لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۶

«گزارش وضعیت نیروگاه بوشهر» در جلسه غیرعلنی مجلس


روزنامه شرق از «ادامه امدادرسانی» و «پایان عملیات جست‌وجو» در مناطق زلزله‌زده بوشهر خبر داده است. روزنامه‌های قانون و رسالت از تخریب ۳۷۸۰ واحد مسکونی در زلزله استان بوشهر و ادامه پس‌لرزه‌ها خبر داده‌اند.

روزنامه خراسان در گزارشی با تیتر «اولین روز بی‌خانمانی» نوشته است که «بیمارستان‌های بوشهر مملو از مجروحان زمین‌لرزه است».

روزنامه خراسان همچنین از ارائه گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره وضعیت نیروگاه بوشهر در «جلسه غیرعلنی» مجلس خبر داده است.

بهرام عکاشه استاد زمین‌لرزه‌شناسی به روزنامه قانون گفته است که «فعالیت نیروگاه هسته‌ای منجر به وقوع زلزله نمی‌شود»، اما «اگر آسیبی به بخشی از این نیروگاه می‌رسید، آن منطقه تا ده‌ها هزار سال قابل سکونت نخواهد بود».

روزنامه اعتماد از «رد کلیات بودجه ۹۲» در کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی خبر داده است، و روزنامه قانون گزارش داده که دولت در لایحه بودجه سال ۹۲ «پیشنهاد افزایش قیمت سوخت در سال جاری» را داده است.

ادامه امدادرسانی، پایان عملیات جست‌و‌جو در زلزله بوشهر

روزنامه‌های شرق، قانون و رسالت از تخریب ۳۷۸۰ واحد مسکونی در زلزله استان بوشهر و ادامه پس‌لرزه‌ها خبر داده‌اند. روزنامه خراسان نوشته است که «بیمارستان‌های بوشهر مملو از مجروحان زمین‌لرزه است».

روزنامه شرق گزارش داده است که امدادرسانی به حادثه‌دیدگان در زلزله استان بوشهر «ادامه دارد» و به‌رغم آن که «زمین همچنان می‌لرزد و بعضی پس‌لرزه‌ها خساراتی را به بار می‌آورد» اما «عملیات جست‌وجو در مناطق زلزله‌زده با ثبت آمار ۳۹ کشته به پایان رسید».

این روزنامه همچنین از قول شاپور رستمی معاون عمرانی استاندار بوشهر نوشته است که «فقط در منطقه شنبه بیش از ۴۵۰ واحد ۱۰۰‌ درصد تخریب شدند» و «در کاکی ۲۷۸۰ واحد، درویشی ۷۷ واحد، باغان ۲۰۰ واحد، کردلان ۶۷ واحد و سنا ۲۲۵ واحد تخریب شده‌اند».

روزنامه رسالت نیز از قول معاون استانداری بوشهر شمار واحدهای مسکونی تخریب‌شده در زلزله بوشهر را ۳۷۸۰ واحد اعلام کرده است.

روزنامه قانون نیز در گزارشی از «آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده بوشهر» نیز خبر داده که «۳۹ کشته و ۹۵۰ مجروح» بر جا گذاشته است.

این روزنامه نوشته است که «جسد ۳۵ نفر از کشته‌شدگان به سازمان پزشکی قانونی تحویل داده شده که ۲۲ نفر زن و ۱۳ نفر مرد بوده‌اند» و «۸ نفر از کشته‌شدگان زلزله بوشهر زیر ده سال، ۸ نفر بین ۱۰ تا ۵۰ سال و ۱۹ نفر بالای ۵۰ سال بوده‌اند».

روزنامه خراسان در صفحه یک شماره پنج‌شنبه ضمن انتشار گزارش و عکس‌های خبرنگار اعزامی خراسان به مناطق زلزله‌زده استان بوشهر با تیتر «اولین روز بی‌خانمانی» نوشته است که «تلی از خاک و چادرهای سفیدرنگ که زلزله‌زدگان را در خود جای داده»، آخرین نما از شهرهای زلزله‌زده استان بوشهر است.

