لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

«آماده‌باش کامل» نیروهای ایرانی «مدافع حرم» در عراق


نفر جلو به عنوان مهدی نوروزی معرفی شده است
نفر جلو به عنوان مهدی نوروزی معرفی شده است

معاون فرهنگی ستاد بازسازی «عتبات عالیات» عراق در ایران از «چند حمله خمپاره‌ای» گروه خلافت اسلامی (داعش) به «حوالی» حرم امامان شیعه در شهر سامرای عراق و همچنین آماده‌باش کامل نیروهای، به گفته او، «مدافع حرم» خبر داد.

وی همچنین گفت که در حال حاضر گزارشی از مجروح شدن احتمالی زائران ایرانی در عراق در اختیار ندارد.

این خبر تنها دو روز پس از آن منتشر می‌شود که خبر رسید یکی از فرماندهان نظامی ایران حاضر در عراق به ضرب گلوله کشته شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، علی‌اکبر کاظمی، معاون فرهنگی ستاد بازسازی عتبات عالیات، روز سه‌شنبه، ۲۳ دی، تصریح کرد: «طی ساعت‌های گذشته چند حمله خمپاره‌ای از سوی تکفیری‌ها به حوالی حرمین امامین عسکریین صورت گرفته که خوشبختانه حرم و محوطه آن صدمه‌ای ندیده است.»

وی اضافه کرد: «هم‌اکنون حملات خمپاره‌ای متوقف شده و وضعیت سامرا آرام است و مدافعان حرم در آماده‌باش کامل به‌ سر می‌برند.»

شهر سامرا در ۱۱۰ کیلومتری شمال بغداد یکی از شهرهای عمدتا سنی‌نشین است که برخی از اماکن مقدس شیعیان در آن واقع شده‌ است.

گروه حکومت اسلامی یا همان داعش سابق از ماه گذشته حملات خود را برای تصرف این شهر تشدید کرده ‌است.

برخی رسانه‌های ایران در روز ۲۱ دی از مرگ یکی از فرماندهان ایرانی حاضر در عراق به نام «مهدی نوروزی» از «اعضای شورای فرماندهی پایگاه بسیج شهید تیموری‌نیا کرمانشاه» در شهر سامرا خبر داده و از او به عنوان «مدافع حرم» نام برده بودند.

به گزارش «خبرگزاری اهل بیت»، او «در حین عملیات با اصابت مستقیم گلوله» شبه‌نظامیان «حکومت اسلامی» (داعش) کشته شده است.

پیش از آن نیز حمید تقوی، از فرماندهان سپاه پاسداران ایران، روز شنبه، ۶ دی، و با شلیک «تک‌تیرانداز» گروه داعش در سامرای عراق کشته شده بود.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران، در مراسم تشییع جنازه آقای تقوی گفته بود که «اگر تقوی‌ها در سامرا خون ندهند ما باید در سیستان، آذربایجان، شیراز و اصفهان خون بدهیم».

فرماندهان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی می‌گویند که برای کمک به دولت عراق در نبردها با شبه‌نظامیان اسلام‌گرای «حکومت اسلامی»، «مستشار نظامی» به این کشور فرستاده‌اند.

مقام‌های ایران پیش از این شهرهای مذهبی عراق شامل نجف، کربلا، سامرا و کاظمین را به عنوان «خط قرمز» ایران در برخورد مستقیم با گروه داعش توصیف کرده بودند.

همزمان با سفر شیعیان، از جمله شیعیان ایران برای برگزاری مراسم اربعین در عراق، بر اثر انفجار شش خمپاره در روز جمعه، ۲۱ آذر، در شهر کربلای عراق «یک نفر» کشته و «چهار نفر» مجروح شدند. هیچ یک از کشته و مجروحان ایرانی نبودند.

XS
SM
MD
LG