستگاه قضایی باز کرده، مسئولان قضایی از فرصت استفاده کنند و بدون ملاحظه این و آن به وظیفه خود عمل کنند».

استقبال از هیئت ۱۲۰ نفره با شعار «احمدی زنده باد، مشایی پاینده باد»

روزنامه‌های مردمسالاری و آرمان گزارش‌هایی از استقبال از محمود احمدی‌نژاد و ۱۲۰ تن از همراهانش در فرودگاه مهرآباد منتشر کرده‌اند.

روزنامه مردمسالاری در صفحه یک شماره شنبه عکس تجمع شماری از هواداران محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه مهرآباد را چاپ کرده و خبر داده است که «روز جمعه هیئت اعزامی به نیویورک به کشور بازگشت وعده‌ای از هواداران محمود احمدی‌نژاد همزمان با بازگشت وی و هیئت همراه از سفر نیویورک در فرودگاه مهرآباد تهران با شعار «احمدی زنده باد - مشایی پاینده باد» از وی استقبال کردند».

این روزنامه نوشته است که «محمود احمدی‌نژاد پس از ورود به فرودگاه بین‌المللی مهرآباد در بازگشت از مجمع عمومی سازمان ملل در جمع طرفدارانش که در این فرودگاه گرد آمده بودند، حضور یافت» و حامیانش نیز شعارهایی نظیر «صلی علی محمد یاور رهبر آمد»، «محمود دوستت داریم»، «احمدی ساده‌زیست، ریشه‌کن صهیونیست»، «چپ، راست، کارگزار، علیه خدمتگزار» و «احمدی زنده باد، مشایی پاینده باد» سردادند.

روزنامه آرمان نیز در گزارشی با تیتر «بازگشت احمدی‌نژاد و استارت مشایی» نوشته است که «بازگشت روز جمعه محمود احمدی‌نژاد از سفر ۶ روزه‌اش به نیویورک حاشیه‌هایی را به ‌دنبال داشت که یکی از آنان سر دادن شعار حمایت از اسفندیار رحیم‌ مشایی برای نخستین‌بار از سوی حامیان احمدی‌نژاد در فرودگاه مهرآباد تهران بود».

این روزنامه با اشاره به سر دادن شعار «احمدی زنده باد، مشایی پاینده باد» در جریان استقبال از احمدی‌نژاد و همراهانش، نوشته است که «این نخستین‌ بار است که چنین شعاری در حمایت از مشایی به‌ صورت علنی داده شده آن هم در حالی‌ که حمایت‌های احمدی‌نژاد از مشایی و مواضع وی موجب ریزش شدیدی در میان هواداران وی شده بود».

روزنامه آرمان نوشته است که «تا به حال سابقه نداشته که حمایت علنی از سوی حامیان دولت از مشایی صورت بگیرد» و «این حمایت‌ها و پررنگ کردن نقش مشایی در حالی از سوی حامیان دولت صورت می‌گیرد که در محافل سیاسی و عمومی صحبت‌هایی از اجرای مدل پوتین- مدودیف بیان می‌شود».

به گزارش این روزنامه، پس از بروز اختلاف درونی در جناح حاکم، بخشی از جناح حاکم از اسفندیار رحیم مشایی به دلیل «مواضعی از جمله ادعای دوستی» با اسرائیل یا «عملکردش در دوره ریاست بر سازمان میراث فرهنگی» انتقاد کرده‌اند، اما این انتقادات تاکنون «حمایت احمدی‌نژاد از مشایی» را کم نکرده و «برخی ادعا می‌کنند که یکی از دلایل برکناری تعدادی از وزرای دولت، انتقاد از مشایی بوده است».

روزنامه آرمان همچنین خبر داده که محمود احمدی‌نژاد در بدو ورود به کشور نسبت به بازداشت علی‌اکبر جوانفکر، مشاور مطبوعاتی خود، انتقاد کرد، و گفت «موضوع بازداشت جوانفکر را پیگیری می‌کنم».

این روزنامه نوشته در حالی که کمتر از یک سال دیگر به پایان ریاست جمهوری محمود احمدی‌نژاد باقی است، وی در جریان سفر به نیویورک و «در پاسخ به این سوال که آینده سیاسی خود را بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال بعد چگونه می‌بینید؟» به رسانه‌ها گفت که «به‌ خاطر درخواست دیگران در عالم سیاست باقی خواهم ماند» و «نمی‌توانم از عالم سیاست دور باشم و هر جا که من هستم، سیاست نیز به دنبالم می‌آید».