به نوشته این روزنامه، مردم در شهر شنبه و روستاهای حاج احمدی، چاهگاه، رزم‌آباد، سنا و قریب به ۵۰ روستای دیگر که بیشترین آسیب را از زلزله ۶.۱ ریشتری عصر سه‌شنبه دیده‌اند «روز‌ها و شب‌های سختی را پشت سر می‌گذارند» و «برخی داغدار عزیزان از دست رفته‌شان و برخی دیگر با دلهره زیاد پیگیر وضعیت مجروحان هستند».

روزنامه خراسان همچنین خبر داده که «بیمارستان زینبیه در خورموج و سه بیمارستان ۱۷ شهریور، خلیج فارس و سلمان فارسی در شهر بوشهر مملو از مجروحان این زمین‌لرزه است» و «مسئولان درمانی مجبور هستند آسیب‌دیدگان دیگر را به بیمارستان‌های شهرهای هم‌جوار اعزام کنند».

این روزنامه با اشاره به این که خانه‌های ویران‌شده در زلزله استان بوشهر «بیشتر از سنگ و گل ساخته شده» نوشته است که «این مصالح سست یارای مقاومت در برابر زلزله ۶.۱ ریشتری را نداشت و بیشتر خانه‌ها به طور کامل تخریب شده بود».

روزنامه خراسان همچنین نوشته است که «۱۱۲ پس‌لرزه از سه‌شنبه تا ساعت ۱۴ چهارشنبه منطقه زلزله کاکی واقع در استان بوشهر را به لرزه درآورده است».

ارائه «گزارش وضعیت نیروگاه اتمی بوشهر» در جلسه غیرعلنی مجلس

روزنامه شرق نوشته است که «نیروگاه اتمی بوشهر» و «تاسیسات پارس جنوبی و شمالی» در زلزله عصر سه‌شنبه آسیبی ندیده‌اند، و روزنامه خراسان از ارائه گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره وضعیت نیروگاه بوشهر در «جلسه غیرعلنی» مجلس خبر داده است.

بهرام عکاشه استاد زمین‌لرزه‌شناسی به روزنامه قانون گفته است که «فعالیت نیروگاه هسته‌ای منجر به وقوع زلزله نمی‌شود»، اما «اگر آسیبی به بخشی از این نیروگاه می‌رسید، آن منطقه تا ده‌ها هزار سال قابل سکونت نبود».

روزنامه شرق با اشاره به این که «روز سه‌شنبه اعلام شده بود که زمین‌لرزه بوشهر آسیبی به نیروگاه هسته‌ای بوشهر نرسانده‌ است»، نوشته است که روز چهارشنبه هم مدیرعامل سازمان منطقه ویژه اقتصادی پارس جنوبی گفت که «تاسیسات پارس جنوبی و شمالی بر اثر زمین‌لرزه شهرستان دشتی از توابع استان بوشهر هیچ آسیبی ندیده است».

روزنامه خراسان از گزارش رئیس سازمان انرژی اتمی ایران درباره وضعیت نیروگاه بوشهر در جلسه غیرعلنی مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

به نوشته این روزنامه، فریدون عباسی رئیس سازمان انرژی اتمی روز چهارشنبه در «جلسه غیرعلنی» مجلس شورای اسلامی «گزارشی از فعالیت نیروگاه بوشهر و غنی‌سازی اورانیوم به نمایندگان مجلس ارائه کرد» و پس از این جلسه نیز به خبرنگاران گفت «نیروگاه بوشهر در برابر زلزله بیش از ۸ ریشتر هم مقاوم است».

روزنامه خراسان همزمان از «اعزام هیئتی از کمیسیون انرژی به نیروگاه بوشهر» خبر داده و از قول اعضای کمیسیون انرژی مجلس نهم نوشته است که «با وجود آن که اعلام شد هیچ مشکلی برای نیروگاه بوشهر پیش نیامده است»، اما «کمیسیون طی دو روز آینده هیئتی به نیروگاه بوشهر اعزام خواهد کرد تا از نزدیک شرایط را مورد بررسی قرار دهد».

