لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

حسین علیزاده نشان شوالیه فرانسه را نپذیرفت


حسین علیزاده
حسین علیزاده

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده سرشناس موسیقی سنتی ایران، روز جمعه، هفتم آذر، در نامه‌ای، بدون ذکر دلیل روشن، از دریافت «نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه» اعلام انصراف کرد و نوشت که «خود را بی‌نیاز از دریافت هر نشانی» می‌داند.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، که این نامه را روز شنبه منتشر کرد، آقای علیزاده در عین حال گفته است که «هدیه ملت بافرهنگ فرانسه» را «ارج می‌نهیم».

او در نامه خود می‌گوید: «اگر سفیر سیاسی و فرهنگی کشور فرانسه هدیه ملت بافرهنگ فرانسه را به سینه هنرمندان بزرگ ما نصب می‌کند، آن ‌را ارج می‌نهیم و ما نیز ستایش می‌کنیم ستارگان پرافتخار تاریخ خود را.»

آقای علیزاده با این حال با لحنی انتقادآمیز اضافه کرده است که «شاید اگر در دیار ما توجه و درک از هنر والای موسیقی نزد مسئولان می‌بود، یک هدیه و عنوان غیرخودی این همه انعکاس نداشت. وقتی در فضای هنری نور کافی نباشد، چراغی کوچک خورشید می‌شود».

او در پایان نامه خود نوشت: «ضمن قدردانی از مسئولان کشور و سفارت فرانسه، به احترام مردم هنرپرور و هنردوست ایران، به نام حسین علیزاده قناعت کرده، تا آخر عمر به آن پیشوند یا پسوندی نخواهم افزود.»

حسین علیزاده در نامه خود دلیل روشنی برای این اقدام ذکر نکرده است.

اما خبرگزاری کار ایران، ایلنا، در گزارش خود در این باره اشاره می‌کند که یک آهنگساز ایرانی مقیم اتریش چندی پیش در نامه‌ای از او خواسته است «درباره‌ دریافت نشان شوالیه تأمل بیشتری کند».

علی رهبری، آهنگساز و رهبر ارکستر در اتریش، روز سوم آذر در نامه‌ای خطاب به حسین علیزاده می‌گوید که مقام هنری او به «درجه‌ای کاملا استثنایی» رسیده و وی با «هیچ شخصیتی» در تاریخ موسیقی ایران قابل مقایسه نیست.

آقای رهبری در این نامه افزوده است: «از آنجایی که سفارت فرانسه این نشان را به‌ سرعت کم‌نظیری بین ایرانیان پخش می‌کند، احتمال این می‌رود که این نشان از بزرگی اسم حسین علیزاده به مرور زمان به مراتب کوچک‌تر جلوه کند.»

آقای رهبری در نامه خود از موریس راول، آهنگساز فرانسوی قرن بیستم، و ژان پل سارتر و آلبر کامو، دو نویسنده بزرگ فرانسوی، به عنوان کسانی نام برده که از دریافت این نشان خودداری کرده‌اند.

نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه بالاترین نشان این کشور است که به فعالان فرهنگی، نظامی و علمی، از جمله به کسانی که شهروند این کشور نیستند، اهدا می‌شود.

این نشان در اواخر دهه ۱۹۵۰ میلادی با هدف تقدیر از کسانی که در ارتقاء هنر و ادبیات در سراسر دنیا نقش داشته‌اند، به دست وزارت فرهنگ فرانسه بنیان گذاشته شد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، این نشان در هفته‌های اخیر، در مراسم‌های جداگانه و غیرعمومی در منزل سفیر فرانسه در تهران به داریوش مهرجویی، محمود دولت‌آبادی، لی‌لی گلستان و کامبیز درم‌بخش اهدا شده است.

پیش از این، نشان شوالیه هنر و ادب فرانسه به نویسندگان و هنرمندان ایرانی دیگری همچون شهرام ناظری، محمدرضا شجریان، رضا سیدحسینی، محمدعلی سپانلو، عباس کیارستمی، لیلا حاتمی، پری صابری و جلال ستاری اهدا شده‌ است.

حسین علیزاده، آهنگساز و نوازنده تار و سه‌تار، تاکنون بیش از ۴۰ آلبوم موسیقی عرضه کرده و چهار بار برنده سیمرغ بلورین موسیقی فیلم در جشنواره فجر و سه بار نامزد جایزه موسیقی گرمی شده است.

آقای علیزاده روز ۱۲ مرداد با انتقاد از ناامنی در برگزاری کنسرت‌های موسیقی و نحوه عملکرد مسئولان ادارات ارشاد در شهرستان‌ها گفته بود: «ای کاش آقای روحانی به جای کلید معمولی، کلید سل در دست داشت.»

وی روز سه‌شنبه، ۱۱ شهریور، نیز با ابراز نارضایتی از وضعیت صدور مجوز برنامه‌های موسیقی گفته بود که مفهوم واژه ارشاد از نظر او چیزی جز «ممیزی» نیست.

XS
SM
MD
LG