عبور تورم موادغذایی از ۴۶ درصد، افزایش ۳۳ درصدی قیمت لبنیات

روزنامه مردمسالاری از قول نماینده تبریز خبر داده است که «تورم مواد غذایی از ۴۶ درصد» نیز گذشته است، و روزنامه ملت ما از «افزایش قیمت ۲۰ تا ۳۳ درصدی لبنیات» گزارش داده است.

روزنامه مردمسالاری از «انتقاد مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس نهم از وضعیت بازار سکه، ارز و مواد غذایی» گزارش داده و از قول وی نوشته است که «تورم یک یا دو درصدی کشورهای دیگر را بوق می‌کنند، اما در کشورمان تورم ۴۶ درصدی کمر مردم را زیر فشار می‌شکند، و صدایی از کسی بلند نمی‌شود».

مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس نهم با اشاره به «گزارش مرکز آمار ایران مبنی بر تورم ۴۶ درصدی در مواد غذایی» گفته است که «این رقم را مرکز آمار در حالی منتشر کرده است که واقعیت بازار شاید رقمی بیشتر از این را تجربه کند».

به نوشته روزنامه مردمسالاری، «نماینده اصلاح‌طلب تبریز» در مجلس نهم با بیان این که «تورم در مواد غذایی از تورم در نرخ سکه و ارز اهمیت بیشتری دارد» گفته است که «مردم شاید با نخریدن طلا و سکه بتوانند زندگی کنند ولی قیمت‌ها اگر به این شکل باشد مردم با نخریدن مواد غذایی نمی‌توانند زندگی کنند».

مسعود پزشکیان همچنین گفته است که «بازار کشور روندی را به خود گرفته است که در این بازار هر سرمایه‌داری می‌تواند سودجویی شخصی کند و پول‌های کلان به جیب بزند» اما در چنین شرایطی «مدعیان مبارزه با رانت‌خواری امروز باید وارد میدان شوند نه این که ساکت بنشینند و تماشاگر باشند».

روزنامه مردمسالاری از قول مسعود پزشکیان نوشته است که «زمانی که به دولتی‌ها توصیه می‌شد به نظر کار‌شناسان اقتصادی عمل کنند، آنها مدعی بودند که خود کار‌شناس هستند»، پس «امروز باید پاسخگوی اقدامات کار‌شناسی خود باشند».

همزمان روزنامه ملت ما گزارش داده است که «تازه‌ترین قیمت‌های اعلام شده از سوی سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان حاکی از افزایش دست‌کم ۲۲ تا ۳۳ درصدی قیمت ارزان‌ترین محصولات لبنی پرمصرف است».

به نوشته این روزنامه، «شیر نایلونی ۱.۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی» با افزایش ۲۲ درصدی از «۹۰۰ تومان به ۱۱۰۰ تومان»، و قیمت «ماست ۱.۵ درصد چربی ۹۰۰ گرمی» نیز با افزایش قیمت ۲۳ درصدی از «۱۳۰۰ تومان به ۱۶۰۰ تومان» رسیده است.

روزنامه ملت ما همچنین نوشته است که قیمت «پنیر یو اف ۴۰۰ گرمی» نیز ۳۳ درصد گران‌تر شده و از «۱۱۲۰ تومان به ۱۴۰۰ تومان» رسیده است.

این روزنامه جدول افزایش قیمت انواع لبنیات را منتشر کرده و نوشته است که «قیمت‌های جدید سازمان حمایت جز درباره شیر نایلونی حتی از قیمت‌های بازار غیررسمی محصولات لبنی پرمصرف نیز بیشتر شده است».

تشکیل ۱۰۰ گردان امنیتی از سوی سپاه برای مقابله با اعتراضات داخلی

روزنامه کیهان از قول محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران از «آمادگی بیش از ۱۰۰ گردان امنیتی و ۴۰۰ گردان نظامی» خبر داده است.

به گزارش این روزنامه، فرمانده کل سپاه پاسداران با اعلام «آمادگی بیش از ۱۰۰ گردان امنیتی با هدف مقابله با هر نوع تهدید و توطئه امنیتی» و «بیش از ۴۰۰ گردان نظامی در راستای مقابله با تهدیدات نظامی» گفته است که این گردان‌ها از «نیروهای زبده بسیجی در سراسر کشور» تشکیل شده است.