روزنامه خراسان همچنین خبر داده که «هیئتی روسی از نیروگاه بوشهر بازدید می‌کنند».

روزنامه قانون نیز با تاکید بر این که «قرار داشتن نیروگاه اتمی در استان بوشهر، هر اتفاقی در این منطقه از کشور را حساس و مهم می‌کند» از قول «بهرام عکاشه» که او را «پدر علم زلزله‌شناسی در ایران» معرفی کرده، نوشته است که «فعالیت‌های اتمی در وقوع زلزله تاثیر ندارد».

به نوشته روزنامه قانون، بهرام عکاشه با اشاره به این که «فعالیت نیروگاه‌های هسته‌ای کوچک‌ترین تأثیری بر وقوع زمین‌لرزه ندارد» گفته است که «برخی فعالیت‌های این نیروگاه‌ها در عمق ۱۰۰ تا ۱۵۰ متری است اما زلزله در عمق ۷۰ تا ۳۰۰ کیلومتر امکان وقوع دارد» و «فعالیت نیروگاه هسته‌ای منجر به وقوع زلزله نمی‌شود، موضوع کاملا برعکس است».

بهرام عکاشه «شایعات» درباره تاثیر فعالیت‌های هسته در نیرگاه بوشهر بر وقوع زلزله را «رد» کرده و گفته است که «مبنای شایعات را نمی‌دانم، اما هر چه هست پایه و اساس علمی ندارد، اما اگر به فرض آسیبی به بخشی از این نیروگاه می‌رسید، آسیب زلزله در مقابل آن به تصوری کودکانه شباهت داشت و آن منطقه تا ده‌ها هزار سال قابل سکونت نخواهد بود».

روزنامه قانون همچنین از قول بهرام عکاشه نوشته است که «باید تدبیری در این زمینه اندیشیده شود» چرا که «آلمان که به کشور پیشتاز در استفاده از نیروهای نو شهرت دارد، در حال حاضر دارای ۱۷ نیروگاه هسته‌ای است که در صدد است تا ۱۰ سال دیگر همه آنها را غیر فعال کند و در عوض به تکنولوژی استفاده از نیروی باد و خورشید دست یابد» و حتی «ژاپن نیز برای ۵۴ نیروگاهی که دارد همین تصمیم را گرفته» است.

بهرام عکاشه با تاکید بر این که «اگر زلزله‌ای با بیش از ۷ ریشتر زمین را لرزانده بود، قادر بود به این نیروگاه آسیب برساند و مسئولان هم این را می‌دانند»، به روزنامه قانون گفته است که خود «مسئولان در جریان هستند، اما حتی هشدارهای مربوط به تهران که به راحتی می‌توان رعایت کرد، ساده انگاشته می‌شود، چه رسد به این هشدار‌ها»، چرا که «ما مردم قضا و قدریم، اما فراموش نکنیم که ایران زلزله‌خیز هست و زلزله‌خیز خواهد ماند».

رد کلیات لایحه بودجه سال ۹۲ در کمیسیون تلفیق مجلس

روزنامه اعتماد از «رد کلیات بودجه ۹۲» در کمیسیون بودجه مجلس شورای اسلامی خبر داده است.

روزنامه اعتماد با اشاره به این که «برای نخستین بار در تاریخ بودجه‌نویسی» ایران «کلیات لایحه بودجه دولت» در کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی «رد» شده است، نوشته است که «بی‌انضباطی مالی، رشد هزینه‌های جاری و رشد تورم» از دلایل «رد کلیات لایجه بودجه ۹۲» بوده است.

این روزنامه به نقل از «یکی از اعضای کمیسیون تلفیق مجلس» نوشته است که «لایحه بودجه، روز چهارشنبه در کمیسیون تلفیق با حضور نمایندگان مرکز پژوهش‌های مجلس و دیوان محاسبات» مورد بررسی قرار گرفت و نمایندگان عضو این کمیسیون «به کلیات آن رای منفی دادند».

