لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۹

«مانع آمریکا» بر سر راه هند برای توسعه بندر چابهار


مقامات هندی می‌گویند شرکت‌های غربی به دلیل نگرانی از تحریم شدن به دست آمریکا از فراهم کردن تجهیزات به هند برای اجرای پروژه توسعه بندر چابهار در ایران خودداری می‌کنند.

بندر چابهار که در حاشیه دریای عمان و در نزدیکی تنگه هرمز قرار دارد می تواند کریدور حمل و نقل استراتژیک برای هند برای دسترسی به آسیای مرکزی و افغانستان باشد که رقیبش در منطقه یعنی پاکستان را دور می زند.

پس از امضا قرارداد هسته ای میان ایران و قدرت‌های جهانی در سال ۲۰۱۵، هند متعهد شد ۵۰۰ میلیون دلار برای تسریع در روند توسعه چابهار سرمایه‌گذاری کند.

اما، به گزارش خبرگزاری رویترز، بانک‌های بزرگ بین المللی طرف قرارداد با آمریکا هنوز در مورد فراهم کردن تسهیلات مالی برای پروژه های مربوط به ایران مردد هستند.

شرکت گروه مهندسی سوئیسی «لیب‌هر» و شرکت های فنلاندی «کوهنه‌کرنس»و «کارگوتک»به هند اعلام کرده اند قادر نیستند در این پروژه مشارکت داشته باشند، زیرا بانک های مربوط به آنها به دلیل عدم اطمینان در مورد سیاست های آمریکا حاضر به تامین مالی‌شان نیستند.

به هر حال، برداشته شدن تحریم‌های سازمان ملل و اتحادیه اروپا درسال ۲۰۱۶ تا حدودی ایران را دوباره به سیستم مالی و تجارت بین المللی متصل کرده است.

به گفته سفیر هند در ایران، فرایند تامین تجهیزات برای بندر چابهار در حال اجرا است، اگرچه وضعیت نامطلوب بانکی روند پیشرفت را کند کرده است.

هند حدود یک دهه است که خواهان اجرای پروژه توسعه بندر چابهار است. روابط خصمانه هند با پاکستان دسترسی این کشور به آسیای مرکزی و افغانستان را با مشکل مواجه کرده است.

تاخیر در تصمیم‌گیری‌های دولتی، مذاکرات طولانی مدت، و خطر مواجهه با ناخشنودی واشینگتن تاکنون باعث پیشرفت کم پروژه شده است.

حتی اعتبار ۱۵۰ میلیون دلاری هند برای شروع توسعه چابهار کمک زیادی به این موضوع نکرده زیرا ایران نتوانسته بخش مربوط به خود را تاکنون انجام دهد.

افزایش صادرات نفت ایران به اروپا در ماه مه

رویترز در گزارش دیگری از افزایش صادرات نفت ایران به اروپا در ماه مه خبر داده و می‌گوید که صادرات به بالاترین مقدار از زمان برداشته شدن تحریم‌ها در اوایل ۲۰۱۶ رسیده و اکنون تقریبا برابر با صادرات به آسیاست.

ایران، که زمانی دومین صادرکننده بزرگ اوپک بود، از ۲۰۱۶ تاکنون در حال افزایش تولید به منظور بازپس گیری سهم از دست رفته بازار از رقبای منطقه ای شامل عربستان و عراق است.

در حالی که بسیاری از کشورهای آسیایی در زمان تحریم‌ها به خرید نفت از ایران ادامه دادند، کشورهای اروپایی واردات نفت ایران را متوقف کردند و باعث سقوط کل صادرات نفت ایران به حدود یک میلیون بشکه در روز شدند.

ماه گذشته، ایران روزانه ۱.۱ میلیون بشکه نفت به کشورهای اروپایی، شامل ترکیه، صادر کرد که تقریبا برابر حجم صادرات پیش از تحریم‌ها و کمی کمتر از صادرات نفت روزانه ۱.۲ میلیون بشکه به آسیا بود.

یک منبع آگاه به رویترز گفت که صادرات نفت ایران به آسیا به دلیل افزایش خرید میعانات به وسیله کره جنوبی و ژاپن کاهش یافته است.

پس از برداشته شدن تحریم‌ها، مشتریان جدید، شامل شرکتهای لیتاسکو و لوتوس از سوئیس و لهستان، به جمع خریداران نفت ایران پیوسته اند و مشتریان سنتی، شامل توتال فرانسه، انی ایتالیا، توپراش ترکیه، رسپول و سپسا از اسپانیا و هلنیک پترولیوم یونان نیز واردات را از سر گرفته‌اند.

XS
SM
MD
LG