محمدعلی جعفری همچنین گفته که «تشکیل گردان‌های امام علی برای مقابله با تهدیدهای امنیتی دشمنان در داخل کشور» صورت گرفته و «هم اکنون بیش از ۱۰۰ گردان امام علی در سراسر کشور آماده مقابله با هر گونه تهدید و توطئه امنیتی و ایجاد تنش و آشوب در کشورمان هستند».

روزنامه کیهان همچنین از قول فرمانده سپاه درباره وضعیت و ماموریت فعلی «گردان‌های عاشورا» نوشته است که «تشکیل گردان‌های عاشورا بیش از ۲۰ سال پیش انجام شده و این گردان‌ها «امروز در آمادگی کامل بوده و ماموریت اصلی آن نیز دفاع از کوی و برزن در داخل کشور است» و «آمادگی در مقابل جنگ نرم» نیز «از جمله اهداف اصلی گردان‌های عاشوراست».

به نوشته این روزنامه، فرمانده کل سپاه پاسداران همچنین از تشکیل «بیش از ۶۰ هزار حلقه ۲۰۰ نفره صالحین در کانون‌های بسیج در سراسر کشور» خبر داده است.

شکایت از نماینده ارومیه به خاطر انتقاد از بی‌توجهی دولت به زلزله‌زدگان

روزنامه جهان صنعت خبر داده که «معاونت حقوقی ریاست جمهوری از نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه، شکایت کرده است».

نادر قاضی‌پور درباره دلایل این شکایت گفته است که «من بعد از زلزله آذربایجان در مجلس عنوان کردم چرا آقای رئیس جمهور اعلام عزای عمومی نکردند» و حالا «معاون ریاست جمهوری به همین دلیل و با عنوان «تشویش اذهان عمومی» از من شکایت کرده است».

نماینده مردم ارومیه در مجلس نهم گفته که «اعتبارات حوادث غیرمترقبه در اختیار معاونت برنامه‌ریزی ریاست جمهوری است و ما طرحی دوفوریتی مطرح کردیم که این اعتبارات را به وزارت کشور برگردانیم که این صحبت را من در آن روز انجام دادم» و از مقام‌های دولتی پرسیدم که «در هنگامه انتخابات پول‌ها را در کجا هزینه کردید».

به نوشته روزنامه جهان صنعت، نادر قاضی‌پور گفته که «شکایتی علیه آقای احمدی‌نژاد تقدیم کمیسیون اصل ۹۰کردم» مبنی بر این که «آقای رئیس جمهور بنا بر کدام قانون سال گذشته خانواده خود را با هزینه بیت‌المال به نیویورک برده بود».

چهل و هشت روز بعد از زلزله؛ دست زلزله‌زدگان آذربایجان به نان نمی‌رسد

روزنامه ملت ما در شماره هشتم مهرماه گزارشی از تداوم وضعیت بحرانی زلزله‌زدگان منتشر کرده و نوشته است که «پس از گذشت ۴۸ روز از زلزله آذربایجان»، هنوز «دست زلزله‌زدگان به نان نمی‌رسد».

به گزارش این روزنامه، «نان یکی از مشکلات روستاهای زلزله‌زده آذربایجان شرقی است و پیش می‌آید که برخی از روستا‌ها تا سه روز نان ندارند، در بسته‌های هلال احمر هم نان وجود ندارد»، همچنین «مواد غذایی هر چند وقت یک بار به اهالی می‌رسد» و «اگر خانواد‌ه‌ای مصرف غذا زیاد داشته باشد تا رسیدن مواد غذایی دیگر باید چند روزی صبر کند».

روزنامه ملت ما نوشته است که بر خلاف آن که «مسئولان در برخی رسانه‌ها از تحویل خانه‌های روستاییان زلزله‌زده سخن می‌گویند» هم اکنون و با گذشت ۴۸ روز پس از زلزله «اغلب مردم روستاهای مناطق زلزله‌زده در چادر و در شرایط بحرانی زندگی می‌کنند».

این روزنامه نوشته است که «این روز‌ها اهالی روستا» پذیرفته‌اند که «قرار است تا چند ماه دیگر هم در چادر سپری کنند»، اما این چادر‌ها به گفته مسئولان امداد و نجات هلال احمر، «تنها برای ۴۵ روز قابل استفاده است».

روزنامه ملت ما نوشته است که «نبود حمام به یکی از مشکلات اساسی روستا‌ها تبدیل شده است» و «برخی از روستا‌ها وضع‌شان تفاوتی با روزهای اول ندارد» و تاکید کرده که «مردم روستاهای زلزله‌زده باید زمستان را به سختی بگذرانند».
XS
SM
MD
LG