غلامرضا تاجگردون نماینده مجلس به روزنامه اعتماد گفته است که «قرار است این لایحه دوباره روز دوشنبه در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار گیرد».

این روزنامه یادآوری کرده که «یک سال پیش هم کمیسیون تلفیق کلیات لایحه بودجه سال ۱۳۹۱ را رد کرده بود که روز بعد از این اتفاق، علی لاریجانی، رئیس مجلس با حضور در کمیسیون، اعضای این کمیسیون را قانع کرد که به کلیات رای مثبت دهند».

جعفر قادری، سخنگوی کمیسیون تلفیق، نیز به شماره پنج‌شنبه روزنامه اعتماد گفته است که «دلیل رد کلیات لایحه بودجه ۹۲ در کمیسیون تلفیق را عدم انطباق با اسناد بالادستی، بی‌انضباطی مالی، رشد هزینه‌های جاری، و مشخص نبودن نگاه دولت به رشد اقتصادی و تورم در سال ۹۲» است.

افزایش قیمت بنزین «گریزناپذیر است»

روزنامه قانون گزارش داده که دولت در لایحه بودجه سال ۹۲ «پیشنهاد افزایش قیمت سوخت در سال جاری» را داده است.

روزنامه قانون در گزارشی با تیتر «افزایش قیمت بنزین گریزناپذیر است» نوشته است که «در حالی که مقرر شده است فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها فعلا اجرایی نشود و برخی از نمایندگان مجلس اجرای این فاز را به تک‌نرخی شدن تورم منوط دانسته‌اند، در لایحه بودجه پیشنهادی ارائه شده است که بر مبنای آن مقرر است بهای هر لیتر بنزین ۴۰۰ تومانی نیمه‌یارانه‌ای به ۷۰۰ تومان و هر لیتر بنزین ۷۰۰ تومانی به ۹۰۰ تومان افزایش یابد».

به نوشته این روزنامه، «رونق دوباره قاچاق سوخت» و «افزایش قابل توجه مصرف» دو دلیلی است که دولت برای افزایش قیمت سوخت بدان‌ها اشاره می‌کند، و «شرایط تحریم ایران و توافق بسیاری از کشورهای غربی برای نفروختن سوخت بنزین به ایران» در کنار «افزایش میزان مصرف» دولت را «با مشکلاتی روبه‌رو کرده است».

مصطفی کشکولی، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران، ضمن تاکید بر لزوم افزایش قیمت بنزین به روزنامه قانون گفته است که «در حال حاضر قاچاق سوخت پرسود شده است و همین سبب شده عده‌ای از سودجویان دوباره در این حوزه فعال شوند».

حسین راغفر، استاد اقتصاد و عضو هیئت مدیره دانشگاه الزهرا، اما طی یادداشتی در روزنامه قانون «افزایش قیمت بنزین را درآمدی برای تبلیغات انتخاباتی» توصیف کرده و نوشته است که «توضیحاتی که دولت و مجلس برای افزایش قیمت بنزین بدان استناد می‌کنند فاقد منطق لازم برای اقناع کار‌شناسان» است.

این استاد دانشگاه نوشته است که در صورت تصویب افزایش قیمت بنزین «این افزایش قیمت با هدف جبران کسری بودجه شدید دولت صورت می‌گیرد»، چرا که «بدهی دولت به پیمانکاران در تاریخ اقتصادی کشور بی‌سابقه است و دولت با مشکلات فراوانی برای اداره امور روبه‌روست و شاید این افزایش قیمت و در نتیجه رشد درآمدی در برخی موارد بتواند جوابگوی بحران‌های دولت باشد».

حسین راغفر در روزنامه قانون با اشاره به این که «در گذشته نیز شاهد بودیم که این نوع درآمد‌ها صرف تبلیغات انتخاباتی گروه‌های خاص و... شده است» نوشته است که «با توجه به پیش رو بودن انتخابات، این امر نیز دور از ذهن نیست».
XS
SM
MD
LG