لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، در تهران بازداشت شد


نرگس محمدی (راست) در دیدار با کاترین اشتون
نرگس محمدی (راست) در دیدار با کاترین اشتون

به گزارش وب‌سایت کلمه، نزدیک به میرحسین موسوی، «ماموران دادستانی» جمهوری اسلامی صبح روز سه‌شنبه، ۱۵ اردیبهشت، با مراجعه به منزل نرگس محمدی، نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر، او را بازداشت کرده‌اند.

گفت‌وگوی مهتاب وحیدی راد با همسر نرگس محمدی
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:36 0:00
لینک مستقیم

به گفته این وب‌سایت، نرگس محمدی در ابتدا حاضر نشده است درِ منزل خود را به روی ماموران باز کند، اما پس از ارائه حکم که با «تهدید به شکستن در منزل» همراه بود، سرانجام ماموران وارد منزل شدند.

بر اساس این گزارش، در زمان بازداشت، گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، نیز در منزل نرگس محمدی حضور داشته است.

در همین حال وب‌سایت سحام‌نیوز، نزدیک به مهدی کروبی، خبر داد که محمد نوری‌زاد، هنرمند منتقد حکومت ایران، پس از بازداشت نرگس محمدی به همراه گوهر عشقی در حال حرکت به سمت زندان اوین برای «تحصن» در مقابل این زندان است.

بازداشت خانم محمدی در حالی است که قرار بود دادگاه او روز یک‌شنبه، ۱۳ اردیبهشت، در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران به ریاست قاضی ابوالقاسم صلواتی برگزار شود، اما بنا به درخواست وکلای خانم محمدی برای خواندن پرونده این جلسه به تعویق افتاد.

نرگس محمدی پیش از این در مصاحبه با رادیوفردا از «اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی»، « تبلیغ علیه نظام» و تاسیس گروه «لگام» به عنوان اتهام‌های خود نام برده و آنها را «بی‌اساس» خوانده بود.

«لگام» مخفف لغو گام به گام اعدام است و توسط تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و فرهنگیِ مخالف اعدام در ایران تشکیل شده است.

خانم محمدی همچنین گفته بود که پرونده جدیدش پس از ملاقات او باکاترین اشتون، مسئول وقت سیاست خارجی اتحادیه اروپا، تشکیل شده است.

کاترین اشتون در سفر خود به ایران در روز ۱۷ اسفندماه ۹۲، به مناسبت روز جهانی زن با شماری از فعالان حقوق زنان در ایران از جمله نرگس محمدی و گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، در ساختمان سفارت اتریش در تهران دیدار کرد.

نرگس محمدی در سال‌های گذشته چندین بار احضار و بازجویی شده است.

وی سال ۹۰ به اتهام «اجتماع و تبانی علیه امنیت کشور»، «فعالیت تبلیغی علیه نظام» و «عضویت در کانون مدافعان حقوق بشر» ابتدا به ۱۱ سال حبس متهم شده بود که این حکم اسفندماه‌‌ همان سال به شش سال حبس کاهش یافت.

خانم محمدی سال ۹۱ برای اجرای حکم زندانش به زندان اوین و سپس به زندان زنجان منتقل شد، اما به دلیل بیماری در مردادماه ۹۱ با قرار وثیقه ۶۰۰ میلیون تومانی آزاد شد.

XS
SM
MD
LG