لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۱۷

در پی «تجمع حزب‌الله»٬ برنامه سخنرانی کرباسچی لغو شد


در پی تجمع نیروهای حزب‌الله گرمسار در واکنش به اظهارات اخیر غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران ایران، درباره سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه٬ برنامه سخنرانی او در این شهر اجرا نشد.

آقای کرباسچی همچنین در توضیح موضع جنجالی خود گفت که «هیچ انسان منصفی با شهدا مخالفت نمی‌کند».

↯​برای دریافت تازه‌ترین خبرها به تلگــــرام رادیو فردا بپیوندید

وب‌سایت محلی گرمسارآن‌لاین روز چهارشنبه، ۱۳ اردیبهشت، گزارش داد که سه‌شنبه شب «عده کثیری از نیروهای مردمی و انقلابی» در واکنش به «هتاکی» اخیر آقای کرباسچی به «مدافعان حرم»٬ به وی اجازه سخنرانی در گرمسار را ندادند.

قرار بود شهردار اسبق تهران ساعت هشت شب ستاد تبلیغاتی حسن روحانی در این شهر را افتتاح کرده و همان جا سخنرانی کند.

این وب‌سایت نوشت که بیشتر «جمعیت معترض» را «جوانان و نوجوان» تشکیل می‌دادند٬ و تا ساعت دو بامداد به تجمع خود ادامه دادند.

بر اساس این گزارش٬ در مقابل٬ هواداران روحانی نیز با «فراخوان گسترده نیروهای خود به دنبال مقابل به مثل در مقابل جریان» معترض بودند.

آن ‌طور که این وب‌سایت محلی نوشته٬ تجمع نیروهای حزب‌الله باعث شد آقای کرباسچی از حضور در مراسم افتتاح و سخنرانی خودداری کند.

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی به تازگی در اصفهان از سیاست خارجی جمهوری اسلامی در منطقه انتقاد کرده و گفت که «دستگاه‌های بی‌حساب و کتاب»، «به اسم دفاع از حرم» درگیر جنگ در عراق و سوریه شده‌اند.

وی با بیان این که «بگذارید از توان دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم»٬ اضافه کرده بود که «ما هم دلمان می‌خواهد که در سوریه و لبنان و یمن و… صلح برقرار بشود، دفاع از مظلوم بشود، شیعیان آنجا تقویت بشوند، ولی آیا این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن و اینها درست می‌شود؟»

اظهارات وی باعث شد که دادگستری استان اصفهان به دلیل آن چه «توهین به شهدای مدافع حرم» اعلام شد علیه وی پرونده‌ای تشکیل دهد.

به دنبال این ماجرا٬ دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در سخنرانی دیگری در سمنان٬ گفت که «هیچ انسان منصفی با شهدایی که امنیت ما را تامین می‌کنند مخالفتی نمی‌کند.»

به گزارش خبرگزاری فارس٬ وی در آئین افتتاح ستاد مرکزی حسن روحانی در سمنان افزود که دولت روحانی «بیشترین حمایت را از نیروهای مسلح از ارتش و سپاه تا بسیج و نیروی انتظامی داشته است.»

آقای کرباسچی با بیان این که نیروهای نظامی و امنیتی٬ «ناموس این مملکت» هستند٬ اضافه کرد که دولت یازدهم٬ «لااقل بودجه‌ها و اعتبارات این بخش [نظامیان] را دو برابر کرده است».

وی در عین حال با گره زدن «بزرگان امنیت و نظامیان برجسته با سیاست» مخالفت کرده و گفت که «صحبت من این بود برای کمک به محرومان و مستضعفان و کمک به سوریه، لبنان و یمن در کنار کمک‌های مادی و... باید دیپلماسی فعال داشته باشیم.»

کرباسچی انتقاد شماری از محافظه‌کاران به وی مبنی بر «توهین به مدافعان حرم» را «تهمت نادرست» نامید و افزود: «چرا امروز باید با طرح مسائل دروغ و پرداختن به آنها در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به دروغ به تخریب رقیب بپردازیم؟»

ی در بخش دیگری از اظهاراتش همچنین خواستار «حفظ میراث هاشمی» شد و گفت که در زمان وی نیز «با همین سیاست لبخند٬ این کشورها [عربستان را] مهار و منافع ملی‌مان را تامین کردیم.»

یکی از نقدهای محافظه‌کاران به دولت روحانی٬ استفاده از سیاست موسوم به «لبخند» در دیپلماسی خارجی است. آنها خواستار برخورد قاطع‌تر دولت یازدهم با شماری از کشورها از جمله عربستان و آمریکا هستند.

XS
SM
MD
LG